Сергей Осолодкин

Заслуженный журналист Украины

У Херсоні можна загинути під уламками

У Херсоні можна загинути під уламками
Загинути під уламками будинку від тепер стало значно простіше...

Скільки разів доводилося чути про те, що люди гинуть під уламками будинку. Особливо болячи це тоді, коли трагедії могло б не статися, якби хтось не «строїв» із себе великого фахівця у галузі будівництва і не брався самостійно проводити ремонтно-будівельні роботи у результаті яких хтось залишається без даху над головою, а хтось лишається життя.

У багатоповерхових будинках чи не кожного місяця, а то й тижня можна побачити чи чути, як у одній з квартирі відбувається ремонт. Коли це роботи типу побілити-пофарбувати, це ще нічого – запах олії та фарби вивітряться без особливої шкоди, а от коли сусіди днями, а то й тижнями, іноді місяцями щось методично свердлять у стінах, підлозі та стелі, то виникає занепокоєння: а чи не решето вони там роблять з несучої балки чи стіни?

Не секрет, що іноді у погоні за якимись неординарними рішеннями у інтер'єрі оселі, господарі квартир примушують робочих робити такі речі, які можуть мати найжахливіші наслідки якщо не для всієї будівлі, то для її частини.

На всі зауваження щодо небезпеки у відповідь звучить: «Моя оселя, що хочу те й роблю. Хочу прибрати стінку – приберу, хочу додаткове вікно – зроблю». Як переконати такого «бовдура» (нерозумну людину), що ще один цвях, ще одна дірка і конструкція не витримає!

Хто доведе «віслюку», що його «склепінчаста стеля» або «арка» у стіні може стати причиною того, що конструктив стіни, що несе, буде порушений і від частини багатоповерхівки не залишиться нічого – крім груди будівельного сміття і гори трупів?

Саме для цього й існують відповідні організації, які мають фахівців і повноваження аби не припустити можливих жахливих наслідків... Точніше сказати – «існували»...

Існувало сурове правило: будівельним роботами які пов'язані з будівництвом та реконструкцією такого типу мали право займатися виключно спеціалізовані будівельні організації, які мали і відповідні дозволи, і кваліфіковані кадри. Зараз за побідні роботи беруться люди, які не мають ані освіти, ані досвіду, ані віддаленого уявлення чим їх неосвіченість може закінчитися...

Замовники, аби зекономити, наймають людей з вулиці які хапаються за роботу будь-якої складності і роблять те, що профільна фірма ніколи в житті роботи не буде, адже знає чим це може закінчитися.

Раніше держава та органи місцевого самоврядування мали право не тільки проводити відповідні перевірки, але й вимагати аби певні роботи виконували тільки ті організації, які мають ліцензії. Відтепер, нажаль, все це позаду. Безпека громадян і їх життя державу більше не цікавить, на перший план винесено питання заробляння грошей окремими особами.

13 квітня 2017 року Верховна Рада України прийняла Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України для поліпшення умов ведення будівельної діяльності», який вступив у силу з 10 червня.

Наші «безгрішні» депутати для того, аби хтось заробляв більше грошей, під приводом «зменшення навантаження на бізнес», скасували низку контрольних функцій у будівництві, які були в руках держави.

Звичайно, все прийнято з метою покращення життя українцям. «Прикрили» це необхідністю проведення відновлювальних та будівельних робіт в зоні АТО, де «виконання будівельних формальностей утруднене і займає багато часу». Як завжди «аргументоване» політичне підґрунтя, а той хто проти, той «ворог народу».

Закон встановлює, що відтепер «будівельникам» немає необхідності отримувати вихідні дані і навіть технічні умови від Державної служби надзвичайних ситуацій. Ті, хто займають будівництвом особливо складних об'єктів промислового та спеціального виробництва, знають наскільки складно було отримати узгодження від «пожежників» з їх спеціальними вимогами до певних об'єктів.

Відтепер все позаду. Т.т. якщо сусідня будівля загориться, то як її гасити не буде знати ніхто, а самі мешканці навіть уяви не матимуть, що у будівництві їх «красивого» зовні будинку використано заборонені матеріали, які будуть горіти як добре висушена деревина у збагаченому озоном приміщенні і виділяти токсичні викиди.

