Відтак, це зобов'язання перед найвразливішими верствами населення звалили на місцеві бюджети. Зрозуміло, що відразу вирішити проблему вкрай непросто, адже мова йде про більш ніж 18 мільйонів гривень додаткових витрат.
Деякий час обласній владі вдавалося домовлятися з автоперевізниками, щоб ті не припиняли обслуговувати пільговиків без компенсації коштів. Але, схоже, останнім уже терпець увірвався...
Не забарилася й реакція самих пільговиків на ситуацію, яка склалася. Так, до редакції постійно звертаються читачі, котрим у пільговому перевезенні відмовляють. Зовсім недавно свою історію «НД» розповіла й жителька Херсона Діана Юрченко, учасник бойових дій, котрій часто доводиться їздити до Дар'ївки, що в Білозерському районі.
Жінка стверджує, що останнім часом під час подорожей скористатися своїм правом на пільговий проїзд вона не може.
З проханням прокоментувати ситуацію «НД» звернувся до заступника начальника управління транспорту, дорожньої інфраструктури та зв'язку, начальника відділу транспорту облдержадміністрації Петра Дементьєва.
— Автоперевізники за власний кошт обслуговували пільгові категорії населення протягом перших чотирьох місяців поточного року. Ми також домовилися, щоб за пільговим тарифом вони надавали послуги під час травневих свят. Зараз же власники автобусних маршрутів уже не можуть йти нам назустріч, адже їм також необхідно купувати пальне, ремонтувати автобуси, виплачувати заробітну плату тощо.
За словами посадовця, автоперевізники області за 4 місяці поточного року вже втратили близько 7 мільйонів гривень прибутку. Компенсувати ж збитки заднім числом ніхто не буде, бо це суперечить бюджетному законодавству. Пільговикам же радять чекати, поки проблему не вирішать на рівні райдержадміністрацій, райрад, міськрад та сільських чи селищних рад.
— Ми постійно ведемо роботу з головами райдержадміністрацій області, щоб вони віднайшли кошти для фінансування перевезень пільгових категорій населення, — зазначає Петро Дементьєв. — Загалом органам місцевого самоврядування Херсонщини спільно з райдержадміністраціями вдалося перенаправити на ці потреби близько 3,5 млн. гривень. Утім, деякі райони відкладають рішення питання на потім.
Та єдиного порядку організації пільгових перевезень немає. Тому на місцях проблему вирішують кожен по-своєму. Деякі перевізники йдуть на зустріч і погоджуються надавати послугу за півціни, а інші — й зовсім безкоштовно.
Наприклад, ПАТ «Цюрупинськ-Автотранс» возитиме пільговиків задарма. Утім, на підприємстві склали свій список, до якого увійшли учасники бойових дій та АТО, інваліди війни, діти-сироти та діти-інваліди. Власники маршрутів також стверджують, що якщо у бюджеті є гроші на компенсацію перевезень за пільговим тарифом, то зручніше було б запровадити адресну допомогу вразливим категоріям громадян. Це значно спростило б розрахунки та нівелювало можливу корупційну складову.
— Більш складна ситуація з приміськими маршрутами Херсона, до яких відноситься й дар'ївський напрямок, — говорить Петро Дементьєв. — Раніше витрати на перевезення пільговиків відшкодовували за рахунок наближених до обласного центру населених пунктів: Голої Пристані, Цюрупинська та Білозерки. Тепер же цю проблему доведеться вирішити Херсонській міській раді. Відповідні листи від нашого департаменту міському голові Володимиру Миколаєнку вже надіслані. Чекаємо на реакцію.
Поки ж пільговикам доведеться сплачувати за поїздки з власної кишені.
Ольга ЮЩЕНКО
Новий день