Наприклад, що може зараз запропонувати учням після уроків сільська школа? Про це ми запитали у Ігоря Замма, директора Роздольненської загальноосвітньої школи І—ІІІ ступенів, що в Каланчацькому районі.
— Ігоре Борисовичу, чим можна зайняти дитину після школи?
— Так, для багатьох батьків це питання не другорядне. Півдня діти проводять у школі, але чим зайняти дитину після уроків, якщо батьки працюють? Щоб мами й тата були спокійні, дитина після школи повинна бути зайнята якоюсь справою. Часто це зводиться до гри за комп'ютером. І не слід думати, що це лише проблема міських шкіл і заможних родин.
Практично у кожного нашого учня є комп'ютер. Та що там довго пояснювати. У нас у школі навчається одна дитина-сирота і троє дітлахів, позбавлених батьківського піклування. Так ось у сироти вдома є і персональний комп'ютер, і інтернет. У тих, кому не пощастило з батьками, ситуація така: бабуся придбала внукам ноутбук. Лише в однієї дівчинки немає комп'ютера — і то лише тому, що вона ходить у другий клас. У 11-му класі двоє учнів носять планшети з собою в школу як електронні посібники. У 7-му класі дівчинка постійно ходить з планшетом. Ми дозволяємо. У 80% дітей точно є вдома інтернет. Але ж, як-то кажуть, не інтернетом єдиним живе наша молодь. У кожної дитини є улюблені заняття, і ці захоплення слід розвивати.
— А як це вирішується у вашій школі?
— Мені пощастило з трудовим колективом, адже у нас всі спеціалісти, штат укомплектований. Скажімо, працюють два вчителі англійської мови! Це, повірте, дуже рідко буває. І як результат — діють гуртки, де в післяурочний час діти вивчають англійську — співають пісні, вчать вірші... Це не лише інтелектуальний, творчий розвиток, це й вміння спілкуватися з іншими людьми...
А ще у нашому навчальному закладі дуже популярна Мала академія наук, і ми плідно працюємо в цьому напрямі. Щорічно наші вихованці посідають перші та призові місця на районних етапах МАН. Це заслуга трьох наших педагогів: вчителя біології (вже третій рік поспіль посідаємо перші місця по району, є перемоги і на рівні області), вчителя історії та правознавства (це, до речі, моя дружина, яка розпочинала цю роботу ще 12 років тому, коли тільки МАН відкрилася), і хороші досягнення має наш вчитель світової літератури та російської мови (його вихованці теж призові місця виборюють).
Беруть наші учні участь і в предметних олімпіадах. І досить успішно. Маємо друге місце по біології в області. Зрозуміло, що підготовка до олімпіад вимагає титанічної праці не лише школяра, але й педагога. І проходить вона, як правило, після уроків. Але вчитель Наталія Саніна з особистим часом не рахується, тому й результати має відмінні. Наші школярі на обласні етапи предметних олімпіад часто проходять. Один наш посланець поїхав на обласну олімпіаду з історії, другий — з фізики. Торік ми возили хлопця та дівчинку на обласну олімпіаду з трудового навчання...
— Ігоре Борисовичу, а в спорті ваші учні досягнення мають, на дозвіллі співають, танцюють? Чи тільки науками цікавляться?
— У нас в школі працює тренер ДЮСШ з настільного тенісу. На рівні району ми дуже непогано виглядаємо. А ще у нас є свій хореограф. Місцевий клуб також допомагає. Маємо чотири танцювальні колективи. До речі, є танцювальний колектив педагогів і технічного персоналу. Недавно подали документи на присвоєння йому звання народного. Так що, без перебільшень, можна сказати, що педагоги молодь власним прикладом запалюють. Народний депутат Федір Негой придбав їм спецвзуття для танців. Спасибі йому. Скільки працюю в школі (а це 28 років), таке вперше...
Школа після уроків
В хороших школах дітей вчать не тільки «буквы разные писать тонким перышком в тетрадь», але й цікаво, а головне з користю, проводити своє дозвілля.