Закон скоротив перелік об'єктів, які раніше підлягали обов'язковій експертизі. Ви тепер навіть віддалено не будете уявляти наскільки міцною є будівля в якій ви живете чи працюєте. Відтепер експертизу з питань міцності, надійності та довговічності для об'єктів I і II категорій складності, що споруджуються на територіях із складними умовами – скасовано.

Закон надав Кабміну право самостійно (практично стихаря) затверджувати перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, і після закінчення яких об'єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію. Що КМУ і поспішив виконати, і, днями, своїм рішенням таки затвердив величезний перелік будівельних робіт на виконання яких більше не треба отримувати спеціальний дозвіл.

Як не дивно це прозвучить, але для того аби будувати «дитячий майданчик» відтепер дозвіл не потрібен. Чому? Мабуть для того, аби окремим «гречкосіям» перед виборам було простіше заставляти такими майданчики двори будинків де вони балотуються у депутати.

Ну й кому тепер доводити, що вже через півроку ці «новобудови» стануть смертельно небезпечними для малечі: тут не так закопали, там не заклали бетонну подушку, десь взагалі забули прикрутити, або використали матеріали, які небезпечні для життя або за якістю, або за складом.

Нетреба тепер мати дозвіл й на те, аби прокладати комунікації. Скільки разів було доведено життям, що такі роботи повинні виконувати тільки спеціалізовані підприємства. Для того, аби прокласти кабель мало тупо викопати траншею. Для початку треба знати де її можна копати, а де вже лежать кабелі чи трубопроводи. Треба мати і уявлення на яку глибину копати, і чітко розуміти якого типу кабелі чи труби взагалі можна «закопати».

Відтепер не дивуйтеся якщо цілі мікрорайони будуть залишаться без комунікацій зв'язку, без газу чи світла. Підігнати екскаватор і викопати яму елементарно. Навіщо знати, що там, на певній глибині, вже прокладений трубопровід чи мережа, пошкодження яких приведе до катастрофи, яка коштувати комусь життя (газові та електричні мережі). Хто буде нести відповідальність за їх пошкодження? Добре якщо це буде просто «дірка», а якщо «вибух»?

У ВРУ та КМУ вважають, що не треба мати дозвіл і для того, аби виконувати роботи які спрямовані на забезпечення доступності будівель для людей з інвалідністю та відновлення благоустрою (мабуть про зону АТО).

Та найжахливіше те, що відтепер без будь-якого контролю самодіяльними методами «будівельники» можуть займатися перепланування несучих стін у квартирах та заміни покрівлі. Чим таке може закінчитися? Про жахливі наслідків у ВРУ та КМУ подумали. Навіщо? Вони упевнені, що їх квартири та будинки такі горе-будівельники ремонтувати не будуть...

Для того, аби проводити роботи на перелічених вище об'єктах достатньо підготувати проектну документацію, а буде хтось її втілювати у життя чи ні, це вже нікого не цікавить.

Окремо КМУ скасував категорії складності для об'єктів будівництва, натомість запровадив «класи наслідків» та декларацію на початок будівництва: «З 10 червня при будівництві об'єктів з незначним класом наслідків (СС1) забудовник повинен повідомити про початок будівництва, а будівництво об'єктів із середнім і значним класом наслідків (СС2 і СС3) буде здійснюватися за дозволами». Що таке «дозволи», як і кому вони будуть надаватися?

Що стосується перевірок, то й тут є зміни. Так перевірка об'єкту «незначного класу наслідків» можна проводити не частіше 1 раз на 5 років (слід так розуміти що вже після того як там закінчать всі роботи). Якщо будівництво має «середній клас наслідків» – не частіше 1 разу на 3 роки, об'єкти які мають «значний клас наслідків» – не частіше 1 разу на 2 роки.

Хто від цих нововведень отримає користь? Навіщо було наражати на небезпеку сотні, а то й тисячі людей? Сміливо можна припускати, що сумлінність у виконанні робіт не стане «головним болем» для багатьох. Ми з вами чудово розуміємо, що послаблення контролю не призведе до поліпшення умов ведення бізнесу і якості, це запорука в першу чергу того, що економлячи на якості халтурники наражатимуть громадян на небезпеку.

