Почну з історії: наприкінці жовтня 2015 року, так звана Конституційна Комісія, схвалила остаточний варіант проекту змін до Конституції, у частині внесення змін щодо відправлення в Україні правосуддя.
Ще 28 січня, цього року, Верховна Рада направила до Конституційного Суду України напрацьований проект змін до Конституції. Як не дивно, Конституційний Суд проявив дива поспішності у розгляді цього проекту, і вже 1 лютого видав рішення: проект змін відповідає Конституції.
«Оперативно» спрацювала ВРУ – 2 лютого на пленарному засіданні, у першому читанні, було схвалено зміни до Конституції у частині правосуддя. Хоча, для того, аби повністю реалізувати всі зміни до Конституції, слід було прийняти цілу низку законодавчих та підзаконних актів.
Саме з цією метою 30 травня, цього року, Президент вніс у Раду законопроект про судоустрій і статус суддів, який був зареєстрований 31 травня. Аби остаточно закріпити змін у судовій системі, ВРУ повинна була розглянути і схвалити даний законопроект, а також затвердити у другому читанні та в цілому зміни до Конституції.
Законопроект, який вніс Порошенко істотно змінює структуру судової системи України, процедуру призначення, звільнення і притягнення до відповідальності суддів.
У черговий раз, рекордними темпами, ВРУ розглядає проект і всього за 2 дні вивчивши понад 250 сторінок тексту, 2 червня, проголосувала його 281 голосом (при мінімально необхідній кількості 226 голосів).
Закон, поки ще не став Законом, адже вчора у Апараті ВРУ зареєстровано подання, за підписом народних депутатів Романа Шухевича та Надії Савченко щодо того, що Законопроект прийнято з порушенням чинного законодавства та регламенту ВРУ.
Подання не дає права Голові ВРУ підписувати прийнятий проект і відправляти його на підпис Президенту. Як стало відомо з добре поінформованих джерел, з цим проектом збиралися повторити історію, яка була з призначенням Юрія Луценко Генеральним Прокурором України (тоді весь процес зайняв всього 6 годин, у т.ч. числі набор, верстка та друк «Урядового кур'єра»).
Отже, якщо проект стане законом, то відповідно до нього буде ліквідовано Вищий спеціалізований суд (з розгляду цивільних і кримінальних справ), Вищий господарський суд, Вищий адміністративний суд.
Натомість буде створено: Вищий антикорупційний суд, Вищий суд з питань інтелектуальної власності та місцеві окружні суди.
Ще одна суттєва зміна законопроекту Порошенко стосується інституту «призначення судді на посаду вперше» (на п'ять років), судді призначатимуться виключно безстроково. Нагадаю, раніше було два рівні – на 5 років суддів призначала ВРУ, а вже потім безстроково Президент України. Відтепер саме за Президентом залишилося право призначати всіх суддів одноосібно.
При цьому повноваження Президента (суто номінальні) створювати, реорганізовувати і ліквідовувати суди, від тепер будуть у ВРУ, коли раніше це було в руках Президента.
Крім того, відтепер ВРУ втратить право вирішувати питання затримання або арешту суддів, ці повноваження передаються Вищій раді правосуддя.
Змінюється і формат підходу до відбору тих осіб, які можуть стати суддями: відтепер це громадянин України, якому виповнилося на день призначення 30 і не має 65 років, він повинен мати вищою юридичну освітою і загальний стаж роботи у сфері права мінімум п'ять років.
Будуть відповідні зміни і щодо імунітету суддів: відтепер його не можна притягнути до кримінальної відповідальності (як і раніше) за рішення в суді (Суд залишається вільним від зовнішнього впливу?), але тепер можна притягнути суддю за хабар.
Сергій ОСОЛОДКІН