"Пекельна кухня" виборчого процесу
 
Хочете знати, як готується «смачний» виборчий «борщ»? Тоді гайда на «виборчу кухню», яку ретельно ховають від вас за шторками виборчої кабінки. Як готується «страва» «підсумковий протокол виборів»? Процес складний, і не такий простий, як здається.
За роботу «шеф-кухарі» країни (депутати Верховної Ради України) взялися давно, ще тоді, коли визначили обов'язковий склад «харчів» (Закон України «Про місцеві вибори»).
Часовий «інгредієнт»
Процес розпочнеться цієї суботи (05.09.), за 50 днів до дня голосування. Хоча це й не зовсім вірно. Фактично про те, що подача «готової страви» (день голосування) відбудеться 25 жовтня, було вирішено за 90 днів.
А 26 серпня, у той день коли Центральна виборча комісія (ЦВК), почала приймати від партій документи на включення їх представників до складу Територіальних Виборчих Комісій (ТВК), розпочався безпосередній процес «виготовлення страви».
Хоча і «процес», і «продукти» для всіх однакові (всі рівні перед законом) та смак буде різний. Чому? Тому, що кожен «кухар» має власні секрети. Давайте їх розкривати.
Розкриваємо «секрети»
Новий Закон «Про місцеві вибори», за яким будуть діяти всі учасники процесу, носить суттєві зміни.
Формування складу ТВК. ТВК будуть займатися організацією та проведенням виборів до рад всіх рівнів. Самі ж ТВК поділено на кілька умовних рівнів. Перший: ТВК, які будуть займатися виборами депутатів у обласні, районні (адміністративно-територіальні) та міські (міста обласного підпорядкування) ради.
Право їх формувати мають всі партії в Україні, які виявили бажання, і які зареєстровані Мінюстом у встановленому законом порядку. «Секрет» у тому, що партії не обов'язково потім повинні мати своїх висуванців(!). Це говорить про те, що у складі ТВК можуть опинитися представники тих партій, які потім фактичної участі у перегонах не братимуть. Навіщо ці партії?
Розкриваємо «секрети». У такий спосіб будуть заробляти гроші. У разі потрапляння представника «лівої» (не за політичним спрямуванням) партії до складу ТВК, її керівники легко можуть продати свої квоти тим партійним структурам, які до їх складу не потрапили.
ТВК (першого рівня) будуть формувати комісії нижчого рівня. Із рівнями ТВК, «шеф-кухарі» такого накрутили, що фахівці, які займаються виборами не перший десяток років, спочатку розгубилися.
Розкриваємо «секрети». Як тільки Закон набув публічності, стало зрозумілим, що «шеф-кухарі» написали його під себе (якщо хтось із юристів займеться цим питанням, то він не тільки прославить себе на весь світ, але й докторську захистить). Такого узаконеного корупційного «дійства» не було ніколи (а ще говорять, що у нас демократія, і що ми всі рівні перед законом).
Законодавці затвердили, що кожна фракція, яка зареєстрована у ВРУ (п.1, ч.2, ст. 22 Закон України «Про місцеві вибори»), має право подавати до складу цих ТВК по два своїх представники (ч.3, ст. 22), які включаються до її складу в обов'язковому порядку (абз.2, ч.3, ст. 22).
Такими чином можна стверджувати, що партії з ВРУ забезпечили собі переваги перед іншими учасниками виборчого процесу. Враховуючи, що учасники Коаліції мають п'ять фракцій, то вже гарантували собі прийняття будь-якого рішення. Відповідно до ч.1, ст. 20, склад комісії від 9 до 18 осіб, тож члени Коаліції забезпечили собі 10 голосів. Ще 2 місця за Опозиційним блоком. Залишки? За всіма «іншими».
Як будуть включати «інших»? Місцеві організації політичних партії (п.2, ч.2, ст. 22), до складу цих ТВК мають право подати тільки по 1 кандидатурі (ч.3, ст. 22), а включатися вони будуть шляхом жеребкування (абз.3, ч.3, ст. 22). На 6 вакантних місць будуть претендувати...як мінімум два – три десятки політичних сил. Серед яких, цілком можливо будуть й ті «ліві», які висувати кандидатів не будуть.
