- Обговорювалися найбільш нагальні проблеми у сфері дошкільної та шкільної освіти, як то нестача місць в дитячих садках, створення опорних шкіл та закупівля шкільних автобусів, фінансування закладів професійно-технічної освіти.
Була презентована також концепція «Нової школи», запропонована МОН. В основі її мають лежати компетентністний підхід, педагогіка партнерства, автономія школи і вчителя.
В цілому на тлі численних проблем, які переживає сьогодні освіта, звичайно, головною є проблема недофінансування.
Ми можемо розробляти різні концепції реформи, презентувати їх для широкої аудиторії, науково обґрунтовувати, а проте за відсутності реальних ресурсів вони так і залишаться на папері.
Головною діючою силою реформи середньої школи може бути лише вчитель. Нова якість школи неможлива без відповідної зарплати вчителя, зручних і мотивуючих умов праці для нього. У нас же серйозна нестача вчительських кадрів в регіонах країни незабаром може стати реальністю.
Необхідно думати також про комплексність підходу до реформування. Ситуація з «реформуванням» профтехосвіти, яку просто «передали на місця», показує, що нова модель фінансування, накладена на стару інфраструктуру, не працює.
Якщо ми не вирішили питання не лише розподілу грошей, але й повноважень і відповідальності, не напрацювали відповідну узгоджену позицію з місцевими органами влади, то система не буде працювати.
Так само потрібно мати механізми делегування повноважень у сфері вдосконалення шкільних програм, у тому числі навчально-методичного забезпечення. В перспективі ці функції необхідно передавати на місцевий рівень, на рівень фахової педагогічної спільноти.
Навряд чи міністри та заступники міністрів зможуть завжди в подальшому працювати «старшими методистами» по країні і розвантажувати навчальні програми.
Говорячи про компетентністний підхід до навчання, хочу підкреслити, що компетентність – це особиста здатність людини на основі вмінь, знань та навичок вирішувати конкретні професійні задачі в конкретних обставинах з розумінням наслідків своїх дій і відповідальності.
Компетентність формується на основі комплексу базових знань та навичок. Тому необхідно чітко розуміти, з якого віку слід говорити про компетентністний підхід в освіті.
До того ж орієнтація на інноваційну економіку змушує нас говорити не стільки про компетентності, скільки про фундаментальні знання з математики та англійської мови, викладання яких необхідно системно покращувати в нашій школі.
У підсумку, зазначу, що фінансування освіти у розмірі 7% ВВП на сьогодні є необхідним і життєво важливим. Без цього ми не зможемо досягти прориву ні в реформах, ні в економіці.
Народний депутат України
Олександр Співаковський