Художній шедевр повернули до Херсона

Після року «мандрів» до художнього музею Херсона повернувся мистецький шедевр живопису.

Послідовник Архіпа Куїнджі, грузинський художник Геворг Башинджагян написав картину «Вид нічного Тифлісу» ще 1891 року, на замовлення тамтешніх купців, котрі торгували тютюном.

А до фондів вона потрапила у складі колекції Марії Корніловскої, з якої музей, власне, і починався. Пейзаж із невеликими перервами перебував в експозиції, і мав навіть своїх шанувальників з числа любителів мистецтва.

Однак вік брав своє, і твір Геворга Башинджагяна довелося відправити «на лікування» до Національного науково-дослідного реставраційного центру України – у Київ, ще й почекати черги.

Головний хранитель музею Марина Жиліна каже, що зміцнення грунту й шару фарб, усунення сторонньої плями (це бездоганно виконала реставратор Вероніка Грабовець) оплатили коштами державного бюджету, згідно плану.

Але картину розміром майже в два метри, та ще й таку старовинну, у поїзді чи автобусі під пахвою пасажира не доправиш – наймали спеціальний транспорт в обидві боки. А це гроші, і немалі. До того ж, проблема не в окремо взятій картині – вона значно глобальніша.

— Реставрації потребує десь шістдесят відсотків – тисячі експонатів з фонду нашого музею. Та насправді вдається реставрувати від двох до десяти робіт на рік. Було б простіше, якби у нас працював би власний атестований художник-реставратор – у штаті згадана посада є, проте наразі вона вакантна. До того ж, «універсальних» реставраторів не буває. Це вузькі спеціалісти: хтось працює з картинами, а хтось із скульптурами чи тканинами, — пояснює Марина Жиліна.

– От і доводиться доправляти експонати в Київ чи в Одесу, записуючись у чергу до таких фахівців. Їх мало, а роботи в них багато, бо всі музеї України в такому ж положенні. Відтак і чекаємо коли рік, а коли й два.

Сергій ЯНОВСЬКИЙ
Новий день