Сергей Осолодкин

Заслуженный журналист Украины

На Херсонщині рік – новий, а проблеми..?

Новий рік вже кілька днів мчить по планеті, і тому дозвольте мені у першу чергу, привітати всіх з Новим 2016 роком...

У тих, хто не поспішає жити, і зустрічатиме Новий рік за «старим стилем», все ще попереду. Вони ще тільки готуються: планують, підбивають підсумки. Цих людей я вітаю «із наступаючим»...

Тим, хто збирається «перейти» у Новий рік за Східним календарем, нагадую, що рік Вогняної Мавпи настане тільки 8 лютого, о 16 годині 40 хвилин. У цих людей попереду ще цілий місяць і вітати їх поки зарано.

Прощаючись зі «старим» роком прийнято аналізувати, яким він був...

Факти: Президент України підписав прийнятий Верховної Радою 24 грудня Закон, запропонований Урядом Яценюка щодо оптимізації соціальних видатків, який входить у пакет так званих «бюджетних законів»: «Про внесення змін у законодавчі акти щодо стабілізації фінансового становища держави та вдосконалення окремих положень соціальної політики», який, із третьої спроби, підтримали 228 (мінімум 226) народних депутатів (перед тим Порошенко підписав Закон «Про державний бюджет на 2016 рік».)

Закон, про який йде мова, зокрема встановлює, що індексація доходів населення у цьому році буде проводитися у випадку, якщо величина індексу споживчих цін перевищить поріг індексації у розмірі 103% (минулого року – 101%). Згаданий Закон вносить ряд змін у інші закони.

Так, у період з 1 січня по 31 грудня 2016 року, максимальний розмір пенсії з урахуванням надбавок, підвищень і доплат не буде перевищувати 10 740 грн.

Співробітники сфери освіти, охорони здоров'я, соціального забезпечення будуть виходити на пенсію за вислугою років при обов'язковій наявності спеціального стажу по досягненню 55 років (раніше вік не грав ролі).

Відтепер органи місцевого самоврядування будуть установлювати розмір оплати харчування школярів, який вносять батьки (було 60% – у місті, 40% – у селі). Пільгові умови харчування для ряду категорій школярів будуть надаватися виключно за рішенням органу місцевого самоврядування (у разі наявності коштів у місцевому бюджеті).

Надання пільг інвалідам, учасникам війни та тим, на кого поширюється Закон «Про статус ветеранів війни», то всі вони відтепер перекладені на органи місцевого самоврядування та місцеві бюджети (за наявності коштів).

За кошти місцевих бюджетів утримуватимуть професійно-технічну та вищу освіту у вишах I – II рівня акредитації.

Скасовано пільгові умови вступу у виші (для окремих категорій абітурієнтів). Відтепер цим категоріям можуть призначатися соціальні стипендії та додаткова матеріальна допомога.

Закон «Про банки й банківську діяльність» доповнений пунктом, відповідно до якого інформація про юридичних і фізичних осіб, що містить банківську таємницю, відтепер буде розкриватися на вимогу Міністерства фінансів з метою проведення верифікації й перевірки вірогідності інформації, поданої фізособами для одержання соціальних виплат, пільг, субсидій, зарплат (інформація про відкриті рахунки, про операції та по залишках на них).

Закон України «Про державний бюджет на 2016 рік», передбачає скорочення видатків на 60 млрд. грн. Фахівці констатують: не дивлячись на всі запевнення Мінфіну, скорочення відбуваються за рахунок «соціалки», хоча Міністр й заявила, що «...уряд не може скорочувати соціальні видатки, тому єдиний варіант добитися зниження видатків у цій сфері – підвищити їх ефективність шляхом верифікації, адресності та надання її тільки тим, хто її дійсно потребує...». Заява потребує детального розгляду після того, як будуть оприлюднені деталі бюджету цього року.

