Технічні проблеми виборчого процесу на Херсонщині

Технічні проблеми виборчого процесу на Херсонщині

До дня голосування по дострокових виборах Президента України залишилося 3 тижні і 21 кандидат...

Нагадаю, що відповідно до Закону України «Про вибори Президента України», 1 травня був останнім днем коли кандидати у Президенти мали подати заяву, відповідно до якої ЦВК могла зняти їх з реєстрації, і при цьому повернути грошову заставу в 2,5 мільйони гривень.

Цим правом скористалися дві особи Олег Царьов, який при цьому зробив кілька публічних заяв і Наталія Королевська, яка знялася з реєстрації тихо, без галасу і зайвої публічності.

Якщо у передвиборчій кампанії, яку встигли провести ці два кандидати, пан Царьов був помітний бодай у кількох сутичках, які потрапили на сторінки ЗМІ, то пані Королевська тихесенько відсиділа два тижні, і, мабуть порахувавши, що 2,5 мільйони не бувають зайвими, знялася з реєстрації.

Навіщо було реєструватися? Можливо, що у неї, як і у більшості «технічних» кандидатів, розрахунок був на те, що хтось захоче «перекупити» її квоти у окружних виборчих комісіях (ОВК) та дільничних виборчих комісіях (ДВК). Мабуть не склалося. А тому, скоріш за все, й було прийнято рішення, що витрачати задурно гроші не слід.

Сьогодні на потрапляння у виборчий бюлетень претендують (за абеткою):

Богомолець Ольга, самовисуванка;
Бойко Юрій, самовисуванець;
Гриненко Андрій, самовисуванець;
Гриценко Анатолій, ПП «Громадянська позиція»;
Добкін Михайло, самовисуванець;
Клименко Олександр, ПП «Українська Народна Партія»;
Коновалюк Валерій, самовисуванець;
Кузьмін Ренат, самовисуванець;
Куйбіда Василь, ПП «Народний Рух України»;
Ляшко Олег, ПП «Радикальна Партія Олега Ляшка»
Маломуж Микола, самовисуванець;
Порошенко Петро, самовисуванець;
Рабінович Вадим, самовисуванець;
Саранов Володимир, самовисуванець;
Симоненко Петро, ПП «Комуністична партія України»;
Тимошенко Юлія, ПП «ВО "Батьківщина"»;
Тігіпко Сергій, самовисуванець;
Тягнибок Олег, ПП «ВО "Свобода"»;
Цушко Василь, самовисуванець;
Шкіряк Зорян, самовисуванець;
Ярош Дмитро, самовисуванець.

Всього 21 особа.

Ситуація із проведенням виборів цього року більш ніж складна. І не тільки тому, що існує загроза зриву виборів силовим шляхом, а й тому, що є певні складності щодо утворення самих комісій.

Вже з моменту початку формування комісій стало зрозуміло, що тут будуть проблеми.

Нагадаю, чинна редакція Закону не встановлює верхньої межі кількісного складу ОВК, натомість нижня прописана абсолютно чітко.

Відповідно до ч. 2, ст. 23 Закону склад ОВК не може налічувати менше 12 осіб, т.т. з самого початку всі кандидати заздалегідь були впевнені у тому, що вони матимуть представництво у кожній ОВК.

«Технічні» кандидати, скоріш за все, на це й розраховували: продати квоти у комісіях, тим самим і прізвище «засвітити», і грошей підзаробити.
Відомо, що кілька так званих «основних» кандидатів, скористалися такими пропозиціями, і одразу ввели до складу ОВК «своїх людей», через «технічних» кандидатів.

Відомі випадки коли штаби окремих кандидатів пропонували писати заяви на роботу в ОВК, не вказуючи прізвища конкретного кандидата, мовляв: у Києві розберуться від кого подавати, там і впишуть...

Коли ЦВК сформувала ОВК, то в Україні не виявилося жодної комісії склад якої б налічував 23 особи. З 23 (на той час чинних претендентів) жодного подання не зробили 4 кандидати (двоє з яких згодом «знялися» з реєстрації). Максимальний кількісний склад – 19, мінімальний (знайшов одну ОВК на Волині) – 16 осіб, середній – 7,7.

