Роздуми херсонця: Чи подолати нам корупцію
Заступник голови Адміністрації Президента Дмитро Шимків повідомив у ефірі одного із загальнодержавних каналів щодо того, що в Адміністрації Президента хочуть невідкладно запустити в Україні антикорупційну реформу, яка повинна бути втілена у життя вже до кінця вересня поточного року (у першу чергу це пов'язують з тим, що Україна чекає виділення чергового траншу МВФ).
Правда, тут трішечки незрозуміло: що саме чиновник мав на увазі, що до кінця вересня запустять саму програму, чи вже прозвітують про її повне виконання щодо викоренення такого зла, як корупція?
Під час ефіру пан Шимків заявив, що вже є відповідний орган, який створений при презентові, і який відповідатиме за формування стратегії, а до складу органу будуть входити представники громадських організацій.
Яким саме чином представників громадськості будуть вибирати для роботі у цьому більш ніж впливовому органі високопосадовець не повідомив.
ДОВІДКОВО
Сьогодні в Україні, відповідно до інформації Міністерства юстиції України тільки політичних партій ми маємо 215, і тільки з початку поточного року їх стало на 15 більше (остання реєстрація відбулася 11 липня 2014 року, у м. Горлівка, Донецької області, з екзотичною назвою «Відродження і розвиток»).
Що ж стосується професійних спілок, то їх тільки офіційно зареєстровано – 177.
Якщо ж говорити про інші громадські організації та формування, то їх кількість точно вказати неможливо. Нажаль єдиного Всеукраїнського реєстру таких формувань не існує (їхня реєстрація відбувається чи не щодня в обласних Управліннях Мінюсту). Можу сказати, що тільки на території Херсонщини таких формувань близько сотні.
Тож, як будуть відбиратися серед такої сили-силенної громадських утворень ті, з представника яких будуть формувати антикорупційне бюро незрозуміло. А розуміти було б не погано, адже бюро, за словами посадовця, планують наділити з одного боку «слідчими функціями», а з іншого, воно повинно стати «незалежним органом».
Як чиновники збираються поєднати між собою два різні поняття незрозуміло. Як слідчій орган може бути незалежним? Або одне, або інше.
Якщо структура виконує якісь «слідчі» дії, то вона повинна суворо підкорятися законам, у яких прописано що й як повинен робити орган при проведенні слідчих дій. Як що ж структура «незалежна», то вона вправі вибирати ті шляхи, які вважає за потрібне, і може досягати статутної мети у будь-який спосіб.
Ще одне об'ємне питання: з якого часу громадські організації наділені слідчими повноваженнями, і звідки у них кваліфіковані кадри, які зможуть виконувати покладені функції?
Ще одне питання, яке залишається без відповіді: що саме мається на увазі під терміном «незалежний»? Від кого «незалежний»: від влади, від прокуратури, від СБУ, УМВС? Від кого його працівники будуть отримувати заробітну плату? Чи там будуть працювати тільки альтруїсти, на громадських засадах?
Якщо так, то за який рахунок вони збираються жити: харчуватися, вдягатися, платити за комунальні послуги, газ, електрику, утримуватимуть родину тощо?..
Адже один із постулатів незалежності, об'єктивності і неупередженості – це «економічна незалежність», складовими якої є: добра заробітна плата, соціальні гарантії, пенсійне забезпечення...
Ви думаєте чому більшість поліцейських та чиновників у США та Європі не беруть хабарів (не заперечую і там беруть, але таких випадків там не так вже й багато)? А не беруть тому, що знають, що якщо їх упіймають, то вони втратять все: свободу, прибутки і головне забезпечену старість. Тим, хто працює у зонах «підвищеного ризику» (можливого підкупу) – гарантовано солідне державне утримання.
Чи є такі гарантії у нас? Скільки отримує працівник будь-якого фіскального органу, який бореться з корупцією? Який моральний чинник повинен стимулювати чиновника, а тим більше оперативника, коли його заробітна платня складає 2 – 3 тисячі, а під час обшуку він знаходить десятки, якщо не сотні, а то й мільйони гривень?