Чому скоротили термін виборчого процесу? Головний аргумент: «Чим коротший процес, тим менше на це піде грошей». Для публіки аргумент «вагомий»: «Ми піклуємося про вас». На ділі? Справа у іншому. Мені здається, що це зроблено навмисно, для того, аби створити відповідну напруженість.
Розкриваємо «секрети». Процес «становлення», «формування», «облаштування», вирішення технічних питань (відкриття рахунків, реєстрація і т.п.) у кожній ТВК займає щонайменше 3 – 5 днів. Фактично у цей момент комісія не може працювати у нормальному режимі: не обладнані приміщення, відсутність офісної техніки, немає печатки, рахунку, не надійшли гроші...
Люди не знають і «не розуміють» один одного. Час плине. Процес «притирання» стає ще більш складним, коли між членами комісій виникають певні політичні «протистояння». Менталітет у нас такий.
На мою думку, комісії взагалі повинні формуватися (бодай формально) з тих осіб, які взагалі не мають ніякого відношення ні до партій, ні до кандидатів. Це повинні бути нейтральні люди (професіонали), які несуть відповідальність перед Законом, а не партіями. На плечі членів ТВК лягає тягар організації і проведення найвідповідальнішого дійства у державі – волевиявлення громадян. Саме тому вони повинні бути віддалені від тих, хто зацікавлений у результаті.
Розкриваємо «секрети». До складу комісій потрапляють випадкові люди. Які не знають, а іноді навіть не розуміють, що таке ТВК, як вона працює, навіщо потрібна. Членів комісій не навчають (Закон «Про вибори депутатів ВРУ» вимагав, що члени комісії: голова, заступник, секретар можуть ними бути тільки пройшовши попереднє навчання).
Як і раніше до складу включатимуть людей «з вулиці», які не те, що юридичної освіти не мають, вони часто густо не володіють ситуацією взагалі. Більшість з них, це або пенсіонери, або ті, хто працює за основним місцем роботи (члени комісії працюють на громадських засадах, не звільняючись з основного місця роботи).
На «постійній» основі (на час виборів) в комісії працює лише 3 особи ТВК (2 – ДВК), а оплата, яку пропонує держава, занадто маленька, як для такої відповідальності. От і виходить, що процес потрапляє або до «випадкових» рук, або рук тих, кого «утримує» партія (хто платить гроші, то й і музику замовляє).
Із загального складу ТВК працювати, у кращому випадку, будуть 5 – 7 осіб. Інші приходитимуть тільки на засідання, і то, раз по разу прогулюватимуть пояснюючі це тим, що вони зайняті на роботі. Немає кворуму – немає рішення.
Розкриваємо «секрети». Ще один варіант зриву роботи комісії (у разі повного, чи бодай часткового контролю над її складом).
Другий рівень ТВК. Закон виписаний такими чином, що ТВК першого рівня будуть формувати ТВК другого рівня (міські, районні, сільські, селищні), іноді дільничні виборчі комісії (ДВК). Складна, важлива і вкрай відповідальна робота.
Для того, аби сформувати ТВК другого рівня та ДВК, ТВК першого рівня прийматимуть подання від партій. Якщо ТВК першого рівня формували у ЦВК, де шалений штат, який має освіту, знання, досвід, то тут, ту саму роботу, буде покладено на плечі кількох найбільш активних членів комісії, або (найгірший, і найстрашніший варіант) на тих трьох осіб, які працюють на постійній основі. Добре, якщо люди з досвідом. А якщо ні? Вони не уявлятимуть за що «хапатися». Жах!
У певних випадках ТВК другого рівня будуть формувати ТВК третього рівня. У той же час, міські ТВК (міста обласного підпорядкування із поділом на районні ради, у Херсонській області, тільки місто Херсон) будуть формувати ТВК районного рівня.