Подивимося на ОВК Херсонської області

Окружна виборча комісія територіального виборчого округ (ОВК ТВО) № 184 (м. Херсон), має 18 членів.
ОВК ТВО № 185  (м. Херсон), складається з 19 членів.
ОВК ТВО № 186  (м. Нова Каховка), має у своєму складі 19 членів.
ОВК ТВО № 187  (м. Цюрупинськ), налічує 17 членів.
ОВК ТВО № 188  (м. Каховка), у її складі 18 членів.
ОВК ТВО № 189  (смт. Новотроїцьке), має у своєму складі 17 членів.

Практично наступного дня після створення розпочалася наступна «фаза» у «роботі ОВК – заміни. Це вже така «традиція». Хтось відмовляється сам... А хтось взагалі дізнається про те, що він включений до складу комісії лише після того, як йому телефонують і повідомляють про перше засідання, і це при тому, що кожна особа повинна була писати заяву власноручно (штаби часто використовують старі бази даних не повідомляючи людей).

Більшість фахівців відзначають, що цього разу загальний уклад комісій суттєво змінився, і більш ніж у інші роки оновився.

Не дивлячись на те, що ОВК, територіальні виборчі комісії (ТВК), а тим більше ДВК не працюють на постійній основі, до їх складу, як правило, входять одній й ті ж особи (від різних політичних сил), які працюють там роками, якщо не десятиліттями. Ці люди, як правило, мають і досвід, і розуміння того, що відбувається, а головне вони мають знання того, як треба організовувати процес роботи комісії, і що вимагає законодавство. «Старожили» ОВК, як правило, слідкують і за політичною ситуацією, і за законодавством, і головне підтримують певні зв'язки із тими, хто працює на місцях, у ДВК.

Так от, цього разу, чи то штаби не спрацювали, чи то у гру вступили насправді нові «молоді» гравці, які не знаються на специфіці виборчого процесу, але загальний склад ОВК змінився більш як на 70%. З одного боку начебто й добре... але з іншого, це просто жах для виборчого процесу.

Люди наближені до ЦВК розповідають, що куратори деяких областей просто шоковані: окремі голови ОВК телефонують по кілька десятків разів на день і запитують про елементарні речі, що вказує на те, що процес координації роботи всієї комісії буде складним, а у окремих місцях він просто під загрозою зриву.

Втім, якщо роботу 225 округів ще якось та можна налагодити (нагадаю всього створено 205 ОВК – без АРК та Севастополя, до складу яких входять 3640 членів), то зі створенням ДВК зовсім біда.

Станом на ранок понеділка (останній день подання кандидатур від суб'єктів виборчого процесу до складу ДВК), велика кількість ОВК не отримала подань від більшості зареєстрованих кандидатів.

Категорично не вистачає людей. Якщо під час минулих виборів, політичні сили та окремі кандидати сперечалися за кожне місце, то сьогодні існує велика кількість вакансій. І хоча вже у вівторок, 6 травня, ОВК повинні були затвердити склади ДВК та прийняти рішення про початок їх роботи, але питань на день формування ДВК залишалося більш ніж вдосталь: вакантні місця були навіть у комісіях, які розташовані у великих населених пунктах (по окремих 3 – 5 на кожну). Що ж стосувалося маленьких сіл та селищ, то там, в окремих комісіях не вистачало по 5 – 7 осіб (і це до мінімального складу).

Наприклад ОВК № 187, за повідомленням громадської організації ОПОРА, по окремим ДВК отримала подання тільки від 9 кандидатів.

Відповідно до Закону, якщо кандидати у Президенти не подали своїх претендентів, то вільні місця повинні бути заповнені за поданням самої ОВК. От тут й виникли найбільші складності. Законодавство детально не прописує ситуацію, що робити ОВК, якщо залишаються «вільні» місця (здається це чи не перший випадок у історії проведення виборів, коли ОВК змушені самі шукати членів ДВК). І якщо у обласному центрі, чи великому населеному пункті, бодай теоретично це питання якось та можна виріши, то у районах області це величезна проблема.

