Warning: getimagesize(http://khersonci.com.ua/images/NEWS/NEWS/02.2013/190213_03.jpg) [function.getimagesize]: failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 404 Not Found in /var/www/khersonci/khersonci.com.ua/libraries/joomla/document/html/renderer/head.php on line 172
Реформування ЖКГ - треба діяти, а не спостерігати!

Реформування ЖКГ - треба діяти, а не спостерігати!

Реформування ЖКГ -  треба діяти, а не спостерігати!

Реформування житлово-комунального господарства є одним із пріоритетних напрямків діяльності державної влади України. Але на місцях цей процес відбувається невиправдано повільними темпами, а деколи взагалі гальмується, що відбивається на рівні життя людей.

Ще в лютому Президент В.Янукович поставив вимогу - в 2012 році привести до економічно обґрунтованого рівня тарифи на житлово-комунальні послуги в усіх регіонах України: «Я вимагаю, щоб до кінця 2012 року на місцевому рівні тарифи на послуги ЖКГ були приведені до економічно обґрунтованого рівня. Це спільна робота державного регулятора та місцевої влади. Не можна безлад і безгосподарність перекладати на людей. Ми повинні знайти кошти, а головне - механізми оновлення комунальної інфраструктури», - наголосив Глава держави.

Серед ключових напрямків впорядкування тарифної політики, Президент назвав технічне переоснащення та зменшення енерговитратності надання житлово-комунальних послуг. Енергоефективність та енергозбереження - шляхи, які мають привести Україну до модернізації ЖКГ, його реформування та зменшення собівартості наданих послуг, що дозволить залишити тарифи на рівні платоспроможності населення.

На виконання цього доручення Президента на всіх рівнях влади розроблені відповідні програми розвитку і реформування житлово-комунальної галузі. Але, на превеликий жаль, не завжди поставлені цілі та завдання втілюються в життя так, як це передбачено розробниками. Одним з ключових перешкод на шляху реалізації поставлених завдань з модернізації сфери житлово-комунального господарства є відсутність чіткої взаємодії в рамках самої галузі. На даний момент нормативна база відносить до компетенції обласних управлінь ЖКГ функції виключно статистичні та координуючі, а будь-який механізм контролю за процесом реформування - відсутній. Це суттєво обмежує можливості управлінців на місцях впливати на ситуацію, нерідко перетворюючи їх на статистів-спостерігачів.

У багатьох містах реформування галузі практично зупинено. Причина дуже проста - втілення перетворень в життя здебільшого залежить не від об'єктивних чинників, а від особистих відносин органів виконавчої влади і місцевого самоврядування. Виборні міські чиновники не завжди готові співпрацювати з облдержадміністраціями, а нерідко і йдуть в опозицію з політичних чи бізнесових мотивів, надаючи перевагу сьогоденному популізму та власним інтересам над довгостроковими завданнями. Законодавчо затверджених інструментів впливу на них немає. У районах, здебільшого, все ще складніше. Там додається ще й відсутність достатньої кількості фахівців.

Державний нагляд за дотриманням вимог законодавства у сфері житлово-комунального господарства здійснюється шляхом планових та позапланових перевірок. Згідно з законодавством, з 2010 року такі перевірки повинні були здійснюватися Державною архітектурно-будівельною інспекцією, як наступником Державної житлово-комунальної інспекції. Вона була утворена Указом Президента України від 09.12.10г №1085 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» з покладанням на неї функцій з реалізації державної політики з питань як державного архітектурно-будівельного контролю, так і контролю у сфері житлово-комунального господарства. Інспекція здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи - інспекції архітектурно-будівельного контролю.

Внаслідок такої оптимізації вийшло, що обласні управління житлово-комунального господарства повинні декларувати цілі і завдання, а Державній архітектурно-будівельній комісії віддали контроль над їх виконанням. На практиці ж ця структура займалася питаннями будівництва і від житлово-комунальної сфери завжди була далека. Завдання в сфері ЖКГ для них керівництвом країни не ставилися, а законодавчо прописаної координації територіальних органів інспекції з управліннями житлово-комунального господарства теж не було.

Складності постійно виникали навіть на повсякденному рівні. Найефективнішим засобом контролю діяльності підприємств і організацій комунальної сфери є звернення громадян. Це найкращій зворотний зв'язок, який тільки можливий. Мешканці будинків постійно і масово звертаються в облжилуправління і надають інформацію про неякісне надання послуг, а то й зовсім про їх відсутність. У відповідь вони отримували лише відписку про те, що управління звернулося до відповідної інстанції з проханням розібратися.

З набранням чинності Закону України від 16.10.12р. №5459 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Міністерства внутрішніх справ, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів» нормами якого не передбачено здійснення функцій державного контролю у сфері житлово-комунального господарства на рівні центрального органу влади, та Закону України від 16.10.2012 №5456 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади у тому числі на місцевому рівні», нормами якого не визначена компетенція центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань контролю у сфері житлово-комунального господарства здійснення заходів державного контролю у сфері житлово-комунального господарства взагалі призупинено.

Такий стан справ сьогодні вигідний всім тим структурам, які не бажають працювати якісно, а замість того наживаються на людях. І поки не буде змін, поки облжилуправління не отримають функції контролю за діяльністю підприємств комунальної сфери, люди будуть обґрунтовано продовжувати звинувачувати владу у бездіяльності і формальному підході до вирішення комунальних проблем.

Яскравим прикладом може бути ситуація з водопостачанням у селищах Новофедорівка та Залізний Порт Херсонської області. Там, в ході планової перевірки КП «Світанок», яке здійснює водопостачання в цих населених пунктах, на підприємстві було виявлено масу порушень. Санітарні зони навколо свердловин були неогороджені, на їх території росли бур'яни і валялося сміття. Лічильники забору підземних вод та обліку стічних вод також були відсутні. На підприємстві не було затверджених посадових інструкцій та графіка планово-попереджувальних ремонтів.

За підсумками перевірки, підприємству необхідно було в місячний термін надати інформацію щодо усунення виявлених порушень. Але керівництво на зауваження взагалі відреагувати не вважало за потрібне. Тому на КП «Світанок» виїхала повторна перевірка. Як виявилося, керівництво підприємства нічого з запропонованих дій не виконало. Був складений акт, на підставі якого КП «Світанок» можна було позбавити ліцензії, залишивши обидва населених пункти без води. Але це також не вихід з обставин, оскільки прості люди не повинні розплачуватися за неякісну роботу підприємства, і подібне відключення викликає величезну соціальну напругу в області. Усвідомлюють це і нерадиві керівники, які втрату ліцензії сприймають як реальну погрозу.

Тож, обласне управління житлово-комунального господарства замість системного втілення розроблених програм змушене лавірувати і домовлятися про втілення кожного кроку. Необхідно, щоб у управлінь з'явилися законодавчо затверджені функції контролю. Тоді б до недбайливих комунальникам можна було застосовувати не вмовляння, а санкції за неякісну роботу. І одразу зникла б безкарність і безконтрольність.

Поки ця ситуація не зміниться на законодавчому рівні, немає жодних гарантій, що будь-яке з поставлених Урядом завдань не буде саботовано на місцях просто на підставі якихось політичних чи особистих мотивів.

Начальник управління житлово-комунального господарства
Херсонської облдержадміністрації Альона Ротова