Обласна влада Херсонщини про соціальну допомогу

Голова Херсонської облдержадміністрації Андрій Гордєєв і директор Департаменту соціального захисту населення ОДА Геннадій Причина в ефірі телеканалу «Скіфія» розвіяли міфи про субсидії і розповіли про спрощений порядок їх отримання

– Пане Георгію, давайте розпочнемо із найпростішого: де, коли в області можна оформити субсидії і хто має право ними користуватися?

Геннадій Причина: – Сьогодні субсидію оформити дуже просто. Треба лише звернутися до органів соціального захисту за місцем проживання. Можна прийти особисто, можна направити лише два документи – заяву і декларацію – поштою. В декларації навіть не потрібно вказувати ваші доходи, тільки вид доходу.

Далі органи соціального захисту населення спрацьовують автоматично і отримують усю необхідну інформацію. Після цього органам соцзахисту дається п'ять днів, щоб направити відповідну інформацію на запит по кожному субсидіанту до надавачів відповідних послуг: Обленерго, газ і т.ін.

Коли ми отримуємо інформацію, протягом 10 днів повинні нарахувати розмір субсидії і протягом місяця направити людині повідомлення. Субсидія оформляється з моменту подачі заяви, від того числа, яке в ній вказано. Тобто навіть якщо виникають затримки з повідомленням, нарахуваннями, субсидія в будь-якому разі призначається з моменту подачі заяви.

– У якому випадку можуть відмовити у наданні субсидії?

– Єдиний випадок, передбачений законодавством, – це разова покупка протягом 12 місяців із моменту звернення до органів соціального захисту більше ніж на 50 тисяч гривень.

Все інше – наявність паю, депозиту, двох-трьох автомобілів чи квартир не впливає на призначення субсидії. Вираховується тільки різниця між сукупним доходом і витратами на житлово-комунальні послуги.

– Чому варто саме зараз, влітку, подбати про оформлення субсидії?

– Наведу приклад у цифрах. Зимовою субсидією у нас скористалося 164 тисячі сімей. Літню субсидію в автоматичному режимі призначено 102 тисячам сімей. Тобто 62 тисячі сімей мають право тільки на зимову субсидію.

Сьогодні людям не потрібно звертатися до органів соціального захисту за продовженням субсидії,перерахунок із зимової на літню субсидію проводиться автоматично,за наявною базою.

Ті громадяни, які сьогодні бачать, що вони неспроможні сплачувати за новими тарифами, мають звернутися до органів соцзахисту. Заяву і декларацію для отримання державної компенсації можна направити поштою.

Головне це зробити сьогодні, до настання зимового періоду 1 жовтня, щоб ми мали можливість за цей час їх опрацювати без напруги. Адже громадяни часто тягнуть до останнього, а потім штурмують наші управління.

– Пане голово, Ви разом із фахівцями управління соціального захисту пристали на пропозицію громадськості і влаштували акцію просто неба, де говорили про субсидії, розвінчували міфи, консультували і навіть декому оформляли субсидію. Як гадаєте, люди Вас почули?

Андрій Гордєєв: – Ті, хто були там присутні, почули. Жителі тих населених пунктів, куди ми виїжджали з виїзними нарадами, так само почули. І зараз ми цю практику виїзних нарад застосовуватимемо по всій Херсонській області. Мої особисто будуть у кожному райцентрі, голів райдержадміністрацій – у кожному населеному пункті відповідного району. План – графік виїзних нарад уже розписано. Жителям Херсонщини його буде повідомлено головами райдержадміністрацій.

Ми їздимо з представниками соціальної служби, з комп'ютером. Люди звертаються за консультацією і допомогою в оформленні субсидій. Дуже багато питань ми вирішуємо прямо на місці. Доводилося і розвіювати страхи, нав'язані людям певною політичною силою задля свого піару перед виборами у Верховну Раду, які у нас відбулися по 183 виборчому округу.

В цілому вирішенням питання підготовки до опалювального сезону ми займаємося ще з травня. Проведено вже дві колегії Херсонської облдержадміністрації. Хочу підкреслити, що ми, як обласна влада, піклуємося про кожну людину, кожну родину, яка потребує допомоги. І якщо вам, дорогі земляки, потрібна субсидія, ми забезпечуємо всі умови для отримання державної компенсації.

