Як спробують фальшувати результати виборів на Херсонщині

Як спробують фальшувати результати виборів на Херсонщині
На Херсонщині у розпалі виборчий процес. На першому етапі було створено окружну виборчу комісію (ОВК) у складі 18 осіб.

Зараз триває процес висування та реєстрація кандидатів у депутати по одномандатному виборчому округу (ОВО) № 183.

Відповідно до чинного законодавства склад Верховної Ради України (ВРУ) нараховує 450 депутатів, з яких 50% обирається за партійними списками («пропорційна система»), а ще 50% у одномандатному виборчому окрузі.

Якщо депутат, якого було обрано за списками партії, складає повноваження, то замість нього до складу ВРУ Центральна виборча комісія (ЦВК) реєструє особу, яка стоїть у списку наступною (довибори не проводяться).

Якщо із складу Ради вибуває депутат обраний у ОВО, то на окрузі проводяться «проміжні» вибори.

У зв'язку із тим, що депутата ВРУ Андрія Гордєєва, призначено Головою Херсонської ОДА, у ОВО № 183, призначено «проміжні» вибори, які відбудуться 17 липня, поточного року.

«Проміжні» вибори проходять за скороченою процедурою. З 19 травня по 6 червня тривав процес висування кандидатів політичними партіями (зараз вони готують та подають у ЦВК відповідні документи).

Аби здійснити дії визначені Законом і бути зареєстрованими, самовисуванці мають час до 16 червня. Закінчення реєстрації кандидатів відбудеться 21 червня.

Зареєстровані кандидати матимуть право разом з партіями, фракції яких зареєстровані у Апараті ВРУ, брати участь у формуванні дільничних виборчих комісій (ДВК), які ОВК утворить до 1 липня включно.

На момент написання матеріалу (09.06.) ЦВК офіційно зареєструвала п'ятьох кандидатів (троє – від партій, двоє – самовисуванці).

Хто може спотворити результати виборів

У 2012 році влада змінила під себе модель утворення ОВК. Фахівці стверджують, що тоді у результаті «жеребкування» від 40 до 60% місць дісталися маргінальним політсилам, які були під ПР. За неофіційною інформацією, яка тоді широко гуляла у ЗМІ, з 87 партій, які мали право подавати своїх представників у комісії, печатки 49 були в одному офісі.

Ці ж партії формували ДВК, які приймають основні рішення у виборчому процесі: підраховують голоси, визнають вибори недійсними... Саме вони мають максимум можливостей для фальсифікації результатів виборів.

ОВК створювали ті партії, які брали участь у виборах минулого разу(!).

Як вплинути на членів комісій

Купити; залякати; достроково припинити повноваження за надуманим приводом («невиконання обов'язків»). Чим ближче день голосування, тим більше шансів «прибрати» незручного члена комісії і не отримати заміну.

Автор цього матеріалу в 2012 році, будучи членом ОВК № 186, пройшов через таку процедуру особисто. У ніч підрахунку голосів, Голова ОВК кілька разів намагався відсторонити мене від роботи у комісії під приводом того, що я «заважав» приймати протоколи (так, як це було «заплановано»).

Для прийняття рішення не вистачило 1 голосу (приймається 2/3). Були дзвінки у ЦВК, звідти суб'єкту подання, з проханням або відкликати у терміновому порядку, або вплинути, аби я не «заважав» працювати.

Дзвінки не допомогли, я продовжував «заважати» і поламав усі «хатки». В результаті партія, яку я представляв, на окрузі посіла перше місце, і це було її єдине перше місце по всій Україні.

Отже, створення так званих «однопартійних» комісій, це перша і суттєва загроза для нормального підрахунку голосів.

Наступна загроза «однопартійних» комісій це можливість прийняття цілком законних «узгоджених» рішень. Виборча комісія (2/3 голосів) може ухвалити рішення про позбавлення права бути присутніми на засіданні: офіційних спостерігачів, кандидатів у депутати, довірених осіб, представників ЗМІ, мотивуючи це тим, що «вони перешкоджають веденню засідання».

Спровокувати таке рішення досить просто. Скажімо, натягнути мотузку на відстані 3 м від столу, на якому рахують бюлетені і заборонити її перетинати. Натомість Закон каже, що присутні на засіданні можуть спостерігати за діями членів ДВК з будь-якої відстані.

Коли «відокремлені» почнуть протестувати, ігноруючи «драконівські» обмеження, комісія приймає рішення про позбавлення права присутності. Поки ви будете оскаржувати дії, все порахують без вас.

Проти особливо «грамотних» застосовується інша технологія – light. Нікого не позбавляють права бути на дільниці, але місця для не членів комісії, формують так, аби з них процес було не дуже видно (член комісії який оголошує результат сидить упритул до стіни).

