Які очікуються зміни у Правилах дорожнього руху?

Олена НЕЧИПУРЕНКО (Новий день № 13(5060) 28.03.13)

Вже з 15 квітня рух на автошляхах регулюватиметься з урахуванням змін до правил. Кабмін за поданням Державтоінспекції прийняв нову редакцію Правил дорожнього руху (ПДР) з майже річним запізненням. Президент вимагав зробити це значно раніше. В остаточному варіанті залишилися найбільш витребувані норми. Декілька скандальних вимог (світло, жилети та обов'язкова сезонна заміна шин) збереглися у вигляді рекомендацій.

З цієї нагоди у прес-клубі «Новий день» начальник управління ДА/ УМВС полковник міліції Сергій Карпенко, його заступники, спеціалісти обласного управління Укртрансінспекції та викладачі з підготовки майбутніх водіїв провели прес-конференцію.

«Гарпун» контролюватиме швидкість

Як розповів начальник управління ДАІ УМВС полковник міліції Сергій Карпенко, за 2 місяці поточного року кількість транспортних пригод з постраждалими на території області скоротилася з 78 до 76. загиблих — з 21 до 8 оаб. Впм зросла кількість травмованих — з 97 до 100.

Найпоширенішими причинами ДТП були і залишаються порушення водіями правил маневрування, швидкісних режимів та проїзду перехресть. Незважаючи на підвищення суворості покарань, в області зафіксовано 21 випадок керування транспортними засобами водіями в нетверезому стані.

— На жаль, культура учасників дорожнього руху залишається надто низькою, аби уникати прикрих наслідків неповаги одне до одного, тож нашим головним завданням є дисциплінувати їх, впливати ефективними профілактичними методами, — підкреслив Сергій Карпенко. — Попри скорочення, яке відбулося, ми прагнемо посилити контроль за правопорядком на шляхах, особливо у вихідні та святкові дні. Регулярно проводимо відпрацювання в районах, де залишилося по 3 інспектори. Окрім застосованих в області комплексів «Рубіж», які в автоматичному режимі на відстані дозволяють розпізнавати номери викрадених автомобілів та тих, що перебувають у розшуку, невдовзі планується встановити нові комплекси «Гарпун». Вони здатні зафіксувати перевищення швидкісного режиму на відстані до 10 км.

Такі автоматичні системи в Києві доволі добре себе зарекомендували. Упродовж березня державтоінспекцією області проводиться комплекс заходів із запобігання аварійності на пасажирському транспорті.

— Під час спільних відпрацювань на дорогах нарядами ДПС та Укртрансінспекції з перевірки дотримання пасажироперевізниками вимог законодавства в сфері безпеки дорожнього руху станом на 18 березня здійснено 77 перевірок суб'єктів господарювання, — зазначив заступник начальника УДАІ області підполковник міліції Олександр Мікла. — Доадмінвідпоеідальності притягнуто 12 посадових осіб та видано 24 приписи ДАІ. До теруправління Укртрансінспекції направлено 3 подання щодо позбавлення перевізників ліцензій на право здійснення перевезень пасажирів.

З оглянутих 1273 автобусів 26 експлуатувалися з технічними несправностями. За допущені водіями пасажирського транспорту порушення ПДР складено 380 адмінпротоколів, у тому числі за 18 днів місячника виявлено 4 факти керування маршрутками водіями в нетверезому стані. Звичною справою для водіїв громадського транспорту є перевищення встановленої швидкості, перевезення пасажирів понад встановлену кількість, відхилення від визначеного маршруту, порушення вимог дорожніх знаків та розмітки, правил зупинки та стоянки, виїзд на лінію без відповідних документів (нелегали).

