Якщо у окремих регіонах України громадяни платять за опалення 500 грн/Гкал (Вуглегірська, Зміївська ТЕС та ряд інших). Якщо у Миколаївській області за тепло платять менше 1000 грн. То у Херсонській області, на кінець грудня 2017 року, був максимально можливий середній тариф – 1040,44 грн. І це ще не край.
Що ж нам так не щастить?
Опалювальний сезон 2017 – 2018 років закінчився. Для багатьох громадян він став випробувальним на терпимість до холоду: скільки разів доводилося чути від людей, що вони дозволяли собі буквальна на кілька десятків хвилин включати обігрів, аби не розморозити систему і хоч трохи прогріти будинок, адже на більше грошей не вистачає.
Ні про які людські блага типу «ванна вранці та ввечері» мова не йде вже не один рік – вартість газу захмарна, а пенсії та субсидії ледь покривають витрати на мінімальному рівні.
Не секрет – тарифи на послуги ЖКГ зростають стабільно. 2018-й рік не стане винятком. Перший квартал ми «проскочили» без надмірних цінових коливань – далі буде гірше.
Хоча говорити, що ціни не росли неможливо. Вартість пального, яка стабільно зростає починаючи з вересня минулого року, змушує продавців постійно переписувати цінники на всі товари. Першими дорожчають продукти харчування. Кожного наступного дня, на ту саму суму грошей, ми можемо купити все менше одного й того ж продукту.
З початку року нас постійно тримають у напруженні жахаючі тим, що попереду більш страшні зміни – подорожчання газу, що є вимогою МВФ.
Одна з умов аби отримати чергові транші від МВФ (Програма діє до 2020 року) це постійне, поступове збільшення вартості ціни на газ кожні півроку. МВФ вимагає, аби ціна була на внутрішньому ринку такою самою, якою вона є на міжнародному ринку (про те, що Україна майже на 80% може задовольняти внутрішні газові потреби газом який видобуває сама, там не згадують і вимагають аби він був тієї самої ціни, що й газ куплений у Європі).
Саме у світлі цих «зобов'язань» ціна на газ повинна була зрости ще минулої осені на 17%. Уряд, розуміючи, що у ситуації коли перманентно у повітрі вітає тема дострокових виборів як ВРУ так і Президента, на такий крок може наважитися хіба що самогубець – просив кредитора відтермінувати виконання цієї вимоги. МВФ категорично відмовив і транш в 1 млрд. дол. який чекала Україна у жовтні – грудні минулого року, і який кілька разів анонсували, так і не надійшов.
У Новий рік прийшли із старою ціною, але з дуже суттєвою проблемою: як виправдати підняття ціни? Без кредитів Україні не вижити, тим більше що цього року ми повинні повертати чергові борги, які за 4 роки зросли до 90% ВВП країни.
Що стосується газу, то це складна тема і потребує окремої розмови, до якої ми повернемося. В рамках цього матеріалу скажу лише одне: зараз вартість газу складає 6957,9 грн за 1 тис м3. Така ціна з'явилася рік тому відповідно до Постанови КМУ № 187, від 22 березня 2017 року її термін мав сплисти 1 квітня ц.р., т.т. після цього ціна повинна була зрости, і суттєво. Цього не сталося. Чому? Поговоримо окремо.
А якщо ціна все ж міниться, то як зміняться ціни на комунальні послуги?
Експерти переконують, що змін практично не відчують ті, хто живе у багатоквартирних будинках, особливо там де стоять електроплити. Для тих, хто має газові, то для них затрати по цій статті не стануть «захмарними». А от що стосується тепла (взимку) і гарячої води (там де її подають) – то це й буде основний головний біль.
Наскільки подорожчають послуги, якщо ціна на газ, як прогнозують до кінця року зросте на 72%? Енергетичний експерт Юрій Корольчук: «У тарифі на опалення і гарячу воду 60% – це природний газ. Уразі запланованого підняття ціни, вартість тепла і гарячої воду збільшитися щонайменше на 43%. Т.т. якщо ви платите 1000 грн, то будете платити 1430 грн. Якщо підвищення складе 8% (а фахівці обговорюють і такий варіант), то і вода, і тепло можуть подорожчати тільки на 5%».
Що ще буде дорожчати?
Відповідно до розрахунків Мінекономрозвитку, тарифи як на опалення, так і гарячу воду в поточному році зростуть щонайменше на 20%. Різке підвищення ціни очікують одразу після того, як станеться підняття ціни на газ – його складова у вартості «теплих батарей» чи «гарячої води» становить, як було вже сказано, від 60% до 80%. Підняття ціни на газ стане тим сигналом, що ціна на «готовий» продукт зросте. Інша справа: на скільки? Думку експерта наведено вище.
