Вибори у Херсоні вже можна вважати нелегітимними?

Вибори у Херсоні вже можна вважати нелегітимними?

Сьогодні той самий день, коли територіальні виборчі комісії мають винести остаточний вердикт щодо участі політичних сил у процесі виборів.

Та чи мають на це право районні у місті Херсоні територіальні виборчі комісії?

Перед тим, як викласти суть питання, дозволю собі висловити два судження:

Судження перше: Говорять, що державою можуть управляти всі кому заманеться, для цього достатньо бути патріотом, а все інше це «понти» (вибачте за сленг).

Я завжди вважав, що це не зовсім так. Я постійно говорю про те, що професіоналізм і фаховість, освіченість ще нікому не ставали на заваді.

Бігати по майданах і відстоювати власні інтереси це добре, але перед тим, як виходити до людей, і нав'язувати власну думку, було б непогано як мінімум мати знання, культуру тощо. Коли від вас дурно тхне, то якими би ви розумними не були, розмовляти з вами неприємно. А коли до смороду додати відсутність розумної думки, то розмовляти взагалі не має сенсу.

До цієї думки мене підштовхнула ситуація, яка сьогодні склалася із тим, як сформовані і працюють територіальні виборчі комісії. При цьому, чим нижче рівень комісії (від області до села чи селища) тим більше розумієш, що кухарка повинна бути все ж біля плити і готувати смачну їжу, а іншими питаннями повинні займатися ті, хто на цьому розуміється.

Я не маю юридичної освіти, а тому не беруся стверджувати, що все, що я висловлю є істиною у останній інстанції. Але, все ж, маючи «невеличкий» досвід у питаннях виборів і веденні виборчого процесу, дозволю собі висловити деякі думки.

Під час цього виборчого процесу, у якості експерта, мені довелося побувати у кількох районах області, і від того, що іноді доводиться чути від членів ТВК волосся ставало дибки. Некомпетентність вбиває. Люди не тільки не знають Закон, а навіть не розуміються на самому принципі проведення виборчого процесу.

Більшість комісій діє як їм заманеться. Ось приклад одного з діалогів:
- А ось нам сказали, що повинно бути так.
- Хто сказав?
- А ось тут приходила жіночка, з одного із штабів, вона все знає, вона працює вже не перший рік.
- Але ж те, що вона сказала протизаконно.
- Так ми не знаємо. Нам сказали, ми так і робимо...

Коли починаєш показувати статті Закону, коли починаєш роз'яснювати людям, що різні статті Законів кореспондуються одна із іншою, і відривати одне від іншого неможна, люди розводять руками: «Нас не вчили». Коли пояснюєш, що одне витікає із іншого, і що треба діяти виключно так, як того вимагає Закон у відповідь чуєш: «Ну, ми ж не знали. Нам сказали - повинно бути так, от ми й вимагаємо».

Дивує й те, що частина представників партій, так само ведеться на такі вимоги членів комісій і йдуть переробляти документи так, як того хочуть члени комісій, а не так, як того вимагає Закон. Питаю: «Чому?». Відповідь: «Ну, чого з ними сваритися. Ще потім не зареєструють. Вони ж рішення приймають». Це говорить про те, що у штабах працюють так само люди, які не володіють юридичним виборчим фахом.

Приклад. В одній із комісій відмовилися приймати і реєструвати документи одразу у кількох партій лише тому, що «немає заповненого у електронному вигляді додатку №9 до Постанови ЦВК №239, від 9 вересня 2015 року «Про Порядок надання Центральній виборчій комісії інформації щодо підготовки та проведення місцевих виборів»(?).

В комісії заявили: «Ми керуємося Рішеннями ЦВК, а не вашим Законом, і тому приймати документи не будемо. Вас багато, а нас мало. Дайте електронний варіант заповненого додатку».

