Тролейбуси намагаються знищити

Наталя Бімбірайте, Євген Коваленко//Вгору №31(566) 01.08.2013

Порушено справу про банкрутство "Херсонелектротрансу".

Тролейбус - це єдиний екологічно чистий комунальний транспорт у нашому місті. Світові тенденції засвідчують, що незабаром у містах працюватиме виключно екологічний громадський транспорт. Дизельні автобуси рано чи пізно все одно доведеться прибрати. А от у Херсоні навпаки - намагаються прибрати тролейбуси.

Хвиля докотилася до Херсона

Коли читаєш інтернет-публікації та газети, завжди потрапляють на очі матеріали про те, що по всій країні йде хвиля нищення рентабельних державних та комунальних підприємств, що створюють конкуренцію приватним фірмам. І робляться такі речі планомірно, з використанням усіх шпарин у законах. Таке собі рейдерство - зруйнувати комунальне підприємство, визнати його банкрутом і приватизувати за копійки. Докотилася така хвиля і до нашого міста.

Не тільки "Вгору", а й інші видання не раз писали про проблеми на "Херсонелектротрансі".

Тиждень тому, 23 липня, суддя Господарського суду Херсонської області Тетяна Пінтеліна ухвалила: "Порушити справу про банкрутство міського комунального підприємства Херсонелектротранс". Оце докерувалися... - перше, що спадає на думку.

Що вливав Володимир Сальдо

Нагадаємо, 5 липня 2011 року тодішній мер Херсона Володимир Сальдо особисто представив робітникам підприємства нового директора Михайла Мосіна. Він назвав його "новою кров'ю", яка має влитися у колектив та покращити його становище. Новий директор обіцяв придбати нові тролейбуси, підвищити зарплатню, відновити кращі традиції цього підприємства, такі, як спеціальна форма для водіїв, тощо. Люди повірили й сприйняли нове керівництво як ковток свіжого повітря, тому що вже мали проблеми з регулярністю виплати зарплати, із застарілим рухомим складом, неякісними запчастинами... Минуло 2 роки. Але нічого з обіцяного командою так званих кризових менеджерів не виконано. Більше того, справи погіршилися. А куди ж пішли надані з державного бюджету та бюджету міста мільйонні вливання?

Ще два роки тому на вулиці Херсона виходили 60 тролейбусів на усіх маршрутах, а на сьогодні всього 20-25. У травні минулого року з тролейбусів зникли кондуктори - їх скоротили. А вони не тільки заробляли собі на зарплатню, а ще й приносили прибуток - приблизно 300 тис. грн. щомісяця - продавали квитки у тролейбусах, а їх скоротили. У червні 2013-го скорочені лінійні диспетчери, які керували регулярністю руху тролейбусів у місті.

Із 120 водіїв тролейбусів лишилась половина. Решта звільнилися, не витримали ставлення керівництва та хронічних затримок зарплатні по кілька місяців. Деякі з них зараз працюють водіями тролейбусів в інших містах України, де керівництво цінує працю фахівців. Звільнились також й інші спеціалісти - слюсарі рухомого складу, електрики, які майже все своє життя віддали обслуговуванню тролейбусів і знали їх достеменно. Натомість значно збільшилася кількість інженерно-технічних працівників та адміністративного персоналу. При цьому, за останні два роки підприємство отримало значно більші суми державних субвенцій, ніж раніше. Для порівняння, у 2011 році - близько 6 мільйонів гривень, у першому півріччі 2013-го - 16,2 мільйони грн. Так де ж розчинилися ці гроші? На це питання нашим журналістам навіть на письмовий інформаційний запит керівник комунального підприємства Михайло Мосін відповів, що вважає це не публічною інформацією і народу знати її не треба.

А що з людьми?

