Мед з Херсонщини цінують і за кордоном

ТОВ «ГК «Содружество» протягом останнього десятиріччя займає лідируючи позиції на ринку експорту натурального меду з України.

Виробничі потужності Компанії сертифіковані у відповідності до стандарту ІSO 22000:2005. Відповідність якості продукції стандарту підтверджують щорічні аудити швейцарської компанії SGS. Продукція ТОВ «ГК «Содружество» користується попитом на ринках Європейського Союзу та США.

Високі вимоги ринкового середовища вимагають злагодженої роботи всіх ланок процесу виробництва – від закупівлі меду-сировини до доставки готової продукції до кінцевого споживача. Найважливіше місце в системі роботи підприємства посідає робота з виробниками сировини – пасічниками.

ТОВ «ГК «Содружество» докладає максимум зусиль для налагодження взаємовигідної співпраці з фізичними особами-пасічниками Херсонської області. Однак, останній квартал 2018 року та початок 2019 року виявилися несприятливим для всіх учасників експорту – переробників та пасічників. Оптова ціна меду для пасічників знизилася із 40 до 36 грн./кг і це не межа на сьогодні.

У 2017 році Україна експортувала рекордну кількість меду (67,04 тис. тон), паралельно активізувалися країни-конкуренти, зокрема Аргентина, Китай, Індія, В'єтнам, Таїланд. На збільшення обсягів виробництва цього солодкого продукту світовий ринок відреагував суттєвим зниженням цін.

На фоні масштабного падіння цін починаються звинувачення у бік експортерів щодо штучного заниження цін на оптові закупівлі сировини задля отримання надприбутків. Більшість бджолярів, незважаючи на те, що скоро починається новий сезон «законсервували» свій мед, маючи надію, що створення штучного дефіцитузрушить ринок у бік зростання цін як це було у попередні роки.

Звісно, якщо моніторити ціни на полицях закордонних супермаркетів, то зміни непомітні. Середня роздрібна ціна в 3-4 євро за 500 гр. меду (в залежності від виду) проти 1,65 євро/кг оптової, викликає багато питань у пасічників: на якому етапі їх обманюють трейдери? Багато питань виникає навколо кооперації пасічників і виходу на європейські ринки самостійно.

Звісно, це не суперечить законодавству, однак чи готові пасічники сьогодні купувати за власний рахунок сертифіковану тару, запроваджувати принципи HACCP у виробництво, оплачувати результати вітчизняних та іноземних лабораторій, виконувати всі митні формальності та найважливіше – чекати на оплату за відвантажений товар у середньому 30 днів?

Гадаємо, що більшість людей навіть уяви не мають, які складнощі необхідно подолати на шляху до омріяного експорту, адже різниця в цінах «опт-роздріб» іноді не дає змоги повірити в реальність.

Однак, очікування бджолярів можуть виявитися марними, оскільки економічних причин для стабілізації немає. По-перше, протягом лютого імпортери очікують пропозиції від аргентинських виробників, і за всіма прогнозами, врожай має бути непоганим. По-друге, європейський ринок полонили китайські експортери, які готові поставляти свій мед у великих обсягах майже протягом року за найнижчими в світі цінами (за останні 5 років імпорт меду з Китаю зріс на 50%).

По-третє, на ринку США протягом останніх років значно зміцнилися позиції Індії та В'єтнаму. Беззаперечним є той факт, що наш мед має одні з найкращих якісних показників, однак, розрахунки покупців спрямовані на здешевлення вартості сировини, а не на виокремлення українського меду як найкращого й найдорожчого в рецептурі.

Подальші очікування пасічників можуть зіграти поганий жарт з позицією України на світовому ринку меду. Невиконання контрактів не мотивує імпортерів підвищувати ціни, а лише спонукає їх шукати альтернативних та надійних постачальників з Аргентини та азіатських країн.

Наявність значних перехідних залишків на початку нового сезону також не сприятиме підвищенню оптових цін, особливо зважаючи на те, що якість меду погіршуватиметься за рахунок підвищення вмісту гідроксиметилфурфурол (продукт розпаду цукрів, який утворюється при їх нагріванні або при тривалому зберіганні меду).

Тож для багатьох пасічників як і експортерів настав час глибоко замислитись: залишатись в галузі й досягнути взаєморозуміння в діалозі чи покинути цей ринок з вірою тотальної несправедливості та «небажання тяжко працювати на трейдерів» при відсутності обґрунтованих базових показників собівартості виробництва меду...

За матеріалами ТОВ «ГК «Содружество»