Тарифи – головний біль херсонців

Тарифи – головний біль херсонців

Не дивлячись на те, що на вулиці спекотно, і температура зашкалює за 40, але спека пройде, настануть холоди, і знову на перший план вийде питання оплати за тепло.

Останніми тижнями активно ходили чутки, що ціни на газ знову піднімуть, а, отже, з 1 жовтня вартість тепла знову здорожчає.

Болюче, проблемне питання для тих, хто живе як у багатоповерхівках, так і у приватному секторі. Скільки і за рахунок чого платити?

Ціни ростуть постійно, а от заробітна палата і пенсії залишаються такими, що на них не пошикуєш.

Не дивлячись на те, що Уряд постійно заявляє, що ми живемо все краще, пересічні громадяни відчувають на власній шкурі, що купівельна спроможність гривні з кожним днем стає все меншою.

Недалі як минулого тижня Віце-прем'єр-міністр України Павло Розенко заявив, що за січень-липень 2017 року обсяг держбюджету на 42 мільярди перевищує запланований раніше рівень. 

Здавалося б, слід радіти і дякувати Уряду за те, що він так плідно працює, у нас насправді все досить пристойно, а ми можемо «спати спокійно» і дивитися у майбутнє без пересторог.

Так, насправді, абсолютні цифри говорять, що і від того, що планувалося, і у порівнянні з минулим роком насправді грошової маси зібрано більше. Та, перед тим як відкорковувати шампанське і славити мудрого Прем'єра давайте відповімо на питання: за рахунок чого грошей стало більше?

Варіантів може бути два: по-перше, хтось цілеспрямовано заклав до проекту бюджету на поточний занижені цифри, а тому є «перевиконання»; по-друге, маємо зростаючий рівень інфляції, який і є результатом «зростання» доходів.

Як стверджують незалежні аналітики на ділі обидва варіанти мають право на життя: і «доходи» заздалегідь приховали, і об'єм грошової маси, т.т. кількість «забрудненого» фарбою паперу зросла. «Паперу» стає більше, але купити за нього можна значно менше, і це при тому, що ціни, що стало цілком природнім явищем, продовжують постійно зростати.

Що ж стосується інфляції, то за перше півріччя вона складає 7,9%. Це те, що офіційно демонструє Держкомстат. 

Якщо порівняти перше півріччя цього року до відповідного періоду минулого, то інфляція збільшилася. У червні 2017 року вона складала – 7,9%, тоді як рік тому була на рівні – 4,9%. Слід зазначити, що рік тому, о цій порі, ми спостерігали навіть дефляцію.

Якщо ж порівняти перше півріччя 2017, з першим півріччям 2015, то у нас насправді є зростання, тоді інфляція складала 40,7%, а рік закінчили з найбільшим від'ємним сальдо у 43%.

Більш детально див. таблицю № 1.

Якщо порахувати наростаючим підсумком, то за 3,5 роки цієї влади рівень інфляції склав 88,5%. Т.т. купівельна спроможність гривні впала майже у 2 рази.

Про курс долара не будемо згадувати взагалі! Варто лише пригадати катастрофу 2015 року, коли за півтора – два місяці ті, хто мав доларові заощадження завдяки «професійній турботі влади» втратили від 200 до 300% заощаджень, а ті, хто мали доларові кредити, збанкрутілі, хтось покінчив життя самогубством.

Повернемося до сьогодення, і до повідомлення Павла Розенка за словами якого бюджет назбирав на 42 млрд грн, більше ніж планував. Звісно, що це подають як позитивний результат реформ дуету Гройсман – Порошенко.

«Це результат, на мій погляд, тих реформ, які сьогодні проводить нинішня влада.

Якщо подивитися докладніше, звідки з'явилися ці доходи, то, безумовно, основний вплив на такі доходи в бюджет становить суттєве зростання мінімальної зарплати», - зазначив Розенко. 

Так, офіційно зарплати зросли, а отже зросли відрахування. Та, немає відповіді на питання, а як так сталося, що плануючи підвищення заробітних плат, і знаючи приблизну кількість тих, хто працює, Уряд не врахував, що буде саме таке збільшення надходжень, адже для фахівців це логічний хід подій, які заздалегідь прораховуються і плануються.

Міжнародний експерт з питань економіки Володимир Волкович каже: «Всі заяви Уряду, що такі зростання є результатом планових перетворень, розбиваються об «скелі» реалій – в Міністерстві фінансів не могли не знати, що надходження будуть зростати. Уряд не міг їх не прорахувати заздалегідь.