Чути про те, що відповідні статті Закону мають вичерпний перелік документів, які повинна вимагати комісія, там й чути не хотіли. Мої довірителі, яких я консультую, були у паніці і шоці: «Як це ми пропустили таку річ? Не підготували такі списки, і чому я їх про це не попередив»?

Довелося дещо пояснити членам комісії. Порада була дуже простою: прочитайте що то за додаток, який до речі повинні підписувати голова та секретар комісії, а от, заповнювати його представники партій взагалі не мають права. Читаємо. Документ має назву «СПИСОК зареєстрованих депутатів»(!).

Комісія ще не зареєструвала кандидатів, але вимагає заповнити повідомлення для ЦВК, яке містить список вже зареєстрованих депутатів. Я порадив «заповнити списки», якщо ТВК поставить печатку та номер рішення, яким вона вже зареєструвала до складу відповідної ради їх представників. Це було б смішно, якби не було так сумно...

Не просто люди «з вулиці», а державні службовці навіть не дали собі раду прочитати назву документа. А ті, хто пішли виконувати і принесли такий паперовий та електронний носій? Як можна назвати представників цих політичних сил? І ми говоримо, що кухарі можуть займатися процесом? Так, можуть тільки результати... плачевні.

Судження друге: Журналістів часто звинувачують у тому, що у гонитві за «підсмаженими» повідомленнями ми втрачаємо об'єктивність, неупередженість, правдивість і т.і. Як професійний журналіст, який більше 30 років займається цією справою на професійному рівні я неодноразово чув такі звинувачення і у власний бік: «Ну, що Ви, журналіст, зробили доброго для людей?», або: «Ну, що ви можете зробити доброго для громади?».

Такі запитання чую зараз, як сподіваюсь майбутній депутат Херсонської міської ради, куди маю честь балотуватися (поки не зареєстрували, не буду займатися саморекламою). А стаючи на захист «мундира» можу навести приклад з власної роботи. Під час минулої каденції, коли я був депутатом Херсонської міської ради, скажу відверто, що завдяки моєму журналістсько-депутатському розслідуванню, яке я тоді провів разом із своїми студентами, у місті 5 років не піднімали ціни на проїзд у маршрутках. Ми довели, що ціни не мають підґрунтя. То ж, журналісти не завжди нічого не роблять.

Реалії сьогодення: Вчора довелося побувати у Комсомольській у місті Херсоні територіальній виборчій комісії. Одна з політичних сил попросила мене побути при тому моменті, коли будуть здавати документи. Їм здалося, що до них ставляться дещо упереджено.

Наприклад член комісії відмовився приймати документи лише тому, що там стояло слово «доручення». Член комісії сказав, що людина, яка прийшла здавати документи, повинна мати від партії «Довіреність». І прочитавши дівчині коротку лінгвістичну лекцію, дослідивши морфологічні зв'язки чогось там з чимось відправив переписувати «Доручення» на «Довіреність». При цьому у жодній із інших ТВК (понад 40), куди представники цієї політсили здавали ті ж самі «доручення», однотипна «помилка» не стала підставою не прийняття документів.

Добре. У Законі насправді вжито слово «довіреність». Будемо вважати, що таким чином член ТВК став на «букву» Закону. Через годину, коли «Довіреність» була готова, разом із дівчиною, яка повинна була здавати документи поїхав у ТВК і я.

Перше, що ми почули від того самого члена комісії: «Я не буду приймати у вас документи, у вас нотаріально не повірена копія Свідоцтва про реєстрацію партійного осередку. Це підстава відмовити вам у прийнятті документів». Дівчина, руками що тремтіли, почала збирати документи. В очах ледь не сльози. Що робити? 18 година. Питання: «Де шукати нотаріуса?». Ні. Не правильно. Питання повинно звучати так: «Де шукати розум?». На моє зауваження, що копія свідоцтва не повинна бути повірена нотаріально, член комісії сказав щось на кшталт не треба мене вчити...

