Від сьогодні херсонці платитимуть за тепло по-новому…

Прем'єр Гройсман приготував мешканцям нашого міста ще один «подаруночок» до Нового року.

Коли я писав, що від Прем'єра ми отримаємо наступний подарунок тільки перед самим Новим роком, у вигляді головного фінансового документу року «Бюджету-2017» (який буде «зверстаний» невідомого під кого), то я був неправий і дуже несправедливий до Володимира Борисовича, за що щиро перепрошую. Виявляється у нього, як у справжнього Діда Мороза безліч «подарунків» для мешканців нашого міста.

От, наприклад сьогодні вранці (30.11.16.) він пообіцяв, що сьогодні ж керований ним Кабінет Міністрів України (КМУ) прийме нові правила оплати за тепло! І він виконав свою обіцянку! Даремно я лаяв владу, що вона не виконує свої обіцянки.

Зокрема Володимир Гройсман обіцяв: «Сьогодні приймемо наступне рішення – для всіх міст нараховувати оплату за тепло по лічильнику для всіх. Якщо в будинку немає лічильника, то, будь ласка, – є з лічильниками, беріть середнє за цими лічильниками на кв. м і нараховуйте в тих будинках, де немає лічильника».

І справді сьогодні, під час засідання, КМУ прийняв рішення відповідно до якого теплопостачальні організації рахунки за централізоване опалення для сімей, в будинках яких немає обліку тепла, будуть формувати на основі усередненого в місті показника споживання теплової енергії на підставі тих будинків, де лічильники встановлені.

Що це значить? А от що: ті, у кого немає лічильника, будуть платити по «середньому». А «середнє» буде вираховуватися навіть не по однотипних будинках, таким як ваш, а взагалі по місту. Це буде навіть гірше ніж «середня температура по лікарні».

З точки здорового глузду такого взагалі не меже бути апріорі. Кожен будинок має своєрідні властивості, які залежать від: поверховості; технології побудови; віддаленості від теплової магістралі, а тим більше від самого теплопункту чи ТЕЦ; від того, які має труби; врешті-решт від того, скільки років він вже експлуатується (а отже має відповідні втрати).

Тож кожен будинок, і я про це писав в одному з своїх матеріалів, повинен мати індивідуальний розрахунок щодо вартості теплової енергії.

Всі ці чинники ще не так давно декларував той самий КМУ, тільки під керівництвом іншого Прем'єра.

Попередній Уряд не раз наголошував на тому, що «не може бути урівняловки», адже той, хто живе у багатоповерхівці на 30 поверсі, у новому будинку, не може платити стільки ж, скільки людина, яка живе у старенькій «хрущовці» на 1 поверсі. Там і труби нові, там і технології сучасні, там і витрати на подачу тепла інші.

І справді: одна справа підняти гарячу воду до 3 – 5 поверхів, і зовсім інша, якщо її треба докачати аж до 30-го.

Добре, у Херсоні таких висоток немає, але ж і порівнювати між собою будиночок на 2 поверхи у старій частині міста і будинок навіть у 5 поверхів некоректно, що вже говорити про будинки у 9 – 14 поверхів? А якість? Хто буде враховувати якість?

В Херсоні нікого не здивуєш тим, що міське комунальне підприємство МКП «Херсонтеплоенерго» подає у будинки тепло, а ПАТ «Херсонська ТЕЦ» ледь теплу водичку. Як обраховувати це? А вартість виробництва? Як її прораховувати?

Ми й зараз маємо суттєво різні тарифи на тепло у різних частинах міста. Адже, як відомо, теплопостачанням у місті займаються одразу три організації. Одна з них приватна, друга комунальна, третя державна, головний «монстр» – ТЕЦ, яка має максимальні тарифи.

То, що ж виходить? Що тепер буде складено разом всі 3 тарифи і буде виведено середній? Подивимося, що матимемо на «виході» (ціни на сьогоднішній день):

ПАТ «Херсонська ТЕЦ» – 839,72 за 1 Гкал, або 20,95 за 1 м2.
МКП «Херсонтеплоенерго» – 720,11 грн за 1 Гкал, або 14,81 грн за 1 м2.
ПП «Херсонтеплогенерація» – 714,32 грн за 1 Гкал, або 16,45 грн за 1 м2.
«Середня» ціна буде такою: 758,05 грн за 1 Гкал, або 17,40 грн за 1 м2.

