Культура Херсонщини «виживає» чи «доживає»

Культура Херсонщини «виживає» чи «доживає»

Навколо «культурних» питань у місті Херсоні панують справжні пристрасті. На культуру звернули увагу «громадськість» і «влада». «Пристрасті» висвітлили неприглядні ситуації з точки зору професіоналізму як тих, хто призначає, так і тих, кого призначають «культурними» керівниками.

В останні місяці між Херсонською обласною державною адміністрацією (ХОДА), Голова А. Гордєєв (БПП) і Херсонською обласною радою (ХОР), Голова В. Мангер («Батьківщина») м'яко кажучи пробігла чорна кішка, навіть «проскакав» цілий табун тих котів непорозуміння.

А почалося все коли у ХОР зняли з посади Голови А. Путілова (БПП).

Партії ведуть «боротьбу». Є у цьому сенс? Повинен бути. Виграє той, за кого воюють? Тільки не у нас. Наші партії у своєму «протистоянні» забули, що треба не одна одну «топити», а працювати для людей.

Обидві сторони запевняють: непорозумінь немає. Практика це спростовує. Ситуація загострилася після того, як ХОР стала повертати собі повноваження, які колись делегувала ХОДА. Влада належить народу, який обирає депутатів, які від їх імені приймають рішення. А адміністрація? Пережиток минулого – обласний комітет КПУ. Можна жити без рад? Ні. У них права. Можна жити без Адміністрації? Так. У неї прав не має (тільки делеговані).

Ми «розбудовуємо» державу? Так. Але навіщо ж дублююча система? Забрати повноваження, фінансування і створити виконком. Як у Херсоні: депутати і міський голова сформували виконавчий комітет, який має відповідний апарат. Логіку в цьому бачать не всі. Якщо у Президентської гілки забрати «делеговане», то одразу стане зрозумілим, що вона непотрібна. Якщо громадяни це не знають, то влада обізнана добре. Скандали між гілками тому приклад. Я зупинюся на трьох показових моментах, які й висвітили існуючи проблеми.

Перша історія - про «призначенням» керівників закладів культури і мистецтва

Керівників комунальних закладів, які є власністю територіальних громад області хоч і призначали на посаду рішенням ХОР, але «вибори» відбувалися під «патронатом» ХОДА (на посаді опинявся той, хто «задовольняв» вимоги). До недавнього часу депутатська «більшість» була під контролем ХОДА (Гордєєва-Путілова).

Формально ж «переможця» обирала комісія, яку повинна була утворювати ХОР, але, традиційно, «делегувала» це ХОДА. Комісія складається з 9 осіб: 3 – від власника (ХОР), 3 – від трудового колективу, 3 – від громадських організацій. ХОДА отримала право на проведення конкурсу і передала його Управлінню культури, яким нині править Світлана Думінська, колишній викладач Училища культури, екс-головний режисер ХАМДТ ім. М.Куліша, Заслужений діяч мистецтв України.

Діяльність пані Думінської оцінюють по-різному. Її не тільки критикують, але й задаються питаннями щодо її фахових здібностей. Чому говорю про неї? Саме вона облаштовувала роботу комісії, до складу якої її було включено на прохання ХОДА, за квотою ХОР (разом з двома депутатами).

З вересня у ХОР відбулися зміни: депутати стали по-новому ставитися до ряду питань. Стосовно Комісії було висловлено припущення, що ХОДА впливала на трудові колективи і у члени комісії потрапляли люди, які голосуватимуть за «правильних» претендентів. Теж стосувалося і «активістів».

Цікавий факт. Замість Голови ХОДА склад комісій затвердила пані Думінська. На юридичній мові це звучить як «вчинення дії не уповноваженою особою». Навіщо? У разі проходження «неправильного» кандидата – результати легко оскаржити у суді. Депутати обурилися, і не тільки повернули собі право на проведенню конкурсу, але й виключили Думінську зі складу Комісії. На адресу ХОР одразу посипалися звинувачення в «узурпації» (після заміни Думінської на депутата ХОР, вона отримала «більшість»).

Цікавий факт. Думінська, не маючи повноважень, оголошує, що конкурс припинено(?). Кишенькові «активісти» кинулися звинувачувати один одного. Стало зрозуміло – «люди» ХОДА не пройдуть. Результати довели: далеко не всі заклади культури та мистецтва отримали керівників з першого разу.