Це дає можливість члену ДВК, не дивлячись на те, яка позначка у бюлетені, покласти його за «правильного» кандидата. Торкатися бюлетенів не має права ніхто окрім членів ДВК.

Додати голоси...

Ще один варіант – «збільшення» явки за рахунок тих, хто не прийшов.

В умовах «підконтрольних» комісій дуже легко реалізувати технологію «значок» або «біла хустина», яка полягає у видачі бюлетеня підставній особі.

Технологія проста: «декорований» умовною позначкою виборець підходить до члена ДВК, який так само має певну «позначку» і отримує бюлетень замість особи, яка не прийде на вибори.

Для цього створюється спеціальна база даних з прізвищ людей, які точно не з'являться на дільниці (як правило люди літнього віку, які не написали заяву голосувати за місцем перебування), особливо після того, як на вулиці стає темно.

Та ж технологія реалізується о 20-й годині, коли дільниця закривається, але, всі присутні у приміщенні ДВК виборці мають право проголосувати. «Правильні» виборці отримують «чужі» бюлетені.

Збільшення кількості виборців

У мажоритарних округах активно застосовуватиметься технологія «збільшення» електоральної бази за рахунок «мігрантів».

Якщо кандидат власник або топ-менеджер великого підприємства (керівник ВНЗ) на території ОВО, він зацікавлений, щоб проголосувати якнайбільше підконтрольних людей.

Виборцями стають не тільки студенти, але й їхні батьки, яких «прописують» у гуртожитки. Після дня голосування їх виписують. Є приклади коли у одній кімнаті «прописували» по 200 – 300 осіб.

«Спалити голоси»

На дільницях, де прогнозована більшість підтримає «неправильного» кандидата, «зменшують» кількість, тих, хто голосує за нього.

По-перше, «шкідництво» члена ДВК: видаючи бюлетень він «випадково» забуває поставити підпис (більшість виборців, особливо старшого віку на це просто не звертає увагу), при підрахунку бюлетень вважатиметься недійсним. Автору не раз доводилося бачити таке на власні очі (особливо коли на дільниці більш-менш наплив виборців). Таку «необачність» списують на «нервозність», «заклопотаність», «недосвідченість». Насправді це технологія.

По-друге, у кабінки для голосування кладуть ручки з чорнилом, що зникає. Під час підрахунку голосів бюлетені, на яких немає жодної позначки визнаються недійсними. Закон не забороняє виборцю користуватися ручкою, яку він має при собі, а не тією, яку «підготовили» на дільниці (для недосвідчених виборців іноді використовують саме цей аргумент).

По-третє, ДВК «забуває» вкинути у переносну виборчу скриньку (до якої вкидають бюлетені виборці, які голосують за місцем перебування) контрольний листок. Їх повинно бути два: на ранковому засіданні опускається перший, другий, коли члени ДВК виходять «у поле». Якщо при відкритті скриньки немає хоч одного – усі бюлетені у скриньці не враховуються.

Транспортна допомога

«Сусід» привозить «сусідів» (особливо з сусіднього села, там де кілька сіл об'єднані однією дільницею), Закон таке не забороняє. Зрозуміло, що привозять «стимульованих» людей.

Зайва позначка

Один з варіантів «зменшити» кількість голосів у «неправильного» кандидата – додати на його бюлетені «зайву» позначку. Під час підрахунку голосів жоден з членів ДВК не має права тримати у руках ручку, олівець тощо. З ручкою працює тільки секретар комісії, який заповнює підсумковий протокол.

Аби поставити зайву позначку, достатньо мати шматочок грифеля, який під нігтями закріплюють скотчем або лаком. Як варіант «поранені» пальці: між складками медичного пластиру ховають той самий грифель. Достатньо провести пальцем по бюлетеню і з'являється зайва позначка – бюлетень недійсний.

Транспортування

Слушний момент коли можна створити умови для спотворення результатів. Виборчу документацію до ОВК транспортують 4 особи: голова ДВК, його заступник та двоє членів комісій, представники кандидатів, які набрали найбільшу кількість голосів.

Якщо припустити, що це люди одного замовника, то вони можуть діяти спільно. «Зайвого» можна «позбутися». «Закладена» проблема: аби дістатися ОВК треба мати авто на 5 пасажирських місць (4 члени ДВК + поліцейський). Кому їхати у машині з документами, а кому слідом? Можливі варіанти. Іноді окремо їде охоронець(!).

Що можна зробити на ходу, не зупиняючи машину, не привертаючи уваги тих, хто їде слідом? Достатньо розірвати один з пакетів. Цього досить аби ОВК не прийняла документи.

