Вчителів не вистачає, але їх забагато

Вчителів не вистачає, але їх забагато

Це не авторський каламбур, це думка від Міністра освіти Ганни Новосад (людини яка керую галуззю і яка немає не те що досвіду роботи в ній, а навіть профільної освіти), яка днями заявила: в Україні більше вчителів, ніж потрібно на таку кількість учнів, які є на сьогодні.

За словами Новосад, особливо це стосується сільських шкіл, які будуть переводитися в опорні школи, а існуючі зараз в селах – закриватимуть. У зв'язку з цим вчителям доведеться перекваліфікуватися: «У нас дійсно є проблема, що кількість вчителів більше, ніж потрібно для того контингенту учнів, який є зараз. Безперечно, ця річ дуже непопулярна, але тим вчителям, які працюють в школах в селі – і учнів яких возитимуть в опорні школи, їм потрібно буде підвищувати кваліфікацію і перекваліфікуватися».

Пані міністерка вважає, що підвищувати зарплати вчителям слід за рахунок закриття шкіл, т.т. скорочення їх колег.

Новосад пояснила: середня вартість підготовки одного учня становить 21 тис. грн, а у малокоплектних школах (читай на селі) ця сума сягає 100 тис. грн. За який час витрачають стільки на дитину: за рік, чи всі десять, міністерша не пояснила.

«Це неефективне використання коштів. Тому потрібно працювати над мережею, її оптимізувати і робити так, щоб діти мали доступ до кращих шкіл. Це можуть бути опорні школи, щоб вони могли до них дістатися і мати доступ до кращих освітніх послуг, і вивільняти кошти на підвищення зарплати і на облаштування кращого освітнього простору», - вважає профільний міністр.

На її думку та реформа освіти, яку розпочала Гриневич, вже має результат і буде продовжена: «Я не втомлююся повторювати, що будь-які хороші зміни в системі освіти вимагають дуже багато часу. Тому що система сама по собі дуже повільна, досить консервативна, і зміни в ній відбуваються дуже повільно. Тому я не бачу ніякого сенсу нівелювати досягнення нової української школи, яка була розпочата попереднім урядом, і не продовжувати її».

На її думку, дана реформа вже дала результати. Де? У чому? Кому?

«Це реформа, яка має суспільну довіру, має певні проміжні результати, яким ще імплементуватиметься як мінімум років 10. Але безперечно, у нас є додаткові пріоритети, які ми плануємо реалізовувати. Вони стосуються і дошкільної, і професійної освіти, і вищої освіти. І, безумовно, є ряд відмінностей, які ми будемо впроваджувати. Зокрема, у сфері вищої освіти», - додала Новосад.

Цікаво, чи читала «керувальниця» від освіти, що про це думають фахівці? Чи думка «сторонніх» її не цікавить?

У соціальній мережі, в професійних групах, вчителі більш ніж різко реагують на подібні заяви міністра.

«Багато вчителів? Подивіться, хто працює в школі. Математики, фізики, хіміки всі майже пенсійного віку або пенсіонери».

«Краще ж сказати, що педагогів багато, ніж підняти зарплату. Все логічно: «щоб уникнути проблеми, слід видалити її джерело»... Такими темпами ми скоро дійдемо до того, що нам взагалі не потрібні будуть ні педагоги, ні медики – навіщо зайві роти годувати?».

«Сьогодні можливості вчителя фіктивні. Насправді учитель – абсолютно безправна і незахищена істота. Вседозволеність з боку учнів, неповага з боку батьків і непомірні вимоги з боку керівництва – не найкращі умови для того щоб натхненно займатися педагогічною діяльністю».

«Нехай сама йде в школу, попрацює за «велику» зарплату, а якщо щось не влаштовує, то нехай пройде сертифікацію, буде на 20% більше. Людина далека від школи».

Згадали вчителі і про те, що далеко не у всіх селах є можливість підвезення дітей в опорні школи – діти ходять кілометри до школи і додому, в сніг і мороз – і це 21-е століття!

Нагадали міністру і про те, що більшість вчителів зараз – пенсійного і передпенсійного віку, і перш ніж викидати їх за борт, потрібно підготувати молодих, які досить рідко йдуть в школу, а кращі – залишають не тільки школу, а й країну. Анонсувати великі зарплати легко, але виплачувати їх за рахунок скорочення кількості вчителів – більш ніж нераціонально.

Вказали «наймолодшому міністру» без педагогічної освіти і на те, що в усьому світі прагнуть зменшити кількість дітей у школі, аби дати можливість вчителю працювати на уроці з кожним учнем. Згадали й про те, що навіть в позаминулому столітті прагнули відкрити школи в селах, а не закривати їх, прикриваючись красивим словом «оптимізація».

Непопулярні рішення, які виносяться людьми, далекими від проблеми, не тільки не врятують ситуацію, але посилять її, резюмували коментатори, кількість яких постійно зростає.

Слід так само нагадати, що 29 жовтня, кілька тисяч педагогів з різних областей України вийшли до Верховної Ради, щоб висловити слова протесту проти поправок до закону про повну загальну середню освіту, який розглядається у Раді.

Як відомо, поправки в закон передбачають скасування тих невеликих преференцій, які мають вчителі, а саме: надбавки за перевірку зошитів, класне керівництво, вчені звання тощо. Але найголовніше, що викликало обурення і активний протест, рішення зробити робочий тиждень для педагогів 40-годинний.

Зараз ставка педагога – погодинне навантаження – становить 18 годин на тиждень. Досить поширена робота на півтори ставки (через невеликі зарплати) перетворює вчителя в людину, якій складно займатися творчістю, креативом. 40-годинне навантаження перетворить вчителя у робота.

Учасники протесту тоді наголошували: люди, які це пропонують, взагалі не мають уявлення про працю педагога, про його емоційне та фізичне навантаження, про те, що робота педагога полягає не тільки в години, проведені в стінах школи, а поширюється і на його вільний час вдома, вихідні та свята. Це підготовка до уроків, перевірка зошитів і самостійних робіт, участь у позашкільній роботі – на додаток до тих самих 18-ї години «на ставку». Вкрай обурливим назвали пропозицію про переведення педагогічних працівників передпенсійного віку на строковий договір. Виходить, що за всі роки відданих педагогічної праці, «подякують» вчителя тільки тим, що повісять над ним Дамоклів меч звільнення. І все це – на тлі заробітних плат, які далекі від середніх по країні, та й ті виплачуються досить не стабільно.

Думки фахівців у Міністерстві не дуже цікавлять, там вважають, що вчителі повинні крім атестації походити ще й сертифікацію.

Майже тисяча вчителів молодших класів в цьому році крім атестації пройдуть сертифікацію, - заявила міністр. На її думку: «Сертифікація – мотивація кращих педагогів. Через сертифікацію ми хочемо знайти агентів змін, через яких ми будемо будувати Нову українську школу. У цьому році є квота на сертифікацію – 1000 вчителів, зареєструвалися 800 вчителів молодших класів».

За словами Новосад на даний час сертифікація – це добровільний інструмент: «Ті, хто пройде сертифікацію, у наступному році отримують 20% до зарплат. Сертифікація, для тих, хто її пройде, буде діяти три роки. Це можливість перезавантажити атестацію педагогічних працівників».

Такий підхід можна резюмувати словами одного з тих, хто коментував думки Новосад: «Не поспішайте з такими заявами, щоб потім не виявилося, що вчити нікому. А такий час настане...»...

А можливо саме цього і прагнуть «горе-реформатори»?

Сергій ОСОЛОДКІН