Пенсійна "реформа": за що боролися?
«Страховий стаж – 35 років, гарантія пенсії у розмірі 35% від зарплати»,- сказав якось Міністр соціальної політики Андрій Рева.
«...У нас в пенсійній формулі три показники: перший – середня зарплата за три роки перед виходом на пенсію; другий – індивідуальний коефіцієнт заробітку, тобто порівнюється кожен місяць, коли ви платили внесок, з середньою зарплатою по Україні і виводиться коефіцієнт.
Сума коефіцієнта ділиться на їх кількість і виходить середній коефіцієнт; третій – коефіцієнт страхового стажу.
Якщо ми говоримо, що коефіцієнт дорівнює одиниці за кожен рік, в якому ви працювали, то при повному страховому стажі який відсоток ви повинні отримати заміщення? Якщо у нас 35 років – умова для виходу на пенсію в 60 років? 35%. Будь ласка, все у ваших руках, працюйте, платіть внески, і ви за цією формулою отримаєте не менше 35% своєї середньої зарплати», - заявив Рева.
Він зазначив, що підвищити пенсії без підвищення страхового стажу неможливо, оскільки дефіцит бюджету становить 141 млрд грн, а коштів немає не тільки на підвищення пенсій, а також на поточні виплати пенсіонерам.
«При 26 млн. осіб працездатного віку у нас офіційно платять ЄСВ (єдиний соціальний внесок) всього 12 млн. осіб, а за офіційною статистикою в Україні 16 млн. зайнятих. Тобто 4 млн. офіційно не платять страхові виплати. З 12 млн. людей, які платять податки, - 4,5 млн осіб сплачують з мінімальної заробітної плати», - сказав Рева.
Міністр додав, що кожна друга гривня, яку отримує пенсіонер в Україні, виплачується не з Пенсійного фонду, а дотується державним бюджетом.
Нагадаємо, що 3 жовтня 2017 року Верховна Рада України прийняла закон про пенсійну реформу, який вводить вимоги до мінімального страхового стажу для виходу на пенсію.
Нормативи мінімального страхового стажу збільшуватися на 1 рік кожні 12 місяців до 2028 року. Таким чином, з 2028 роки для виходу на пенсію в 60 років потрібно буде мати 35 років страхового стажу.
При цьому Прем'єр-міністр України Володимир Гройсман переконаний, що президент України Петро Порошенко має намір до понеділка, 9 жовтня, підписати закон про пенсійну реформу.
Прем'єр зазначив, що зараз закон знаходиться у Верховній Раді і буде скоро поданий на підпис спікеру Верховної Ради Андрію Парубію, а після цього – президенту.
Що всередині? Законопроектом №6614 пропонується провести осучаснення розмірів пенсій, призначених у минулі роки з урахуванням показника середньої заробітної плати за 2014р., 2015-го, 2016 роки (3 764,4 грн) із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%. Законопроект скасовує оподаткування пенсій працюючих пенсіонерів.
Крім цього, щорічно буде проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати, який враховується для обчислення пенсії.
Зазначений показник щорічно збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50% показника зростання споживчих цін за попередній рік і 50% показника зростання середньої заробітної плати за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення.
Крім того, законопроектом передбачено запровадження єдиних правил призначення пенсій, за винятком військовослужбовців і невеликого переліку інших категорій.
Як пояснила голова профільного парламентського комітету Людмила Денисова, зокрема враховані пропозиції щодо включення до стажу декретних відпусток, строкової служби, а також врегульовано питання нарахування стажу для приватних підприємців. В той же час не враховані пропозиції залишити діючий коефіцієнт для нарахування пенсій на рівні 1,35, а не 1,0, як встановлено документом.
Згідно з прийнятим законом, починаючи з 1 січня 2018 року мінімальний страховий стаж для виходу на пенсію після досягнення віку 60 років збільшено з 15 до 25 років з наступним збільшенням щороку на 1 рік до 2028 року, коли мінімальний пенсійний стаж досягне 35 років.
Передбачено поступове зростання мінімального віку для виходу на пенсію при наявності стажу для жінок з 55 до 60 років до 2021 року.
У разі відсутності мінімального стажу для виходу на пенсію, з 1 січня право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 63 років отримають особи при наявності від 15 до 25 років страхового стажу. Передбачено поступове зростання мінімального стажу для призначення пенсії за віком до 25 років в 2028 році.
