Вступна кампанія. Перші кроки… Перші помилки…

Дарина Дишкант, Сергій Осолодкін//Акценти №33(236) 10.07.2013

Минулого понеділка, 1 липня, у вищих навчальних закладах України розпочалась вступна кампанія - наступний (після складання зовнішнього незалежного оцінювання) етап на шляху до вступу у вищий навчальний заклад. Для когось цей етап полягає лише у поданні до вишу заяви та відповідних документів, а для когось і у складанні творчих випробувань чи вступних іспитів. Абітурієнти, які виявили бажання отримати вищу освіту, вже розпочали подавати документи у обрані ними виші.

Нагадуємо цьогорічним вступникам основний алгоритм дій під час вступної кампанії: кожного року абітурієнти різні, а проблеми залишаються ті самі.

Перше - детально ознайомтеся з правилами прийому документів до ВНЗ.

Друге - чітко визначте спеціальність, на яку бажано вступити.

Третє - з'ясуйте у самому виші, або на його сайті, які потрібні для цього сертифікати.

Четверте - зверніть увагу на вимоги навчального закладу та його можливі особливості.

П'яте - для того, аби отримати відповідь на питання: чи є у вас шанси вступити на «бюджетне місце», порівняйте обсяг державного замовлення (а він повинен бути в обов'язковому порядку доступний кожному чи то на сайті, чи то на стенді у приймальній комісії) з балами ваших сертифікатів і середнього балу атестата.

Для порівняння використовуйте рейтинги тих, хто вже подав заяви (виші зобов'язані вивішувати, як у комісії на стендах, так і на сайтах наприкінці кожного дня прийому документів).

Спостерігач-консультант Громадянської мережі «ОПОРА» Тетяна Маркова радить абітурієнтам: "Проаналізуйте свої шанси на зарахування, а вже потім подавайте документи до університетів".

Це, у першу чергу, пов'язано з тим, що загальна кількість вузів, до яких ви можете подати документи, ось вже три роки як обмежена: їх не може бути більше, ніж п'ять. Після цього автоматизована Міністерська програма реєстрації вас не «пропустить», і якщо в останню мить ви знайдете більш привабливий для вас виш, ви не зможете подати туди документи: буде вичерпаний ліміт, і саме тому краще не поспішати, адже у вас є термін до 31 липня включно.

Натомість нагадуємо, що ті, хто вступатимуть на спеціальності, на які передбачені творчі конкурси; або складатимуть вступні іспити у ВНЗ, в ньому самому: термін подачі документів скорочений, у вас є час тільки до 20 липня.

Нагадуємо також, що за бажанням ви можете подати документи у виш, не виходячи з дому, просто сидячи за комп'ютером. Електронні заяви про вступ від абітурієнтів, які «подають» документи в електронній формі, заносяться до Єдиної державної електронної бази з питань освіти, так само, як і заяви, подані у паперовій формі безпосередньо у приймальній комісії (не забувайте про обмеження: у 5 вишів).

Тож, абітурієнти мають можливість комбінувати традиційну (паперову) форму подання заяви з електронною, тобто подавати заяви до одних навчальних закладів особисто, а в інші - в електронній формі.

Утім, фахівці радять абітурієнтам, якщо вони мають таку можливість (і головне - упевнені, що вони хочуть поступити саме у цей ВНЗ), подавати документи особисто, безпосередньо у приймальну комісію, адже комп'ютер хоч і розумний винахід, але все ж може давати збої. Тож, щоб бути спокійним і персонально пересвідчитись, що документи у потрібних руках, все ж таки подайте їх особисто, тим більше, що у цьому разі працівники комісії обов'язково нададуть підтверджуючий документ: розписку про отримання документів.

Як триває процес прийняття документів, ми дізнавалися у трьох провідних вишах міста Херсона, нас інформували відповідальні секретарі приймальних комісій.

Найголовнішу проблему, що хвилювала не тільки абітурієнтів, але й працівників приймальних комісій, прокоментував відповідальний секретар приймальної комісії Херсонського державного аграрного університету, кандидат економічних наук, доцент Юрій Кирилові 'Первые два дня действительно были проблемы, которые касались не работы приемной комиссии (мы работали в нормальном режиме), проблемы были у абитуриентов. Прежде всего, они не могли распечатать результати ЗНО, потому что «висел» сайт украинского Центра оценивания качестваобразования, позтому дети не смогли распечатать. Это был первый день, позтому количество заявлений, поданных 1 июля, нас испугало, мы приняли не больше 60-ти заявлений».

Та ж ситуація склалась і у Херсонському державному та Херсонському національному технічному університетах: перші два дні - абсолютний мінімум, по 30-50 заяв за день.

Відповідальний секретар приймальної комісії Херсонского державного технічного університету, кандидат технічних наук, доцент Марія Расторгуєва підтвердила: «Сервер, который находится в Киеве, не выдержал нагрузки, позтому «завис». Абитуриенты не могли распечатать свои результаты». У приймальних комісіях, у перший день, абітурієнтів практично не було.

Як зазначила відповідальний секретар приймальної комісії Херсонського державного університету, кандидат педагогічних наук, доцент Ельвіра Фатєєва: «Действительно, первые дни абитуриентов было очень мало, но к середине недели ситуация нормализировалась. Абитуриенты смогли распечатать сертификаты и начали подавать документы».

Крім того, велика кількість абітурієнтів, у порівнянні з минулим роком, вирішили подавати заяви до вузів у електронному вигляді. Юрій Крилов зокрема зазначив, що: «Электронние заявление пару лет были в зкспериментальном виде. Но зта программа действительно сейчас имеет эффект. Ми видим на приеме заявлений, что из общего количества, каждое третье заявление подано через электронний вступ. Можно с уверенностью сказать, что на сегодняшний день эта система доказала свою зффективность».

Нагадаємо, що цього тижня, 10 липня, розпочався наступний етап: прийом документів від тих, хто вступатиме на заочну форму навчання.

Після закінчення прийому документів, почнеться наступний етап, найскладніший для абітурієнтів: прийняття рішення, куди подати оригінали документів, так звані «попередні рекомендації щодо зарахування», що будуть проходити у три хвилі: 1, 5 та 8 серпня. Саме у цей момент абітурієнтам доведеться залучити всю «мужність» та «витримку», ретельно слідкуючи за своєю позицією у рейтинговому списку, щоб не «проґавити» власної черги на бюджетне місце і спробувати вгадати: «А куди ж подати оригінали?»...

Більш детально про це ми ще поговоримо, але вже зараз радимо чітко уявити собі:

- як саме ви будете добиратися до вишу, якщо він знаходиться в іншій області, з урахуванням часу на доїзд;

- що будете робити, якщо не буде квитків на потяг, автобус (адже ми з вами живемо на Півдні, і у нас багато відпочиваючих);

- комісії будуть приймати оригінали документів тільки до 24:00 останнього дня терміну, а потім комп'ютерна програма автоматично відмовиться реєструвати ваші документи.

Подумайте про це вже сьогодні, адже в останній день одна малесенька невирішена проблема може коштувати вам «місця під сонцем».

Отже, у серпні будуть найгарячіші дні.

Абітурієнти, які отримають можливість навчатись на бюджетній формі навчання, будуть зараховані наказом вже 11 серпня. І саме з 11 серпня почнуть укладати договори ті абітурієнти, які мають бажання навчатись на контрактній основі.

Бажаємо вступникам не наробити помилок під час процедури подання документів і вступити саме у той виш, куди вони прагнуть.

ОСТАННІ НОВИНИ