У зв'язку зі стрімким зростанням попиту та одночасним підняттям цін на продовольчі товари, зокрема на борошно пшеничне, цукор, крупу гречану, олію соняшникову, макаронні вироби, крупу вівсяну та сіль в період з 21 лютого по 28 лютого 2015 року, Антимонопольний комітет України розпочав дослідження діяльності найбільших торговельних мереж, постачальників в ці мережі та виробників продуктів харчування на предмет дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції.
Попередній аналіз отриманої від торговельних мереж інформації засвідчив, що окремі торговельні мережі в питанні ціноутворення на окремі продовольчі товари допустили зростання роздрібних цін випереджальними темпами:
• при підвищенні закупівельної ціни на крупу гречану на 16% роздрібні ціни збільшилися на 39%;
• при підвищенні закупівельної ціни на борошно пшеничне на 58 % роздрібні ціни збільшилися на 70 %;
• при майже незмінній закупівельній ціні на сіль кам'яну протягом лютого місяця поточного року роздрібні ціни підвищилися на 13 %.
Тобто середня маржа між закупівельною та роздрібною ціною на окремі продовольчі товари у період підвищеного попиту населення зросла більш, ніж на 50 %.
Враховуючи суттєвий вплив торговельних мереж на ціноутворення, саме їх поведінка й підштовхнула до подальшого зростання цін по всій Україні.
Однак на сьогоднішній день є підстави для зниження роздрібних цін на основні продовольчі товари до рівня, що існував до періоду підвищеного попиту на продовольчі товари. Наразі спостерігається тенденція до стабілізації офіційного курсу гривні до іноземних валют та зниження цін на паливно-мастильні матеріали.
Також, за інформацією консалтингового агентства «УкрАгроКонсалт», станом на 18 березня 2015 року знизилися оптово-відпускні ціни на цукор (на 30 % до рівня 10 900 грн/т), олію соняшникову (на 23,4 % до рівня 18 000 грн/т), борошно пшеничне вищого ґатунку (на 10 % до рівня 7000 грн/т).
Тому, з метою запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, Антимонопольний комітет України надав обов'язкові для розгляду рекомендації 13 торговельним мережам, а саме: ТОВ «ПАККО-холдинг», ТОВ «Фоззі-Фуд», ДчП «Фуршет Центр, ТОВ «Фудмаркет», ПІІ «Білла Україна», ТОВ «ЕКО», ТОВ «АТБ-маркет», ТОВ «Метро Кеш енд Керрі - Україна», ТОВ «Ашан Україна Гіпермаркет», ТОВ «Омега»,ПП «Таврія Плюс», ТОВ «Таврія - В», ТОВ «ТМ «Барвінок».
Про результати розгляду цих рекомендацій суб'єкти господарювання повинні повідомити Антимонопольний комітет України у десятиденний строк з дня їх отримання.
Прес-служба Антимонопольного комітету України