Восени минулого року українські законодавці прийняли рішення про введення з 1 січня 2021 року акцизного збору на електронні сигарети і рідини для них, а також встановили заборону на продаж відповідних товарів неповнолітнім. Тепер магазинам загрожує відповідальність за порушення нових правил, а галузеві експерти очікують зростання цін на вейп-девайси та супутні товари в українських вейп-шопах cloudfall.com.ua. Тим часом, законодавчий тиск на цей сегмент ринку введенням нових правил не обмежиться, вже зараз Верховна Рада опрацьовує питання про обмеження реклами відповідної продукції.
Законопроект, який передбачає введення подібних обмежень, вже готовий і чекає свого розгляду парламентаріями. Якщо він буде прийнятий, то електронними сигаретами доповнять закон №4212, вже діючий в країні і обмежучий рекламу тютюнових виробів та алкоголю. Примітно, що автори законопроекту з якихось причин не звернули увагу на інші альтернативні системи доставки нікотину, зосередившись виключно на класичних електронних сигаретах з рідинами.
Втім, один з авторів документа, народний депутат Олексій Жмеренецький заявляє, що законодавці в майбутньому планують внести до його тексту більш широкий перелік продукції - відповідна поправка повинна бути готова вже до другого читання проекту закону. При цьому депутат переконаний, що прийняття документа принесе майже миттєвий ефект.
«Заборона реклами електронних сигарет передбачає стримування нарощування обсягів споживання такої продукції. Під нього потраплять всі рідини, стіки, вироби з електричним нагрівом тютюну та інше. Ключова особливість документа полягає ще і в тому, що мова йде не тільки про обмеження реклами самої продукції, але і про заборону розміщення найменувань відомих логотипів і товарних знаків», - підкреслює політик.
Депутати в рамках зазначеного законопроекту пропонують заборонити рекламу вейпів в транспорті, на телебаченні, в ефірі радіостанцій, в друкованих виданнях для підлітків і дітей, на сайтах без функції верифікації віку користувачів, а також на засобах зовнішньої і внутрішньої реклами.
Крім того, документом буде введена заборона заохочення використання таких пристроїв, створення враження, немов вейпінг допомагає у вирішенні проблем, а також демонстрація самого процесу використання електронних сигарет.
Експерти при цьому продовжують вказувати ініціаторам нових правил на серйозні недоробки в їхньому документі. Перш за все, відзначається, що в останні роки серед молоді досить серйозно зросла популярність саме засобів нагріву тютюну, які здатні витіснити класичні електронні сигарети.
«Якщо ми будемо забороняти рекламу електронних сигарет, але залишимо при цьому різного роду IQOS і Glo, то з'являться особливі умови для певного виду паління. Тобто, прийняття закону буде явно недостатньо для ефективного захисту молоді і дітей від згубної звички», - розповів пресі громадський працівник Дмитро Купира.