Ті, хто програв стали звинувачувати депутатів у тому, що вони не об'єктивні, непрофесійні, ставили незрозумілі питання і вели себе не так. А як? Не буду давати оцінки претендентам, які отримали голоси «активістів» (мінімум), їх рівень «професійної» підготовки і «досвід» потребує окремої розмови.

«Фаворити», представники т.з. «громадськості», яким у обмін на лояльність і слухняність обіцяли посади програли не випадково – вони дуже далекі навіть від розуміння того, чим займається той чи інший заклад. Публічного «патріотизму» виявилося замало для того, аби керувати скажімо обласною науковою бібліотекою чи художнім музеєм. Для цього потрібні знання і розум, а не «пафос» і «критиканство».

Історія друга – про культуру та економіку

Історичний екскурс. За часів СРСР у «культурі» було дві форми власності: «державна» і «профспілкова». «Держава» володіла: театрами, музеями, філармоніями, музичними школами, бібліотеками, районними Палацами культури, сільськими клубами тобто всім, що фінансувалося з державного бюджету. Головним у цій царині було Управління культури, яке тримало у своїх руках гроші, право контролю, узгодження, призначення, звільнення... Тут була чітка вертикаль: Москва – Київ – область – місто – район.

«Профспілки» володіли відомчими закладами (тут було демократичніше). У ті часи в Херсоні не було жодного «державного» Палацу культури. Палаци «текстильників», «суднобудівників», «річковиків», «будівників», «нафтовиків», «машинобудівників», «трудові резерви»; клуби: «морського порту», «електромашу», «освітян» тощо – всім володіли профспілки.

Минув час. Профспілкова культура «померла». А державна? Її майже не залишилося (бібліотеки, музичні школи). Більшість районних Палаців та сільських клубів, музшкол, бібліотек – передано на баланс рад. Де є гроші – живуть, де немає – «спочили». Втративши колишні функції «померло» й Управління культури. Чим там керують? Що роблять? Нічого! Там так не думають...

Крім Управління культури була ще одна структура, яка фінансувалися з державного бюджету, і яка надавала методичну допомогу районам: Обласний науково-методичний центр. У профспілок був свій – МДСТ.

Обидва Центри займалися питаннями організації і проведення конкурсів, оглядів, фестивалів; надавали методичну та практичну допомогу на місцях. Там працювали висококваліфіковані фахівці, які могли: написати сценарій і втілити його у життя, провести репетицію хору, оркестру, поставити хореографію тощо.

Коли функція Управління культури звелася до рівня написання звітів про проведення заходів на замовлення ХОДА, раптом з'ясувалося, що методичних Центрів не один, а два! Назви різні ОЦНТ і ОНМЦКіМ, а функції схожі. Навіщо? Хто там працює? Фахівці з досвідом роботи переконують: випадкові люди. Ряд закладів культури їх не пускає навіть на поріг.

І знову «збудниками» неспокою стали депутати ХОР, які взялися за ревізію підприємств, які фінансують за рахунок бюджету. У Комісії виникло питання – навіщо дві структури, і думка – «центри» об'єднати, ставки скоротити. Кого, скільки? Фахівці говорять – 90% складу. «Зникнення» ніхто не помітить.

Депутати вирішили спитати думку керівника обласної культури – пані Думінської. Світлана Віталіївна кинулася захищати Центри, але чомусь стала це робити занадто агресивно. Замість того, аби пояснити і відстояти свої погляди, вона кинулася ображати і звинувачувати депутатів у некомпетентності.

Так, не можу не погодитися з пані Думінською у тому, що далеко не всі депутати - фахівці в області театру чи балетного мистецтва, і 32 фуете з місця точно не зроблять. Під питанням і їх безпристрасність та об'єктивність, але...

Аби мене не звинуватили у тому, що я критикую «огульно», кілька думок, які пані Думінська виклала на одному з місцевих сайтів (стиль, граматичні і стилістичні помилки автора, а може «видання» збережені): «21 березня мене, як керівника обласного управління культури запросили на засідання комісії облради під головуванням Юрія Рожкова. і тільки в залі я змогла ознайомитись з порядком денним комісії де 26 питанням стояло питання «оптимізації закладу культури»?!

Здивувалась. Незрозуміла... Невже Обласний навчально-методичний центр культури і мистецтв, який має 11ставок, при оптимізації прибравши 3-4 ставки) спасе економіку Херсонської області?!». Звичайно ж, 4 ставки область не врятують. Питання у іншому: навіщо тримати дублюючу систему?

