У Херсоні провели маршрутну ревізію

У Херсоні провели маршрутну ревізію

Понад півроку ситуацію на ринку транспортних послуг вивчала спеціально створена робоча група.

Тимчасовий орган з'явився після відповідного рішення міського голови.

Представники громадськості, науковці та чиновники від транспорту мали розібратися, чому ж в обласному центрі так лихоманить маршрутну галузь і як привести її в тонус, аби працювала, як годинник.

Розібралися... Висновки оприлюднили на відкритому засіданні, втім, деякі з них стали несподіванкою, м'яко кажучи, неприємною.

Так, представники робочої групи заявили, що для покращення роботи міського транспорту в Херсоні необхідно підвищити тариф. З одного боку - це не новина, бо всі розуміють, що 4 гривні з нинішніми цінами на пальне, запчастини тощо перевізника не влаштовують. З іншого - з досвіду минулих підвищень, якою б не була вартість тарифу, маршрутний сервіс в обласному центрі кращим не стає, а навпаки - тільки погіршується.

Тому-то чергова спроба змусити городян платити за маршрутний квиток одразу на декілька гривень дорожче спричинила свого часу суспільний резонанс. Перевізникам дали зрозуміти - а ви хоча б почніть щось робити для кращого сервісу, покажіть повагу до пасажирів, а вже потім 5 гривень вимагайте!

Відшукати реальні механізми для роботи маршрутного транспорту на новому, значно вищому рівні, перевізникам мала б допомогти та сама робоча група. Але прозорість останньої викликає сумніви.

Представники тимчасового органу, який досліджував стан справ у транспортній сфері міста, заявили: підвищення ціни на проїзд має бути поетапним. треба прийняти тариф 8 гривень, інакше нормального маршрутного сервісу херсонці не побачать... Такий висновок робоча група зробила, вивчивши розрахунки самих перевізників та промоніторивши пасажиропотік у Херсоні.

Щоправда експерти чесно зізналися: працювали не на всіх маршрутах, а вибірково, бо «сканування» роботи маршруток справа дуже витратна. Ану візьми покатайся туди й назад і так цілий день, на різних автобусах.

Пасажиропотік моніторився з урахуванням часових інтервалів, днів тижня, до уваги бралася й густонаселеність районів, через які проходить той чи інший маршрут. Найбільший пасажиропотік припадає на години пік, і це цілком очікувано, більше людей їздять у районах з висотною забудовою, де низька забезпеченість особистим транспортом.

Конкретні цифри робоча група обіцяє оприлюднити на своїй сторінці та сторінках активістів у Фейсбуку. До уваги бралися також кількість автобусів і водіїв, які працюють на кожному маршруті і витрати перевізних підприємств. Схема розрахунку собівартості перевезень прописана постановою Кабміну від 1996 року. Йдеться про паливно-мастильні матеріали, заробітну плату, технічне обслуговування, знос шин, акумуляторів, амортизацію і т.д.

Ще взимку у робочій групі запевняли, що зроблять усе, аби знайти компромісне рішення, яке і перевізників влаштує, і пасажирам по кишені не вдарить. Тепер же тут кажуть, що не були проти підвищення тарифу, просто прагнули покращення сервісу у маршрутному транспорті Херсона.

- Тариф 2018 року - 4 гривні - економічно не обгрунтований. Ну він може бути задіяний, але тоді не має виникати до перевізників ніяких питань стосовно нових автобусів, якості перевезень, нормальних водіїв, тому що на кожну машину має припадати три водії, які мають працювати по 8 годин за кермом.

Коли почали, нас звинувачували в тому, що ми працюємо на перевізників. Але хочу сказати, що в цю робочу групу я прийшов працювати на волонтерських засадах, мене запросили громадські організації, - зазначив доцент кафедри економіки і підприємництва ХНТУ, кандидат економічних наук Дмитро Карлюка.

Присутні на звітному засіданні представники громадськості запитали у експертів: в чиїх інтересах діяла робоча група - громади чи перевізників? Бо, виходить, маршрутному бізнесу не вигідно, отож потрібен новий тариф, а от як пасажиру житиметься, байдуже.

Ніхто не подумав, як їздитиме пересічний херсонець, якому щодня у маршрутках доведеться залишати мінімум 16 гривень. А якщо це дитина, яка крім школи відвідує секції, а якщо малозабезпечена родина? Відповідь представників робочої групи була очікувана — маємо те, що маємо, Херсон не володіє комунальним транспортом, тому й доводиться приставати на ультиматуми приватних перевізників.

Заради справедливості відзначу, крім пропозиції підвищити тариф аж до 8 гривень, на засіданні прозвучали й інші ідеї стосовно роботи транспорту. Експерти наполягають на оптимізації всієї маршрутної мережі Херсона. На думку робочої групи, маршруток в обласному центрі має бути вдвічі менше, ніж зараз...

Так-так, 140 замість 300, за умови, що значна частина автобусів буде великої місткості. Пропонується замінити 40 автобусів на автобуси класу 1, на сто місць, загальною проїзною спроможністю 4 тис. пасажирів за рейс, 70 одиниць транспорту - автобуси класу А - це «Богдани» на 44 місця проїзною спроможністю 3200 пасажирів на рейс замінять старі автобуси класу В загальною проїзною спроможністю 2800 пасажирів на рейс.

Також за баченням робочої групи Херсону достатньо всього трьох магістральних маршрутів, для перевезень між ключовими районами. На них мають працювати великі автобуси, місткістю до 110 осіб, а маршрути повинні бути найдовшими - 30 км і більше. Це мкр-н Шуменський - площа Чорновола, Таврійський - Острів і ХБК - Фабрика - Острів.

Крім того, пропонується розробити 12 маршрутів з автобусами класу А, місткістю до 44 пасажирів. Їхня довжина має бути до 22 км. Автобуси класу В, це в основному «Рута», до 20 пасажирів, обслуговували б 5 маршрутів до 14 км, в основному, йдеться про приватний сектор.

Де ж Херсону взяти таку кількість великих автобусів і як оновити рухомий склад із невеликих маршруток? У робочій групі впевнені: якщо кредити не захочуть брати перевізники, гроші має відшукати міський бюджет... На комунальний автобусний парк, з новенькими автобусами, Херсону необхідно сотні мільйонів гривень.

Треба бути реалістом, це щось зі сфери фантастики. І тим не менш, пропозиції робочої групи передадуть у депутатські комісії, якщо там не зарубають, ідеї висновки експертів потраплять до проекту рішення, який винесуть на сесію Херсонської міської ради.

Марина САВЧЕНКО
Новий день