Комунальний «рай»: чи можна вирватися з нього?

П'ять років тому я випадково потрапила в середовище комунального «раю», і мені відкрився зовсім інший бік реальності. Є чимало речей, які не хочу озвучувати, але те, що можна, спробую донести до читачів.

Почну з того, що на момент введення багатоквартирних будинків у експлуатацію вони вже мали купу браку та невідповідностей: електричний дріт меншого перерізу, підвідний силовий кабель в одному екземплярі, хоча обов'язково повинен бути в наявності резервний кабель; цегла, вкрадена цілими рядами так, що на деяких поверхах перепад між порогом ліфтової камери і поверхової площадки доходить до 0,5 метра; у Свєтлово є будинки, які не мають фундаменту; відсутність належного шару штукатурки (при заселенні люди бачили крізь свої стіни машини, що проїжджали по вул. Мелітопольська), плити перекриття на багатьох будинках покладені не на ребра, а навпаки і т. ін.

На тлі совдепівського будівництва наступні 30–40 років належного обслуговування багатоквартирних будинків не здійснювалося. В тариф ЖЕКу ніколи не входив капітальний ремонт, та й поточний — це не латання дірок, а технічне обслуговування всіх систем і конструктивних елементів будинку. Мешканці багатоквартирних будинків знають, як те обслуговування проводилося, результат — будинки доведені до стану руйнації.

Маючи п'ятирічний досвід, нажитий гулями й саднами, з повною відповідальністю заявляю: тільки ОСББ може реанімувати ваш будинок. Навіть при наявності «поганого» голови у вашому будинку буде виконуватися набагато більше робіт, ніж при ЖЕКах. А на підтвердження мого переконання, хочу поділитися з вами враженнями від моєї недавньої поїздки. Отже, по порядку.

Проект IFC «Енергоефективність у житловому секторі України» організував для голів Каховських ОСББ навчальну поїздку до міста Луцьк. Ми всі отримали культурний шок. Зрозуміло, що без політичного бруду ніде не обходиться, але в Луцьку ці розбірки не позначаються на городянах. Міська влада цього міста йде шляхом реформування ЖКГ- у них масово створюються ОСББ і немає ніякого дотування ЖЕКів. Для ОСББ працюють програми 30% на 70% і погашення відсотків по «теплих» кредитах, а для будинків, які знаходяться в управлінні ЖЕКів,  — програма 60% на 40%.

Перше враження від міста — тут живуть люди, котрі дуже люблять свій будинок. Влада заохочує ініціативних людей, що беруть на себе відповідальність. Уявіть собі: біля ОСББ, яке взяло кредит на модернізацію будинку, міською владою виконується капітальний ремонт внутрішньобудинкового покриття! І не кричать, що в ЖЕКівських будинках теж люди живуть, а стимулюють людей до підвищення культури і відповідальності.

А у нас?.. З гаслами СРСР «нам всі забов'язані» ми будемо ще довго борсатися в цьому болоті. Найважливіше для порівняння — роботи в Луцьку проводить, а у нас виконання капітального ремонту міської власності (наприклад, асфальтового покриття внутрішньобудинкової дороги) перекладають на плечі ОСББ. Але ж це протизаконно! Тим більше, «вішати» потім цю дорогу на баланс ОСББ (як це сталося на вул.Миру, 6). Який БАЛАНС? Дороги — це власність УСІЄЇ міської громади.

Те ж саме відбулося з газовими конвекторами, котрі міська влада «повісила» на голів ОСББ. Яке відношення голова ОСББ має до приватної власності (квартири)? Звертаюся до керівництва міста: внутрішньобудинкові дороги — це власність громади, а не співвласників багатоквартирного будинку!

Підприємці в Луцьку, отримавши в користування землі, не просто викладають на двох прилеглих метрах дешеву плитку, «аби відчепилися», а облагороджують велику ділянку території, самі за нею доглядають й оплачують її охорону. Це означає, що не чиновник або депутат отримав хабар за проштовхування потрібного рішення, а місто поставило умову: бери, але наведи лад. Судячи з ситуації з політичною атмосферою в нашому місті, нам до цього рівня ще рости й рости, на жаль...

Та все ж маю велике сподівання на те, що зміни торкнуться і нашого чудового містечка, тому й роздумую часто, що ми можемо змінити вже зараз. Хочу поділитися ще деякими міркуваннями з приводу збереження коштів громади.

На наступний рік треба розробити програму співфінансування капітальних ремонтів багатоповерхівок у іншому форматі. Поясню: три роки тому капітальний ремонт системи холодного водопостачання у трипід'їзному будинку, виконаний підрядником з його матеріалами, обійшовся у 44 тис.грн. В цьому році зробили розрахунок заміни всієї магістралі холодного водопостачання у восьмипід'їзному будинку такими самими матеріалами з урахуванням того, що ОСББ саме закуповує матеріали і наймає виконавця робіт — сума склала 42 тис.грн. Різниця — у 2,5 рази як мінімум.

Далі — капітальний ремонт м'якої покрівлі 160 м2 за умови, що ОСББ саме закуповує матеріали й наймає підрядника, обходиться у 16 тис.грн., а розрахунок підрядника з його матеріалами — 32 тис.грн.

Доцільно буде розробити положення, за яким матеріали оплачує місто, а роботу — ОСББ чи навпаки. Розумію, що це додасть клопоту головам ОСББ, але так буде економія бюджетних коштів у два рази.

Якщо депутати не передумають і будуть виділені гроші на створення «Револьверного фонду» при Громадській спілці ОСББ «Каховка», то ОСББ матимуть змогу отримувати безвідсоткову фінансову допомогу на оплату цих робіт. Такий порядок фінансування з місцевого бюджету привчить людей до відповідальності та дасть шанс отримати кошти вдвічі більшій кількості будинків.

Лілія МАРТИНОВА, голова правління АОСМД «Спільна справа»
"Каховська Зоря"