Районні ТВК будуть формувати сільські та селищні ТВК, у окремих випадках і ДВК. Міські ТВК (у складі яких є міста-супутники) сформують ТВК четвертого рівня, які будуть формувати ДВК. Районні ТВК будуть формувати сільські та селищні ТВК (у районах), які, у свою чергу, будуть формувати ДВК. І це дуже спрощений виклад структури.
Розкриваємо «секрети». У ТВК всіх рівнів, партії мають право подавати членів комісій так само, як і на перший рівень. І тут «ліві» партії так само спробують підзаробити.
Виготовлення бюлетенів. Ще одна безумовна відповідальність, яка покладена на ТВК всіх рівнів – затвердження тексту і виготовлення бюлетенів.
Розкриваємо «секрети». «Шеф-кухарі» переплюнули самих себе. Закон визначає: ТВК забезпечує виготовлення бюлетенів (ч. 1, ст. 75), визначає підприємства, які будуть друкувати (ч. 2, ст. 75). Саме ТВК формує групу «наглядачів», які матимуть право спостерігати за процесом виготовлення бюлетенів та утилізацією відходів, форм (абз. 2, ч. 3, ст. 75). Це не члени ТВК!
Члени комісій всіх рівнів набувають повноважень тільки після того, як складають присягу. Фактично з цього моменту вони набувають статусу державного службовця, на яких розповсюджується вся відповідальність, аж до кримінальної.
Розкриваємо «секрети». Залучивши до нагляду за процесом виготовлення бюлетенів сторонніх осіб, які не несуть будь-якої відповідальності, депутати ВРУ відсторонили від процесу законних представників держави.
Чому? А тому, що членами цих місій можуть бути особи, які включені туди за поданнями від «фракційних» партій (абз. 2, ч. 3, ст. 75). Що саме буде надруковано? У якій кількості?
Ще два питання, суто технологічні. Але вони можуть поставити під загрозу взагалі проведення голосування. П.1, ч.1, ст. 75 визначає, що ТВК першого рівня, не пізніше як за 10 днів розміщує замовлення на виготовлення бюлетенів, а не пізніше, як за 9 днів отримує готове замовлення. Тоді, як у п.2, ч.1, ст. 75 зазначено, що ТВК другого рівня не пізніше як за п'ять днів розміщує, а за чотири дні отримує замовлення.
Закон писали люди, які навіть теоретично не уявляють собі, що таке друкарський процес. Для того, аби тільки здійснити підготовку до друку треба 6 – 8 годин. Потім друк, контроль... Сучасні верстати дозволяють друкувати сотні тисяч примірників за годину. Не у цьому випадку.
Для кожного округу, з кожного виду виборів, треба надрукувати обмежену кількість бюлетенів. Скажімо, Херсонська міська рада складається з 54 осіб. Маємо 54 види бюлетенів (54 округи, з власним складом). У Херсоні 297 тисяч виборців. Для друку 297 тисяч бюлетенів треба 3 – 4 години. Надрукувати 54 види, по 5500 у кожному окрузі треба 60 – 70 годин, на одному верстаті. На двох менше і т.п. Проблема – де взяти таку кількість верстатів?
Далі. Кожен Херсонець повинен отримати по 4 види бюлетенів. Місто – 54 округи. Дніпровський та Комсомольський район на 36, Суворовський на 42 (всього 114) – депутатів районної ради. Місто – 12, по виборах депутатів обласної ради. Місто – 1 міський голова.
Тільки по Херсону буде 181 вид друкованих бланків, які треба за одну добу набрати, вичитати, затвердити для друку, виготовити форми, надрукувати і т.д. Навіть якщо включити всі пристрої для малоформатного офісного друку це зробити неможливо.
Але, офісні машини виключаються одразу, вони друкують на довжину паперу формату А-4 (300 х 210 мм), а при тій кількості можливих претендентів, враховуючи, що у кожному окрузі різна кількість виборців, дільниць і т.п. то в Херсоні, у кращому випадку, знайдеться 3 – 4 друкарські машини, які будуть здатні це зробити.
