У Херсона є шанс покращити ситуацію не тільки з прибираннями доріг…

У Херсона є шанс покращити ситуацію не тільки з прибираннями доріг…

Одразу кілька актуальних проблем турбують сьогодні мешканців нашого міста: неприбрані від снігу і льоду вулиці; відсутність нормального руху комунального транспорту; вартість проїзду у міських маршрутках; вартість і якість тепла, яке подає Херсонська ТЕЦ тощо.

Давайте поговоримо про проблеми спокійно, без емоцій і політичних інсинуацій.

Не будемо огульно звинувачу всіх у «зраді» і «корупції». Розставимо все на свої місця у певному порядку.

Я не збираюся захищати міського голову Херсона Володимира Миколаєнка, але й не бачу логіки у тому, коли його роблять "цапом відбувайлом", за те, що не роблять інші.

Тим, хто вже кричить мені «Ганьба!» повідомляю: «матеріал не платний», я не граю на боці «агресора», не «вата» і «сепаратист», «державу не зраджую і не збираюся». Це моя позиція, як громадянина, активіста, патріота України і рідного міста.

Почнемо з шляхів. У Херсоні понад 300 вулиць: це й магістральні шляхи по яких рухається основний потік транспорту, це й маленькі, другорядні дороги. А ще у Херсоні сотні кілометрів внутрішньодворових проїздів.

Січень 2017-го видався для міської влади місяцем випробувань, які вона успішно «завалила». Спочатку йшов сніг. Його було стільки, що дороги місцями перетворилися на суцільні снігові кучугури. На магістралях, де важка техніка розчищала проїзну частину в першу чергу, біля тротуарів кучугури виросли на півметра-метр. Але, це було ще пів біди.

Потепліло – сніг підтанув, і... знову вдарив мороз. Все, що не прибрали миттю перетворилося на «залізні» льодові тороси. А після дощу, що замерзав, тротуари вкрилися тонким шаром льоду. Місту стало зовсім сутужно, воно опинилося у «льодовому полоні».

Чому сталося так, що містяни десятками травмувалися, йшли на лікарняні, а ті кому зовсім не пощастило, опинялися на лікарняній койці? За повідомленням міського травматологічного пункту, за січень там прийняли понад 600 осіб, з яких майже 70 було прооперовано.

Хто винен у цьому? Відповідь, яка лежить на поверхні – «влада» міста, адже вона «не прибрала», а отже відповідати їй. Чи так це?

Так, влада (виконком і підрозділи) несе відповідальність за місто. На це виділяються кошти. Отже, Виконком повинен виконувати те, що належить.

Чому ж не прибрали? Всі ці дні з боку політиків і т.з. «активістів» звучить так багато звинувачень, що було б непогано почути думку й самої «влади».

На мої запитання, під час ефіру на хвилі радіо «АКС», відповів перший заступник міського голови Херсона Ігор КОЗАКОВ.

Сергій ОСОЛОДКІН (С.О.) - У чому ж причина? Наскільки вона об'єктивна? Чия тут вина? Чи тільки виконавчої гілки міської влади?

Ігор КОЗАКОВ (І. К.) - Коли місто накрила снігова заметіль ми випустили на вулиці всю наявну у нас техніку.

С.О. - Її в місті багато?

І.К. Дев'ять одиниць. Все, що є у нас в наявності. З них за останні 10 – 15 років придбано всього лише дві одиниці: одну машину наприкінці минулого року, ще одну три роки тому. Інші працюють 15 – 25 років.

С.О. - Це всі можливості які є у міста?

І.К. Власне так. Плюс підрядники. Так вже повелося, це сталося ще до мого приходу у виконком, і я вважаю це пагубна практика, коли підрядні організації працюють у борг, за умови, що вони отримують якісь преференції при освоєнні грошей коли будуть проводитися роботи щодо асфальтобетонного покриття.

С.О. - Це можна трактувати як диктат чи ультиматум?

І.К. Трактувати це можна по-різному.

С.О. - Чому так сталося?

І.К. Депутатами різних каденцій сніг сприймався як «стихійне лихо», і ніхто не думав про середньострокову перспективу.