Світлана Думінська: «розумію, що депутатам, які займаються бізнесом, заводами, фермірством не цікаво слухати, які культурні заходи проводять працівники цієї «неприбуткової» сфери...». Ну, навіщо ж ображати людей? Право ставити питання у них є від виборців. За тим і збиралися – послухати.

Світлана Думінська: «Та я не можу зрозуміти, чому люди, які знаються на бізнесі думають, що так само досконало вони знаються на роботі бібліотек чи музеїв». А хіба Центри займаються музеями та бібліотеками?

Світлана Думінська: «Тому виникає питання, як не вивчивши роботу ОЦНТ і ОНМЦКіМ, не побувавши на їх заходах, не познайомившись з думкої людей, які займаються в цих закладах, які співпрацюють з ними, як можна одним махом вирішувати «бути чи небути» Обласному навчально-методичному центру культури і мистецтв!».

Дозволю собі полемізувати з пані Думінською, як людина, яка у своєму житті написала, поставила та провела не одну сотню театрально-видовищних програм (від сільського клубу, до Національної опери, Національного Палацу «Україна» та НСК «Олімпійський»), і була свого часу працівником МДСТ.

Ви праві, Світлана Віталіївно як можна не побувавши на «заходах» оцінювати роботу. А Ви зможете назвати які саме «заходи» організували та провели Центри? Тільки не на папері, а на практиці!

Розкрию таємницю: працюючи як сценарист та режисер-постановник я стикався з тим, як працівники Управління і Центрів з'являлися у годину – дві до початку і в ультимативній формі вимагали включити їх до складу співорганізаторів і навіть засновників! Не соромлячись говорили про «правильний» розподіл місць. Вам знайома фраза: «Тобі що папірець шкода? Дай місце!».

Якщо Ви маєте на увазі комерційні заходи «День міста» чи «Конкурс краси», то скажіть: скільки грошей зароблено? А скільки виплачено за сценарій, постановку, проведення? Якщо «фахівці» такі висококласні, то вони повині все робити самі, а не залучати інших.

А може справа у тому, що працівники Центрів нездатні підготувати якісний матеріал, за який замовник буде платити? Тому й наймають інших? Чи працівники отримують доплати? Чи гроші йдуть «своїм» людям? Скільки сценаріїв безкоштовно написано для сільських клубів?

Чи у звітах лежить написаний кимось сценарій, у який до постановчої групи внесено працівників Центру? Доводилося бачити свої сценарії за авторством інших. Так само як і «постановником» моїх програм ставала «правильна» людина.

Світлано Віталіївно, Ви говорите, що треба знайомитися з думкою людей. Яких? «Фахівців»? А у кого ще питати? Центр це ж не творчий заклад! Там немає творчих колективів у яких займаються люди! Там не буває занять. Чи Ви цього не знаєте?

Світлана Думінська: «38 музичних шкіл і шкіл естетичного виховання області; 8000 дітей, які отримують первинну музичну освіту, викладачі музичних шкіл, семінари, атестації, і, найголовніше — концерти, конкурси і фестивалі! Різні жанри. Професійне жюрі. Перемоги. Дипломи. Саме заради цього живуть майбутні великі митці».

А до чого тут вихованці шкіл, які займаються з викладачами? Діти не користуються послугами «методистів». Чи це «методисти» готують переможців? Доведіть! Емоції – діють на необізнаних людей. Світлано Віталіївно, Ви навіть теоретично не припускаєте, що серед тих, хто спостерігає за роботою Управління, Центрів і Вас особисто є ті, хто має професійну освіту і у галузі мистецтва, і за напрямком «культурно-освітня робота»?

Я не збираюся переходити на особистості і на сторінках ЗМІ обговорювати Вашу фаховість. Ми з Вами знайомі не перше десятиліття, а тому чудово знаємо, хто чого вартий, і хто що може «поставити». Я говорю про те, що настав час реорганізувати те, що ще збереглося від колись славної Херсонської культури. Можливості є, прикро, що немає бажання і здібностей!

Управління не виправдовує свій статус (в усякому разі в такому форматі). Я переконаний, що його безболісно можна закривати та, о, диво! Голова ХОДА Гордєєв збільшив його штатний розклад ще на дві одиниці?! Заощаджуємо?

