Екологічна ситуація на Херсонщині погіршується через сміття

Екологічна ситуація на Херсонщині погіршується через сміття

Про це йдеться у відкритому листі голови Херсонської обласної організації Партії Зелених України на адресу голови Херсонській облдержадміністрації стосовно безвідповідального поводження з твердими побутовими відходами (ТПВ).

Пропонуємо ознайомитися з текстом звернення:

Тема звернення банальна, але дуже актуальна як на мене, «Про стан поводження з твердими побутовими відходами (ТПВ) в Херсонській області». Звичайно потужним поштовхом для цього звернення стали трагічні події з загибеллю людей на сміттєзвалищі у Грибовичах, м.Львів, постійні пожежі сміття на цьому і інших сміттєзвалищах Львівщини, Миколаївської та Київської областей, перевантаженість та нестача потужностей.

Безумовно, щоб впливати на ці процеси треба принаймні знати як управляти ТПВ. Це знання та вимоги щодо поводження з ТПВ та санітарної очистки населених пунктів на законодавчому рівні визначені Законами України «Про відходи», та «Про благоустрій населених пунктів» і є обов'язковими для виконання на всій території України.

Заради об'єктивності ставлю вас до відома, що ці вимоги на території Херсонської області переважно не виконуються. Законом України «Про відходи» встановлені вимоги до органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій щодо додержання на підвідомчих територіях державних норм, стандартів і правил при поводженні з ТПВ. Основною з цих вимог є забезпечення розробки схем санітарної очистки населених пунктів.

По суті схема сан очистки - це документ без якого неможливо забезпечити санітарне утримання населеного пункту. Розробляється вона у складі містобудівної документації або окремим документом розрахованим на 25 років з виділенням першочергових та довготривалих заходів. Впровадження схем встановить контроль за утворенням, знешкодженням усіх видів відходів, їх обсягом, забезпечить повне збирання відходів на відповідній території, проведення їх сортування та переробку і тільки 25% не переробного залишку буде розміщується на місцевих полігонах.

За нашими даними ситуація в області - це повна відсутність схем санітарної очистки населених пунктів і як наслідок відсутність контролю за обсягами утворення, транспортування та розміщення ТПВ та відходів від промислових та будівельних підприємств, сортування відходів не проводиться ні на первинному етапі збирання, ні на сортувальних станціях.

В результаті зростає навантаження на існуючі полігони ТПВ, екологічна ситуація погіршується. Вимушений підкреслити, що органами місцевого самоврядування та районними державними адміністраціями не забезпечується виконання вимог законодавства щодо обов'язкового розроблення схем санітарної очистки населених пунктів, а органами державного контролю не вживаються заходи для виправлення ситуації на місцях та притягнення винних осіб до відповідальності.

І ще одна вимога законодавства щодо забезпечення функціонування полігонів та інших місць приймання ТПВ. Згідно неї кожен населений пункт повинен мати контрольоване санкціоноване місце для розміщення відходів, що визначається місцевими радами відповідно до схеми санітарної очистки та Генерального плану населеного пункту.

За нашими даними з 698 населених пунктів узаконено 36 ділянок під полігони ТПВ, що складає 5% від потреби. Як наслідок через відсутність місць для розміщення відходів на околицях населених пунктів, у лісових масивах та лісосмугах створюються неконтрольовані смітники.

Заходи контролю за дотриманням вимог законодавства, яке здійснює Державна екологічна інспекція в Херсонській області та органи Держсанепідемслужби спрямовані переважно на складання приписів та видачу розпоряджень про усунення порушень і є малоефективними.

В області відсутня своєрідна дорожня мапа розвитку галузі сортування та переробки ТПВ, внаслідок чого останні роки величезні суми грошей з обласного і місцевих бюджетів пішли за вітром. Так 250 тис. грн. обласна рада виділила кошти на будівництво заводу по переробці ТПВ в Цюрупинську, в додаток ще й міська рада додала від 30 до 70 тис. грн.. Ні грошей, ні заводу.

