Як цього року херсонці будуть голосувати?

Тут ніяких суттєвих змін не сталося. Вибори відбудуться 25 жовтня, з 8 ранку до 20 вечора. Виборці, які мають право голосу прийдуть на виборчу дільницю, до якої віднесено їх будинок і за пред'явлення паспорта (або тимчасового посвідчення про громадянство) отримають бюлетені і визначаться.

Мешканці міста отримають 4 бюлетені (передмість – 6), по виборах депутатів: обласної, міської, районної (відповідного району) рад та по виборах Херсонського міського голови (у передмістях – сільської/селищної ради та відповідного голови). У кожному слід зробити одну позначку проти тієї кандидатури, яка вам до вподоби.

Зверніть увагу: партії стоятимуть у тій послідовності, як вони вибудувалися відповідно до жеребкування; кандидати на пост міського голови за абеткою.

В одному бюлетені ви будете голосувати одразу і за партію, і за депутата. Ваш голос буде враховуватися автоматично по двох напрямках, і це буде впливати на те пройде ваш кандидат чи ні (по кожному виду виборів окремо).

Бюлетень матиме такий вигляд: порядковий номер; квадрат, у якому слід ставити позначку; назва політичної сили; у дужках маленькими літерами прізвище першого кандидата; великими літерами прізвище кандидата від цієї політичної сили.

Таким чином: голосуючи за конкретного кандидата, ви голосуватимете і за партію (у відповідну раду). Якщо на вашому окрузі партія не висувала кандидата, але ви хочете додати голоси партії, ви маєте можливість проголосувати за неї (ваш голос буде врахований за партію в цілому).

Тут треба наголосити на тому, що система підрахунку голосів цього року дуже ускладнена, такої моделі ми не мали жодного разу.

При підрахунку голосів спочатку будуть пораховані голоси за партію. Якщо вона, на всій території, скажімо міста, набирає 5 і більше відсотків, то набуває право брати участь у розподілі депутатських мандатів. Чим більше відсотків партія збере по всій території, тим більше депутатів приведе у склад ради.

Скажімо, ви голосуєте за партію «Наш край», і вона долає 5% бар'єр. Далі вибудовується список. Першим до нього потрапляє той кандидат, який стоїть у списку, як «перший кандидат» (лідер), далі ті, хто мають найвищий рейтинг.

Скажімо, я, як кандидат, балотуюся по 21 округу. Для того, аби я переміг на окрузі, я повинен набрати максимальну кількість голосів серед всіх претендентів на окрузі (проста більшість). Якщо за мене проголосує 10% виборців, а за найближчого опонента 9,9%, то на 21 окрузі перемога буде моя.

Але, для того, аби у раду, у мене повинен бути вищій рейтинг серед тих, хто балотується від партії по всіх округах у міську раду. Якщо на своєму окрузі я набирав 10%, а мій внутріпартійний конкурент на своєму 8%, то я буду стояти вище, а той, хто має 8% буде йти за мною слідом. Далі буде той, у кого ще менше відсотків. Саме так будуватиметься партійний список. Т.т., послідовність у списку визначає не партія, а рейтинг підтримки кандидатів виборцями.

Хто з кандидатів потрапить у остаточний список і скільки їх буде? Це залежить від того, наскільки активно виборці підтримали список партії. Чим більше відсотків голосів партія збере, тим більшу квоту мандатів матиме.

Скажімо якщо партія «Наш край» назбирає 20% голосів виборців (по всьому місту), то це може дати їй квоту, скажімо – 20 мандатів. Таким чином депутатами ХМР стануть 20 осіб. Першою буде стояти та особа, яка значиться як «перший кандидат», далі йтимуть ті, хто набрав максимальну кількість голосів. Як тільки квота буде вичерпана, інші залишаться за рискою (не увійдуть до складу ради).

Сьогодні кандидат, агітуючи за те, аби голосували за нього, агітує і за партію в цілому, не тільки на тому окрузі, де безпосередньо балотується.

Тому, скажімо я, як кандидат, мушу закликати виборців, які мені симпатизують, голосувати не тільки за мене безпосередньо, на тому окрузі де я балотуюся, але й за партію в цілому.

Чим більше я отримаю голосів на окрузі, тим більшим є мій шанс перемогти свої прямих супротивників та зайняти якомога вищий щабель у підсумковому протоколі партійного рейтингу. Т.т. чим більше голосів за мене буде віддано на окрузі, тим більше у мене шансів не тільки отримати перемогу на самому окрузі, але й можливість потрапити до прохідної частини списку партії в цілому (за рахунок його розширення).

Звичайно ж, я, як і будь який інший претендент, зацікавлений у тому, аби партія набрала якомога більше голосів, це дасть можливість зробити список тих, хто пройде якомога довшим. Якщо партія назбирає не 20, а скажімо 25 чи 30% голосів виборців, то й список депутатів буде вже не з 20, а 25 чи 30 осіб.