С.О. - Ви хочете сказати, що не було фінансування?

І.К. Ні, я не можу сказати, що не було фінансування. Не було бажання депутатів вкладати гроші саме у цей напрямок.

С.О. - Скільки місту потрібно одиниць техніки для того, аби його можна було прибрати якісно і головне вчасно?

І.К. Для сталої роботи потрібно 25 – 30 одиниць універсальної техніки.

С.О. - Що мається на увазі?

І.К. Техніка, яка може працювати як поливальна і прибиральна влітку, і як снігоприбиральна взимку.

С.О. - І така техніка є? Вітчизняна, чи дорога закордонна?

І.К. Сьогодні є техніка, яку випускає вітчизняний товаровиробник, це одноосні машини, які використовують 10 – 12 літрів пального, тоді як вся стара техніка потребує на той самий пробіг від 25 до 30 літрів пального.

Зробимо зупинку і спробуємо зрозуміти, що ми почули від представника виконавчої гілки влади? Ми «у праведному гніві» лаємо владу, що вона не працює, «носимо у зубах» міського голову, а виходить, що їм просто немає чим все це прибрати?

Давайте міркувати. Якщо нам треба перекопати город, то що ми зробимо у першу чергу? Купимо лопату. При цьому, рахуючи гроші, будемо купувати не те, що першим попаде під руку, а оберемо те, що буде і якісним, і відповідатиме тим завданням, які ми ставимо.

Якщо купити дешеву лопатку, якою годиться копатися у дворовій пісочниці, то хоч гроші і зекономимо, але город не скопаємо. Якщо купити маленьку лопатку для рихлення землю? Город ми переоремо, але на це піде місяць, а то й два. Отже, купуватимемо те, що дасть максимум віддачі при мінімумі затрат.

А якщо город у 2 – 3 гектари? Тоді до якісної лопати/лопат треба: або найняти кілька десятків людей, які будуть копати. Або – купимо машину, яка буде копати і якісно, і швидко. Коштуватиме це буде дорожче, але ми, як добрі господарі порахуємо, що нам вигідніше: десять лопат і кожен рік десять працівників, не знаючи яким буде результат (не маємо гарантії, що працівники будуть працювати якісно і без браку).

Або? Купуємо той самий механічний пристрій, вчимося і будемо управляти ним самостійно. Що отримаємо? При одноразових затратах у нас буде механізм і навички, які будуть нам у нагоді десятків років, а ще економія на майбутніх витратах на непродуктивній робочій силі. Так підходять господарі.

Чому ж міські депутати не думають так? Чому вони не дбають про те, аби місто і надавало послуги (прибирало вулиці), і економило?

Можна скільки завгодно лаяти владу, але якщо робочим немає чим прибирати, якщо у них немає механізмів, то 9 одиницями техніки 300 вулиць міста за кілька годин не прибрати.

Я розумію, що зараз у когось вже на кінчику язика фраза про корупцію і нецільове використань грошей. Згоден. Давайте припустимо: все вкрали, нічого немає. Хто у цьому винен? «Корумпована влада». Важко не погодитися. Хто допустив? І ви, і я, і всі хто владу обрав, вона не впала з неба, ми не набули її у спадщину.

Знову питання до депутатів, які дружньо лають міського голову і виконком: панове, а що зробили ви для того, аби такого не було? У вас повно важелів впливу. У вас повноважень більше ніж у міського голови і виконкому. Ви можете все. Та, чи є у вас бажання? Що зробили депутати для того, аби місто жило краще? «Навели» критику!

Цим займаються кілька конкретних осіб, які представляють різні політичні сили і яким відверто начхати на те, що відбувається у місті. Для них головне «політична доцільність».

І.К. Політична доцільність, це те, що депутати ставлять у голову кута при вирішенні більшості питань.

С.О. - Що треба зробити для того, аби переконати депутатів, щоб вони почули пропозиції виконкому? Сьогодні серед депутатів одностайності немає.

І.К. Нажаль, а може на щастя, ця депутатська каденція занадто політизована...».