А я й не збирався. Просто нагадав, що відповідно до п.2, ч. 1, ст. 39, свідоцтво насправді повинно бути повірене нотаріально, але тільки у тому випадку, якщо воно не «... засвідчено територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян» (так говорить Закон), а відповідна печатка там стояла.

- Ви хочете сказати, що це «мокрий» відбиток печатки, - запитав у мене член ТВК?
- А що, є сумніви? Чи є підстави вважати, що це не так? Можемо призначити експертизу, але перед тим треба подати заяву у міліцію, звинуватити партію у тому, що вона підробила документи, потім звернутися до суду, і суддя призначить (можливо) відповідну експертизу, - скромно зауважив я у відповідь.

Інцидент було вичерпано. Документи стали приймати далі. Там знайшлися помилки. Незначні. На них член комісії і вказав. Все правильно. А я сидів і думав: скількох ще людей цей милий дідусь довів до сліз і відправив пити валідол та витрачати зайві гроші, посвічуючи нотаріально те, що вже є законним?

Та все це виявилося тільки експозицією до головного... Після повторної здачі документів партію зобов'язали переписати зави від кандидатів тому, що вони написані «неправильно». Це викликало збентеження. Стандартний зразок. Форма з офіційного сайту ЦВК. Що там могло бути? Комсомольська у місті Херсоні виборча комісії не прийняла заяви на підставі того, що «шапка» написана «невірно».

Там вважають, що до комісії треба звертатися: «Комсомольська у місті Херсоні виборча комісія Херсонської області». У заявах не було саме словосполучення «Херсонська область». Всі намагання пояснити, що «Херсонська область» не відповідає нормативно-правовій базі ЦВК – прийняті до уваги не були. Заяви повезли переписувати. Часи показували далеко за 22 вечора...

Допитливий журналістський розум заставив відправитися на пошук правди. Вона може виявитися жахливою для нашого міста. Всі три комісії у місті сформовані та діють незаконно (думка поки що тільки журналіста).

Вибачте, але наведу трішки сухих слів Закону України «Про місцеві вибори»:
- п. 3, ч. 1, ст. 12: «виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів»;

- абз. 2, п.3, ст. 19: «Районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом, де не утворені районні у місті ради, утворюються для здійснення передбачених цим Законом повноважень у відповідному виборчому територіальному окрузі стосовно виборів депутатів міських рад та міських голів»;

- п. 2, ч.2 «Повноваження виборчих комісій», ст.19: «територіальної виборчої комісії – на територію відповідного виборчого округу або виборчого територіального округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів»;

- ч. 8, ст. 22: «Міські територіальні виборчі комісії міст, до складу яких входить інше місто, селище, село, формують склад відповідних міських, селищних, сільських територіальних виборчих комісій»;

- відповідно до ст. 25 «Повноваження ТВК», вони: «утворюють територіальні виборчі округи», «реєструють кандидатів», «затверджують тексти виборчих бюлетенів», замовляють їх друк, встановлюють підсумки та результати по відповідних виборах і мають ще купу прав.

Одним словом вони повинні діяти тільки в рамках чинного законодавства і ні у якому випадку не повинні виходити за межі визначених повноважень. Закон чітко визначає, як само комісія на відповідному рівні (їх умовно 4) повинна діяти.

Міська ТВК (там де є районний поділ), в нашій області тільки Херсоні, повинна утворювати районні ТВК. Відбуватися це повинно виключно у межах тих повноважень, на як розповсюджується територіальна приналежність. Т.т. в рамках одного міста (однієї території).

Складний новий Закон, і фахова неспроможність членів міської ТВК, може виявитися, зіграли злий жарт, який нам може дорогого коштувати. Всі цитати із Закону я навів для того, аби необізнаному читачеві стало зрозумілим те, про що йтиме мова далі.