Факти 2015 року... Стрімке зростання курсу долара; можливий дефолт; інфляція на рівні 60%; відсутність результатів у боротьбі з корупцією; повне або часткове невиконання анонсованих важливих реформ.

Далі ряд фактів, які залежно від приналежності до партії, політики, економісти та фахівці трактують зовсім по різному.

Підвищення цін. Наприкінці лютого 2015 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердила підвищення тарифів на електроенергію для населення, яке розкладено на п'ять етапів – до квітня 2017 року вони повинні зрости у 3,5 рази і мати «середньозважений» рівень у 122,83 коп./Кв-год.

Незважаючи на те, що населення сприйняло таку «перспективу» без ентузіазму, окремі політики намагаються піднести цю «Перемогу», як одну з найважливіших реформ минулого року. Рішення вкрай непопулярне, хворобливе із соціальної точки зору, і навряд чи стало б можливим без вимог з боку кредитора країни – МВФ.

Крім того, Яценюк завив, що завдяки підвищенню тарифів на газ, вирішено одразу кілька проблем: зменшені корупції можливості; зменшено дефіцит бюджету; зміцнено енергетичну незалежність економіки.

Електронна система держзакупівель. Переведення держзакупівель у електронний формат передбачено коаліційною Угодою, а Президент назвав це «надзадачею 2015 – 2016 років». 12 лютого 2015 року, було презентовано пілотну систему електронних державних закупівель Prozorro, до кінця року до неї підключилися більш 2000 замовників.

Представники уряду стверджують, що система допомогла минулого року заощадити більш 500 мільйонів гривень. 25 грудня 2015 року, ВРУ підтримала законопроект, який з 2016 року переводить усі державні тендери у електронну форму, що дозволить бюджету заощадити близько 50 млрд. гривень.

Реструктуризація боргу. Це рішення викликає найбільшу кількість суперечок. Економісти переконують, що це поразка, яка гірша за «Газовий контракт Тимошенко» та «Харківські угоді Януковича». Міністерство ж фінансів подає як ще одну «перемогу», відповідно до якої Україні вдалося «списати» з існуючого на той час боргу в $19,3 млрд – $3,8 млрд, або 20%. На ділі «списання» слід розуміти не як «прощення», а як «відтермінований борг» на 4 роки, під безумні відсотки, які покриватимуть наступні Уряди.

При зростанні ВВП від 3% до 4% кредитори отримуватимуть 15% вартості від відсотка зростання ВВП. При рості ВВП більш 4% - одержуватимуть 40% вартості кожного відсотку зростання. Т.т., в майбутніх періодах громадяни будуть виплачувати кредиторам величезні суми. Міністр фінансів Наталя Яресько стверджує, що Україна одержала кращі умови з тих, які були можливі на той момент (паралель – Тимошенко та Янукович).

Реформа державної служби: 10 грудня, минулого року, ВРУ прийняла Закон «Про державну службу», який набуде чинності з 1 травня 2016 року. З цього часу чиновники вищої категорії не мають право бути членами політичних партіях, будуть обиратися конкурсною комісією, яка складатиметься у співвідношенні 1:1- представники громадськості та держави.

Закон вводить посаду Державного секретаря (комісара), який буде стежити за тим, як держава виконує державну політику в конкретній сфері. Радники, секретарі, помічники, які будуть приходити і йти разом з урядом, перестануть бути Держслужбовцями.

Закон дає можливість призначати на ці посади людей які не будуть проходити ряд формальних процедур, на них не буде розповсюджуватися Закон «Про державну службу», а отже вони не будуть відповідальними перед частиною законодавчих актів, у т.ч. й перед ККУ.

Прийняті зміни не гарантують підвищення зарплат, але змінюють їхню структуру (раніше тіло зарплатні складало 30%, а надбавки 70%, з травня навпаки – 70% зарплата, 30% надбавки).