Ми постійно на контакті з урядом для того, щоб в опалювальний період увійти спокійно, без істерик і стресів, щоб люди дійсно мали відчуття стабільності. На сьогодні за наявності субсидії платити за комуналку дешевше, ніж платили до підвищення тарифів без субсидій. Тому що 10% від усього сукупного доходу платить споживач, усе, що вище, бере на себе держава.

– Гроші є на це?

– Так, гроші на субсидії є. Жодних перешкод між громадянином і відділом соціального захисту немає. Особливо необхідні субсидії людям, які користуються природним газом. Ця категорія якраз найбільше і охоплена сьогодні державою. Є у нас труднощі з твердим паливом, вартість визначено –1,5 тисячі гривень.

Але це питання піднімається перед урядом. І я впевнений, що на новий опалювальний сезон буде інша ціна на тверде паливо й інша субсидіарна допомога домогосподарствам, які користуються твердим паливом.

Але найголовніше, не треба чекати зими, опалювального сезону. Знайдіть сьогодні 15 хвилин для заповнення заяви і декларації – ось і все, що потрібно зробити для отримання безповоротної допомоги від держави у вигляді субсидій.

– Уряд пропонує вже до кінця року перейти на монетизацію субсидій.

– Для того, щоб перейти на монетизацію, необхідно було спочатку створити базу тих, хто потребує державної компенсації. Раніше, коли ми закуповували газ у Росії по 450 доларів за тисячу кубів,для населення він був по 30 доларів. Ця різниця лягала на плечі державного бюджету. Вона так і називалася – субвенція на різницю в тарифах. Кожна тепло -, енергопостачальна організація мала цю субвенцію з держбюджету.

Ця дірка гасилася напряму з державного бюджету України, а значить, нашими з вами податками. Сьогодні цю ситуацію поламали, вивели в персоніфікацію. Тобто кожна людина, у якої витрати на комуналку перевищують встановлений державою відсоток щомісячного доходу, має право на отримання субсидії.

Отже, перший етап – ми персоніфікуємо, другий – монетизуємо.

Безпосередня монетизація – це вже перспектива наступного року. Більше того, певна динаміка по економічній ситуації, по надходженнях до бюджету дозволяє з впевненістю говорити про те, що з осені у нас буде бюджетний приріст соціальної сфери: будуть збільшені пенсії і заробітні плати.

Тож з одного боку допомога від держави у вигляді субсидій, з іншого – підвищення соціальних стандартів. І ми маємо в зиму увійти з впевненістю. Головне, що сьогодні держава виділяє кошти на енергоефективні заходи для домогосподарств. Ті домогосподарства, які сьогодні отримують субсидію, мають вжити енергоефективних заходів.

Встановлюйте альтернативні котли, а не газові, встановлюйте нові вікна, утеплюйте стіни, покрівлю. На все це держава дає 30% компенсації. Крім того, у нас є обласна програма, за якою ми надаємо близько 10%компенсації. Є райони, наприклад, Генічеський, який так само пішов назустріч жителям – додає ще 10%.

Таким чином виходить, що заміна вікон для людини коштуватиме близько 50%. Причому ці 50% будуть на виплат. Такі заходи необхідні. Ми ніколи не зійдемо з газової голки як держава, не почнемо використовувати альтернативну енергетику, не будемо застосовувати реальні енергоефективні заходи, поки не почнемо рахувати вартість енергоресурсів.

– На сьогоднішній сесії Херсонської міської ради піднімалося питання введення мораторію на тарифи. Наскільки це юридично правильно? Адже є низка міст, таких як Київ, Дніпро, які вже прийняли рішення про мораторій.

– З юридичної точки зору це цілковита фікція, тому що тарифи встановлює НКРЕКП. З точки зору практичності і бюджетного законодавства, якщо певна громада приймає рішення залишити тарифи на попередньому рівні, накладає мораторій і відповідно економічно обґрунтованими їхне робить, то цю різницю має хтось покривати.

Я прямо говорив із депутатами: ви маєте право як міська рада прийняти рішення про мораторій, але при цьому перед вами постає серйозне питання: де знайти гроші на компенсацію тепло-, енерго - постачальним організаціям. І вони почули мене.