Звісно, що слід віднести певне, незначне, збільшення зростання за рахунок того, що податківці знайшли дві – три тисячі «тіньовиків» і змусили їх заплатити трохи більше податків, але весь об'єм «збільшення» просто неможливо було не врахувати з самого початку. Тим більше, що ми не маємо жодного офіційного повідомлення про те, що об'єм «світлої» зарплатні виріс на кілька порядків за рахунок виходу з «тіні». Отже, це прямо доводить, що Уряд заздалегідь прорахував ці гроші, але просто їх приховав, для того, аби було чим сьогодні рапортувати про «досягнення».

Що ж стосується рівнів інфляції, то за іншими даними, які так само наводять офіційні джерела, ми бачимо, що річна інфляція в червні 2017, у порівнянні з червнем 2016 року прискорилася до 15,6%, після того, як у травні 2017 була – 13,5%.

«Чиста» інфляція червня у порівнянні з травнем 2017 року склала – 1,6%.

Нагадаю, що саме у травні місяці подорожчали: цигарки – на 5,2%; значно зросли тарифи на утримання будинків та прибудинкової території – на 8,9%; продукти харчування й безалкогольні напої подорожчали на – 3,3%, а от яйця, овочі, фрукти стали більш дорогим одразу на – 10%.

Виправдовуючи такий рівень інфляції тоді НБУ заявив, що «прискорення загальної інфляції пов'язане в першу чергу саме з подорожчанням сирих продуктів харчування». У той же період НБУ констатував: відбулося зростання цін на м'ясні та молочні продукти на світовому ринку, що спричинило те, що вітчизняні виробники стали направляти більше своєї продукції на зовнішні ринки, а пропозиції на внутрішньому різко впали, що й призвело до здороження продуктів всередині країни.

Не забули у НБУ дорікнути й погоді: через заморозки, які були у другій половині весни вважається, що аграрії втратили частину врожаю, що потягнуло за собою збільшення пропозицій по овочах з-закордону, і це так само відбилося на ціні на внутрішньому ринку. 

Ольга Монголова, експерт з економіки Міжнародної асоціації «Право і воля»: «Не дивлячись на те, що НБУ прогнозує у цьому році «помірну інфляцію», і переконує, що у четвертому кварталі вона впаде нижче 10%, а за підсумками року не повинна перевищити 9,1% (це при тому, що «коридор» на цей рік заклали дуже широкий від 6 і до 10%), реалі говорять про інше. Рівень інфляції червня (до червня 2016) знову збільшився, і досяг позначки у 15,6%. Є всі посилання до того, що якщо Гройсман дотримає слово і збільшить восени виплати пенсіонерам, то це знову штовхне маховик інфляції до розгойдування і по підсумках року ми матимемо всі 23, а то й 28% інфляційних зростань. Тоді як купівельна спроможність гривні знову сильно впаде».

Експерти продовжують наголошувати на тому, що грошова маса постійно збільшується, що вказує, на те, що друкарський верстат працює і нічим не підтверджена грошова маса продовжує наповнювати гаманці громадян України.

НБУ має більш оптимістичні пронози. Там стверджують, що у липні-серпні 2017 року чекають на дефляцію: «Фактичне значення загальної інфляції в червні (15,6%) було вище прогнозу Національного банку через більш різке подорожчання сирих продуктів харчування ... Однак в липні з високою ймовірністю буде зафіксована дефляція в місячному вимірі, яка триватиме в серпні. Відповідно, показники інфляції в річному вимірі поступово наближатимуться до траєкторії, яку прогнозує Національний банк».

НБУ переконує, що базова інфляція червня склала 6,8% у річному вимірі, і, за їх власними оцінками, у липні слід було очікувати її подальше падіння. Такі коливання пов'язують з вторинним ефектом від подорожчання сирих продуктів, збільшення виробничих витрат, в тому числі на оплату праці, і зростанням тарифів на послуги з утримання будинків, які сталися у травні. 

І, саме на фоні цих процесів, у НКРЕКУ знову повернулися до теми «стимулюючого тарифоутворення». Нагадаю, що комісія вже приймала відповідні рішення, але тоді, на фоні хвилювань громадськості та заяв окремих політичних рухів рішення було призупинено.

1 серпня Голова Комісії Дмитро Вовк в одній із соціальних мереж написав: «Заяви окремих експертів не можуть переважити дії Регуляторів всіх країн Європи, позицію міжнародних донорів, а також у відсутності втручань в роботу Регулятора шляхом штучного незаконного блокування публікації рішень в «Урядовому кур'єрі».