Газова залежність від Росії: У 2015 році Україна купила у «Газпрому» 6,2 мільярди м3 газу, що у 2,3 рази менше ніж торік, тоді як імпорт з Європи, зріс у два рази, з 5 до до 10,3 млрд м3. Яценюк пишається тим, що Україна скоротила обсяг споживання газу майже на 25%, не сказавши жодного джерела скорочення (втрата виробництв Сходу та Криму, підняття ціна для населення).

Корпоратизація «Укрзалізниці»: «Укрзалізниця» залишається збитковою більш 20 років і є однією з «корупційних годівниць».

1 грудня, 2015, ДП «УЗ» перестало існувати, на його місці утворено ВАТ. Уряд галасливо стверджує, що створили «прозору структуру зі статутом, правлінням, наглядовою радою та пошуком директорів за конкурсом». При цьому жодного слова про те, хто члени ВАТ, у кого в руках опинилася стратегічна галузь держави.

Закордонні інвестиції: Нас переконують, що закордонні інвестиції, у яких Україна має гостру потребу, прийшли у вигляді «знаного інвестора Джорджа Сороса». 18 листопада 2015 року, Фонд якого оголосив, що придбав частку акцій четвертої за розміром української It-Аутсорсингової компанії Ciklum.

Суму угоди не розголошують. Експертів говорять, що це від $40 до 60 млн. По українських мірках – багато. По світових... Те, що Уряд України називає інвестиціями, насправді є не чим іншим, як Актом купівлі.

Відкриття держреєстрів: Україна відкрила всі майнові реєстри, надала можливість пошуку інформації про власника як за назвою об'єкту, так і за прізвищем, ім'ям, по-батькові особи. З 1 жовтня 2015, для держструктур відкриті Єдиний держреєстр підприємців та Дрежреєстр прав на нерухоме майно.

Як досягнення вказують на те, що відтепер чиновники будуть самі одержувати довідки й документи, які до цього їм приносили громадяни. І жодного слова про те, що відтепер у громадян можуть виникати серйозні проблеми у разі потрапляння конфіденційної інформації у руки нечесних осіб (купити за гроші можна будь-яку базу даних).

В Україні запустили 3G: Всього лише через 10 років після запровадження у розвинених країнах світу технології мобільному зв'язку третього покоління, Україна провела тендер з продажу 3G-Частот.
За Ліцензії мобільні оператори заплатили 8,7 млрд. грн.

Вважається, що приблизно стільки ж вони інвестують у найближчі два-три роки у будівництво та обслуговування 3G-Мережі. Це є найбільший інвестиційний проект 2015 року в It-Галузі хваляться в Уряді, і не говорять жодного слова про те, що всі ці витрати будуть покривати кінцеві споживачі – пересічні громадяни.

Ринкові зарплати для керівників держкомпаній: Основною причиною збитковості держпідприємств – є корупція, яка росте з некомпетентності або низької мотивації керівників, - заявляв свого часу Прем'єр. – Якісні кадри не прагли йти у структури з низкою заробітною платою. Тепер це в минулому.

Чи так це? Подивимося. З цього року компанії буде поділено на 5 груп (розмір чистого прибутку, активів, кількості співробітників тощо). Загальна максимальна річна винагорода керівників буде залежати від того, у яку з 5 груп попадуть компанії. У рамках нової системи оклад керівника складе 25% від загальної річної винагороди, премія – до 75% від загальної річної винагороди.

Чи станеться так, як гадається... За переконанням Прем'єр-міністра все станеться так, як сказано вже наприкінці 2016 року, але за однієї умови: Яценюк й далі повинен керувати Урядом. Хтось ще вірить у повітряні замки від Арсенія Петровича?

Сергій ОСОЛОДКІН

© 2020 Інформаційне агентство "Херсонці". Всі права захищені.
Використання матеріалів ІА "Херсонці" може здійснюватись лише при наявності "активного гіперпосилання" на "Херсонці", а також на сам матеріал.
Редакція може не поділяти думку авторів і не несе відповідальність за достовірність інформації.
email: kherson.inform@ukr.net, контакти, архів