Чи пробували ви відповісти самі собі на питання: «А чи не піддамся я на спокусу?», адже треба лише: взяти гроші – і закрити очі на діяльність людини, яка їх запропонувала, і малоймовірно, що про це хтось дізнається... Як ви себе почуваєте розв'язуючи це питання?
Якою повинна бути мотивація проти такої спокуси. Що повинна протиставити людина у якої з одного боку борг по зарплаті за 2 місці, а з іншого: не оплачена квартира, електрика, газ... і це при тому, що офіційної зарплати ледь вистачає на жебрацьке утримання себе і родини? Яка ваша відповідь собі?
Тому, коли пан Шимків говорив про те, що у питанні боротьби із корупцією треба утворити баланс між повноваженнями антикорупційних структур, які створені органами влади і громадянським товариством, то я знову і знову задаюся питанням, а за рахунок чого у АП збирається вибудовувати цей баланс?
Я за викорінення...
Відповідно до рейтингу Transparency International, у 2013, Україна посідала за Індексом сприйняття корупції 144 місце (поруч: Бангладеш, Камерун, ЦАР, Республіка Конго, Сирія). Росія – 133... Білорусь – 123... США – 17... Данія, Фінляндія, Нова Зеландія – 1.
У порівнянні із попередніми періодами, ми маємо стабільне погіршення ситуації. У 2006 році, за цим самим рейтингом, Україна посідала 99 місце. Таким чином за 6 років ми скотилися на 45 позицій. Якщо й далі просуватимемося такими темпами, то скоро для нашої держави виділять особливий рядок – «Україна».
І цьому, нажаль, є підтвердження. Автори дослідження зробили прогноз – у 2014 році Україна ризикує скотитися ще нижче. Основні причини – корумпований протекціонізм і злиття політичних та бізнес-інтересів.
Крім того, Україна стрімко втрачає позиції за показниками сприятливості умов для ведення бізнесу. Дослідження свідчать: державні установи та чиновники все частіше вимагають від бізнесу платити хабарі.
При цьому, треба зізнатися, що зловживання є всюди, і більше 2/3 з 177 держав, які були охоплені Індексом у 2013 року, набрали менше 50 балів на шкалі від 0 (найвищий рівень корупції) до 100 (відсутність корупції).
Навіть Данія та Нова Зеландія, які займають першу сходинку, змогли набрати тільки по 91 балу. Натомість: Афганістан, Північна Корея і Сомалі набрали по 8 балів кожна. Україна – 25.
Що ж таке корупція
Корупція – «використання особою, наданих їй службових повноважень та пов'язаних із цим можливостей з метою одержання неправомірної вигоди». За всіма деталями та тонкощами щодо того, що є корупція, і як її визначити відсилаю вас до Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції».
Там же є визначення, що: «корупційним правопорушенням вважається умисне діяння, що містить ознаки корупції, вчинене особою... за яке законом установлено кримінальну, адміністративну, цивільно-правову та дисциплінарну відповідальність».
Хто несе відповідальності за корупційні правопорушення?
«Перший ешелон»: Президент України, Голова Верховної Ради, його Перший заступник та заступник, Прем'єр-міністр, Перший віце-прем'єр-міністр, віце-прем'єр-міністри, міністри, інші керівники центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України та їх заступники, Голова Служби безпеки, Генеральний прокурор, Голова Національного банку, Голова Рахункової палати, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Голова Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Голова Ради міністрів АРК.
«Другий ешелон»: народні депутати, депутати Верховної Ради АРК, депутати місцевих рад.
«Третій ешелон»: державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування, та інші.
За вичерпним переліком відсилаю до вже згаданого Закону, але й переліченого вистачить для того, аби зрозуміти, що відповідати мають всі! А чи відповідають? Ні. Чому? Бо – корупція.
Види корупції
Що ж законодавство відносить до видів корупції.
Хабарництво: отримання особою в будь-якому вигляді винагороди (хабара) за виконання чи невиконання в інтересах того, хто дає хабара, чи в інтересах третьої особи будь-якої дії з використанням наданої їй влади чи службового становища.
