Сергей Осолодкин

Заслуженный журналист Украины

Херсонським пенсіонерам до уваги: реформу ось-ось «продавлять»…

Херсонським пенсіонерам до уваги: реформу ось-ось «продавлять»…
Навколо пенсійної реформи в Україні точаться різні розмови. Різні політичні сили «годують» електорат тими версіями, які вигідні для них.

Уряд та Прем'єр продовжують наголошувати на тому, що той варіант який запропонували вони це і є панацея від всіх пенсійних «хвороб». Натомість «опозиційні» політики вщент рознесли такі пропозиції і переконують, що така реформа це «смерть» системи.

Нагадаю, що сам Кабінет Міністрів України схвалив проект закону України «Про пенсійну реформу» реформу ще 17 травня, після того, як це питання було остаточно узгоджено із основним валютним інвестором України – Міжнародним Валютним Фондом. Про це автор детально писав у матеріалі «Чого чекати Херсонцям: пенсійної реформи чи заколоту?»

Один з постулатів «реформи» – скасування податку на пенсії для тих пенсіонерів, які й по досягненні відповідного віку, вийшовши на заслужений відпочинок, але через те, що грошей на життя хронічно не вистачає продовжують працювати.

Нагадаю, що раніше розглядалося питання, що пенсіонери, які й після виходу на пенсію продовжують працювати – не повинні отримувати пенсію. Така пропозиція від Уряду викликала бурхливу реакцію і тоді було прийнято рішення, що пенсії працюючих пенсіонерів будуть обкладати додатковим податком. На тому й зійшлися. Більш детально про суми податків та формули розрахунків тут.

Але й такий підхід до справи не на жарт обурив пенсіонерів і вони весь цей час висловлюють своє невдоволення. Мабуть в Уряді зрозуміли, що у той час, як ситуація в країні політично вкрай нестабільна і «примара перевиборів» все активніше «бродить країною», то з пенсіонерами краще не жартувати.

Адже вони той самий «електорат», який єдиний поки ще ходить на вибори більш-менш стабільно і який, у разі чого, може «віддячити» владі під час виборів і не проголосувати за її ставлеників. Скоріш саме тому з питанням «оподаткування пенсій» вирішили «зав'язати».

Днями заступник голови правління Пенсійного фонду України Владислав Машкін заявляв, що нові зміни які передбачають відміну оподаткування пенсій торкнуться близько як півмільйона працюючих пенсіонерів: «Питання скасування торкнеться близько півмільйона людей, тобто це люди, які є пенсіонерами і працюють одночасно. Їм виплачується пенсія на рівні 85% від призначеного розміру, але не менше, ніж півтора розміру прожиткового мінімуму».

Чи вплине таке «нововведення» на ПФ? Чиновник переконує, що це для ПФ «не критично».

Наскільки це правда? Фахівці кажуть, що така заява функціонера від «пенсій» неправдива, адже ПФ рахує кожну копійку, і ті 1,5 – 2,0 млрд гривень які не дійдуть до Фонду, звичайно для нього суттєву погоду не роблять (на фоні того, як там не вистачає більше як 200 мільярдів гривень), але навіть вони будуть відчутними. За рахунок чого будуть їх «перекривати»? Звісна справа за рахунок бюджету. Питання звідки їх візьме бюджет... Майже риторичне...

Що ж стосується суті «змін» і «реформ», то їх будуть розглядати вже наступного пленарного тижня. Як заявив Голова Верховної Ради Андрій Парубій, який перебуває зараз з офіційним візитом у Америці для «Голосу Америки»: «Я думаю, що в найближчий пленарний тиждень ми перейдемо до розгляду в першому читанні пенсійної реформи».

Нагадаю, що «пенсійна реформа» це обов'язковий пункт Програми відповідно до якої відбувається фінансування України МВФ. Це зобов'язання прописано у Меморандумі про співпрацю і його виконання є невід'ємною і обов'язковою умовою подальшого фінансування України.

При цьому слід зазначити, що сам проект «реформи» ще навіть не внесений до парламенту. Ще й досі триває його «обговорення». Але «обговорення» це тільки парадна назва тих «торгів» які відбуваються у кулуарах влади. Аналітики зазначають, що зараз ведуться складні «дискусії» щодо пошуку 226 голосів, аби затвердити «реформу».

Політики від різних політичних сил (у т.ч. й провладних) в один голос стверджують, що той варіант «реформи» яку затвердив КМУ і який узгодив МВФ, ВРУ не проголосує. Підтримки не існує. Голосів тих депутатів які підконтрольні Порошенко і Гройсману не вистачає для результативного голосування. Навіть якщо врахувати голоси політичної сили Яценюка (який веде власні політичні та економічні «баталії» на полі «політико-економічних бойових дій»), то для результативного голосування і їх недостатньо.

У влади цейтнот, у неї цугцванг (кожен наступний хід погіршує ситуацію): взяті зобов'язання примушують владу поспішати, закон повинен бути прийнятий не пізніше як до закриття поточної сесії ВРУ (яка закінчиться у середині липня).