Вихід? Перерахунок. Є нагода проставити зайві позначки «противнику». Як варіант: у пакет кидають забруднений папірець, який «бруднить» бланки – зайві позначки. Зіпсовані бюлетені не будуть враховані під час перерахунку (процес почнеться з початку), автору доводилося бачити таке на практиці.

Нарешті, коли стає зрозумілим, що вибори виграє «противник», можна вчинити дії для визнання виборів недійсними. В урну для голосування вкидають спеціальний пакет у який заливається фарба. Достатньо «випадково» надавити на нього – бюлетені зіпсовані. 10% – і виборів, як не бувало...

Протокол «уточнений»

Окрема технологія. Якщо у протокол внести 1 цифру не у той рядок – сума не пройде у ОВК. Рівень підготовки членів ДВК низький (особливо у сільських районах на віддалених дільницях), на цьому будується технологія.

ОВК приймає у комісії запаковану документацію, до неї претензій немає, а у протоколі виявляється математична «помилка». ОВК приймає єдине законне рішення – скласти протокол з позначкою «уточнений».

Представникам ДВК видають пусті протоколи, новий конверт для транспортування заповненого протоколу (якщо він у комісії є), і вони «їдуть» на дільницю складати новий «уточнений».

На ділі все по-іншому. Замість того, аби їхати за «тридев'ять» земель, члени ДВК відправляються у приміщення, яке орендують у сусідньому з ОВК кварталі «розумні» люди, які ведуть підрахунок голосів по копіям первинних протоколів.

Аналітики бачать загальну картину, якщо є проблема з кількістю голосів, то потрібному кандидату їх додають, а у опонента «забирають».

Таким чином, загальна сума збігається, а кількість голосів у певних осіб змінюється. «Перерахунок» вносять у пустий протокол, якій заздалегідь підписали члени ДВК «про всяк випадок», аби «не сидіти на дільниці три дні, поки здадуть протокол у ОВК».

Відслідкувати «розбіжності» майже неможливо. Треба мати окрему групу людей, які будуть порівнювати цифри з «первинним» протоколом; контролювати час «відсутності» членів ДВК тощо. Автор був свідком, коли «уточнений» протокол привозили через годину, тоді як тільки для того, аби доїхати у один бік до ДВК, треба півтори...

І це далеко невичерпний перелік варіантів, які використовують для фальсифікацій.

Як запобігти фальсифікаціям

Всі згадані фальсифікаційні ходи можуть бути бодай частково компенсовані хорошою роботою у ДВК офіційних спостерігачів, представників партій, ЗМІ та громадських організацій. Арсенал протидії фальсифікаторам не дуже великий.

По-перше, фіксація дій членів комісій на відео-, фото-, аудіоносії. У разі прийняття комісіями не правових рішень незгоду викладають «окремою думкою» (стане у нагоді в суді).

По-друге, члени ДВК можуть апелювати до ЗМІ та правоохоронних органів. Оскаржувати незаконні рішення комісій в судовому порядку, інформувати про них моніторингові групи, міжнародних спостерігачів.

По-третє, важливо, аби кандидат мав резерв підготовлених спостерігачів: які б могли міняти один одного (у разі якщо комісія ухвалює рішення про вилучення спостерігача).

По-четверте, дуже багато що залежить від «офіційного спостерігача», він має найширшу повноту вчинення відповідних дій. Багато фальсифікацій стають неможливими, коли між собою домовляються кандидати щодо координації дій спостерігачів у день голосування.

По-п'яте, кандидати можуть активно використовувати такий процесуальний статус, як «представник ЗМІ», які достатньо захищені перед виборчою комісією, хоча й не мають багато прав. Але сама присутність «зайвих» очей, вже фактор який ускладнює фальсифікації.

По-шосте, як правило, на очікувано проблемні дільниці заздалегідь запрошують міжнародних спостерігачів.

Ну, і, звичайно, в українських умовах суттєвим запобіжником фальсифікаціям може стати натовп людей біля виборчої дільниці, своєрідний психологічний тиск. Ніяких порушень законодавства у цьому немає, але на нерви членам комісії тисне, ще й як.

Хоча, найпростішим і водночас найдієвішим захисним бар'єром була і залишається – явка виборців на дільниці.

Сергій ОСОЛОДКІН

© 2020 Інформаційне агентство "Херсонці". Всі права захищені.
Використання матеріалів ІА "Херсонці" може здійснюватись лише при наявності "активного гіперпосилання" на "Херсонці", а також на сам матеріал.
Редакція може не поділяти думку авторів і не несе відповідальність за достовірність інформації.
email: kherson.inform@ukr.net, контакти, архів