Це перспектива, а поки слід сказати, що перед Новим 2018 роком декому пощастило і ціна на тепло для них була знижена. Відповідно до рішення НКРЕКУ тарифи по кількох областях України були знижені, тоді як Херсонщина зайняла «панівне» перше місце за найвищим рівнем ціни. У Києві ціна впала на 4,1%, у Вінниці на 2 копійки, а от у Запоріжжі одразу на 8,95 грн/Гкал.
Не росте у ціні електрика
Слід віддати належне Уряду, там ще минулого року заявили, що після того, як 1 березня 2017 року відбулося останнє подорожчання електрики (всього було п'ять етапів), то після цього ціна не росте. Щодо підвищення тарифів на електрику для населення, то поки від НКРЕКУ ані пари з рота.
Але все буде залежати від того, що буде коли зміняться ціни на газ. Хоча у нас здебільшого електрику генерують установки які працюють на вугіллі, але й газові так само є. Отже зростанні ціни на газ, потягне у гору ціну на електрику.
Хоча вже й так електрогенеруючи компанії говорять, що ледь тримаються у рамках встановлених тарифів: зростання ціни на пальне, підвищення мінімальної заробітної плати, все це впливає на формування тарифів, і тому там вже порахували, що починаючи із літа будуть подавати у Нацкомісію нові тарифні розрахунки. Отже ті 20%, про які йде мова, це є ті самі збільшення витрат, але без врахування вартості газу.
Влітку точно, без врахування вартості газу, подорожчають вода та опалення, адже з 10 червня 2018 року набуде чинності новий Закон України «Про житлово-комунальні послуги», відповідно до якого слід очікувати зміни щодо оплати послуг ЖКГ.
Новий Закон має на увазі поділ оплати за кожну з послуг (за винятком газу та електроенергії) на кілька частин, кожна з яких буде впливати на загальну ціну.
Перша складова – це традиційна плата за «обсяг комунальної послуги». Т.т.: скільки витратили води, електроенергії тощо – все це буде оплачуватися за встановленими тарифами.
Друга складова – «абонентська плата». Це плата за «обслуговування». Раніше таку форму оплати отримував тільки «Укртелеком». Т.т. незалежно від того чи користалися ми домашнім телефоном чи ні, але за те, що він просто був у квартирі – ми платили гроші. Уряд вирішив збирати «абонплату» за: опалення, водопостачання та водовідведення, вивезення сміття тощо.
Фактично відтепер навіть якщо послуги надаватися не будуть, або будуть надані невчасно, або неякісно – ми все одно будемо платити.
І, нарешті, третя складова це – «плата за обслуговування». Сюди будуть включати поточний ремонт та утримання внутрішньобудинкових мереж, які власно й забезпечують надання самої послуги безпосередньо.
Наскільки після цього зміниться ціна? Чи зросте тариф? Чи будуть якісь інші зміни? Поки сказати важко, адже кінцевого варіанту розрахунків ніхто не бачив.
Окремі фахівці говорять, що на ціну, точніше на загальну суму, це не повинно вплинути, адже все це ми й зараз оплачуємо, тільки все воно зведено у «єдиний тариф».
Тож розділення ніяк не повинно вплинути на кінцеву суму рахунку. Інша фахівці переконують, що загальна вартість збільшиться у кілька разів. Адже якщо окремі послугу будуть надавати окремі організації, то щонайменше утричі збільшиться штат керуючого складу – кожна структура матиме у своєму складі: директора, бухгалтера і далі всі складові численного адміністративного апарату. А ще: транспорт, канцелярія тощо.
Крім того фахівці піднімають ще одне суттєве питання: якість послуг. Коли все було в одних руках, то питати слід було у однієї установи. Зараз, якщо їх стане три, то обов'язково виникатимуть питання перекладання відповідальності на певному етапі на плечі іншої організації. Знайти крайнього буде вкрай важко.
Зросла ціна на телефонні послуги
Вже з 1 січня Національна комісія з держрегулювання в сфері зв'язку та інформатизації повідомила, що граничні тарифи на користування стаціонарним телефонним зв'язком зросли.
Тут більше не пощастило мешканцям сіл (не враховуючи районні центри) – там ціна зросла на 5 грн, тоді як для мешканців міст ціна зросла всього лише на 3 грн. При цьому ВАТ «Укртелеком», а це приватна власність однієї людини, постійно жаліється щодо того, що вартість обслуговування мереж зростає, а кількість тих, хто користається послугами стає все менше.
Цей напрямок чи не єдиний де насправді відчувається пряма конкуренція і колишній монополіст вже не в змозі диктувати умови використання послуг зв'язку. Що ж стосується вартості встановлення телефонів та їх переоформлення, то там ціна залишилася без змін.
Ми подивилися на ті ціни та тарифи підняття яких вже так чи інакше анонсована, а чого слід чекати ще від наших чиновників? Будемо спостерігати за перебігом подій.
Що ж стосується розміру цін та тарифів у нашому регіоні , то так хочеться аби у цих питаннях ми не випереджали інших, а сміливо «пасли задніх».
Сергій ОСОЛОДКІН