Перехід до «стимулюючого» передбачений всіма стратегічними документами – від Європейських директив до коаліційної угоди і плану дій уряду».

І хоча заява у соцмережі начебто не носить офіційного характеру, але слід так розуміти, що то був «пробний камінець», варіант якого таки намагалися реалізувати минулої п'ятниці. Здається, що під прикриттям спеки і того, що частина «опозиційних» політиків у відпустках, а частині просто не дають можливості виходити на широкий загал всеукраїнських ЗМІ і висловлювати свої думки, керівництво держави вирішило знову повернутися до цієї теми і по-тихому протягнути відповідне рішення.

І хоча офіційно продовжують звучати запевнення, що у цьому немає нічого «страшного», та, на думку експерта з енергетики Андрія Геруса: «введення RAB-регулювання може призвести до зростання тарифів на електроенергію». 

Тоді як в НКРЕКП вважають, що «перехід на стимулююче тарифоутворення це шлях до інвестицій, підвищення енергоефективності, а, отже надійності та якості послуг, що у подальшому повинно привести до того, що ціни будуть падати».

Заяву керівника НКРЕКП про те, що «Заяви окремих експертів...», слід розуміти так, що зовнішні зобов'язання які є у України перед тими, хто дає гроші, переважають над реаліями того, як живуть українці.

І ось тут здається ми знайшли відповідь на головне питання чому саме зараз, здавалося б так «безпідставно» заговорили про підвищення ціни на газ для опалення та послуги ЖКГ?

Аналіз дає зрозуміти, що насправді всі дії є цілком логічними: для того, аби відволікти увагу від головного – змін формування тарифів на електроенергію (розділення оплати за газ – фактичне підвищення), запустили інформаційну димову завісу щодо можливого підвищення тарифів за послуги ЖКГ та цін на газ для населення, що й стало відволікаючим фактором.

Минулого тижня все той же Віце-прем'єр-міністр України Павло Розенко заявив, що: «Сьогодні немає ніяких підстав говорити про перегляд цін на газ для населення і тарифів на житлово-комунальні послуги.

У нас зафіксована ціна на газ для населення на рівні 6 879 грн. Це на рівні минулого опалювального сезону. Сьогодні говорити про перегляд ціни у нас немає ніяких підстав». 

Це насправді так, але, бачите, як зручно і вигідно для себе використали ситуацію: вже ніхто не говорить, що минулого року ціну на газ для опалення непідтверджену ні якими розрахунками було піднято вдвічі. Вже ніхто не згадує, що рік тому опоненти доводили, що ціна економічно не обґрунтована і т.п. Зараз апелюють до того, що ціну не підвищують ще більше – і це подають як стабільність. Невже?

А чим таку «стабільність» аргументує урядовець: «Як говорить Нацбанк, сьогодні інфляційні тенденції в Україні є нормальними і ми стримуємо інфляцію в тих рамках, які зафіксовані в бюджеті і те, що ми зберігаємо стабільність протягом уже довгого часу нацвалюти – це все фактор того, що немає ніяких підстав для перегляду або підвищення ціни на газ для населення.

Тобто, сьогодні немає ніяких економічних передумов для підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги, на підвищення цін на газ для населення. І я переконаний, що цього не станеться, я, як член уряду на сьогодні можу чітко говорити, що ніяких рішень про підвищення ціни на газ для населення я особисто не підтримаю». 

Знову тонка маніпуляція і еквілібристика термінами і поняттями. Зрозуміло, що сам Розенко такі рішення не приймає, для цього є відповідний орган, який робить це без його участі.

Днями у соцмережах одна з херсонок закликала громаду звернути увагу на те, що ціна на газ за минулий місяць змінилася по-тихому, і що вона це з'ясувала зовсім випадково шляхом кількогодинних сперечань з «Херсонгазом» після того, як із здивування дізналася, що вона знову заборгувала монополісту якісь гроші за минулий місяць. Зрозуміло, що змінюючи розміри оплати «Херсонгаз» не звертається за порадою до Павла Розенко.

Звернули увагу на заяву віце-прем'єра у тій частині де він посилається на дані НБУ щодо «утримання» нацвалюти у відповідному «коридорі» інфляції? Але, тільки у цьому матеріалі є посилання на три різні офіційні джерела, у яких кожен раз звучать нові цифри інфляції. Кому вірити? І що буде, якщо інфляція все ж буде значно більшою ніж поки про це говорить НБУ?
Крім того, не слід забувати, що Україна має зобов'язання перед МВФ, який фінансує Уряд Гройсмана, і відповідно до яких Уряд має регулювати тарифи.