Про порушення повідомляють пасажири

Незважаючи на те, що в салонах маршруток з'явилися листівки з номерами телефонів ДАІ, куди пасажири можуть поскаржитися на неправомірні дії водіїв, скористалися такою нагодою поки що лише півсотні невдоволених. Свідки порушень з боку водіїв маршрутних таксі найчастіше скаржаться на проїзд на червоне світло, перевищення швидкості, теревені по мобільному, іноді — на неадекватну поведінку водія. І хоч запровадження такого методу впливу є не настільки ефективним, як хотілося б, втім, як стверджують співробітники ДАІ, уже кількох «дзвіночків» на одного й того ж водія цілком достатньо для роботодавця, аби відмовитися від такого працівника. Через низьку дисципліну та високу аварійність на перевізників подаються документи на анулювання їхніх ліцензій. Таким чином позбавляється права виконувати пасажироперевезення п'ята частина перевірених перевізників. Але деяким навіть злісним порушникам вдається виходити сухими з води, зважаючи на те, що їм немає альтернативи. Здебільшого таке трапляється в районах області, де внутрішні маршрути обслуговує один-єдиний суб'єкт господарювання, якому не знайти заміни.

За словами головного спеціаліста відділу держконтролю та нагляду за безпекою перевезень управління Укртрансінспекції в області Юрія Гагарінова, цьогоріч з вини водіїв маршрутних автобусів транспортних підприємств «МИС» та «Ремпобуттехніка» сталося два ДТП з потерпілими, а з перевірених понад півтисячі перевізників на половину складені акти про порушення, 100 актів — на нелегалів (здебільшого таксистів). Найбільше цим грішать приватники в Херсоні, Каховці та Генічеську. Втім, спільні відпрацювання з ДАІ (по 3—4 на тиждень) на постах та по районах, як запевняє Юрій Гагарінов, дають позитивний результат. Нині суттєво розширено вплив Укртрансінспеції не лише за контролем автомобільним, а й за залізничним та електротранспортом, наглядом за дорожнім господарством.

Медогляди регламентували по-новому

З 12 березня поточного року запровадили новий порядок проведення медичних оглядів водіїв транспортних засобів, змінивши їх періодичність. Щоправда, спростили життя лише водіям приватного транспорту. Тепер водії віком до 55 років проходитимуть огляд раз на 10 років; після 55 років — раз на 5 років; старші 75 років — раз на 3 роки. Водії ж, котрі працюють на багатотонних вантажівках та пасажирському транспорті, тепер мають проходити медичний огляд щорічно, причому разом зі зміною форми довідки нові вимоги поставлені й щодо умов проведення передрейсових перевірок та медперсоналу, який їх здійснює.

З 1 червня минулого року зробили більш жорстким режим праці та відпочинку водіїв великовантажного, пасажирського транспорту та автомобілів, що перевозять небезпечні вантажі. Так, рейсові автобуси, маршрути яких — понад 150 км, мають бути обов'язково оснащені тахографами — пристроями для контролю та реєстрації таких параметрів, як швидкість, пробіг автомобіля, періоди праці та відпочинку водія.- Цьогоріч виявлено понад ЗО порушників цих вимог. А з 1 червня додатково вводяться нові норми: на автомобілі вантажопідйомністю понад 13 тонн і автобуси, маршрути яких складають понад 50 км (тобто практично всі приміські маршрути) теж мають бути оснащені тахографами.

— І хоч їх встановлення не з дешевих, втім, запровадження нових норм зумовлене європейськими стандартами, — пояснює Юрій Гагарінов.

Нові правила запроваджують нові терміни, знаки та розмітку

— Зокрема, застосування технічних засобів регулювання дорожнього руху, впровадження європейських зразків дорожніх знаків і дорожньої розмітки, — наголосив директор автошколи «Скіф Плюс» Геннадій Шипілін. — Вводяться, зокрема, нові терміни: «газон» (на якому заборонені зупинка та стоянка), «острівець безпеки», «маневрування», «регулювальник» (який тепер є головним на дорозі), «удосконалене покриття», «залишення місця ДТП», «денні ходові вогні». Для зменшення ризику виникнення до- рожньо-транспортних пригод на заміських дорогах правила доповнені новою вимогою: в період з 1 жовтня до 1 травня транспортні засоби зобов'язані рухатися за межами населеного пункту в світлий час доби з увімкненими денними ходовими вогнями або ближнім світлом фар.
Посилено вимоги до проїзду повз транспортні засоби з розпізнавальним знаком «Діти».