Розкрадання: умисне незаконне обернення певним способом чужого майна на свою користь або користь інших осіб із корисливих мотивів з використанням посадового становища.
Шахрайство: поведінка, націлена на обман або введення в оману приватної або юридичної особи з метою особистої вигоди або вигоди третьої сторони.
Вимагання: примушування приватної або юридичної особи сплатити гроші або надати інші цінності в обмін на певні дії або бездіяльність.
Зловживання: зловживання владою або посадовим становищем, перевищення влади або посадових повноважень та інші посадові злочини, що вчиняються для задоволення корисливих чи інших особистих інтересів або інтересів інших осіб.
Кумівство: перевага у наданні грошових коштів або іншого майна, переваг, пільг, послуг, нематеріальних активів наближеним особам, родичам, ін.
Інше: використання інформації, одержаної під час виконання посадових обов'язків, у корисливих чи інших особистих інтересах, необґрунтована відмова у наданні відповідної інформації, несвоєчасне її надання, надання недостовірної чи неповної службової інформації.
Як бачимо перелік доволі суттєвий. Я переконаний, що більшість з вас тепер будуть знати, коли посадовець буде вчиняти щодо вас певні дії, то ви можете вже самостійно кваліфікувати їх як корупцію.
Ознаки корупційних діянь
А для того, аби вам було більш зручніше, я наведу деякі ознаки того, що Закон вважає корупційними діями:
- безпосереднє заподіяння шкоди авторитету чи іншим охоронюваним законом інтересам держави;
- наявність у особи умислу на вчинення дій (бездіяльність), які об'єктивно завдають шкоду охоронюваним законом інтересам держави;
- використання особою свого становища всупереч інтересам держави;
- корислива мета або інша зацікавленість особи;
- незаконне одержання особою благ (матеріальних та нематеріальних), послуг, переваг.
Відповідальність
Що ж може чекати посадовця, якщо він вчинив протизаконні дії? Як вже було сказано, його можуть притягнути до: кримінальної, адміністративної, цивільно-правової та дисциплінарної відповідальності в установленому законом порядку.
Якщо вас цікавить чи не притягався до відповідальності той чи інший посадовець за корупцію, то ви можете це дізнатися самостійно, досить зайти на сайт Міністерства юстиції України на якому з 2012 року ведеться «Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні правопорушення» щодо яких набуло законності рішення суду.
Чому в Україні поширена корупція
В Україні поширена корупція через недосконалість політичних інститутів та судової системи, двозначність законів, незнання або нерозуміння цих законів населенням, кумівство та політичне заступництво, а також слабкий вплив громадянського суспільства.
Саме ці 5 чинників є головними на думку директора з наукового розвитку Центру політико-правових реформ, доктора юридичних наук Миколи Хавронюка.
Що слід зробити аби подолати корупцію
Уряд вважає, що для подолання корупції треба здійснити лише 10 кроків, які під час брифінгу в Кабінеті Міністрів озвучив Міністр юстиції України Павло Петренко, а саме:
1. До кінця року ухвалити в парламенті Антикорупційну стратегію
2. Публічна служба повинна стати доброчесною
3. Посилити відповідальності за корупційні діяння
4. Реформувати судові системи та органи кримінальної юстиції
5. Позбавляти можливості користуватися доходами від злочинної діяльності
6. Спростити умови ведення бізнесу
7. Створити ефективну систему надання адміністративних послуг
8. Запровадити прозорість фінансування політичних партій та виборчих кампаній
9. Проводити моніторинг законності використання бюджетних коштів та приватизаційних процесів
10. Забезпечити доступу до інформації
Невже щось нове? Ні, все це вже: було, було, було... А результатів: нуль, нуль, нуль...
За який кошт все це будуть робити
Агентство з міжнародного розвитку США (USAID) минулої середи, під час перебування в Україні глави USAID Раджива Шаха, повідомило, що США виділить Україні на боротьбу з корупцією 10 мільйонів доларів.
ДОВІДКОВО
За останні 20 років державне агентство США USAID виділило Україні близько 2 мільйонів доларів: на зміцнення економіки, демократичних структур і громадянського суспільства.
