Час створювати кооперативи

Час створювати кооперативи

Сільське господарство є однією з найважливіших галузей виробництва в Україні, а село й сільська громада — важливими чинниками розвитку сучасного суспільства. Проте сьогодні АПК України переживає період глибокої кризи, зумовлений факторами загальноекономічного характеру.

Все частіше й частіше люди говорять про те, що в особистому селянському господарстві утримувати корів невигідно. Майже в кожному селі гірко журяться через низькі закупівельні ціни на молоко. Мовляв, із Росією проблеми, а там – основні споживачі молока з України.

Немає експорту – немає й ціни. Що буде далі – передбачити важко. Ще одне проблемне питання – це якість молока.

Вона досить на низькому рівні, тому закупівельники не можуть запропонувати достойну ціну. На Каховському ринку, звісно, ціни набагато вищі, однак там усі не торгуватимуть.

Але тоді постає питання: «Чи є вихід з цієї ситуації? Чи можливо розірвати це замкнуте коло і, коли селяни будуть отримувати гідну ціну за молоко?!».

Для ефективного господарювання сьогодні доцільно створювати міні-ферми по 10-12 корів.

Такий підхід є необхідним у зв'язку з тим, що виробництво молока на міні-фермах потребує незначних капіталовкладень та частково може вирішити питання підвищення якості молочної сировини. Окрім цього, дрібнотоварним виробникам доцільно об'єднуватися в молочарські кооперативи задля сприяння формуванню товарних партій продукції, її централізованій реалізації та можливості підвищення закупівельних цін.

На Херсонщині уже створено декілька молочарських кооперативів. Одним з них є молокопереробний сільськогосподарський кооператив «Олешківське молоко», що знаходиться в селі Козачі Лагері Цюрупинського району. Кооператив створила козачелагерська громада у 2008 році, ініціатором, його засновником і головою став Юрій Федорович Лисенко.

До кооперативу входять 40 осіб, які утримують у своїх домогосподарствах близько 130 голів дійного стада. Завдяки створенню кооперативу з'явилося 7 робочих місць. Закупівля молока здійснюється тільки від клінічно здорових тварин у молочну автоцистерну. Крім того, в кооперативній власності – сучасна лабораторія для визначення якості молока.

Молочна сировина, яка відповідає ветеринарним вимогам, поставляється приватним підприємцям. Також кооператив тісно співпрацює з фірмами, що виготовляють напівфабрикати (вареники та млинці з сиром), налагоджено співпрацю з ресторанами, куди поставляють на замовлення бринзу і сметану.

На сьогодні середня закупівельна ціна вища на 10-15 % за 1 літр молока, ніж на молокопереробних підприємствах. В кооперативі передбачено й інші бонуси, до того ж, працюють тут прозоро. Тож чимало жителів з навколишніх сіл, для яких молоко – основне джерело доходів, здають і хочуть здавати свою молочну продукцію саме цьому кооперативу. Та й засновник усі зусилля спрямовує на розвиток кооперації.

Саме завдяки своїй наполегливості голова кооперативу домігся того, що інші вважали неможливим, і зробити утримання великої рогатої худоби в рідному селі вигідним, забезпечивши якість продукції та її надійний збут і справедливі закупівельні ціни на молоко.

Сьогодні багато сільських родин мають досить невеликі доходи і виживають тільки завдяки тому, що самі виробляють. У цей непростий час соціально відповідальний бізнес може допомогти поліпшити їхні умови життя й одночасно підвищити якість виробленої сільськогосподарської продукції, в даному випадку – молока.

Не секрет, що якість молока від деяких приватних господарств бажає бути кращою: корів доять руками, що призводить до потрапляння бактерій з рук доярки, вим'я попередньо не обробляється, молоко переливається у відра або цистерни, не охолоджується, перевозиться в машинах, не оснащених охолоджувальним обладнанням. Основна проблема в розвитку молочних кооперативів полягає в створенні відповідної матеріально-технічної бази, а найголовніше бажання самих жителів сіл — брати на себе відповідальність та певні зобов'язання. На жаль, люди звикли жити, щоб за них думав і дбав хтось інший.

Кооперативи тільки виграють в якості своєї продукції порівняно з тим, якої якості молоко надходить від населення, переважна більшість якого виробляється в антисанітарних умовах. І коли переробні підприємства надаватимуть перевагу якісній сировині, кооперативи будуть у виграші, адже молочні підприємства та заводи прийматимуть в них молоко постійно. Тобто, молочарські кооперативи конкурентоспроможні на ринку молока.

Сьогодні саме ринок диктує нові умови, за якими жителі сіл повинні встигати та своєчасно реагувати на них. Створювати молочарські кооперативи можуть тільки ентузіасти, лідери своєї справи, які хочуть жити і працювати по- новому. 

Лариса Бруцька, головний спеціаліст,
головний зоотехнік відділу агропромислового розвитку Каховської райдержадміністрації
"Каховська Зоря"