У разі відсутності страхового стажу навіть для призначення пенсії за віком з 63 років, пенсія буде виплачуватися з 65 років за наявності стажу від 15 до 16 років з 2019 року зі поступовим підвищенням до 15 – 25 років в 2028 році.
У разі відсутності стажу в 15 років, починаючи 2018 року, пенсія може бути призначена після отримання такого страхового стажу. До досягнення цього віку таким особам може бути призначена державна соціальна допомога за рахунок держбюджету.
Починаючи з 2028 року, за наявності 40 і більше календарних років страхового стажу, пенсія за віком призначатиметься незалежно від віку.
Мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
За кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1%.
З 1 січня 2018 для осіб, які досягли 65-річного віку, мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі 40% мінімальної заробітної плати.
При цьому, згідно з внесеними поправками, до страхового стажу для визначення права на призначення пенсії зараховуються періоди ведення підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування (з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2017 за умови сплати страхових внесків), проходження військової служби (по 31 грудня 2017 включно), знаходження у відпустці у зв'язку з вагітністю та пологами (з 1 січня 2004 року по 30 червня 2013 включно), знаходження у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку (з 1 січня 2004 року до моменту запровадження сплати страхових внесків жінок, які перебувають у відпустці по догляду за дитиною), навчання у вищих навчальних закладах за денною формою навчання на умовах держзамовлення, а також навчання в аспірантурі і докторантурі (з 1 січня 2004 року по 31 грудня 2017 року включно).
Законом також передбачено введення накопичувальної системи пенсійного страхування з 2019 року, для чого повинні бути забезпечені належні умови. При цьому відмовитися від участі в накопичувальній системі зможуть громадяни, яким буде залишатися менше 10 років до досягнення пенсійного віку.
Документ також передбачає щорічний перерахунок пенсій за умови зростання в попередньому календарному році середньої заробітної плати, відповідно до коефіцієнта, затвердженим Кабміном.
Закон передбачає заморожування розміру призначених раніше спеціальних пенсій, а перевищення спеціальної пенсії над звичайною має фінансуватися з держбюджету. При цьому максимальний розмір пенсії встановлений у розмірі 10 740 до 1 січня і 10 прожиткових мінімумів після цієї дати.
Крім того, окремим рішенням парламент 255 голосами прийняв за основу і в цілому проект закону про внесення змін до Бюджетного кодексу в частині передачі до держбюджету витрат Пенсійного фонду (№6617).
Як сказано в пояснювальній записці до документа, його прийняття дозволить поступово уніфікувати обчислення спеціальних пенсій в єдиному законі і звільнити солідарну систему від невластивих для неї видатків.
За підрахунками Кабміну, осучаснення пенсій торкнеться близько 5,6 млн. громадян, середнє підвищення пенсії для яких складе 700 грн. Крім того, мінімальна пенсія буде підвищена до 1452 грн, а соціальна пенсія збільшиться майже на 423 грн і складе 1 373 грн.
При цьому Глава Пенсійного фонду України Олексій Зарудний заявляє, що перерахунок пенсійних виплат відповідно до прийнятого 3 жовтня Верховною Радою законом про пенсійну реформу буде проведено автоматично і займе 2 – 3 дні.
«Розроблено і протестовано відповідне програмне забезпечення, за допомогою якого, підкреслю, автоматично в найближчі 2 – 3 дні будуть здійснено перерахунок для 9 млн. пенсіонерів", - сказав Зарудний. Він так само зазначив, що на виплату осучаснених пенсій передбачено 26 млрд. грн.
За його словами, практично на наступний день після вступу закону в силу органами Пенсійного фонду будуть виготовлені додаткові платіжні документи.
Зарудний уточнив, що пенсіонери, які отримуватимуть пенсії в жовтні вже після вступу закону в силу, будуть отримувати пенсію в попередньому розмірі, а також доплату, згідно з перерахунком; ті, хто вже отримав пенсії, отримають просто доплату.
Про що не сказано? Окремі політики переконують, що саме про головне й не говорять: по-перше, що це не реформа, а політична самореклама; по-друге, що майбутні пенсіонери будуть отримувати на 30% менше ніж могли б; по-третє, що це злочин... і як тільки станеться зміна влади всі винні у цьому, будуть притягнуті до відповідальності!
