Олександр Співаковський про розвиток педагогічної освіти

Народний депутат України, голова Комітету з питань науки і освіти Верховної Ради України Олександр Співаковський взяв участь у роботі Форуму Асоціації ректорів педагогічних університетів України, який відбувався в Національному педагогічному університеті імені М. П. Драгоманова

Форум відбувся під головуванням ректора Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова Віктора Андрущенка.

В заході взяли участь очільники кращих педагогічних вищих навчальних закладів України, Міністр освіти і науки України Лілія Михайлівна Гриневич, Президент Національної академії педагогічних наук України Василь Григорович Кремень.

Про свою участь в роботі Форуму повідомив народний депутат України, голова Комітету з питань науки і освіти Верховної Ради України Олександр Співаковський: "Першочергово, Форум проводиться задля обговорення Проекту «Нова школа. Простір освітніх можливостей», підготовлений групою упорядників Міністерства освіти і науки України.

В своєму виступі я від імені Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти сердечно привітав всіх учасників. Це поважне зібрання керівників педагогічних університетів сьогодні покликане якщо не вирішити, то принаймні поставити важливі питання життя педагогічної освіти і реформи української школи.

Педагогічна освіта попри всі труднощі нашого життя ніколи не втратить своєї актуальності в українському суспільстві. Часи змінюються, а постать вчителя завжди залишається ключовою в житті кожної людини.

Тому педагогічний університет, який формує вчителя, завжди буде визначальним середовищем, від якого залежить майбутнє країни, її стабільність і розвиток. Місія педагогічного університету є особливою. Тому педагогічні університети потребують особливої уваги і підтримки з боку держави.

Проте, говорячи про перспективи нашої педагогічної освіти, нам слід зрозуміти ті практичні виклики, які сьогодні стоять перед нею.

У цьому році за підсумками вступної кампанії спеціальність 014 «Середня освіта» отримала найбільше бюджетних місць серед усіх інших спеціальностей – 13 307 (згідно з даними Міністерства освіти і науки, які були оприлюднені на сайті). Звичайно, ця спеціальність є дуже широкою. Вона охоплює всіх вчителів - предметників середньої школи.

Але, як показує статистика, вона є достатньо привабливою для абітурієнтів. Інша педагогічна спеціальність 013 «Початкова освіта» є дев'ятою за популярністю. На неї було виділено 5 287 бюджетних місць. Це також дає підстави говорити про неї як про затребувану і цікаву.

При цьому ми знаємо, що на педагогічні спеціальності часто йдуть діти з низькими результатами зовнішнього незалежного оцінювання. Контрактна форма навчання також не завжди під силу студентам педагогічних спеціальностей.

Тривогу викликає і той факт, що на місцях сьогодні ми маємо велику нестачу вчителів середніх шкіл. Робота вчителя є не надто привабливою, особливо для молоді.

Ці важливі тенденції показують, що, з одного боку, держава робить певні кроки для підтримання системи підготовки педагогів, а з іншого, ресурсів для школи хронічно не вистачає. В цих умовах педагогічні університети потрапляють у непросту ситуацію.

По-перше, забезпечення якості педагогічної освіти потребує особливих зусиль, коли мотивація студентів до професійної самореалізації в цій сфері є недостатньо високою. Педагогічна майстерність викладачів часто полягає в тому, щоб пробудити талант до вчителювання у тих, хто, можливо, не здогадується про те, що має такий талант. Це окреме завдання для педагогів, які навчають майбутніх вчителів.

Другою важливою обставиною є певна зміна освітньої інфраструктури. Особливо звертає на себе увагу розвиток приватного сектору освіти. Репетиторство, приватні школи і дитячі садки, тренінгові центри – це все поступово стає потужним напрямком навчальної діяльності, який розвивається в сучасних ринкових умовах.

Така діяльність часто сприймається як нетрадиційна порівняно із звичайною школою. Але працівники цієї сфери також потребують спеціальних педагогічних знань. Для педагогічного університету цей сектор освіти може стати ще однією перспективою у підготовці фахівців.

Третім важливим чинником є поступова інтеграція України в європейський освітній простір. Це потребуватиме від педагогічних університетів внутрішнього самореформування в напрямку наближення до європейських стандартів педагогічної освіти. На сьогодні вже чимало зроблено у цьому напрямку як вищими навчальними закладами, так і Національною академією педагогічних наук.

Але іноді впровадження європейських стандартів насаджується згори адміністративним порядком. До того ж європейські норми іноді певним чином трансформуються у процесі їх імплементації в Україні (як це було, скажімо, з Болонською системою). Наше завдання зробити цей перехід якомога більш зваженим і конструктивним.

Педагогічний університет повинен акумулювати ті знання, яких набуває педагогічна спільнота на практиці. Саме в університетському середовищі відбувається осмислення і переосмислення цих знань, їх інтеграція в подальшу освітню діяльність.

Через це співпраця з вчителями-практиками, а також з асоціаціями педагогів, сприяння у формуванні таких професійних асоціацій – все це може дати педагогічному університету потужні стимули для розвитку.

Ще одним важливим напрямком розвитку сучасної педагогічної освіти вочевидь стане інклюзивна освіта. Діти з особливими потребами потребують особливих підходів.

Створення умов для інтеграції цих дітей в звичайні класи, пошук ефективних методів їхнього навчання – це також певною мірою виклик для нашої школи. Прийнявши його, ми зробимо наше суспільство людянішим і духовно багатшим. Європейський досвід у цій сфері буде тут надзвичайно корисним.

Комітет з питань науки і освіти Верховної Ради України і я особисто, як народний депутат, готовий зробити все можливе для забезпечення необхідних умов розвитку педагогічних університетів.

Перш за все, будь-які пропозиції щодо зміцнення університетської автономії, усунення адміністративних перешкод для міжнародних контактів у сфері педагогічної науки та освіти будуть нами підтримані", - повідомив Олександр СПІВАКОВСЬКИЙ

© 2008 - 2024 Інформаційне агентство "Херсонці". Всі права захищені.
Використання матеріалів ІА "Херсонці" може здійснюватись лише при наявності "активного гіперпосилання" на "Херсонці", а також на сам матеріал.
Редакція може не поділяти думку авторів і не несе відповідальність за достовірність інформації.
email: khersonci08@gmail.com, контактиархівТеатр Куліша - Херсон