Для розробки ТЕО на будівництво полігону ТПВ для м. Херсон в відпрацьованих кар'єрах обласна рада знов таки витратила практично 900 тис. грн.. які ніякого ефекту не дали. На цьому фоні критичною залишається ситуація з поводженням з відходами в м. Олешки (Цюрупинськ), де частина сміття по домовленості відправляється на Каховський полігон ТПВ, тут відсутня подальша перспектива поводження з ТПВ, як з боку міської влади так і Цюрупинської РДА.

Надто проблемним об'єктом залишається Херсонській міський полігон ТПВ, який виник у 60-х роках минулого століття у відпрацьованих кар'єрах комбінату стінових та в'яжучих матеріалів як стихійне сміттєзвалище. Відсутність початкових проектних документів на експлуатацію та технологію знешкодження відходів призвели до того, що сьогодні пляма полігону цілком накрила пляму водозабору міста, але і це не є аргументом для міської влади в питаннях визначення бажано нових прогресивних технологій переробки ТПВ або визначення нової ділянки під полігон ТПВ.

Спочатку існувала вимога, здійснити першочергові заходи з поліпшення стану існуючого міського полігону ТПВ на період експлуатації до 2007 року, потім розпорядженням Херсонської ОДА №102 від 22.02.13 року Херсонському міськвиконкому запропонували до 11 березня 2013 року розробити, затвердити та надати обласній державній адміністрації план поетапного закриття Херсонського міського полігона твердих побутових відходів. Але і ця вимога донині не виконана.

Саме низький пріоритет охорони довкілля для наших чиновників і політиків всіх рівнів є причиною екологічних катастроф, в тому числі і такої, яка сталася на Грибовицькому сміттєзвалищі. Небажання чиновників дослухатися до досвіду Швеції, Германії чи іншої успішної європейської країни в сфері поводження із відходами, ігнорування думки експертів та громадськості при прийнятті рішень та розробці політики у сфері поводження із відходами має жахливі наслідки для довкілля.

Вивчаючи позитивний досвід країн Європи ми запропонували депутатам Херсонської міської і обласної рад достатньо цікаву технологію утилізації ТПВ, при чому її родзинка в тому, що немає потреби в відводі земельної ділянки під полігон. Головне треба сідати і обговорювати плюси і мінуси цієї технології. А ось сідати і обговорювати практично немає з ким.

Виходячи з усього, що тут сказано моя пропозиція голові Херсонської обласної державної адміністрації, відповідним комітетам обласної і міської рад з залученням Державної екологічної інспекції у Херсонській області, департаменту екології Херсонської ОДА, підрозділів Держсанепідемслужби провести вивчення і уточнення стану справ, що може об'єктивно характеризувати тему «Про стан поводження з ТПВ в Херсонській області» з визначенням завдань і термінів по усуненню недоліків. З наробленим обов'язково ознайомити громадськість.

Саме про це говорить Міністр О.Семерак, коли вимагає, щоб органи місцевого самоврядування надали інформацію щодо затверджених схем санітарної очистки населених пунктів", сформувати перелік перевантажених сміттєзвалищ, особливо тих, які потребують закриття через невідповідність нормам природоохоронного законодавства, плани і черги будівництва сучасних переробних сміттєвих виробництв.

Зі свого боку Міністр О.Семерак обіцяє вже найближчим часом подати на розгляд суспільству інтерактивну мапу сміттєзвалищ України та спільно з ЕБРР розпочати роботу щодо розробки двох документів - Стратегії та Національного плану поводження з відходами. І тут пропозиції Херсонської області, щодо реалізації сучасних технологій переробки, як складових такого національного плану були б дуже актуальними.

Володимир ШЕЛУДЬКО
Голова Херсонської обласної організації Партії Зелених України
Липень 2016

Фото "Херсонські вісті"

Херсонцы в твиттере