Як воно буде на ділі? Покаже тільки час. Хочеться вірити у краще...
«...У нас в пенсійній формулі три показники: перший – середня зарплата за три роки перед виходом на пенсію; другий – індивідуальний коефіцієнт заробітку, тобто порівнюється кожен місяць, коли ви платили внесок, з середньою зарплатою по Україні і виводиться коефіцієнт.
Сума коефіцієнта ділиться на їх кількість і виходить середній коефіцієнт; третій – коефіцієнт страхового стажу.
Якщо ми говоримо, що коефіцієнт дорівнює одиниці за кожен рік, в якому ви працювали, то при повному страховому стажі який відсоток ви повинні отримати заміщення? Якщо у нас 35 років – умова для виходу на пенсію в 60 років? 35%. Будь ласка, все у ваших руках, працюйте, платіть внески, і ви за цією формулою отримаєте не менше 35% своєї середньої зарплати», - заявив Рева.
Він зазначив, що підвищити пенсії без підвищення страхового стажу неможливо, оскільки дефіцит бюджету становить 141 млрд грн, а коштів немає не тільки на підвищення пенсій, а також на поточні виплати пенсіонерам.
«При 26 млн. осіб працездатного віку у нас офіційно платять ЄСВ (єдиний соціальний внесок) всього 12 млн. осіб, а за офіційною статистикою в Україні 16 млн. зайнятих. Тобто 4 млн. офіційно не платять страхові виплати. З 12 млн. людей, які платять податки, - 4,5 млн осіб сплачують з мінімальної заробітної плати», - сказав Рева.
Міністр додав, що кожна друга гривня, яку отримує пенсіонер в Україні, виплачується не з Пенсійного фонду, а дотується державним бюджетом.
Нагадаємо, що 3 жовтня 2017 року Верховна Рада України прийняла закон про пенсійну реформу, який вводить вимоги до мінімального страхового стажу для виходу на пенсію.
Нормативи мінімального страхового стажу збільшуватися на 1 рік кожні 12 місяців до 2028 року. Таким чином, з 2028 роки для виходу на пенсію в 60 років потрібно буде мати 35 років страхового стажу.
При цьому Прем'єр-міністр України Володимир Гройсман переконаний, що президент України Петро Порошенко має намір до понеділка, 9 жовтня, підписати закон про пенсійну реформу.
Прем'єр зазначив, що зараз закон знаходиться у Верховній Раді і буде скоро поданий на підпис спікеру Верховної Ради Андрію Парубію, а після цього – президенту.
Що всередині? Законопроектом №6614 пропонується провести осучаснення розмірів пенсій, призначених у минулі роки з урахуванням показника середньої заробітної плати за 2014р., 2015-го, 2016 роки (3 764,4 грн) із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1%. Законопроект скасовує оподаткування пенсій працюючих пенсіонерів.
Крім цього, щорічно буде проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати, який враховується для обчислення пенсії.
Зазначений показник щорічно збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50% показника зростання споживчих цін за попередній рік і 50% показника зростання середньої заробітної плати за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення.
Крім того, законопроектом передбачено запровадження єдиних правил призначення пенсій, за винятком військовослужбовців і невеликого переліку інших категорій.
Як пояснила голова профільного парламентського комітету Людмила Денисова, зокрема враховані пропозиції щодо включення до стажу декретних відпусток, строкової служби, а також врегульовано питання нарахування стажу для приватних підприємців. В той же час не враховані пропозиції залишити діючий коефіцієнт для нарахування пенсій на рівні 1,35, а не 1,0, як встановлено документом.
Згідно з прийнятим законом, починаючи з 1 січня 2018 року мінімальний страховий стаж для виходу на пенсію після досягнення віку 60 років збільшено з 15 до 25 років з наступним збільшенням щороку на 1 рік до 2028 року, коли мінімальний пенсійний стаж досягне 35 років.
Передбачено поступове зростання мінімального віку для виходу на пенсію при наявності стажу для жінок з 55 до 60 років до 2021 року.
У разі відсутності мінімального стажу для виходу на пенсію, з 1 січня право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 63 років отримають особи при наявності від 15 до 25 років страхового стажу. Передбачено поступове зростання мінімального стажу для призначення пенсії за віком до 25 років в 2028 році.
