Лицарі Гуманної Педагогіки

Олена КУЧЕРЯВА//Новий день №10 07.03.2013

У Херсон з авторським семінаром завітав педагог зі світовим ім'ям, відомий грузинський учений, вчитель від Бога та незаперечний авторитет для багатьох освітян — академік Російської академії освіти Шалва Амонашвілі. Послухати його до Херсонської академії неперервної освіти з'їхалося понад 300 зацікавлених, аби запозичити його унікальну методику викладання.

Ідеї, які пропагує академік, — це гуманно-особистісний підхід до дитячого виховання. Цей науковий напрям розроблений самим Шалвою Амонашвілі у 1960-70-х, втім, і в наш час він не втрачає популярності. Причиною є техногенна цивілізація, з її відвертим цинізмом у ставленні до людини, руйнуванням культурних і моральних вікових цінностей. Найбільш відчутного удару, на думку вченого, зазнали діти. Гуманна педагогіка і є тим рятівним поєднанням
християнського вчення з класичними методиками.

— Мова класиків педагогіки — це мова серця, — переконує професор та академік Шалва Амонашвілі. — Хто прагне вивчити цю мову, той і зрозуміє, осягне суть педагогіки, яку ми називаємо гуманною. Це щира, чиста, віддана, вічна любов до дітей. Цим дихає класична педагогіка, яка створена Коменським, Песталоцці, Ушин-ським, Сухомлинським. У неї є одна гідна наслідування властивість: вона нікому себе не нав'язує, лише пропонує всьому світу. Саме з поширенням цих ідей і пов'язані мої візити в Україну. Для педагогів, котрі відвідали семінар Шалви Олександровича, це був безцінний досвід. Якщо зал постійно вітає доповідача оплесками і встає тільки за його появи, це і є справжня слава. Авторитетний вчений із задоволенням зазначив, що наша держава робить значні кроки в гуманній педагогіці. В Україні нині діють 18 структурних підрозділів Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації гуманної педагогіки. В них учителі під час педагогічних читань, семінарів та конференцій переймають ідеї особливого підходу до учнів. Ситуація ускладнюється тим, що виховання дітей у школах майже відсутнє, для нього залишилися лише деякі позаурочні заходи, класні години. Педагоги ж, котрі обрали саме гуманний підхід, упевнені, що знань без виховання не існує.

— Побутує хибна думка, що через математику або фізику неможливо виховати дитину, адже там тільки сухі цифри та закони, — розмірковує Шалва Олександрович. — А я впевнений, що справжній Учитель і через ці науки зможе прищепити дітям любов до прекрасного. Сьогодні час для вчителя — героя духу, в якого є компас, що вказує правильний шлях. І тим, хто працює в школі без любові до дітей, треба здолати самого себе і запитати: хто, якщо не я, прийде до дітей і принесе їм добро, любов та знання? Поки таких учителів я бачив одиниці, але вони є.

На думку академіка, зміни потрібні не лише в свідомості педагогів, а насамперед у системі вищої освіти. Адже студентів навчають зазвичай авторитарній педагогіці, і в майбутньому їм важко переключитися на гуманно-особистісний підхід.

Інше ставлення у цієї методики й до почуття патріотизму. Звучить воно як «любов до Батьківщини», і вчитель повинен не лише показати дитині справжніх героїв Вітчизни, але й виплекати з неї громадянина.

— І в Україні, і в Росії 9-класників налаштовують на навчання в університеті, всіма засобами націлюють дитину на здобуття вищої освіти. А в учні треба поступово формувати громадянина, — впевнений Шалва Амонашвілі. — Ми повинні дати дітям такий орієнтир, який не втратить свого значення і через 50 років. Шкільне виховання повинне йти на крок уперед порівняно з реальним життям.

Над розвитком ідей гуманної педагогіки працює нині ціла армія вчителів. Цьогоріч до них приєднаються і херсонські.

— Ми плануємо відкрити філію асоціації на базі Херсонської академії неперервної освіти, — заявив під час прес-конференції у прес-клубі «Новий день» президент Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації гуманної педагогіки кандидат педагогічних наук Станіслав Крук. — І туди зможуть вступати вчителі, батьки, студенти, котрі цікавляться ідеями гуманної педагогіки. Спільними зусиллями ми зможемо довести суспільству, що саме від якісної та гуманної освіти залежить його майбутнє.

Тож учителі скоро опановуватимуть нові принципи роботи з дітьми. Хтось з педагогів вже робить перші кроки назустріч цьому. І таких відзначають особливою нагородою. Щорічно професійне журі визначає кращих учителів, які змогли своїми методиками підібрати ключ до серця учня. Їх проголошують Лицарями Гуманної Педагогіки і вручають золотий знак «Серця і лебедя». Більше десяти україн-ських учителів уже удостоєні подібного знака. Лебідь на тлі серця є символом гуманної педагогіки. У цьому товаристві діє непорушний закон: «Ніхто тобі не друг, ніхто тобі не ворог — кожен для тебе вчитель».