Те, що політика у стінах ХМР «править бал» можна побачити під час кожної сесії. Кожен раз аби привернути до себе увагу, депутати йдуть на що завгодно, аби тільки потрапити у матеріали ЗМІ.

Я вже не говорю про замовні матеріали, коли викладається та точка зору, яка вигідна тим, хто заплатив. Депутати забули, що вони повинні не свої політичні амбіції задовольняти, а працювати.

Образи. Навішування політичних ярликів. Вистави за участі «активістів», «ветеранів», «громадськості». Іноді сесія нагадує не місце де працюють і вирішують складні питання через пошук взаємопорозуміння ділові, розумні люди, а ярмарковий балаган, у якому кожна політична сила намагається привернути до себе увагу демонструючи «переживання» за громаду.

На ділі? Бездіяльність. Депутатам все одно чи буде вирішено питання, для них головне облити брудом опонентів. Вони не працюють конструктивно, для них головне зірвати голосування пропозицій які внесли політичні опоненти.

Чи мають право одні депутати протиставляти себе іншим? Всі вони прийшли у раду через вибори, за них проголосували виборці. За лівих, правих, націоналістів, опозиціонерів. В Україні, як і у Херсоні, немає жодної політичної сили, яка б переконала виборців у тому, що вона краща і яка сформувала «більшість».

Який вихід? Знаходити порозуміння, дослуховуватися до думок всіх. В місті живуть не тільки прихильники БПП чи «Батьківщини», є й ті кому до вподоби УКРОП і «Опозиційний блок». То, хто ж давав право одним категорично не сприймати інших? Хто давав право «давити» на опонентів через «активістів» вимагаючи голосувати так, як хочуть вони?

Депутати голосують так, як хочуть їх виборці, а не оплачені «активісти». От і виходить, що замість того, аби працювати на всіх Херсонців, депутати грають у «політичні амбіції». Під час яких «забуваються» настільки, що порушують Закон.

А держава? Знову дивиться на це крізь пальці, «заграє», боїться діяти відповідно до Закону. Я маю на увазі ганебні факти, які сталися у Херсоні цими днями, коли один із так званих «активістів» (не буду рекламувати його прізвище, на що й розраховані його «акції») спочатку вчинив бійку з міським головою на вулиці, перед будівлею міськвиконкому, а потім спровокував її у раді. За ради чого? Заради людей? Ні, заради самореклами. Неадекватна особа, відчуваючи безкарність, від образ словами перейшла до фізичних дій.

У цій ситуації вразила не стільки неадекватність суб'єкта, скільки реакція частини громади у соціальних мережах. Не буду переповідати дослівно все, що там сказано, але дивує реакція тих, хто підтримав хвору на голову людину.

Окремі «активісти», у яких мабуть зовсім погано з головою, пропонували більш кардинальній дії: «розбити голову», «підпалити на площі» тощо. Люди! Ви при своєму розумі? Що ми розбудовуємо?

Про яку цивілізованість може йти мова, коли відбувається самоуправство? Я вже не кажу, що це неповага до Людини, до Особистості, мовчу і про те, що неможна підтримувати ненормальну людину, яка підняла руку на літнього чоловіка, який за віком міг би бути його батьком.

Де коріння зла? Чи не у тій «люстрації» у баках для сміття? У побитті депутатів і пересічних громадян у період активної фази т.з. «революції гідності»? Тоді «неадеквати» діяли так само і їм це сходило з рук. Почалася друга хвиля? Чого чекати далі? Судів Лінча?

Чому ж тоді не побили депутатів? Адже це вони не виділяють гроші для придбання техніки для того, аби всі вулиці були прибрані одночасно?

Чому не побили Голів ОСББ? Саме вони відповідають за прибудинкову територію. Миколаєнко, не відповідає за те, що відбувається біля будинків ОСББ.

Чому не побили керівників ЖЕК? Ну й виконкому, які не контролюють процес прибирання. А може спочатку слід спитати: чому не контролюють? Може спочатку треба мати відповідну кількість штатних одиниць, аби було кому контролювати і карати порушників?

Що будуть робити мешканці будинків коли ОСББ або ЖЕК буде вписувати їм у платіжки суми штрафних санкцій? Чому вони віддадуть превагу: штрафам чи візьмуть у штат ще одного двірника, яких сьогодні хронічно не вистачає?