Наприкінці червня, в ефірі одного з телеканалів, майже непомітною пройшла інформація у якій прозвучала коротка репліка заступника міністра енергетики та вугільної промисловості Наталія Бойко про те, що «Зараз є відкритий діалог щодо підвищення або не підвищення ціни на газ між МВФ і Прем'єр-міністром...

... у відповідній постанові уряду є прив'язка до формули, а не чітке зобов'язання підвищувати ціну. Тобто може виникати питання, чи є аргументація для підвищення ціни».  Знову тонка маніпуляція, і знову нівелювання деяких реалій.

Нагадаю, що існує Постанова Уряду за №187, відповідно до якої ціна на газ для населення може змінюватися в залежності від зміни ціни газу на світових ринках.

А от і ще одна складова «інформаційної завіси», яку використовують для того, аби відволікти увагу від «головного».

21 лютого, п.р. Кабмін прийняв Постанову № 90, відповідно до якої прописані дії підняття ціни на газ. Ціна може переглядатися тільки двічі на рік – 1 квітня і 1 жовтня (тоді як раніше це могло бути щоквартально).

Цією постановою КМУ встановив: «граничні роздрібні ціни на природний газ для побутових споживачів і релігійних організацій, а також ціни, за якими «Нафтогаз України» поставляє природний газ виробникам теплової енергії з метою надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню, переглядаються кожні півроку (1 жовтня та 1 квітня)». 

Ця Постанова дає відповідь на ще одне питання: як саме відбувається процес перегляду ціни. Не буду переповідати деталі наголошу на головному: у разі зміни ціни Уряд, не пізніше як за два місяці до цього, оголошує про це. Т.т. не пізніше 1 серпня (а це минулий вівторок), Уряд мав би прийняти відповідне рішенні і публічно про нього оголосити. Жодної відповідної заяви не було, що ще раз підтверджує, що «інформаційна завіса» спрацювала. Поки всі говорили про неіснуюче підняття ціни на газ при оплаті за тепло(!) (в усякому разі офіційне), здається мені нас спробували «розвели» як кошенят на ціну на електрику та на газ загального використання...

Сподіваюся, що всі зрозуміли у чому секрет чергового фокусу «буде рости ціна...»...

І це не все, в цей же період нас відволікають ще від однієї значної події...

Поки ми тут «ламаємо голову» на що будуть підвищувати ціну на газ, на електрику чи на послуги ЖКГ (а може й на все одразу), у Гройсмана переймаються зовсім іншими проблемами – як витратити 100 млн. євро, які виділяє ЄС на... утворення нових структур при міністерствах, які будуть контролювати... «реформи».

У найближчі місяці буде утворено одну тисячу нових робочих місць для тих, хто хоче працювати у міністерствах, і недурно за це платитимуть.

Так Голова Національного агентства з питань державної служби Костянтин Ващенко заявив: «Сьогодні (3 серпня 2017 року – прим. авт.) прийнято принципове рішення, що, з огляду на відповідальність, особливі очікування від цих людей, повинна бути створена відповідна мотивація і зарплата повинна бути конкурентною на ринку. Ті розрахунки, які у нас є спільно з Міністерством фінансів, я скажу середні, тому що залежить від стажу і деяких інших моментів, але в цілому ми можемо говорити, що керівник директорату матиме в районі 70 тис. грн заробітну плату, керівник експертної групи в директораті – трохи більше 60 тис. і державний експерт, який працює в директораті, - в районі 50 тис. грн.».

А Перший заступник міністра юстиції Наталія Севостьянова зазначила, що відібрані за конкурсом фахівці працюватимуть у нових структурних підрозділах міністерств – Генерального директорату, які будуть відповідати за реформування. 

Тож, панове, чого там сперечатися за якісь «зайві» копійки? При зарплаті у 50 – 70 тисяч можна собі це дозволити.

Чи ви так не думаєте?

Конкурс оголосять просто цими днями, у кожного з вас є теоретична можливість стати новим чиновником і контролювати численні «не реформовані реформи» в Україні.

Беріть участь та вигрівайте: відповідальності ніякої, результатів ніхто не питатиме, головне завдання правильно промивати мізки «довбаним пенсам, аби вони вірили, що реформи тривають, і голосували за владу»!

«Все – оплачено! Танцуют – все!!».

Сергій ОСОЛОДКІН

Херсонцы в твиттере