У разі відсутності страхового стажу навіть для призначення пенсії за віком з 63 років, пенсія буде виплачуватися з 65 років за наявності стажу від 15 до 16 років з 2019 року зі поступовим підвищенням до 15 – 25 років в 2028 році.
У разі відсутності стажу в 15 років, починаючи 2018 року, пенсія може бути призначена після отримання такого страхового стажу. До досягнення цього віку таким особам може бути призначена державна соціальна допомога за рахунок держбюджету.
Починаючи з 2028 року, за наявності 40 і більше календарних років страхового стажу, пенсія за віком призначатиметься незалежно від віку.
Мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
За кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1%.
З 1 січня 2018 для осіб, які досягли 65-річного віку, мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі 40% мінімальної заробітної плати.
При цьому, згідно з внесеними поправками, до страхового стажу для визначення права на призначення пенсії зараховуються періоди ведення підприємницької діяльності із застосуванням спрощеної системи оподаткування (з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2017 за умови сплати страхових внесків), проходження військової служби (по 31 грудня 2017 включно), знаходження у відпустці у зв'язку з вагітністю та пологами (з 1 січня 2004 року по 30 червня 2013 включно), знаходження у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку (з 1 січня 2004 року до моменту запровадження сплати страхових внесків жінок, які перебувають у відпустці по догляду за дитиною), навчання у вищих навчальних закладах за денною формою навчання на умовах держзамовлення, а також навчання в аспірантурі і докторантурі (з 1 січня 2004 року по 31 грудня 2017 року включно).
Законом також передбачено введення накопичувальної системи пенсійного страхування з 2019 року, для чого повинні бути забезпечені належні умови. При цьому відмовитися від участі в накопичувальній системі зможуть громадяни, яким буде залишатися менше 10 років до досягнення пенсійного віку.
Документ також передбачає щорічний перерахунок пенсій за умови зростання в попередньому календарному році середньої заробітної плати, відповідно до коефіцієнта, затвердженим Кабміном.
Закон передбачає заморожування розміру призначених раніше спеціальних пенсій, а перевищення спеціальної пенсії над звичайною має фінансуватися з держбюджету. При цьому максимальний розмір пенсії встановлений у розмірі 10 740 до 1 січня і 10 прожиткових мінімумів після цієї дати.
Крім того, окремим рішенням парламент 255 голосами прийняв за основу і в цілому проект закону про внесення змін до Бюджетного кодексу в частині передачі до держбюджету витрат Пенсійного фонду (№6617).
Як сказано в пояснювальній записці до документа, його прийняття дозволить поступово уніфікувати обчислення спеціальних пенсій в єдиному законі і звільнити солідарну систему від невластивих для неї видатків.
За підрахунками Кабміну, осучаснення пенсій торкнеться близько 5,6 млн. громадян, середнє підвищення пенсії для яких складе 700 грн. Крім того, мінімальна пенсія буде підвищена до 1452 грн, а соціальна пенсія збільшиться майже на 423 грн і складе 1 373 грн.
При цьому Глава Пенсійного фонду України Олексій Зарудний заявляє, що перерахунок пенсійних виплат відповідно до прийнятого 3 жовтня Верховною Радою законом про пенсійну реформу буде проведено автоматично і займе 2 – 3 дні.
«Розроблено і протестовано відповідне програмне забезпечення, за допомогою якого, підкреслю, автоматично в найближчі 2 – 3 дні будуть здійснено перерахунок для 9 млн. пенсіонерів", - сказав Зарудний. Він так само зазначив, що на виплату осучаснених пенсій передбачено 26 млрд. грн.
За його словами, практично на наступний день після вступу закону в силу органами Пенсійного фонду будуть виготовлені додаткові платіжні документи.
Зарудний уточнив, що пенсіонери, які отримуватимуть пенсії в жовтні вже після вступу закону в силу, будуть отримувати пенсію в попередньому розмірі, а також доплату, згідно з перерахунком; ті, хто вже отримав пенсії, отримають просто доплату.
Про що не сказано? Окремі політики переконують, що саме про головне й не говорять: по-перше, що це не реформа, а політична самореклама; по-друге, що майбутні пенсіонери будуть отримувати на 30% менше ніж могли б; по-третє, що це злочин... і як тільки станеться зміна влади всі винні у цьому, будуть притягнуті до відповідальності!
Як воно буде на ділі? Покаже тільки час. Хочеться вірити у краще...
Сергій ОСОЛОДКІН