Яка наразі ситуація, та перспективи розвитку цього питання в нашому регіоні - про це та інше поговоримо з аспірантом кафедри обліку і аудиту та фінансів Херсонського державного аграрного університету Миколою Кальченком.
- Миколо Миколайовичу, розкажіть, будь-ласка, про своє бачення ситуації, що склалася наразі у Херсонській області.
- Сьогодні Україна та Херсонщина знаходяться у непростій ситуації. На нашу область покладена велика відповідальність, так як вона є прикордонною з державою-агресором. Але навіть у цей час потрібно робити все можливе, аби вона залишалася економічно розвиненою та потужною.
Нажаль, озвучу думку великої кількості населення про те, що незважаючи на активну позицію влади, у населення немає чіткої загальної картини того, що роблять та планують зробити для соціально-економічного розвитку міст та районів Херсонської області.
- Що на Вашу думку потрібно зробити в першу чергу для виправлення цієї ситуації?
- Найперше, це оприлюднити перспективні плани влади щодо покращення економічної ситуації у Херсонській області із зазначенням конкретних дат, результатів виконання та власне виконавців, які незважаючи ні нащо повинні зробити обіцяне або бути звільненими зі своїх посад. Досить жорстко – але справедливо.
- Як можна організувати цей процес?
- На мою думку, Департамент економічного розвитку та торгівлі ХОДА має сконцентрувати на собі всю роботу. Для цього потрібно не лише збирати інформацію з інших департаментів та управлінь, про те, що вже зроблено, а також і надавати конкретні пропозиції, які будуть погодженні, та мати політичну волю для їх реалізації.
Також хорошим сигналом для жителів області та інвесторів, може стати призначення фахівця-практика на офіційну посаду заступника голови Херсонської обласної державної адміністрації з економічних питань та реформ. Така необхідність зумовлена тим, що посада голови є у більшій мірі публічною, а тому не дозволяє приділяти достатню кількість часу для реалізації економічних реформ. Маю надію, що це станеться найближчим часом.
- З чого насамперед повинен розпочати заступник голови з економічних питань?
- Гадаю, що ця людина має зосередити свої зусилля на реалізації заходів, що приведуть до зменшення витрат та збільшення надходжень до державного бюджету та бюджету місцевих рівнів. Про це поговоримо далі. А також активно вести пошук інвесторів, залучити науковців та бізнесменів до розробки плану першочергових дій для покращення економічної ситуації в області.
- Але ж науковці та представники бізнесу уже приймають участь у розробці та реалізації реформ...
- На превеликий жаль, аналіз задекларованих та виконаних на практиці цілей та завдань досить відрізняється. Тобто форми спілкування та взаємодії із зазначеними представниками потрібно кардинально міняти! Розумієте, є проблема: у нас влада майже не використовує науково-освітній потенціал області для вирішення проблемних питань. Академіки, члени-кореспонденти, доктори, кандидати наук, аспіранти – це потужний ресурс для досягнення будь-якої мети!
- Як можна заохочувати цей потенціал до продуктивної співпраці?
- Так як бюджети всіх рівнів обмежені, потрібно залучати інвесторів, іноземних та вітчизняних. Ми живемо в країні з ринковою економікою, тому відповідь досить проста – мотивувати фінансовими ресурсами. Відповідно до норм нового Закону України «Про вищу освіту» в найближчому майбутньому змінах до Закону "Про наукову та науково-технічну діяльність" ця проблема має вирішитися. Але починати працювати треба вже зараз, щоб не витрачати час даремно!
- З яких напрямів рекомендуєте розпочати?
- Насамперед потрібно зосередитись на таких напрямах:
1) Як я вже зазначав раніше - це впровадження заходів з енергозбереження та енергоефективності. Протягом останнього року активно ведуть таку роботу в Білозерському та Голопристанському районах, але для глобального результату цього недостатньо. Державних коштів бракує, але залучення інвестицій приватного бізнесу дозволило б зменшити витрати на опалення та використання природного газу на 60%! Більшу частину заощаджених коштів потрібно знову інвестувати в модернізацію, а частину - витратити на соціальні потреби. А як саме це зробити мають вирішити депутати місцевих рад.
2) Сфера житлово-комунального господарства, а саме переробка сміття. Цей напрям залишається перспективним. Із досвіду європейських країн бачимо, що установка комплексів з переробки відходів допомагає не лише зберегти довкілля, але й отримувати екологічну тепло- та електроенергію. А також може зменшити чи взагалі зняти плату населення за вивезення сміття на полігони!
3) Система державних закупівель. Сайт http://tender.me.gov.ua це офіційний загальнодержавний портал держзакупівель. Ним користується велика кількість замовників. Але також в Україні вже діють альтернативні електроні системи держзакупівель, наприклад, - «ProZorro» (http://prozorro.org ). Перші закупівлі провели Міністерство юстиції України, Міністерство оборони України, Державне управління справами та НАЕК Енергоатом. Проте в нашій області не поспішають приєднуватись. Перехід до таких систем роботи дозволить щорічно економити 25% витрат бюджетних коштів.
