"Бог мене завжди оберігав. Від поганих режисерів, поганих сценаріїв." - Лесь Сердюк
Неперевершений та незабутній образ справжнього козака та воїна, який Лесь Сердюк
успішно створював на екрані, завжди залишиться для нас в золотому фонді українського
кіно. Свою майстерність перевтілюватися у хоробрих та безстрашних персонажів, актор
пов’язував зі своїм козацьким корінням, а також тому що народився на Покрову, тому
завжди відчував ангела-охоронця за плечима: «Бог мене завжди оберігав. Від поганих
режисерів, поганих сценаріїв.»
Вперше я побачила цього чудового актора у фільмі «Тарас Бульба» у ролі Товкача. Цей
пронизливий погляд мене просто вразив. А обличчя – немов би зійшло з полотен
українського художника І. Рєпіна. Це була справжня знахідка для графічного портрету.
Цікаво, що саме на честь Курбаса, з яким він товаришував тривалий час батько актора Лесь
Сердюк-старший і назвав свого сина; щоправда, в ті часи давати ім’я репресованого майстра
було небезпечним, тому його довелося «замаскувати» іменем Олександр.
На екран, щоправда, не великий, а телевізійний, Лесь Сердюк уперше потрапив на межі
1950-60-х рр. Батько і син в одній з телепередач читали «Гайдамаків» Т. Шевченка. Тоді ж
юний актор познайомився зі специфікою бачення себе на екрані, про що лишив відповідні
іронічні спогади: «Я читав за автора і всіх інших, а він читав Гонту. І я вперше тоді побачив
себе на плівці. Це було жахливо! В мене була зачіска дуже висока, брови були нижчі, ніж
очі, я нічого не міг зрозуміти: якийсь я був негарний, злий, і чорно-білий».
Але найяскравішою роллю для актора стане роль «першого парубка на селі» Данька
у фільмі Івана Миколайчука «Вавилон ХХ». Про Леся Сердюка Миколайчук згадував:
«При всій його суворості та бундючності - таке враження справляли вуса й фактурне
обличчя, насправді він був доброю людиною…Про свої попередні ролі він казав,
що це було раніше, і кожну свою роботу починав як спочатку. Він був воістину
Народним артистом: всі його знали, всі поважали й любили. Сердюк належав до тих
акторів, які займали своє місце не лише в українському та радянському кіно,
а й світовому».
Після «Вавилону» актор зіграв у другій (і останній) кінострічці Миколайчука – «Така
довга, така пізня осінь» (1981). «Картина давалася нам дуже важко – і Іванові, і акторам.
Але в цьому фільмі я одержав свій, мабуть, найважливіший приз: Іван подарував мені
книжку Стефаника. І на 227 сторінці, там, де надрукована автобіографія, Миколайчук
написав: «Моєму братові Лесю. Осінь моя довгая». У цьому фільмі актор зіграв жебрака
Мелентія, що проводжає свого земляка Руснака з рідного села за кращою долею – за
кордон, а сам лишається у спорожнілому, майже покинутому людьми селі…
Діапазон Сердюкових ролей вражає. Актор так напівжартома говорив про це: «Брався
за будь-яку роботу, багато знімався. Якось сказав Івану Миколайчуку: «Ти якістю взяв,
але я тебе кількістю переплюну!». Завжди вважав, що кіно – це моя робота, ніколи не
було такого: буду зніматися – не буду. Треба! І намагався робити це добре і за
можливості талановито.»
Лесь Сердюк став справжнім утіленням образу «мужнього» українця, войовничогордовитого, відданого справі, Батьківщині і товариству.
Видатні люди, такі як Лесь Сердюк, відходять у засвіти та завдяки фільмам вони
залишаються назавжди живими, але вже в нашій пам’яті…