Адже ОВК, навіть суто географічно, розташована за кілька десятків кілометрів від окремих дільниць. І навіть якщо просто звернутися до місцевих жителів, то, як мінімум, у це село треба доїхати... А потім відшукати людину (а то й 3 – 5), які захочуть у продовж 3 тижнів активно працювати, нести відповідальність (у т.ч. й кримінальну), і при цьому отримувати мізерну заробітну плату всього за 2 робочі дні (у день голосування та встановлення результатів).

Не випадково і провідні політологи та політтехнологи, і окремі політики піднімають питання про формування професійної виборчої системи, зокрема наголошуючи на тому, що склади ОВК і ДВК треба формувати так само, як і ТВК – 1 раз на 5 років...

При цьому треба зазначити, що тих кандидатів, які вийдуть у другий тур, чекає ще більш складна і просто жахлива робота: знайти і подати по 6(!) членів у кожну комісію (50 х 50), а на весь процес Закон відводить всього 3 тижні.

Переформатувати ОВК і ДВК за такий короткий термін буде не просто вкрай складно (з суто технічної сторони), я вже не говорю про якісну складову, а у окремих місцевостях й просто неможливо.

Який же вихід, для заповнення вакансій, шукали ОВК сьогодні?

У них був єдиний шанс «добити» кількісний склад ДВК, звернувшись до... представників штабів «провідних» кандидатів, які можливо мали запас «міцності». Але, на скільки довга «лава запасних» у них? Питання відкрите...

Зрозуміло, що де-юре, такі члени ДВК будуть вважатися нейтральними, натомість де-факто... Ситуація, що склалася, буде працювати на те, що окремі кандидати, через такі «технічні» подання, матимуть в окремих комісіях перевагу у голосах.

Ось вам і мінуси «технічних» кандидатів, які не маючи розгалуженої «виборчої сітки» наражають нас на небезпеку упередженого проведення виборчого процесу та встановлення результатів голосування.

При цьому треба сказати, що ситуація зі складами ОВК в нашій області далеко не гірша.

З 21 зареєстрованого кандидата, в усіх шести ОВК будуть представлені – 17 кандидатів; тільки у чотирьох ОВК буде представлений Рабіновіч; тільки у двох – Кузьмін; у жодній з ОВК не будуть представлені – Гриненко та Коновалюк (саме ці двоє не будуть представлені у жодні ОВК на загальнодержавному рівні).

Аналізуючи стан роботи ОВК на сьогодні (за прийнятими рішеннями), можна констатувати, що ситуації всередині комісій більш ніж складні.

Так, наприклад, ще 26 квітня ОВК ТВО № 186, своєю Постановою № 4 засвідчила факт того, що п'ять членів комісії систематично не виконують свої обов'язки т.т. не прийняли присягу (скоріш за все просто на з'являються на засідання).

Співвідносячи між собою календарний план проведення кампанії і факт виконання треба констатувати, що більшість ОВК не просунулися у його виконанні навіть на 50%.

Відповідно до календарного плану, тільки одна ОВК № 184 мала рішення по розрахунку квот керівних посад у ДВК, яке було прийнято 5 травня. При цьому слід зазначити, що на 95 комісій (які повинні бути створені на окрузі) подання зробили тільки 11 кандидатів.

В усіх 95 ДВК будуть працювати представники кандидатів Шкіряка та Тимошенко; у 94 – Маломужа; у 93 – Порошенко; у 92 – Симоненко, Куйбіди, Тігіпко; у 62 – Богомолець; у 75 – Гриценко; у 50 – Добкина; у 33 – Тягнибок.

Отже, як бачимо навіть у Херсоні, в обласному центрі, ОВК не має можливості нормально формувати ДВК – не вистачає людей.

Нагадаю, що ДВК утворюються відповідно до ч.2, ст. 28 Закону України «Про вибори народних депутатів України», яка визначає чисельний склад «для малих дільниць – 10 – 14 осіб; для середніх дільниць – 12 – 16 осіб; для великих дільниць – 14 – 18 осіб».

Де взяти стільки людей?

От і доводиться ОВК розшукувати бажаючих, хапаючи за руку першого ліпшого... Ситуація жахлива... А відповідно до ст. 32 Закону, повноваження комісії розпочинаються не раніше, ніж присягу прийме не менше як 2/3 від її мінімального складу.

Чи всі ДВК відкриють двері у день виборів? Покаже тільки час...

Сергій Осолодкін

Херсонцы в твиттере