Михайло Опанащенко: Повернення пам’ятки архітектури – мій внесок в історію Херсона

Головне правило реставратора – збереження достовірності, ідентичності пам'ятника архітектури в його історичному середовищі. Тут, якщо не все, то багато чого залежить від рівня ремесла будівельників.

На очах містян Будинок культури суднобудівників поступово руйнувався. 2013 року комплекс був куплений з аукціону за майже 2,5 мільйони гривень будівельною кампанією, керівником якої є Михайло Опанащенко.

В умовах договору купівлі-продажу було визначено збереження цільового призначення концертної зали, приведення у первісний стан фасаду й інтер'єрів пам'ятки містобудування та архітектури.

Перш за все, будівничому довелось вистояти інформаційний удар: у чому тільки не звинувачували молодого керівника будівельної кампанії!

Півтора роки тривала бюрократична тяганина з оформлення всіх дозвільних документів. І лише тоді будівельники приступили до відновлення пам'ятки, точніше до зміцнення пошкоджених елементів будівлі.

«Будівля була в критичному стані: провалилась покрівля, внутрішні перекриття були зруйновані, в стінах тріщини – руку можна просунути. Але це мене не лякало. В мене є великий досвід відновлення історичних пам'яток Херсона. Я працював начальником дільниці під час реставрації будівлі Національного банку по Перекопській.

Цей об'єкт був визнаним тоді «Будівлею року в Україні». Працював над відновленням будівлі «Брокбізнесбанку» (Дворянське зібрання), «Кредитпромбанку» (на розі Кулика і Ушакова). І взявся за цю пам'ятку, бо хотів відновити її у первісному вигляді», – говорить Михайло Опанащенко.

Зараз паркан біля будівництва знесений, і перед херсонцями постала двоповерхова будівля з відновленими архітектурними елементами фасаду. Найстарші херсонці пам'ятають фасад Будинку культури суднобудівників іншим – з наклеєною поверх авторської поверхні кахельною плиткою, яка спотворила зовнішній вигляд архітектурної пам'ятки. За радянських часів елементи фасадного декору вважались «архітектурними надлишками», і від них позбавлялись.

Перше ж її призначення – культурно-розважальне для всіх верств херсонців. У Дворянське зібрання (біля Потьмкінського скверу) вхід був лише для обмеженого кола, а у Міське зібрання приходили всі містяни на концерти Модеста Мусоргського і Дар'ї Леонової, Федора Шаляпіна, Олександра Скрябіна, видатних піаністів і скрипалів кінця ІX – початку XX століть. Концертна зала Міського зібрання відома своєю чудовою акустикою. Зараз тривають роботи з відновлення інтер'єру.

«Часто на будівництво приходять херсонці і розповідають свої історії, пов'язані з цією будівлею. Це приємно, що я зміг залишити в Херсоні такий слід, подовжити життя пам'ятці архітектури, як мінімум, на найближче століття», – сказав Михайло ОПАНАЩЕНКО.

Фото Facebook

P.S. Реставрований не лише фасад будівлі, а й прилегла територія - на ній 100 років тому грав оркестр, кружляли дами з кавалерами, а за столиками вечеряли херсонці. Вже сучасна благоустроєна територія біля БКС відновлена в характерному для часу пам'ятки рішенні. В альтанці в оточенні зелені проводили творчі зустрічі учасники XXІ міжнародного театрального фестивалю "Мельпомена Таврії».