Коли у «Комсомольській районній виборчій комісії у м. Херсоні» відправили представників партії переписувати заяви, я був здивований тим, що від партії вимагають робити те, що входить у протиріччя з рішеннями ЦВК (вищий орган, рішення якого повинні виконувати всі комісії нижчого рівня).

На сайті ЦВК можна знайти всю інформацію про всі комісії. Так, у Додатку № 37, Постанови № 239, від 9 вересня 2015 року, про «Порядок надання Центральній виборчій комісії інформації щодо підготовки та проведення місцевих виборів» є «ПЕРЕЛІК кодів територіальних виборчих комісій та місцевих рад», у якому «Комсомольська районна у місті Херсоні виборча комісія (рада)» позначена кодом 04001.

Чи випадково там відсутнє словосполучення «Херсонської області»? Хто знає. Можливо у ЦВК помилилися, і у Херсоні знають краще?

Дивимося далі. На сайті ЦВК є цікава інформація щодо всього і всіх, хто бере участь у виборчому процесі.

Наприклад закладка «Адміністративно-територіальний устрій України», у розрізі «Херсонська область (райони у містах).

Як бачимо там позначений район, але немає жодного слова про «область».
Дивимося далі.

Тут у нас з'являється селище міського типу Комишани, де є власна селищна рада. Туди будуть обиратися депутати, тож там повинна бути своя ТВК. Подивимося як вона називається, на сайті ЦВК.

Невже й тут у ЦВК помилилися і не вказали головного, що Комишанська селищна виборча комісія (Комсомольський район) не знаходиться вона у Херсонській області?

До речи так по кожній комісії, у кожному селі чи селищі – бачите самі. Та, може все ж у ЦВК знову помилилися, все ж таки Комсомольську назвали якось по-іншому.

Та, ні виявляється, що вони все ж праві. Є ще один документ який засвідчує, що помилилися все ж у Херсоні. Перед вами банківські реквізити для отримання грошової застави.

У графі отримувач, чітко вказана юридична назва, яка того вимагає Закон: «Комсомольська районна виборча комісія у м. Херсоні». Чому ж у комісії упевнені, що вони повинні називатися по-іншому?

Їх так «обізвали» у Херсонській міський ТВК, коли створювали. Судячи з усього готуючи рішення там не поцікавилися, а як юридично правильно повинен називатися цей орган.

Хтось виявився занадто самовпевненим? Комусь невистачило знань? Як могло так статися, що ЦВК приймає рішення про утворення ТВК як юридичної особи з однією назвою, а міська ТВК формує склад зовсім іншої? Як сталося так, що гроші має отримувати одна юридична особа, а фактично отримує інша?

Адже якщо йти за логікою членів комісії у Комсомольському районі, то гроші, які перерахували на спеціальний рахунок всі партії, фактично не надійшли на її адресу? Тоді ТВК зобов'язана відмовити у реєстрації всім партіям, адже всі партії не виконали головну, ключову – невід'ємну умову Закону, жодна з них не внесла відповідній юридичній особі грошову заставу!

Якщо це так, то виходить, що всі партії порушили Закон? Чи все ж комісія перевищила свої повноваження, вимагаючи від суб'єктів виборчого процесу ті документи, які не відповідають дійсності. Чи все ж у Комсомольській ТВК праві, а помилилися у міський при її створенні.

Якщо це так, то всі три районні ТВК у Херсоні не відповідають умовам чинного законодавства, а отже не мають права вчиняти будь-які дії. Тобто всі рішення, які вони прийняли до цього моменту і будуть приймати далі нелегітимні. Виходить, що ЦВК утворила одну комісію, а працюють в ній члени іншої? То хто ж буде встановлювати результати та підсумки?

Відтепер слово за юристами. Будемо чекати. Сьогодні останній день реєстрації...

А може сьогодні у Херсоні старт всього процесу від самого початку?

Сергій ОСОЛОДКІН
Заслужений журналіст України

Фото сайту Сегодня