Після лекційних занять, лекторів та учасників запросили до перегляду репертуарних вистав Херсонського театру: «Межа або в контейнері» румунського режисера Раду Гілаша та «Лісову пісню» режисера Сергія Павлюка (якою, до слова, закрили літній театральний сезон на «лісовій сцені»). Гості були приємно вражені побаченим: «Усі ми батьки і ми переживаємо за своїх дітей, які хочуть кращого життя. Тема злободенна і я вважаю, що це наша тема. Я переконана, що ця вистава має свого глядача і бажаю їй ще більшого успіху», поділилась враженнями від перегляду вистави «Межа…» пані Оксана Когут. А пан Ярослав Федоришин відзначив гарне оформлення цієї вистави, над яким працювала заслужений художник України Ольга Гоноболіна. Театрознавець Алла Підлужна зізналась, що відкрила для себе нові грані «Лісової пісні», адже її переглядала вже вдруге.
Другий день для учасників школи був не менш насиченим. Лекція від театрознавця Алли Підлужної «Фестивальний рух у театральній Україні, як культурне явище» була дуже інформативною. Адже, на думку пані Алли, фестивальний рух в Україні вже давно заслуговує уваги науковців. «Цікаву ініціативу зробила Спілка театральних діячів, яка нарешті, після великої перерви, почала поступово відроджуватись і робити ті речі, заради яких вона і була створена», розповіла пані Алла.
Далі за програмою виступив засновник фестивалю «Мельпомена Таврії», директор-художній керівник Херсонського академічного музично-драматичного театру ім. Миколи Куліша (на базі якого відбулась осіння школа) Олександр Книга. Його емоційна доповідь фонтанувала креативом, адже він не тільки презентував фестиваль, а й поділився з учасниками школи секретами, як можна робити фест в умовах обмеженого бюджету. Так, колись команда «Мельпомени…» економила на всьому, навіть на банерах, малюючи рекламу на парканах при в’їзді до міста. «За фестивалями, як показує час – майбутнє. Херсон, а саме «Мельпомена Таврії» так зарекомендували себе, що це вже наш український Единбург. Тут є надзвичайно широке коло тем, які існують окрім фестивалю. Дуже логічно було проводити цю школу саме на базі херсонського театру», зауважила лектор, театрознавець Алла Підлужна.
Після цього учасники змогли послухати справжніх «фестивальних аналітиків»: театрального критика, мистецького оглядача, заслуженого журналіста України Олега Вергеліса та кандидата мистецтвознавства, доцента Київської муніципальної академії естрадного та циркового мистецтва Анну Липківську. Їх критичні погляди життєво необхідні для тих, хто планує робити фестиваль вперше. Адже, щоб уникнути помилок – завжди варто аналізувати попередній досвід. А на завершення насиченого інформаційного дня, на грін-зоні біля театру, відбулась вистава «Лицар храму» режисера Сергія Павлюка.
«Мої особисті очікування щодо цієї школи – частково справдились, тому що тут були цікаві лектори-практики: Оксана Когут, Ярослав Федоришин, Олександр Книга – люди, які безпосередньо займаються проведенням фестивалів. У кожного свій досвід, вони по різному вибудовують свою програму, шукають бюджет – оця різниця показує діапазон в якому можуть існувати фестивалі. Теоретики Оксана Липківська, Олег Вергеліс – люди, які можуть аналізувати фестивалі з іншого боку, з точки зору глядача, театрознавця: чи виправдовується фестиваль, як такий, чи справджується його ідея. Особисто мені ще було б цікаво послухати людей, які роблять не театральні фестивалі. Тому що мені завжди здається, що театральному світу не вистачає досвіду інших мистецтв та бізнес-підходу до організації фестивалів» поділилась своїми враженнями від участі у школі театрознавець Ірина Чужинова.
Після всього почутого та побаченого, третього дня, «школярі» підводили підсумки. Окрім того, учасникам було запропоновано завдання – придумати свій фестиваль. Таким чином, розбившись на групи, вони презентували ідеї, які з часом можуть бути втіленими у життя. Тож, сподіваємось, що невдовзі театральна фестивальна мапа України поповниться новими заходами.
Еліза Солодка