Хто заганяє Херсон у мільйонні борги?

Про мільйонні борги, два стареньких "рогатих" і рахунок в російському банку для міського комунального підприємства "Херсонелектротранс" йдеться у журналістському розслідуванні "Херсон-Медіа":

Днями було анонсовано вихід на маршрути двох придбаних тролейбусів "Шкода" у Херсоні. А от наявність мільйонних боргів перед фіскальною службою і наявність рахунку в банку з російським капіталом керівництво комунального підприємства вочевидь анонсувати забуло. Про все – за порядком...

Почнемо з приємного

Відносно приємного. Приємного відносно спроб херсонського електротрансу три роки тому закупити старезні чеські "Шкоди". В мережі навіть є відео "новеньких" тролейбусів, які матимуть бортові номери 501 та 502 і вийдуть на маршрути 3 і 4:

Договір про постачання був укладений із ТОВ "Торговий дім "Літан" 29 січня 2019 року — тим самим "Літаном", який мав постачати "Шкоди" три роки тому. Але не судилось. До речі, цього року вартість одного тролейбуса складає 978 тис. грн. Аналогічна "Skoda 14 TR" у того самого постачальника, але у 2016 році, становила 1 112 310 грн. Старішають тролейбуси, що й казати — дешевшають.

На цьому, власне, приємне завершується. Про компанію ТОВ "Торговий дім "Літан" можна іще додати, що за даними системи YouControl за останні доступні 12 місяців компанія провела до 3 операцій з офшорами, визнаними в Україні. Хоча при цьому, на відміну від КП "Херсонелектротранс", "Торговий дім Літан" не має станом на сьогоднішній день податкового боргу — і це свідчить принаймні про податкову дисципліну підприємства. Ой, ми це сказали вголос?..

Борги з електропостачання

20 березня 2019 року, тобто зовсім нещодавно, — можна сказати, днями — КП "Херсонелектротранс" сплатив основну суму боргу на користь АТ "Херсонобленерго". Скріншот з відкритих даних додається:

За даними порталу системи 007.org.ua

За допомогою того ж таки YouControl, то можна побачити, що КП "Херсонелектротранс" винне енергетичній компанії іще 10 837,50 грн. судового збору. І все це — електроенергія, спожита у грудні. І все б нічого — життєва ситуація. Але з тексту рішення Господарського суду Херсонської області (14 лютого 2019 року Справа № 923/41/19) випливає гідна сліз розчулення фраза з листа КП "Херсонелектротранс", кожне слово якої варте того, аби завчити напам'ять і цитувати на пленарних засіданнях сесій Херсонської міської ради:

"На адресу АТ "Херсонобленерго" надійшов лист від МКП "Херсонелектротранс" №2-24 від 11.01.2019р., відповідно до якого відповідач суму заборгованості визнає, посилається на відсутність фінансової можливості вчасно розрахуватись за спожиту електроенергію, не відмовляється від виконання своїх зобов'язань та гарантує оплату в повному обсязі проте зазначає, що норми бюджетного законодавства не дозволяють здійснити оплату в добровільному порядку (а.с. 39)".

Тобто "ми все заплатимо, але добровільно нам це зробити не дадуть". Виходить, що всі бюджетні організації платять за електрику недобровільно? Бо ж окремої норми щодо КП "Херсонелектротранс" ми в бюджетному законодавстві знайти не змогли, хоча й шукали довго: дана стаття мала вийти на кілька днів раніше, проте ми були зайняті пошуками обмежень у бюджетному законодавстві щодо херсонських тролейбусників. Отже, за логікою листа херсонського електротрансу, всі комунальні підприємства платять за електрику виключно недобровільно — і оплата 1,4 млн. грн. податків херсонців 20 березня — це примусова акція, добровільно підприємство цього зробити не могло. І знову сльози на очах...

Борг розміром у новенький тролейбус

Січень 2019 року став доволі напруженим для КП "Херсонелектротранс", адже одночасно з перипетіями із енергетичною компанією продовжились іще більш цікаві випробування на податкову міцність підприємства (немає такого економічного терміну — це ми вигадали і нам сподобалось): Державна фіскальна служба звернулась до суду із проханням стягнути кошти з рахунків КП "Херсонелектротранс" у банках, що його обслуговують та кошти за рахунок готівки в якості погашення податкового боргу з податку на доходи фізичних осіб, у вигляді заробітної плати у сумі 4 191 021,21 грн. До речі, сума боргу майже дорівнює вартості новенького тролейбусу...

Далі — з тексту рішення від 10 січня 2019 року (Справа № 540/2423/18), опублікованого в YouControl: "Відповідач, будучи належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, у судове засідання не прибув. Натомість надіслав клопотання про розстрочення виконання рішення суду (відзив) за змістом якого не заперечує проти заявлених до нього позовних вимог та просить розстрочити виконання боргових зобов'язань у сумі 4 191 021,21 грн. строком на 59 місяців, починаючи з лютого 2019 року до грудня 2023 року включно, встановивши щомісячний платіж у розмірі 71 035,00 грн. з можливістю дострокового погашення. Клопотання обґрунтовує фінансовою неможливістю погашення значної суми боргу одним платежем".

До речі, борг виник починаючи з 29.11.2017 року за рахунок несплати узгоджених грошових зобов'язань, що нараховані згідно акту перевірки від 27.03.2017 року № 66/21-22-14-01 "Про результати планової виїзної перевірки МКП "Херсонелектротранс" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 року до 31.12.2016 року", за висновками якого прийняте податкове повідомлення-рішення від 20.04.2017 року №0000861302 на загальну суму 4 191 021,21 грн. Ця інформація також розміщена у зазначеному вище рішенні. "Папєрєднікі", не інакше.