Тепер вони додатково мають бути оснащені оранжевим проблисковим маячком, який хоч і не дає переваги, втім, максимально привертає увагу. Водії, котрі рухаються по сусідній смузі, обов'язково повинні знизити швидкість, а в разі необхідності — зупинитися для запобігання наїзду на дітей, які виходять з автобуса.

Доповнень зазнали і правила щодо дозволу руху на зелену стрілку при ввімкненому червоному світлі світлофора. Окрім стрілки вправо, з'явилася й уліво. Співробітники ДАІ також звертають увагу водіїв, що в нових правилах з'явилися пріоритети для транспортних засобів, що розвертаються, яким потрібно дати дорогу у визначених випадках.

Види небезпек на шляху тепер позначатимуть обов'язкові вказівки причини аварійності, з яких водії зможуть заздалегідь зрозуміти, до чого конкретно їм потрібно бути готовими. Наразі зазнали змін знаки сервісу, з'явився знак закінчення дороги з удосконаленим покриттям.

Змінилися вказівки на знаках номерів доріг — на всіх покажчиках, що підказують, як добратися в те чи інше місто, з'являться номери трас, які проведуть у потрібному напрямку. Йдеться про міжнародну нумерацію доріг, зрозумілу, в тому числі, й іноземцям. Так, зелений фон позначає євростандарт дороги, червоний — міжнародні дороги, жовтий — міжрегіональні, синій — обласні. Червоно-білими мають стати пішохідні переходи, аби акцентувати увагу на їх значущості.

Згідно з правилами, дорожні знаки повинні бути добре видні водієві, в іншому випадку їх недотримання не є причиною для штрафу. Адже часто трапляється, що знак захований за деревом, рекламним щитом тощо, але виконувати його водій зобов'язаний. У новій редакції ПДР зазначено, що дорожні знаки повинні бути розміщені так, щоб їх було видно і вдень, і у темний час на відстані не менше 100 м у напрямку руху. Якщо йдеться про дорогу з кількома смугами, то знак має дублюватися над дорогою або на розподілювальній смузі. Схожі вимоги і до дорожньої розмітки: якщо на дорозі вона ледь помітна, то оштрафувати водія за її ігнорування не зможуть. Крім того, згідно зі змінами, дорожні знаки отримують перевагу над розміткою.

Нині введена заборона блокувати дорогу сторонніми предметами. Нарешті проїжджа частина позбавиться «шашок» та «спотикачів», якими часто резервують паркувальні місця в містах або рекламують придорожні заклади. Займатися такою самодіяльністю буде заборонено, окрім випадків-оформлення ДТП, дорожніх робіт та інших небезпек, коли встановлене обмеження проїзду є законним. Самовільне встановлення знаків «рух заборонено» та «в'їзд заборонено», чим грішили мешканці вузьких вуличок та тупиків, тепер теж незаконне.

Інформування про зміну схеми руху має відбуватися шляхом встановлення нового знака, який підкаже про нововведення на знайомих маршрутах. Співробітники ДАІ повинні будуть попереджати водіїв про те, що звичні їм схеми руху по місту і відповідно дорожні знаки планується змінити. Не менше, ніж за 100 м до першого тимчасового (або зміненого) знака з'явиться спеціальний знак- попередження на червоному фоні, який повідомить водієві про новації.

У січні посвідчення визнають недійсними

З 6 грудня 2012 року набрав чинності Закон України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її соціальний статус», яким, зокрема, визначено, що посвідчення водія, видані з використанням зразка бланка, затвердженого органом виконавчої влади Союзу Радянських Соціалістичних Республік, припиняють свою дію з 1 січня 2014 року.

Обмін посвідчень водія здійснюється в реєстраційно-екзаменаційних підрозділах, без прив'язки до місця проживання (реєстрації) особи. При собі необхідно мати: паспорт громадянина України; медичну довідку щодо придатності до керування транспортним засобом; екзаменаційну картку водія; посвідчення водія; 3 фотокартки розміром 3,5x4,5 см. Процедура обміну посвідчення водія не передбачає складання іспитів, а її вартість не перевищує 200 грн.

Звернутися для обміну документа можна в будь-який час, не затягуючи справу до кінця року, аби не створювати ажіотажу при настанні закінчення терміну дії посвідчень старого зразка.