Цього року USAID забезпечило американські гарантії по боргах України на 1 мільярд доларів, а ще займалося підтримкою президентських виборів 25 травня.
Скільки вкрадено до нас
Федерація роботодавців України, яку очолює олігарх Дмитро Фірташ, зазначає, що масштаби корупції при Януковичі сягали 160 млрд грн щорічно. Тоді бізнес віддавав у вигляді хабарів до 50% обороту.
Найбільш корумпованими галузями вважаються:
Держзакупівля – за даними Держстату, заплановані у 2013 році держзакупівлі склали 274 200 000 000 грн. при цьому «відкати» становили від 15% до 50%. У грошовому еквіваленті це від 50 до 137 млрд грн.
Податкова – тут ФРУ оцінює рівень корупції на суму не менше 40 млрд грн.
Митниця – при розмитненні товарів тільки 50% плати надходило до бюджету, решта готівкою переходила певним особам за «допомогу». Сума більше 40 млрд грн.
Зерно – за оформлення дозвільних документів при перевезенні зерна трейдери додатково оплачували неофіційні платежі у розмірі 152 грн за тонну. Йдеться про 5 млрд грн.
Реєстрація оренди земельних ділянок – за проведення держреєстрації тільки одного договору оренди земельної ділянки платили хабар від 300 грн до 1300 грн. Втрати за рік близько 1 млрд.
Надрокористування – у ФРУ вважають: щорічно по цій галузі чиновники «заробляли» до 500 млн грн.
Покарання чи покаяння
За повідомлення однієї з громадських організацій, за матеріалами групи держав ради Європи за рівнем корупції Україна серед «лідерів», у нас – 152-е з 187 можливих місць, у той же час за минулий рік до кримінальної відповідальності в Україні було притягнуто тільки 198 корупціонерів.
* Служба безпеки України затримала виконуючого обов'язки керівника державного підприємства "Київський бронетанковий завод" за підозрою у розтраті 12 млн гривень бюджетних коштів.
* Генпрокуратура розслідує кримінальне провадження стосовно працівника центрального апарату Служби безпеки України, якого затримали під час отримання хабара у розмірі 17 тисяч доларів.
* У Чернівцях правоохоронці затримали співробітника військкомату, який вимагав з матері призовника 500 доларів за те, щоб не відправляти його у зону проведення АТО.
* Під час позапланової ревізії одного з комунальних підприємств Каховського району, Херсонської області працівники Каховської об'єднаної державної фінансової інспекції встановили беззаперечний факт: розкрадання коштів на загальну суму 24,93 тис. грн.
* Апеляційний суд Миколаївської області засудив колишнього голову однієї з херсонських райдержадміністрацій та його сина колишнього співробітника СБУ до тривалих термінів ув'язнення за отримання у 2012 році рекордного хабара – майже 7 млн. грн.
* Апеляційний суд Херсонщини відхилив скаргу голови Антоновського селищної ради Ігоря Семенчева на вердикт суду Дніпровського району Херсона про визнання його винним у порушенні антикорупційного законодавства України. Згідно із цим рішенням, Ігор Семенчев був оштрафований на 2550 гривень за поєднання обов'язків члена наглядової ради комерційної структури – фірми «Сигма» і глави органу місцевого самоврядування. Оскільки рішення суду набуло законної сили, то воно й стало підставою для звільнення пана Семенчева з виборної посади за корупцію.
Крім того, існує ще одна справа відповідно до якої пан Семенчев підозрюється у отриманні хабара у розмірі 80 тисяч доларів...
Приклади можна продовжувати, але їх невідповідно мало у співвідношенні з тим, що відбувається в державі, і про що говорить 90% населення, якому доводиться зіштовхуватися з фактами щодня (медицина, школа, виші, виконкоми, суди, міліція, прокуратура тощо).
Цікаво, новостворювана структура, про яку говорив заступник Голови АП пан Дмитро Шимків, буде працювати так же «продуктивно»? Чи ще більш «ефективно»?..
Сергій ОСОЛОДКІН