Парадокс економіки по-українські

Парадокс економіки по-українські

Нам постійно розповідають про те, що завдяки нашим західним «друзям» і нашій «інтеграції» у ЄС ми живемо все краще, адже маємо можливість купувати у них «високоякісну» продукцію.

В першу чергу це стосується транспортних засобів. Правда при цьому всі забувають говорити, що купуємо ми там дуже часто т.з. «металобрухт», т.т. те, що вже було у вжиту і давно відслужило безпечний термін експлуатації і придатності.

Не даремно наші незалежні фахівці-економісти говорять, що ми стали сміттєзвалищем «старої Європи». Те, що там викидають і за утилізацію чого платять скажені гроші у Америці, у нас готові не просто приймати, але ще й платити за це гроші. Парадокс.

Скільки вже разів ми чули про те, що то тут, то там купили автобуси, тролейбуси, трамваї, що були у вжиту і тепер вони будуть перевозити наших пасажирів. «Ура, товариши!».

Всього пара прикладів. 16 листопада, 2018 року, Львів отримав 30 трамваїв з Берліну (Німеччина): «Всі 30 трамвайних вагонів з Берліну доставлені до Львова. Таким чином німецька сторона повністю виконала умови контракту, зокрема в частині умов поставки». Минулого року на лінії вийшло 6 вагонів, решта вийде на маршрути з січня по червень 2019 року.

А ось ще одне повідомлення у якому йдеться про те, що комунальне підприємство «Київпастранс» за 1,813 млрд грн. закупило 40 трамвайних вагонів з низьким рівнем підлоги, довжиною 26 метрів, у польської компанії PESA Bydgoszcz.

Ось що цікаво – у тендері поруч з переможцем участь брало і українсько-німецьке підприємство «Електронтранс». Якимось дивом Польська компанія запропонувала ціну на 1 тис. грн менше. А вже за місяць «Електронтранс» направило на адресу Антимонопольного комітету України скаргу, у якій стверджувало, що сертифікат відповідності на трамваї польської компанії не підтверджує їх випробування по більш ніж 190 пунктах чотирьох ДСТУ.

Крім того, у скарзі повідомлялося, що згідно Incoterms-2010 (міжнародні правила сфері міжнародної торгівлі) умови поставки передбачають звільнення іноземного учасника від витрат по розмитненню товарів на митній території замовника. Таким чином, витрати по сплаті ввізного мита понесе замовник «Київпастранс» в сумі, яка становить близько 75,55 млн гривень.

До чого я веду? А ось до чого: в Україні є власні виробники, які вміють виробляти продукцію відповідної якості, яку готові закупати іноземні держави.

Для початку слід наголосити, що у той час як Львів закуповував трамваї з Берліну, українсько-німецьке підприємство «Електронтранс», про яке йшлося у іншому повідомленні працює саме у Львові. То де ж логіка? Чому на 1 мільярд 889 мільйонів гривень Київ закупив продукції в Польщі (сплативши при цьому ввізне мито), а своїх залишив без замовлення? Економія у 1 тис гри на тендері, мінус 55 мільйонів на розмитнені. Економіка по-українські. Де логіка? Де прагматичний розрахунок?

А цими днями надійшло нове повідомлення: «Українські трамваї з Wi-Fi і кондиціонером, яких майже немає на батьківщині, почали їздити по Єгипту».

Виявляється: з цього місяця у єгипетському місті Александрія почали експлуатувати новий трамвай виробництва українського підприємства «Татра-Юг».

Як повідомляється трамваї вже виконали пробні поїздки без пасажирів під наглядом українських технічних фахівців, пройшли тестові поїздки у режимі пасажирських перевезень і вийшли на лінії. Про це повідомив глава Олександрійського управління пасажирських перевезень Халіда Ельовіт.

Фахівці з Олександрії заявили: «...новий трамвай є важливим поворотним моментом в єгипетській системі громадського транспорту, який повинен допомогти вирішити проблеми дорожнього руху та забруднення повітря».

У той же час Єгипетські журналісти пишуть, що новий трамвай з України: «... запропонує розкішні поїздки», оскільки обладнаний Wi-Fi; кондиціонером; створює при поїздці менше шуму, ніж старі трамваї; укомплектований візуальної системою інформування про зупинки на шляху прямування.

ДОВІДКОВО. Вагони для Єгипту мають довжину 22 метри. На початку 2017 року «Татра-Юг» виграла тендер на поставку в Олександрію 15 зчленованих трамваїв. Поставка буде виконана протягом 2,5 років з моменту внесення передоплати єгипетською стороною.

Виходить, що для Африки наші трамваї підходять, а для рідної України вони негодящі. Парадокс!

Сергій ОСОЛОДКІН