МКП "Херсонелектротранс" направлена податкова вимога від 01.04.2011 року № 411 на загальну суму 2229208,22 грн., яка вручена 08.04.2011 року директору Костючок С.П.

Із дня направлення податкової вимоги до дня звернення із позовом до суду, відповідач є постійним боржником, що підтверджується копією зворотнього боку облікової картки платника. Зазначена обставина звільняє податковий орган від необхідності повторного направлення податкової вимоги.

Якщо уважно читати зазначене рішення, то стає добре зрозумілим, що про борги керівництво КП "Херсонелектротранс" знало дуже добре. Проте не вживало заходів щодо погашення боргу. Суд вирішив адміністративний позов фіскальної служби задовольнити повністю, із розстроченням виконання рішення строком на 12 місяців, починаючи з дня ухвалення рішення, із щомісячною сплатою суми податкового боргу рівними частками. Тобто КП "Херсонелектротранс" має сплатити майже 4,2 млн. грн. боргу.

Давайте робити ставки, де очільник підприємства — депутат Херсонської міської ради від ПП "Опозиційний блок" Єгор Устинов — буде шукати кошти! Ми чомусь упевнені, що екс-"регіонал" та член партії "Опозиційний блок" попросить їх із херсонського бюджету. Як, в принципі, завжди робить. Цілком можливо, що навіть натякне своїм працівникам, що вони мають вийти на мітинг під стіни міської ради, зупинивши рух тролейбусів. Це також традиція.

"Херсонелектротранс" подав апеляційну скаргу, проте не сплатив судовий збір у сумі 94 297,97 грн. Усунути недолік у вигляді несплати судового збору підприємство мало до 22 березня включно. Проте наразі не усунуло — принаймні коштом міського бюджету.

"Вишенька" на тортику: рахунок у російському банку

Традиційна рубрика у наших розслідуваннях нікуди не поділась. "Вишенькою" на тортику стала наявність у КП "Херсонелектротранс" відкритого рахунку у ПАТ "Сбербанк". Про це йдеться у Рішенні Херсонського окружного адміністративного суду (від 10 січня 2019 р. Справа № 540/2423/18). У відповідності до зазначеного рішення, у КП "Херсонелектротранс" відкриті рахунки у кількох банках, зокрема у ПАТ "Сбербанк". На сайті ПАТ "Сбербанк" чорним по світлому написано:

Скріншот сайту https://www.sberbank.ua/history/

Про всяк випадок збережемо і кешовану копію (http://archive.is/tIc42) — раптом інформацію про банк видалять.

У відповідності до Рішення Ради національної безпеки та оборони України від 02.05.2018 року, ПАТ "Сбербанк Росії" внесено до санкційного списку під номером 704 (додаток 2). Коли у Херсонській міській раді депутат Андрій Дмитрієв пропонував проголосувати за закриття рахунків у банках з російським капіталом, відкритих комунальними підприємствами Херсона, Єгор Устинов делікатно не голосував.

Отже, в країні, де 5 років триває війна з Росією і Росією ж тимчасово окупована частина території, комунальне підприємство, очолюване депутатом Херсонської міської ради від ПП "Опозиційний блок", має рахунок у банку, який є 100% дочірнім банком російського банку. Бінго!

Кредит ЄБРР

27 лютого цього року була проведена робоча зустріч із представниками Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР) та Ernst&Young Global Limited для узгодження плану дій щодо можливої закупівлі тролейбусів для Херсона коштом ЄБРР. До травня 2019 року мають бути представлені перші дослідження щодо системи міського транспорту та діяльності МКП "Херсонелектротранс".

Принаймні так зазначено на сайті Херсонської міської ради. Сумні обличчя очільників міста, ласкаво збережені в історії міста працівниками відділу зв'язків із громадськістю, Ви можете бачити:

Фото робочої зустрічі щодо отримання кредиту ЄБРР. Джерело

Зацікавленість у придбанні тролейбусів, яку озвучив міський голова, вочевидь, прямо пропорційна обсягам податкової заборгованості тролейбусного підприємства: тим більша, чим вищі борги.

Наостанок

Загалом, дуже важко і неприємно визнавати, що вчергове комунальне підприємство боргує шалені кошти, а оновлення тролейбусного парку Херсона — під великим запитанням. Між тим, в незалежності від результатів — відбудеться закупівля тролейбусів чи ні — керівник КП "Херсонелектротранс" зможе маніпулятивно звинувачувати кого завгодно у власній неспроможності керувати підприємством, але не визнавати своїх помилок і не сприяти розвитку транспортної системи міста.

Також важко і неприємно визнавати, що чергові борги можуть бути погашені з міського бюджету — як це і відбувається протягом принаймні трьох років. Вчергове херсонський бюджет може стати не бюджетом розвитку, а бюджетом тотального проїдання комунальними підприємствами міста, які так само тотально очолюються депутатами Херсонської міської ради. Принаймні про все це свідчить практика вже трьох років.

Дуже хочеться, аби в Херсоні нарешті з'явились сучасні тролейбуси з низькою підлогою у достатній кількості — такій, аби її вистачило не лише на показово-туристичний маршрут №1, а й на всі маршрути міста. Це, до речі, не так багато. А ще дуже хочеться, аби контактну мережу подовжили до селища Комишани та кількох інших щільно населених пунктів у межах міста Херсон. Принаймні такі амбітні цілі висловлювались дуже гучно і не так давно.

Євгенія ВІРЛИЧ