– Повертаючись до теми субсидій, хочу звернутися до Геннадія Георгійовича із запитанням: як ставляться до субсидій у сільській місцевості і в місті? Де більше страхів і які найпоширеніші міфи?

Геннадій Причина: – Ніхто з 164 тисяч осіб не відмовився від субсидії. Є одиничні випадки, але знову ж таки зі страху. Потім люди знову повернулися на субсидію. Більше острахів у містян, зокрема про майно.

У селах до державної допомоги нормально ставляться. Якщо порахувати середній розмір субсидії по області, він склав 1200 гривень. У цілому в області за період із травня минулого року по червень цього року ми нарахували субсидій на мільярд двісті мільйонів.

– Цікаво, чим мотивували свій вчинок люди, які мали субсидію, а потім відмовилися?

Геннадій Причина: – Причиною відмови був надлишок коштів на рахунку по субсидіях. Тобто людина економно використовувала енергоресурс, і на її особових рахунках на житлово-комунальні тарифи залишався надлишок коштів.

Людина боялася, що ці кошти їй доведеться потім повертати. Лякають громадян і безпідставні чутки про те, що нібито діти повинні будуть платити за субсидії, що в разі продажу житла, а також за наявності депозиту кошти треба буде повертати.

Андрій Гордєєв: – Я хотів би наголосити, що сьогодні державі вигідніше сплачувати персоніфіковані субсидії, ніж,як це було раніше, субвенцію на різницю у тарифах. Для порівняння: раніше 170 мільярдів різниці у тарифах держава компенсувала компаніям, сьогодні субсидії населенню обходяться в 40 мільярдів.

І вигода тут не тільки для держави. Цих 170 мільярдів були нашими з вами податками. Тобто все населення України платило за ці дешеві тарифи. До того ж, споживаючи ці необґрунтовано дешеві енергоресурси, однаково низьку вартість сплачували як громадяни, які мали великі доходи та будинки, так і ті, хто ледве зводив кінці з кінцями.

Ця спекуляція не могла тривати вічно. Відповідно уряд взяв курс на персоніфікацію субсидій і в подальшому на монетизацію. Сьогодні ми в першому етапі. Так, були незручності. Але це необхідний процес, який ми маємо спокійно пережити, по-філософськи, по-мудрому, як наш народ це вміє.

– Тим більше зараз порядок отримання субсидій уже систематизовано. Можна навіть у вихідні оформити цей вид державної допомоги.

Геннадій Причина: – Сьогодні встановлено чергування у районних і міських відділах управління соціального захисту. Крім того, ми вже повністю готові технічно. Оновлено комп'ютерну техніку на більш сучасну, працює швидкісний Інтернет, який дає змогу обмінюватися базою даних із постачальниками. До того ж ми за цю зиму напрацювали алгоритм роботи, фахівці отримали необхідний досвід, що убезпечує від помилок.

– Пане голово, серед питань, яких обов'язково хотілося б торкнутися, основні месседжі учорашнього засідання колегії облдержадміністрації та інвестиційний клімат нашої області.

– Ми проводили колегію по соціально-економічних показниках Херсонщини. Коли розбираєш кожен показник, за яким Херсонщина займає певне місце в Україні , розумієш,на чому необхідно зосередити увагу підрозділам у третьому, четвертому кварталах.

Саме тому ми провели таку широку колегію, залучили всі структурні підрозділи, дали оцінку кожному з них і найголовніше, дали вказівку, що потрібно зробити найближчим часом для того, щоб показник в загальному індексі по Україні піднявся на вищий рівень.

– А що буде, коли структурні підрозділи не виконають поставлені перед ними завдання?

– Прощання. На сьогодні всі соціально-економічні показники по суті зводяться до одного – це інвестиційний клімат у Херсонській області, це відсутність рейдерства, тиску податківців, бюрократичних процедур та зволікань у дозвільних процедурах.

Дотримання цих принципів потім реалізується у притік іноземних інвестицій, у конкретні робочі місця, доходи населення.

Це все для нас є консолідованим результатом на третій, четвертий квартал. У нас є певні напрацювання по інвестиційному клімату, і ми все це реалізуємо.

За матеріалами ХОДТРК «Скіфія»