Де будуть друкувати бюлетені сільські та селищні ТВК? У районах області вже давно немає друкарень! Всі районні газети друкує типографія Херсона. Але у неї немає потужностей для друку такої кількості видів, у такому об'ємі, і у такі стислі строки.
Якщо залучити всі поліграфічні потужності які є у обласному центрі (я не говорю про якість та контроль кількості і т.п.) виконати замовлення за одну добу неможливо.
Склад ДВК. Що стосується формування ДВК, то тут і партії, і мажоритарники, і кандидати на посаду Голови подаватимуть по 1 кандидатурі. Фракції ВРУ і тут залишили за собою пріоритети.
ДВК будуть трьох видів: малі: 10 – 14 осіб; середні: 12 – 16 осіб та великі: 14 – 18 осіб. Формувати їх мають право місцева організація ПП, яка утворила фракцію у ВРУ, їх представники включаються обов'язково, незалежно від того, будуть їх кандидати зареєстровані або ні.
Далій йдуть місцеві організація ПП, вони мають право подавати кандидатури у склад ДВК тільки у тому випадку, якщо її кандидати зареєстровані («ліві» партії у ДВК не проходять). Третій суб'єкт подання це кандидат у депутати в Єдиному одномандатному виборчому окрузі (ЄОВО). І, нарешті, четвертий це кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови. Від суб'єктів 2 – 4 кандидати включатимуться шляхом жеребкування (абз.3, ч.1, ст. 23).
Такими чином члени «Коаліції» забезпечують собі у «малих» комісіях право «більшості», у «середніх» та «великих» третину голосів, так звана «блокуюча» «більшість», яка має певні права (скликати позачергові засідання комісії тощо).
ТВК всіх рівнів будуть реєструвати кандидатів. Обласна – до обласної ради. Районна – до районної (відповідного рівня). Міська – до міської та міського голови (відповідного рівня). Сільські, селищні – у ради відповідних рівнів та голів.
У той момент коли ТВК утворять ДВК, а це буде не пізніше ніж за 15 днів до дня голосування, виникне ще одна суттєва проблема – перетасовка членів комісій. Хтось відмовився. Хтось взагалі вперше дізнається що він «дав» згоду бути членом комісії.
Почнуться заміни. Думаю, цим будуть «страждати» партії з Коаліції (які начебто домовилися діяти разом). Вони «тасуватимуть» керівний склад, перекидаючи на них людей більш досвідчених, які не увійшли до керівного складу відповідно до квот.
По великому рахунку саме тут, у ДВК, відбуватиметься процес подачі готової «їжі» споживачам – виборцям. І саме тут потім відбуватиметься найскладніший і найвідповідальніший момент, який і намагаються приховати якомога далі: миття «брудних каструль» – підрахунок голосів.
Це саме той процес, який намагаються зробити якомога прозорішим. Хоча, цього року «шефі-кухарі» зробили й його максимально закритим. Для чого? Вони точно знають. Ми ж можемо собі тільки уявляти. Наприклад для того, аби задіяти відповідні махінації як із бюлетенями, так і з підсумковими протоколами.
І хоча рівень ДВК найбільш відповідальніший, до їх складу, як правило, потрапляють найменш підготовлені та досвідчені люди. ДВК, це саме той рівень де встановлюють підсумки по всіх видах голосувань.
Для того, аби ви зрозуміли, про що йде мова наведу спрощений варіант підрахунку голосів, точніше тільки його послідовність: депутатів обласної ради; депутатів районної ради; міського голови; депутатів міської ради; міського голови міста (яке входить до складу іншого міста згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм); депутатів районної у місті ради, міської ради міста (яке входить до складу міста згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм); сільського, селищного голови; депутатів сільської, селищної ради. По кожному виду виборів відбуватиметься окремий підрахунок голосів, складатиметься окремий протокол.
Де відбувається найбільше фальсифікацій? Саме на рівні ДВК. Або під час «перекладання» бюлетенів (від одного кандидата іншому; або під час визначення їх «зіпсованими» (одна й більше позначок і т.і.); на рівні підписання підсумкового протоколу.
