Херсонські маршрутки: Замість порозуміння — ультиматум?

Скликавши прес-конференцію, директори кількох херсонських підприємств-перевізників одразу попередили: прагнуть діалогу з громадськістю.Але діалогу не вийшло. Натомість вибухнув скандал. Маршрутні боси облаяли жуналістів та активістів, тільки-но вони висловили претензії щодо роботи міських автобусів.

Спочатку було культурно. Перед журналістами виступив представник Всеукраїнської асоціа­ції автоперевізників Євген Васильєв.

Він довів позицію перевізників: у Херсоні необхідно приймати новий тариф на проїзд у маршрутному транспорті, оскільки працювати їм стає нерентабельно. Подорожчали паливо і запчастини, мінімалка зросла...

— Якщо замовник перевезень диктує правила щодо цін на проїзд, то існує така норма закону, як компенсація різниці в тарифах. Сьогодні цього немає. Законом України ''Про автомобільний транспорт'' передбачена оплата пільгових перевезень. Сьогодні цього також немає, — за­значив Євген Васильєв.

Далі слово надали самим перевізникам. Традиційно різким у висловлюваннях був власник фірми ''Ремпобуттех­ніка'' Валерій Сивак. Він відкрито заявив: якщо тариф найближчим часом не буде підвищено, перевізники поставлять маршрутки в гараж і не ви­йдуть на роботу. При цьому не приховував: заповітні 5 гривень за проїзд якості перевізному сервісу в Херсоні не додадуть.

— Цифра 5 гривень — той мінімум, який необхідний для того, щоб ми стабілізувалися, підготувалися до зими, пройшли цю зиму й почали якийсь рух вперед. Якщо ми сьогодні піднімемо ціни, це не означає, що завтра вже кисільні береги будуть. Нам сьогодні вигідніше зупинитися, не працювати і відпустити людей у неоплачувану відпустку. От до цього ми, скоріш за все, і прийдемо, якщо ситуацію не змінити, — зазначив пан Сивак.

На запитання ж, як перевізники рахують пасажиропотік, адже це вкрай важливо для вирахування коефіцієнта рентабельності наданих послуг, Валерій Сивак відповів: точно не завдяки квиткам на проїзд. На його думку, найдієвішу методологію придумали за радянських часів, і за неї нічого кращого досі немає.

— У радянські часи було введене поняття ''фіксована виручка'', тоді з цього питання була прийнята постанова ЦК КПРС. І сьогодні цей метод найпрогресивніший. Є таке поняття ''за­крита фотографія робочого часу''. Тобто водій не знає, що його рахують, а ми дивимося, скільки він пасажирів перевіз, скільки пільговиків і т. д. А квитки, та навіть якщо їх видати всім і приставити біля кожного міліціонера, буде виручка вдвічі менша, якщо по два міліціонери — утричі менша. Ділитися будуть!

Що стосується здачі виручки, періодично раз на тиждень ми рахуємо пасажиропотік на маршруті. І знаємо, скільки пасажирів ми перевезли. Мене запи­тують, як ви це робите? А я кажу: сьогодні на­в­чання платне, заплатіть, я розповім. Жартую, — висловив свою думку пан Сивак.

Слова попросив і член виконкому міської ради Дмитро Харланов. За його інформацією, на засідання виконкому хочуть винести проект про підвищення вартості проїзду, в якому немає нічого конкретного стосовно поліпшення якості перевезень. Тож члени виконкому гадки не матимуть, за що голосуватимуть.

— Наскільки мені відомо, перевізники зустрічалися з депутатами. Управління транспорту озвучило, що можна зробити тариф залежно від кілометражу. До 12 км — 4 гривні, понад 12 км — п'ять. Врешті-решт перевізники погодилися з цим, але в існуючому проекті рішення цього немає.

Також перевізники вже йшли на те, що на період навчального року пільги отримуватимуть діти 6—14 років. Але у проекті рішення цього пункту також немає. Як немає й про те, що пасажирів возитимуть до 22-ї години. І коли виноситься голий проект рішення про те, що підвищимо тариф, але нічого взамін не отримаємо, мені складно приймати рішення.