Зараз у Херсоні є 5 структур, які мають відношення до видовищних заходів, які фінансує обласний бюджет: Управління, два Центри, Обласний Палац культури (одна назва), Обласний Палац молоді і студентів (колишній ПКТ).

Переконаний саме ОПМ повинен стати тим «дахом», під яким слід їх всі об'єднати. Тут повинні працювати всі провідні колективи міста. Сюди слід передати всі ставки методистів, якими повинні стати найсильніші керівники, які й будуть вести практично-методичну роботу.

Тут треба створити філії кафедр вокалу, хореографії, режисури, образотворчого мистецтва тощо. На базі ОПМ повинні проходити театрально-видовищні заходи. ОПМ повинен стати Центром проведення навчань, семінарів, практикумів. Тут слід «будувати» нову структуру – Культурно-мистецький центр (гуртки, клуби, виставкова діяльність тощо).

Тут треба створювати клуби для молоді. ОПМ може і вчити, і розвивати, і надавати платні послуги. Все це можна робити, якщо не красти гроші. А про що зараз ведеться мова? Про те, хто буде контролювати «награбовану» оренду?

В Херсоні ОПМ єдиний заклад культури, який постійно знаходиться у зоні критики начальника обласного управління культури(?). Чи не тому, що там працюють фахівці з якими начальнику важко суперничати в силу професійної некомпетентності?

Згоден, організовувати процес культосвітньої роботи це куди більш складна робота ніж робити «правильні ідеологічні заходи» на замовлення ХОДА та влаштовувати бродіння по місту зі смолоскипами.

Злі язики ще не так давно розносили плітки, що ОПМ повинен потрапити під контроль ставленика очильниці Управління, а сьогодні, кажуть, на нього «кинув» око хтось із ХОР і тепер він проштовхує свою людину. Невже думка про «ліві» гроші візьме гору над здоровим глуздом і ОПМ знову стане місцем де «пилять» бюджет?

Хтось використовує чвари між гілками влади з вигодою для себе. Не буду виносити на широкий загал обговорення тих питань, які слід оговорювати у колі фахівців, але фахівців(!), а не зацікавлених «активістів», «депутатів» та «управи».

Історія третя – кримінально-економічна

В якій «протистояння» ХОДА – ХОР принесло користь. Випадково чи ні, але можливому майбутньому Палацу культурної творчості (кортить зберегти абревіатуру ПКТ) пощастило і у ньому вперше за останні 20 років вирішили зробити ремонт. Виділити 3,5 млн грн. Сума не аби яка, але все краще ніж нічого. Нові вікна, двері, утеплені стіни – мрія, особливо взимку, коли під час концерту у виконавців йде пара з рота!

Замовник робіт УКБ ХОДА – роботи прийняв. Стрічку урочисто перерізав САМ! Губернатор. І тут маєш – Державний архітектурно-будівельний контроль не приймає роботи, його представники нарахували кілька десятків порушень, на суму понад 460 тис. грн.

Список невичерпаний. Кажуть якщо за справу візьмуться правоохоронці, то там «порушень» на кілька років позбавлення волі з конфіскацією. Якби депутати не роздмухали це до рівня «міжгалактичного» скандалу, то все б зійшло з руки? Хто вкрав? Хто списав? Хто поділив? Директор Палацу Володимир Яценко? Начальник УКБ? Чи основі суми «економії» пішли до будівлі на пл. Свободи, 1?

...Підозрюю, що вже завтра хтось візьметься «відмивати» честь мундиру. Майже переконаний, що «лжепатріоти», «активісти», «посадовці», «депутати» кинуться звинувачувати мене у «некомпетентності», «продажності», «розгойдуванні човна», «сепаратизмі»...

Не знаю як вам панове, а мені болить за нашу культуру. Прикро, що нам, на відміну найближчих сусідів, які зберегли весь культурний фонд, навіть похвалитися немає чим. А все це можемо мати й ми. І у нас є люди, які знають як це робити – тільки б дали можливість. Не всі, хто не б'є себе кулаком у груди і не скандує модні гасла на Майдані не патріоти свого міста і своє держави.

Перед тим як будете лякати людей образом «сепаратиста» – роздивилися б себе у дзеркалі... Може там під «німбом святості» ви побачите роги «нечистої сили»?

Сергій ОСОЛОДКІН

Фото Наталія Рожкован