Коли люди зрозуміли, що коїться на підприємстві, почали звертатися до різних інстанцій - до міліції, прокуратури, міського та обласного керівництва, у відчаї дійшли до Прем'єр-міністра України. І Микола Азаров на своїй сторінці у соцмережі "Фейсбук" навіть пообіцяв приїхати й особисто розібратися в ситуації. Та... не приїхав. Правоохоронні органи і прокуратура проводили перевірки за фактами необгрунтованої невиплати заробітної плати та відносно інших порушень. Але, як кажуть, "все обійшлося легким переляком". Михайло Мосін та його команда залишаються при посадах ще й отримують пристойну зарплатню з надбавками. А міське та обласне керівництво регулярно "відписується", мовляв, вони докладають усіх зусиль, нібито справи на підприємстві під контролем й ось-ось усе налагодиться. Виходить, вони в курсі подій і їх теж влаштовує усе, що відбувається з "Херсонелектротрансом".

Чому - банкрутство?

А суть справи у тому, що ситуація дійшла до логічного завершення - Пенсійний фонд подав заяву до суду. На день її подачі, 18.06.2013, тролейбусне депо заборгувало 4,39 мільйона грн. і не сплачувало їх більше трьох місяців. У заяві значиться, що на 12 липня на примусовому виконанні перебувало 46 виконавчих проваджень стосовно "Херсонелектротрансу" на користь юридичних та фізичних осіб на загальну суму 2 844 175 грн. Пенсійний Фонд стверджує, що на день розгляду заяви заборгованість боржником не була погашена ні добровільно, ні примусово. Представники ж тролейбусного депо не спростували цього в суді. Крім інших запитуваних судом документів, "Херсонелектротранс" надав довідку про заборгованість зі сплати податків і зборів, заробітній платні, яка загалом становить близько 8,5 мільйонів гривень.

Господарський суд Херсонської області визнав, що міське комунальне підприємство "Херсонелектротранс" безспірно заборгувало 1603980,07 грн. міському управлінню Пенсійного Фонду. І ухвалене рішення цілком логічне та відповідає закону - порушення справи про банкрутство МКП "Херсонелектротранс".

Процедурою банкрутства "Херсонелектротрансу" займатиметься арбітражний керуючий В'ячеслав Косовський. Ми спробували знайти новопризначеного керуючого, щоб отримати коментар про майбутнє підприємства. Але, на диво, на офіційному публічному сайті Єдиного реєстру арбітражних керуючих відсутні відомості про нього. Зазначена тільки дата видачі свідоцтва, 12 липня, тобто за 2 тижні до рішення суду.

Стало очевидним, що насправді управлінцям міста й області байдуже, як літні мешканці Херсона пересуватимуться містом. Нині, не дочекавшись звичного тролейбусу, вони вимушені користуватися платними "маршрутками". А якщо згадати, що тролейбус є екологічно чистим видом міського транспорту, то можна зробити ще й висновки про те, як міська влада піклується про рідне місто...

А влада?

Чому так сталося і кому це вигідно - можна поки що здогадуватися. В.о. міського голови Зоя Бережна особисто пообіцяла оприлюднити позицію міської влади ще на початку липня. Та не дочекавшись виконання обіцянок, автори цих рядків надіслали запити до в.о. міського голови Херсона Зої Бережної, керівника МКП "Херсонелектротранс" Михайла Мосіна, Херсонської обладміністрації та прокуратури із запитаннями, відповіді на які дадуть можливість не губитися у здогадках, а робити власні аргументовані висновки про те, що насправді відбувається і кому потрібні херсонські тролейбуси. Зараз Михайло Мосін, керуючи комунальним підприємством, яке фінансується за рахунок бюджетних коштів (тобто наших із вами), письмово відмовився надати запитувану нами інформацію. Можливо, йому є що приховувати від суспільства... Ми подали скаргу до прокуратури. А публічну, суспільно важливу інформацію доведеться вимагати у керівника "Херсонелектротрансу" через суд. Міська рада повідомила, що надасть відповіді 5 серпня. Ми обов'язково будемо повідомляти на сторінках газети про розвиток подій.

Наступне засідання господарського суду призначене на 10:00 22 жовтня 2013 р. у приміщенні господарського суду Херсонської області за адресою: вул. Горького, 18, зал судових засідань № 3.