Загально відомо, що зараз є два проекти які повинна проголосувати ВРУ будь-якою ціною і які є життєво необхідними для діючої влади, які не дають їй спокійно спати це «Про землю» і «Пенсійна реформа». Ситуація ускладнена тим, що обидва проекти можуть стати каталізаторами «вибуху», який може статися у разі їх прийняття у тому форматі, в якому вони прописані зараз.

Голосів немає. Час плине. Сесія закінчується. «Лєлік, все пропало!»... Що робити?

Не виключено, що сесію ВРУ можуть не закрити і під якимось надуманим приводом, але дуже «суттєвим» (наприклад: «загострення» ситуації на Сході, або чергова «загроза» на Півдні) її продовжать до осені, для того, аби мати можливість у будь-який момент зібрати депутатів і у пакетному варіанті проголосувати «життєво необхідні» зміни для влади, які й відкриють шлях для подальшого запозичення грошей від міжнародних реципієнтів.

Скоріш за все наприкінці цього тижня, але не пізніше наступного понеділка проект внесуть у ВРУ. На погоджувальній ради, у понеділок, його внесуть у сесійну залу, а, не пізніше ночі на п'ятницю, спробують «проштовхнути» у першому читання, а через пару тижнів і в цілому.

При цьому слід зазначити, що про якість Закону не може йти й мови. Адже за такий короткий проміжок часу (два дні до першого читання), навіть якщо виникне бажання, депутати не встигнуть його навіть прочитати не те що опрацювати, а тим більше обговорити і внести якісь правки. А його ще треба встигнути «пропустити» бодай через основні профільні Комітети.

Крім того, вважається, що до кінця цього тижня проект пенсійної реформи розгляне і ухвалить так звана «Національна рада реформ». Про це заявляв Прем'єр Володимир Гройсман.

Цікавий момент: за тиждень перед тим Гройсман був «переконаний», що «рада реформ» «затвердить» проект до 9 червня. Не склалося...

За словами окремих політологів навіть у цьому «ручному» органі (не є Конституційним) є люди, які чудово розуміють, що у тому вигляді який має проект зараз, якщо його ухвалити і прийняти, це все одно, що власними руками піднести сирник до запалу «бомби» уповільненої дії, яка у разі «вибуху» «підірве» всю сучасну політичну систему української влади.

Відомо, що окремі члени цього органу обережно заявляли, що прийняття проекту, це 100% дестабілізація ситуації в країні і прямий шлях до тотальних перевиборів по всіх напрямках від президента до місцевої влади.

А от сам пан Гройсман продовжує активно рекламувати запропонований ним проект. Днями він заявив: «Зараз виникає багато питань, що принесе пенсійна реформа, ініційована нашим урядом. Відповідь проста: по-перше, відбудеться осучаснення і реальне підвищення пенсій».

Нагадаю, що навіть під час презентації проекту у КМУ, перед тим як Уряд його затвердив, Гройсман так і не назвав жодної конкретної цифри і напрямку звідки планується брати гроші.

З вуст Прем'єра звучали лише «оптимістичні» цифри, які повинні викликати у пенсіонерів «переконання», що все буде дуже добре: «... людина робітничої професії зі стажем роботи 37 років, яка зараз отримує 1463 грн, після осучаснення буде щомісяця мати пенсію 2961 грн. Уже з 1 жовтня українські пенсіонери будуть отримувати більше грошей...».

Слова, красиві слова. А де ж розрахунки? Звідки упевненість, що все запропоноване запрацює? За оцінками незалежних експертів економіка держави продовжує період стагнації, а оптимально-правдивих шляхів наповнення бюджету ПФ Уряд так і не запропонував.

ПФ продовжує виживати за рахунок бюджету, проти чого категорично виступає той самий МВФ. Там пропонували почати скорочувати суми виплат, а Гройсман говорить про їх збільшення. Як одне стикується з іншим? Чи реально це? Відповідь може дати тільки час.

Кожна політична сила продовжує наводити «убивчі» «залізні» аргументи того, що вона права і що буде саме так, як вона говорить.

Міжнародні експерти доводять, що на разові виплати цієї осені гроші насправді знайдуть. А що буде далі? Економіка, хоч про це постійно й говорить Прем'єр, на ділі не працює.

Восени «обдурити» всіх і саму економіку один раз вдасться та вже взимку наступного року все встане на свої місця. Економіка не витримає таке навантаження, про це автор писав у матеріалі «Приховувати правду далі неможливо», і це перестане спрацьовувати.

Хоча реалії життя і зараз доводять, що з кожним наступним місяцем ми живемо все гірше. Реальні цифри у матеріалі автора «Херсонці, ми стали жити ще гірше».

Політичні і економічні інтереси окремих осіб в державі знову стоять вище економічних інтересів держави і її громадян в цілому. Що буде далі? Чекати, що покаже час? А що потім? Борговий зашморг...

Сергій ОСОЛОДКІН

Фото Радіо Свобода

© 2021 Інформаційне агентство "Херсонці". Всі права захищені.
Використання матеріалів ІА "Херсонці" може здійснюватись лише при наявності "активного гіперпосилання" на "Херсонці", а також на сам матеріал.
Редакція може не поділяти думку авторів і не несе відповідальність за достовірність інформації.
email: kherson.inform@ukr.net, контакти, архів