Кераміка – один з найбільш розвинутих та популярних видів декоративно-ужиткового мистецтва в Україні. Розвиток її саме як художнього явища має тисячолітню передісторію та давню національну традицію. Прикрашені казковим розписом глечики, миски, макітри, куманці служили окрасою українського житла так само, як рушники, обруси, килими.
Саме у XIX ст. формуються головні осередки народної кераміки, кожному з яких притаманний свій оригінальний стиль декоративного оздоблення виробів з глини. Провідними центрами керамічного мистецтва в Україні стає Опішне на Полтавщині, Васильків та Дибинці на Київщині, Ічня на Чернігівщині, Бубнівка та Адамівка на Поділлі, Косів й Кути на Івано-Франківщині та інші.
Кожний район гончарного промислу мав провідних майстрів із яскравим творчим індивідуальним почерком та власними художніми особливостями виробів, що залежали від природних властивостей сировини, технологічного рівня виробництва та місцевих традицій. Наприкінці ХІХ – початку XX ст. були засновані керамічні школи та гончарські відділи при художньо-промислових школах України, які сприяли збереженню та поширенню народних мистецьких традицій. Основою декору їхніх виробів був традиційний український орнамент, позначений впливом модерну – стилю, що панував у мистецтві на зламі ХІХ-ХХ ст.
За радянських часів йде інтенсивний розвиток керамічних підприємств і промислів. В історії цього виду декоративного-прикладного мистецтва залишилося багато імен талановитих майстрів, чиї роботи заслужено є гордістю музейних колекцій.
Коні, барани, півні, вази, миски, куманці та жбанці прославили митців з різних регіонів України, у тому числі й села Адамівка Хмельницької області, в якому народилася, мешкала та працювала славетна майстриня-кераміст Олександра Яківна Пірожок. Її теракотові твори, розписані ангобами, є прикладом звернення до старовинних народних традицій й прагненням зберегти їх для майбутніх поколінь.
На верхньому фото: Олександра Пірожок (1898-1983). Горщик. Горщик з кришкою «Кілятко». 1960-і рр. ХХ-го ст. Теракота, розпис ангобами
Невідомий майстер ХІХ ст. Глечик. ХІХ ст. Кераміка, глазур, розпис
Дмитро Головко. Декоративний сосуд «Лев». Теракота, ангоби