Також мені складно його приймати, коли ви дали розрахунок тарифу 8—9 гривень, практично всі, а хочете, щоб прийняли 5. Тобто працюватимете у збиток? Ну ми ж всі розумні люди, — засумнівався Харланов.

Після цього перевізники звинуватили в тому, що він нічого не тямить у транспортних питаннях і, мовляв, взагалі обстоює інтереси якоїсь партії, тому краще хай вже мовчить.

З кожною хвилиною атмосфера у прес-клубі напружувалася — на всі запитання перевізники лише пхикали, повторюючи ''Завтра мы просто станем и будете ходить пешком''.

Такої поведінки не ви­тримала активіст та аудитор Ірина Зоря, яка входить до складу робочої групи з вивчення роботи маршрутного транспорту в Херсоні. За її словами, протягом трьох місяців, скільки працю­вала група, більшість перевізників так і не зна­йшли часу, щоб надати дані про свою діяльність для того, щоб їх вивчив тимчасовий орган.

— На сьогоднішню зустріч нас не запросили, бо не вважають це доцільним. Усі ваші труднощі ми знаємо, економічні питання ми вивчали, я сертифікований аудитор вже багато років, у ваших цифрах добре розуміюся, бачила ви­сновки і прорахований пасажиропотік, який дуже різниться з вашими ж даними. Я не хочу бути присутньою на цьому цирку, тому що ви дотепер висновку не зробили, що треба з громадою домовлятися і покращувати перевезення в тій ситуації, яка склалася, — зазначила Ірина Зоря і вийшла з прес-клубу.

Інші активісти, присутні на прес-конференції, зазначили, що перевізники, здебільшого, проігнорували меморандум щодо покращення якості перевезень, який підготувала громадськість. На що керівники маршрутних фірм відповіли: підписувати всіляку маячню вони не збираються. Обгрунтованих розрахунків, чому необхідно підвищувати тариф на проїзд у Херсоні, маршрутники так і не оприлюднили. Нерентабельно і все. Зате господарі автобусів просять звернути увагу, що хамлять не лише водії, а й пасажири...

— От маршрутники такі-сякі, от водій там десь нагрубив. А пасажири? Хоч одного пасажира покарали, хоча б одному сказали, що він не правий, що він порвав салон, що він на водія накинувся, що він лобове скло розбив, бо був напідпитку, — зазначив директор фірми ''Корнет-Стиль'' Станіслав Зубревський.

''Маршрутна'' прес-конференція тривала понад годину, але жодної конкретної відповіді на свої запитання журналісти так і не почули. А наприкінці заходу спалахнув скандал, який херсонці не припиняють обговорювати у соцмережах. Дісталося авторові цих рядків... за те, що поставила цілком логічне запитання: чому в Херсоні складно сісти на маршрутку вже після 19-ї, на відміну від інших міст України, де громадський транспорт працює до пізньої години? В якості прикладу я навела 48-й маршрут, яким регулярно користуюся і водії якого не дотримуються вечірнього графіку руху.

Реакція перевізника на звичайну критику щодо сервісу в міських маршрутках виявилася неочікуваною і, можна сказати, була у стилі 90-х... Пан Зубревський, так і не давши договорити журналісту, включив менторський тон, з відеозапису видно — чоловік такий розлючений, ніби готовий битися: ''Да подождите! Подождите, я сказал! Некому ездить... Вы меня поняли?'' і т.д.

З прес-конференції ми з колегами вийшли ні в сих, ні в тих. Що то було — ламали голову? Навіщо збирати журналістів, якщо всі запитання, по суті, залишилися без відповіді?! Перевізники чули тільки себе: 5 гривень — і крапка! Може, люди й не були б проти 5 гривень віддати за проїзд, але ж має бути фахове обгрунтування — ціна така, бо... Але його немає. Є лише бажання — взяти нахрапом.

Марина САВЧЕНКО
Новий день

© 2008 - 2025 Інформаційне агентство "Херсонці". Всі права захищені.
Використання матеріалів ІА "Херсонці" може здійснюватись лише при наявності "активного гіперпосилання" на "Херсонці", а також на сам матеріал.
Редакція може не поділяти думку авторів і не несе відповідальність за достовірність інформації.
email: khersonci08@gmail.com, контактиархівТеатр Куліша - Херсон