Як же з'явився такий документ? Звідки «ростуть» його ноги? Виявляється його «народження» не було випадковим. Він, крім іншого, бере «джерело» від «Плану дій щодо імплементації кращих практик регулювання, відображених Групою Світового банку в методології рейтингу Doing Business на 2016 рік».

Ми знову щось робимо під чужий диктат? Навіщо нам це? Що це дасть державі та її громадянам? «Це дозволить Україні піднятися за критерієм будівництва в рейтингу Doing Business на 38 пунктів, що сприятиме залученню інвестицій в галузь». Отже, заради того, аби хтось отримав гроші, ті хто при владі, від імені держави, знову наражають пересічних громадян на небезпеку?

Не дивно, що КМУ як завжди, намагається себе виправдати. Віце-прем'єр-міністр – міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадій Зубко, заявив:

«... законом № 1817 ми скасували такі дозвільні документи як декларацію про початок виконання підготовчих робіт для будівництва. Замість неї створено процедуру початку будівництва за повідомленням, що не дає можливості чиновникам відмовити забудовнику, і яка відтепер буде здійснюватися через електронний сервіс...Ми вводимо європейський підхід до дозвільно-узгоджувальної процедури у будівництві».

Але й на цьому ВРУ не зупинила свою лояльність до тих, хто порушував і порушує законодавство. Ще у березні ВРУ відправила на повторне друге читання проект закону «Про продовження строку прийняття в експлуатацію об'єктів будівництва, споруджених без дозволу на виконання будівельних робіт». Коли намагалися «проштовхнути» цей проект в цілому, то за нього проголосували тільки 206 народних депутатів (необхідний мінімум 226).

Тоді з голосу було запропоновано відправити його на повторне друге читання, і тут знайшлося 227 голосів. Що пропонується? Державній будівельній інспекції у термін до 31 грудня 2018 року безкоштовно, протягом 10 робочих днів з дня подачі заяви за результатами тільки технічного обстеження прийняти в експлуатацію всі об'єкти будівництва, які до того були збудовані без будь-яких дозвільних документів(!?). Хто, що і як збудував – не важливо. Все прийняти!

Проект закону є «довгожителем», його запропонували до розгляду у 2015 році, за основу прийняли у 2016, у 2017 знову «проштовхнути» поки не вдалося.

Кому потрібен цей Закон? Відомо, що в Україні чимало об'єктів будівництва, які певні структури будували і продовжують будувати не тільки з порушенням будівельних норм, але й без отримання дозвільних документів. Такими гріхами страждає чимало депутатів ВРУ, які мають відношення до будівельного бізнесу. Є серед них і «народний» обранець який представляє у ВРУ Херсонщину.

Самозахоплення, будівництво без дозволів і контролю... Як їх ввести у експлуатацію? Жодна контролююча установа не підпише акт прийняття будівлі, а так можна легко і без будь-яких витрат здати об'єкти, і тим самим узаконив і вкрадену землю, і невідомо якої якості зведену будівлю.

У Херсоні є кілька десятків таких об'єктів, які побудовані з суттєвими порушеннями і які відповідно до чинного законодавства ніколи не можуть бути прийняті у експлуатацію, адже вони смертельно небезпечні. Та, кого це цікавить... У таких будинках народні депутати і представники влади не живуть...

Здається, що відтепер громадянам України доведеться опановувати ще одну професію – будівельник і перед тим як робити ремонт чи купувати готову квартиру детально вивчати коли, що і як будувалося? Чи житиме він у ній довго і щасливо, чи за власні кошти купив собі місце у «братській могилі»?

Сергій ОСОЛОДКІН

© 2021 Інформаційне агентство "Херсонці". Всі права захищені.
Використання матеріалів ІА "Херсонці" може здійснюватись лише при наявності "активного гіперпосилання" на "Херсонці", а також на сам матеріал.
Редакція може не поділяти думку авторів і не несе відповідальність за достовірність інформації.
email: kherson.inform@ukr.net, контакти, архів