Все краще – дітям?

Олена Нечипуренко//Новий день №34(5081) 22.08.2013

Станом на початок нового навчального року на Херсонщині працюватиме майже півтисячі дошкільних закладів, у яких виховується 37,5 тисячі дітей, та стільки ж шкіл, де навчаються понад 107 тисяч учнів. Система профтехосвіти налічує 26 закладів з 10 тисячами учнів. Вищу освіту в області здобувають понад 36 тисяч студентів у 25 вишах. Армія освітян перевищує 12,5 тисячі педагогічних працівників.

На Херсонщині працює 30 шкіл з російською мовою навчання, також вивчають кримсько-татарську, польську, турецьку, грецьку мови, іврит. Педагоги області беруть участь у реформуванні вітчизняної освіти — розробляють проекти держстандартів. За альтернативними підручниками, створеними у творчій співпраці нашими земляками Марією Пентилюк, Сергієм Омельчуком, Антоніною Ляшкевич та Валентиною Тихошею, навчається вся Україна. Їхній підручник для учнів 6-х класів «Рідна мова» визнаний кращим у державі.

Черга до дитсадка буде «прозорою»

Чисельність дітей, охоплених дошкільною освітою, зростає за рахунок відновлення роботи свого часу закритих дошкільних закладів та відкриття додаткових груп. Назріло повернення до використання за призначенням 4 приміщень дитсадків у Херсоні, Цюрупинську, с. Обривці міста Нова Каховка, с. Зелений Під Горностаївського району. Соціальне невдоволення місцевих мешканців викликають черги на влаштування дітлахів до садочків у Генічеському районі (347 заяв), Цюрупинську (361), Новій Каховці (136), обласному центрі (120 заяв). Щоб знизити напруження, вже до кінця року вкрай необхідно додатково створити понад тисячу місць для дошкільнят. Окрім зазначених районів, які найгостріше відчувають у цьому потребу, два навчально-виховні комплекси планують відкрити в Но вотроїцькому районі, по одному — в Горностаївському, Нововоронцовському і Великоолександрівському районах та м. Херсоні. Невдовзі 37 додаткових груп після ремонтів мають прийняти вихованців у нині працюючих дошкільних закладах. Для більшої прозорості в розподілі місць у дитсадочках до кінця року обіцяють створити регіональну електронну базу

Сільська й міська школи на рівних

Майже дві третини шкіл Херсонщини розташовані в сільській місцевості, де здобувають освіту майже 40 тисяч учнів. Утім, незалежно від того, в якій школі дитина навчається, освіта має нести конкурентоспроможні новітні знання та навички. Згідно з результатами опитування батьківського загалу області на запитання, «чи має ваша дитина доступ до якісної освіти?», 72,3% відповіли «так», решта — «частково», негативної відповіді не дав жоден. Щоправда, повністю задоволені рівнем освіти лише 29,4% батьків, більше задоволені, ніж ні, — 58,5%, зовсім незадоволені — 0,2%.
38,5% від загальної кількості учнів області навчаються в початковій школі: автономних школах І ступеня, в складі шкіл І—II чи І—III ступенів, навчально-виховних комплексах «Школа — дитячий садок», також за індивідуальною формою. У зв'язку з введенням нового Держстандарту вони вчасно забезпечуються новими підручниками з усіх предметів.
Нинішнього року до шкіл області надійшло майже 287 тисяч підручників та навчальних посібників, з них 132 тисячі — для учнів 2-го класу, 154 тисячі — для 5-го, де впроваджуються нові освітні стандарти. З 1 вересня другокласники розпочнуть вивчення курсу «Сходинки до інформатики», завдяки якому оволодіватимуть базовими навичками користування комп'ютерною технікою. П'ятикласники тепер вивчатимуть дві іноземні мови.
Сьогодні в кожній школі області є комп'ютери й доступ до інтернету, інтерактивні мультимедійні дошки та інші засоби інформаційно-комунікаційних технологій. Зокрема, Микільська школа Білозерського району та Херсонська ЗОШ № 14 у рамках національного проекту «Відкритий світ» отримали 5 мультимедійних комплексів, 30 планшетів, 30 нетбуків, 12 ноутбуків, комунікативне обладнання тощо.

Від оптимізації діти страждати не повинні

Процеси оптимізації мережі навчальних закладів, включно з утворенням освітніх округів (їх в області 41), не мають позбавляти дітей можливості навчатися за місцем проживання. Бо ж підвезення до великої школи зморює найменших учнів, подовжує й без того тривалий навчальний день. Для них потрібно розширювати мережу груп продовженого дня (наразі ними охоплено 9 996 учнів), організовувати якісне гаряче харчування. Позитивного досвіду в цьому набули комплекси «Школа — дошкільний заклад» у с. Семенівці Каховського, Іванівці Ви сокопільського, Заводівці Горностаївського та Дудчанах Нововоронцовського районів.

Здоров'я школярів напряму залежить від створених для них умов, адже в стінах навчального закладу вони перебувають більшу частину дня. А збільшення навчального навантаження, тривале сидіння за партою, нераціональний розклад, недостатнє освітлення, проблеми з харчуванням тільки загострюють проблему. Тож згідно з вимогами часу кожна школа, навіть далека від ідеалу, повинна мати, починаючи від входу, оснащеного пандусом, упорядкованого подвір'я та спортмайданчика, пристойне гаряче харчування, освітлені чисті класи з можливостями провітрювання, зручні робочі місця для учнів і ще довжелезний список усього, що є лише «підручними засобами» для ефективного засвоєння «якісної освіти». На цьому тлі доволі дико виглядає відсутність внутрішніх туалетів у 37 школах області. У деяких школах і садочках досі топлять груби.
Утім, знаходяться добрі люди, зокрема міжнародні донори, яким благополуччя місцевих громад болить більше, аніж місцевій владі, щедрим на обіцянки обранцям «від народу». Так, за рахунок програми ПРООН поточного року 3 дитсадки та 5 шкіл Голопристанського, Горностаївського та Чаплинського районів замінили вікна та двері, реконструювали системи опалення. Щоправда, не можна применшувати роль місцевих рад, які усвідомлюють рівень власної відповідальності за виділення коштів на безкоштовне харчування учнів початкових класів за рахунок місцевих бюджетів. Вживають заходів й по заміні застарілого холодильного та технологічного обладнання харчоблоків та їдалень. Цьогоріч придбано 33 холодильники, 15 електроплит, 24 водонагрівачі, меблі та посуд для окремих їдалень.
Але перелік того, що першочергово необхідне для оснащення закладів освіти та підтримання їх у робочому стані, переважує в сотні разів те, що реально вдається зробити. Тож керівникам закладів та викладачам часто-густо доводиться не лише дбати про те, щоб засівати світлим і добрим душі своїх учнів, а й перебирати на себе роль завгоспів закріплених за ними класів та кабінетів. Щоб новітні технології на науковий прогрес не спотикалися об побутові негаразди.

ОСТАННІ НОВИНИ