Хоча, тут є й зворотний бік медалі. Скажімо на окрузі № 21, де я балотуюся, у мене не так багато прихильників, як скажімо на іншому, де балотується мій колега по партійному списку (він же мій внутрішньопартійний опонент). Закликаючи голосувати за партію, я додаю йому голоси і послаблюю себе.

Що робити? Просити виборців: знайдіть ваших друзів, знайомих, родичів, які живуть у моєму 21 окрузі і просіть, агітуйте, закликайте їх проголосувати за мене. Т.т., таким чином Закон підсилює участь електорату у процесі виборів. Виходить, що у процес агітації включаються не тільки самі кандидати, але й значна частина аудиторії, т.т., самі виборці стають більш активними.

Отже мій округ № 21, розташований у Херсоні в межах від вул. Петренка до Радянської, від Кошового узвозу до Комунарів, а ті, хто готові за мене голосувати живуть у різних куточках міста. Хтось із них на Шуменському, хтось на ХБК. Голосуючи за депутатів від партії «Наш край», з якими я йду у списку – у своєму мікрорайоні, вони додають можливості мені потрапити у раду з точки зору збільшення довжини прохідної частини списку, а з іншого боку, для того, аби додати персональні голоси мені, вони будуть шукати тих, хто живе у моєму окрузі, і хто на їх прохання/переконання проголосує за мене, т.т. допоможе отримати мені перемогу.

Цікава гра? Подивимося якими будуть її результати. Поки можемо тільки припустити, що активні громадяни все ж включаться у цю роботу. Як бачимо все трохи заплутано і не дуже просто, але все ж зрозуміло.

А тепер про те, як буде відбуватися підрахунок голосів. Після того, як о 20 годні закінчиться процес голосування, і дільниці будуть закриті. ДВК – спочатку підрахують кількість використаних та невикористаних бюлетенів за фактом наявності невикористаних бюлетенів, та по корінцям виданих (суми повинні зійтися із графою «отримані»).

Потім будуть погашені невикористані бюлетені та окремо запаковані. Так само будуть запаковані корінці виборчих бюлетенів, які вже не можна буде відкрити. Т.т., таким чином, ще до відкриття виборчих урн, буде встановлено, що кількість бюлетенів отриманих та виданих – співпадає.

Після цього почнеться підрахунок голосів. Тут так само є процедура, яка визначена Законом «Про місцеві вибори».

На кожній ДВК будуть визначені підсумкові цифри по кожній партій та кандидату. Після цього ДВК повезуть протоколи у ТВК, які будуть встановлювати вже результати голосування – районні по районам (у межах району) по місту і області – підсумки, селам та селищам, міська – по місту (по області – підсумки), обласна – по області. У ТВК першого рівня будуть формувати партійні списки депутатів відповідних рад.

Та, чи все буде так? Поки немає відповіді на одне дуже суттєве питання: чи відбудуться вибори ХМР та міського голови у Херсоні, саме 25 жовтня.

Ми поки не скидаємо із рахівниць той варіант, що у місті Херсоні вибори можуть просто не відбутися. Адже якщо новий склад ТВК не виконає пряме Рішення ЦВК, не зареєструє Володимира Сальдо кандидатом на посаду міського голови та кандидатом у депутати міської ради, тоді нас чекають нові судові позови, тотожні рішення, які вже є на руках; повторне голосування; повторне не включення; повторний розпуск ТВК, і у зв'язку із тим, що виборчий процес не можна зупиняти, а терміни будуть остаточно втрачені – визнання виборів такими, що не відбулися.

Та от які? І по раді (а там процес йде), і по міському голові (там процес зупинено)? Але й там, й там підсумки має право встановлювати тільки ТВК (якщо ЦВК не візьме на себе, закон дозволяє). А у списку «Нашого краю» немає «першого кандидата». Як бути із цим?

Чи можливо, що протоколи у межах районів (рівно як й документацію) будуть зберігати районні ТВК, до формування нового складу міської ТВК? А потім, заднім числом, Сальдо внесуть у список першим? Мало ймовірно, Закон такого не має на увазі.

Якщо міська ТВК все ж запустить процес не реєстрації Сальдо на друге коло, то є тільки один шлях – розпускати й цей склад міської ТВК та оголошувати нові вибори, які можуть пройти не раніше як 22 грудня.

Можливо цього року Херсон себе прославить на весь світ. Ми можемо стати «законодавцями моди». Чекаємо. Все стане зрозумілим сьогодні. Чинний міський голова та депутати залишаються легітимними до прийняття присяги новим складом. Тут зупинки не буде.

Сергій ОСОЛОДКІН
кандидат у депутати Херсонської міської ради
по ТВО № 21, «Наш край»

© 2008 - 2024 Інформаційне агентство "Херсонці". Всі права захищені.
Використання матеріалів ІА "Херсонці" може здійснюватись лише при наявності "активного гіперпосилання" на "Херсонці", а також на сам матеріал.
Редакція може не поділяти думку авторів і не несе відповідальність за достовірність інформації.
email: khersonci08@gmail.com, контактиархівТеатр Куліша - Херсон