Наскільки прозоро діє херсонська влада?

За більш ніж рік, який пройшов після дострокових виборів міського голови Херсону, вже можна робити певні висновки...

Чи відбулись зміни щодо забезпечення доступності та прозорості у роботі міської влади, чи змінились взаємовідносини між владою міста та мешканцями територіальної громади?

Новообраному міському голові у спадок дістався не тільки депутатський корпус, обраний у 2010 році, але і діючі Статут територіальної громади міста Херсона та прийнятий у листопаді 2010року «Регламент Херсонської міської ради VI скликання». Саме ці нормативні документи регламентують взаємовідносини як у територіальній громаді міста так і її можливості впливу на міську раду та участі у процесах, які відбуваються у місті.

Слід зазначити, що Статут територіальної громади міста Херсона надає суттєві повноваження мешканцям, пов'язані з їх можливою участю у «вирішенні будь-яких питань, віднесених до відання місцевого самоврядування» (ст.70, яка регламентує компетенцію загальних зборів).

При цьому, крім передбачених Статутом загальних зборів мешканців будинків багатоповерхової забудови, зборів кварталів, вулиць, мікрорайонів – членам територіальної громади міста надано право брати участь у здійсненні місцевого самоврядування через місцеві референдуми (хоча на загальнодержавному рівні, на даний час, процедура проведення місцевих референдумів не врегульована в законодавстві), шляхом участі у виборах депутатів місцевих рад, направленням до органів і посадових осіб місцевого самоврядування колективних та індивідуальних звернень, участь у громадських слуханнях, місцевих ініціативах, безпосередньою участю у роботі органів місцевого самоврядування та шляхом отримання повної та достовірної інформації про діяльність органів і посадових осіб місцевого самоврядування (ст.46).

При цьому, якщо у попередні роки громадські слухання, які фактично проводились міською владою з обговорення певних питань, викликало у мешканців територіальної громади певний обґрунтований скептицизм, то з минулого року у цьому сегменті участі громади у вирішенні міських питань з'явились певні позитивні зрушення. В якості приклада можна зазначити широке обговорення проекту міського бюджету на 2015 рік, за підсумками якого було враховано значну кількість пропозицій, висловлених представниками громадськості міста.

У громадському середовищі міста неодноразово висловлювались зауваження щодо достатньо високої планки можливості виходу з місцевою ініціативою. Відповідно до ст.93 Статуту, з цією метою передбачено створення ініціативної групи із 500 громадян, що мають право голосу на виборах депутатів міської ради.

При цьому чомусь представниками територіальної громади практично не використовується наданий Статутом значно простіший механізм участі як у попередньому розгляді будь-яких проектів рішень міської влади, так і ініціюванні нових.

Мова йде про загальні збори за місцем проживання. Відповідно до ст..71 «Рішення загальних зборів громадян оприлюднюються у засобах масової інформації та враховуються органами місцевого самоврядування в їх діяльності у відповідності до їх повноважень».

Процедурні механізми доступності та відкритості у діяльності депутатського корпусу як під час пленарних засідань, так і роботи у постійних депутатських комісіях прописані і у «Регламенті Херсонської міської ради VI скликання».

Зокрема, можливість участі громадян у роботі постійних депутатських комісій передбачено ст..32, а ст.84 констатує, що «на пленарних засіданнях ради мають право бути присутніми жителі міста, за попереднім поданням заяви на ім'я секретаря міської ради, як правило, за п'ять днів до пленарного засідання».

Фактично за останній рік доступ всім бажаючим у сесійну залу під час пленарних засідань був не обмеженим та без будь-якого попереднього запису.

Крім того, спираючись на надане тією ж ст..84 право присутнім громадянам на виступ при обговоренні сесійних питань, значною мірою реалізується городянами саме на протязі останнього року.

Володимир МАКУХА