Отже, ті, хто отримують тепло від ТЕЦ без сумніву виграють, а ті, хто від комунальних підприємств?

А як же тоді розуміти заяву Прем'єра, що: «Це буде означати, що середні нарахування будуть абсолютно об'єктивними...». Де ж об'єктивність? В чому? Для кого?

Підійдемо з іншого боку. Для початку загадаємо, що безплатним не буває навіть сир у тому місці в якому ловлять щурів, адже його хтось купує та туди кладе.

Отже питання: хто і за рахунок чого буде доплачувати підприємствам, які будуть втрачати відпускаючи готовий продукт за «середньою» ціною?

Візьмемо за умову, що ціна всіма підприємствами порахована правильно, що там немає «гіпернакруток» і вона цілком справедлива.

Отже, підприємства мають отримувати відповідні кошти, для того аби покривати витрати. Якщо сьогодні по Україні не більше ніж 60% домогосподарства мають лічильники, то не думаю, що їх більше у Херсоні.

Отже хто і за рахунок чого буде компенсувати втрати ПАТ «Херсонська ТЕЦ», якщо майже половина її абонентів буде суттєво недоплачувати (відповідно до розрахованого тарифу)?

А тепер задамо собі ще одне питання: як розуміти слова Павла Розенка, Віце-прем'єр-міністра України, який два дні тому зазначав, що органи місцевої влади повинні до кінця року (місяць залишився) забезпечити встановлення лічильників обліку тепла у всіх будинках: "Я можу сказати, що плани, які були надані місцевим органам влади та підприємствам теплокомуненерго з установки лічильників в кожному будинку, провалені».

При цьому він гнівно «грозив» кулаком: «Якщо хтось думає, що уряд буде спокійно за цим спостерігати, як це підприємствами теплокомуненерго саботується, той помиляється, - у нас всі ці цифри... Якщо за півтора місяці ситуація радикально не зміниться, уряд належним чином відреагує".

Для порівняння нагадаю, що на кінець 2014 року лічильниками було забезпечено тільки 32% будинків. Т.т. за 23 місяці (від 2014 до 2016), кількість приборів обліку збільшилась всього на 28%. Тож не складно порахувати, що для того аби встановити 40%, яких недостає до плану, треба 49,2 місяці «напруженої» роботи. Хто кого все ж намагається обманути?

То, що ж виходить з іншого боку? Все? Відтепер можна цією програмою не займатися? Відтепер пануватиме «середній» рівень?

Хоча, той же Володимир Гройсман паралельно заявляє: «Завдання за цей опалювальний сезон – максимально змонтувати прилади обліку у всіх будинках».

Як бачимо Прем'єр ставить завдання вже до кінця опалювального сезону, і не 100%, а «максимально». А що таке «максимально»? Кожен розуміє на власний розсуд. Десь у когось з логікою явна проблема...

Згідно з повідомленням Кабміну, даний алгоритм формування платіжки за опалення, повинні будуть використовувати міста, де рівень оснащеності житлового фонду приладами обліку теплової енергії становить не менше 50%. Цей поріг – 50% – дасть можливість визначати середнє споживання тепла в населеному пункті з прийнятною точністю.

Крім того КМУ пропонує (але не зобов'язує) провести перерахунок жовтневих платіжок за централізоване опалення, що надійшли сім'ям, в будинку яких немає будинкового лічильника. Хто виграє? Хто програє? Відповіді однозначної немає.

З одного боку, так, ті, хто платять сьогодні без лічильника скажені гроші, а особливо, якщо насправді не отримують якісну послугу – виграють, навіть більша ціна у порівнянні із тими, хто має лічильники, все одно буде нижчою, ніж без лічильника.

Але! Відтепер чому повинні страждати ті, хто мають лічильники? Адже виходить, що якби у них їх не було (у тих, хто отримує послугу від ТЕЦ), то вони б платили менше?

Щось з логікою у нашого Уряду насправді не складається... А може нам вимагати зарплату «усереднену» між Кабінетом Міністрів і Верховною Радою України? Тоді й про «середній» тариф на комуналку поговоримо?

Сергій ОСОЛОДКІН

© 2022 Інформаційне агентство "Херсонці". Всі права захищені.
Використання матеріалів ІА "Херсонці" може здійснюватись лише при наявності "активного гіперпосилання" на "Херсонці", а також на сам матеріал.
Редакція може не поділяти думку авторів і не несе відповідальність за достовірність інформації.
email: kherson.inform@ukr.net, контакти, архів