С.О. - Ігорю Володимировичу, чи несе відповідальність той, хто повинен прибирати біля будинків і орендованих будівель?

І.К. Так, адміністративні. Сьогодні у місті залишилося всього 9 ЖЕКів з яких: 4 муніціпальні і 5 приватні.

До речи, під час засідання штабу, який у найгарячіші дні збирався щодня, приємно здивували деякі керівники ОСББ, які відчуваючи, що вони є повноцінними господарями, насправді ставилися відповідально до дорученої справи і вчасно та якісно організовували прибирання територій.

С.О. - А що з двірниками? Сьогодні вони зустрічаються не дуже часто.

І.К. Кількість двірників, які повинні працювати на дільницях скорочено до мінімуму. В першу чергу тому, що люди не хочуть працювати за таку мінімальну заробітну плату. Ми рухаємося у бік того, що ЖЕКів не буде. Будуть або «Управляючі компанії» або ОСББ, яким доведеться вирішувати ці питання.

Зверніть увагу: станом на 1 січня 2016 року в Херсоні на балансі територіальної громади було 1300 будинків, станом на 1 січня 2017 їх вже тільки – тисяча. ОСББ стало більше. Отже люди все більше розуміють, що вони є співвласниками і будинку, і території біля нього, і те, що ставлення до вулиці повинно бути таким самим, як і до власної оселі.

І не треба забувати, що це вже проблема не міської влади, а саме власників, адже це їх територія. І якщо людина впала і зламала руку, то відповідати за це буде не міська влада, а те ОСББ, яке не прибрало біля свого буднику, а отже поставилося зневажливо до тих, хто живе поруч.

Це відповідь на важливе питання – відповідальність. Ми звикли в усьому звинувачувати владу. Але, все частіше звинувачення треба адресувати не абстрактній владі, а конкретному керівнику нашого чи сусіднього ОСББ, який не подбав про те, аби територія була вчасно прибрана. То чи завжди насправді винна «влада»? Чи не час ставитися питання до себе?

С.О. - Ігорю Володимировичу, чи є шанс, що місто отримає нову техніку?

І.К. Це буде залежати від депутатів, адже саме вони розподіляють бюджет. Минулої п'ятниці відбулася позачергова «бюджетна» сесія, під час якої розглядалися питання фінансування. З минулого року залишився 151 мільйон «зайвих» грошей. Куди їх витратять?

Що стосується КП «Дорожник», яке опікується питаннями прибирання шляхів міста, то ми (виконком) запропонували, а як вирішать депутати подивимося – 13 мільйонів гривень.

С.О. - На придбання техніки?

І.К. Не тільки. Це і техніка, і паливо-мастильні матеріали, і 1,5 млн на ремонт асфальтобетонного вузла, який поки не відповідає тим стандартам якості які повинні бути.

То, хто ж винний? Кого будемо лінчувати? Хто не працює Тільки міський голова чи й інші представники влади (депутати)?

Що стосується «влади» у класичному розумінні цього слова, то можу вам сказати, що у пана Козакова, є настільки цікаві пропозиції щодо життєдіяльності міста і того, як можна його покращити, що коли він їх озвучив, скажу відверто я був у шоці...

Чому ідеї не озвучуються? Знову комусь не вигідно з політичної точки зору? Власних мізків не вистачило, а віддавати ініціативу «противникам» не можна?

Виявляється питання якісного опалення тієї частини міста яку опалює ТЕЦ частково можна вирішити ще до початку наступного опалювального періоду. Для цього на першому етапі знадобиться лише 17 мільйонів гривень. Якщо пропозиції Козакова почують депутати і забудуть про «політичні амбіції», то вже наступної зими покращення відчують ті, хто живуть у центрі міста.

Є у Козакова ідея як позбутися залежності від приватних перевізників, і так само не дуже дорого. Чи почують депутати «опозиціонера»? Чи знову на перше місце вийде «політична доцільність»?

До цих тем ми ще повернемося...

Сергій ОСОЛОДКІН

Фото "Информ-UA"