Частіше фальсифікують протоколами пізніше. На рівні складання протоколу «уточненого». Не даремно найбільші дільниці, де проголосувала максимальна кількість виборців, «випадково» приїздять «здавати» протоколи у ТВК останніми. І саме у них, найчастіше, знаходять «помилки», які треба «правити». Іноді це відбувається кілька разів.
У чому справа? Відповідно до Закону «переписати» протокол можна виключно під час засідання комісії. При чому він називається вже «уточнений», т.т. перший протокол нікуди не дівається, він здається до ТВК.
Давайте собі уявимо: село, ранок. Комусь треба поратися по господарству, у когось корова, у когось свині і т.д. А тут дзвонить голова ДВК і каже: у нас не прийняли протокол, нове засідання (добре, якщо без перерахунку, суто технічна помилка).
А якщо треба починати все з початку? Що чує голова? «Та пішли ви, у мене...». Тут у хід іде план «Б». Голова каже «Ну, я заповню, а ти прийди тільки підпиши». Або план «В» (як правило про це домовляються заздалегідь): всі члени ДВК (куми, свати, брати, всі один одного знають) заздалегідь підписують чисті бланки «протоколів» для того, аби їх потім не «тягали» туди-сюди.
Саме у такий «протокол» вносять відповідні корективи (як правило штаби це тримають на окремому контролі, на підрахунку «свіжі» люди, які виспалися, і які добре рахують, і уявляють собі всю картину, розуміючи кому де і скільки треба додати) на користь відповідного кандидата.
Для того, аби «зійшлися» підсумкові цифри щодо загальної кількості голосів, «зайві» забирають у другорядних кандидатів, а відповідну частку у головного конкурента. Таким чином «вирівнюють» і «підганяють» картину по всьому округу (району, місту, області). Ось так роблять переможців!
Чому таке буває? Недбальство. Більшість членів ДВК за такі «послуги» навіть не отримують грошей. Це просто їх недбале ставлення до дорученої їм справи. Це стається тоді, коли у ДВК приходять люди не з сумлінням та честю, не ті хто вболіває за справу, а ті, хто прийшов підзаробити кілька копійок (у день виборів та підрахунку голосів держава оплачує роботу членів комісій всіх рівнів у повному складі).
Більшість партій не мають у своїх лавах тієї кількості прихильників своїх ідей, які готові спостерігати за процесом, або брати у ньому участь від початку до кінця чесно, не заради грошей, а за «ідею».
Більшості партій «сумління» не потрібне. Вони готові заплатити члену ДВК тільки тому, що він зробить те, що й потрібно: або піде спати, або заплющить очі і підпише чисті бланки. Все інше – справа технологів.
Після того, як протоколи прийняті – судіться скільки заманеться. Там вже вступають у дію «важковики» – фахові юристи, які вже сьогодні готують «болванки» стандартних скарг, заяв, судових позовів. Все це буде готово задовго до того, як 25 жовтня, о 8 годні ранку, відриються парадні двері «вітальні» і господарі запросять вас до святкового столу.
Кухня буде для вас щільно закрита і схована за кількома завісами. Вам туди й носа не дадуть сунути. Чому? Не ваша це справа. Вам згодують страву, яку приготували для вас на цій «пекельній» кухні під назвою «Політична боротьба за виживання». Ваша справа відвідавши «смачненького» під час виборчого процесу, фактично сказати господарям «дякую» – віддавши голос за того, хто вас «годував».
Поїдаючи «гречки» та інші «страви» ви не замислюєтеся, що чим більш «красива» зовнішність у «страви», тим більш отруйною для вас вона є. Чим більше господарі витратили грошей на глазурування та прикрашання – тим більше вони потім з вас і візьмуть.
Пам'ятайте! Як правило те, що має «красивий фасад», має «трухляве нутро». Подумайте про це... Смачненького!..
Сергій ОСОЛОДКІН
 
	 
	 
	 
	 
	 
	
 
 
 