4) Оренда державного та комунального майна. На даний час конкурсна процедура надання об'єктів в оренду є не досить прозорою. Інформацію про конкурси друкують у маловідомих чи малочисельних ЗМІ, і майже не розміщують у електронних. Нажаль, найгіршим в цих питаннях є м. Херсон. Щоб змінити таку ситуацію, слід створити єдиний електронний ресурс, діяльність якого б забезпечувало діюче обласне комунальне підприємство. Також бажано внести зміни до самого порядку надання в оренду майна. Так, наприклад, у Полтавській області конкурс проводять у формі відкритого аукціону, це дає змогу збільшити надходження від оренди майна на 20-25%!
- Але як досягти таких результатів, якщо відомо, що кількість державних службовців повинна зменшитись на 30% ?
- Реалізувати запропоновані заходи реально і після зменшення кількості держслужбовців. Для цього слід знизити навантаження на працівників, та збільшити їм заробітну плату. Знизити навантаження буде можливо завдяки інформатизації всіх сфер діяльності. Найближчим часом потрібно інформацію, яка міститься у архівах, та всі можливі дані перенести на електроні носії. Таким чином створити бази даних та об'єднати їх між собою. У цьому можуть допомогти науковці факультету кібернетики Херсонського національного технічного університету.
Паралельно із цим запустити електронний документообіг на базі обласного комунального підприємства. Хоча у цьому напрямі і є певні зрушення, проте їх не достатньо. Для зміни ситуації можна скористатися досвідом Дніпропетровської та Вінницької областей.
- Тобто потрібно залучати для вирішення проблем науковців?
- Саме так. Для вирішення будь-яких проблемних питань влада має залучати науковців та представників бізнесу. А також і вони можуть виступати ініціаторами у розв'язанні цих питань. Проте для реального результату необхідно докласти великих зусиль від кожної зі сторін, цього, на жаль, не відбувається. Влада, науковці та бізнесмени мають навчитися поважати та чути один одного. Зараз кожен працює окремо, а якщо об'єднати зусилля, то можна вивести Херсонщину на новий рівень розвитку.
Так, наприклад, науковці Херсонської області винайшли нові технології у сфері енергетики. Наведу деякі приклади:
- винайдено універсальну мобільну малогабаритну установку, що може переробляти майже будь-які займисті матеріали (листя, тирса, гілки) в гранули (пелети);
- запатентовано спосіб отримання гідросульфіду натрію із суміші газів, які містять сірководень, а також спосіб видобутку вуглеводневих газів з твердих газогідратів в донних відкладеннях морів і океанів;
- запатентовано плавучий комплекс та спосіб його запуску для глибоководного видобутку сірководню з морської води.
У ціновому сегменті в світі немає аналогів у виробництві та експлуатації таких систем. Науковці Херсонщини - це великий потенціал!
- Херсонщина може повністю забезпечити себе енергетичними ресурсами? Дуже цікаво, а яка ж ситуації в світі з питанням видобутку сірководню та отримання водню?
- У світі ведуться інтенсивні роботи з отримання та переробки енергетичних газів із сірководню на великих глибинах. Інтенсивні розробки та експерименти вже проводять США, Канада, Японія, Росія, Франція, Німеччина, Великобританія, Норвегія, Данія, Швеція. 3 млрд. тон морського глибинного сірководню в перерахунку на традиційні енергоресурси еквівалентно 600 млрд. літрів бензину. Росія в 2009 році в районі Новоросійська проводила видобуток сірководню з переробкою на водень (програма була завершена успішно). Норвегія вже використовує легкові автомобілі на водневому паливі. Таким чином, Чорне море є потенційним джерелом водневої енергії, а також нафти та газу. Отже, Херсонщина може і повинна стати енергонезалежною!
- Але ж ми аграрна область, майже все пов'язано з сільським господарством.
- Так, і тому у агробізнесі також не можливо досягти високої рентабельності виробництва без допомоги влади та науковців. Так якщо наші аграрії вже навчились вирощувати рекордні врожаї овочів у світі, то з реалізацією є проблеми. Тут потрібна допомога влади, особливо в знаходженні нових ринків збуту. За останній рік інфляційні процеси прискорились, тому збільшились витрати на імпортні паливно-мастильні матеріали, техніку, засоби захисту рослин.
В умовах що склалися, потрібно разом знаходити нові шляхи вирішення. Наприклад, деякі сільгосппідприємства у вигляді експерименту починають на невеликих площах вирощувати таку маловідому культуру як кіноа (Chenopodium quinoa) або індійську гречку, ціна на яку може сягати до 350 грн/кг при врожайності від 3-11 тонн /га. Так як ця культура в нас малопоширена, є проблемні питання зі збиранням та реалізацією. Але наші науковці вже працюють в цьому напрямку так само як і європейські.
Отже, можемо сказати, що на сьогоднішній день потрібно активізуватись всім представникам суспільства для реалізації реформ в нашій рідній Херсонській області. Це можливо зробити тільки якщо буде тісна взаємодія влади, бізнесу та науки. Тобто, можливо вирішити будь-яку проблему, якщо робити це разом та на благо населення Херсонщини!
Запитувала Тетяна САФОНОВА