Сергей Осолодкин
Заслуженный журналист Украины

Коли у Херсоні слід чекати місцевих виборів?

Коли у Херсоні слід чекати місцевих виборів?

Місцеві вибори можуть відбутися ще до Нового року. В Офісі Президента продовжують обговорювати можливість проведення місцевих виборів вже 8 грудня. Аналітики стверджують, що на Банковій триває з цього приводу дискусія...

Олександр Качура, депутат «Слуга народу», один з ініціаторів питання відставки ЦВК не виключає, що місцеві вибори можуть бути навесні (розрахунковий час закінчення процесу децентралізації).

При цьому слід пам'ятати, що планові місцеві вибори повинні відбутися – 25 жовтня 2020 року. Але чекати ще цілий рік у владі не хочуть тай не можуть – вплив на думки громади і їх прихильність можна втратити ще до наступного літа.

Історія з достроковими виборами-2

Все почалося з того, що 16 липня представник Зеленського у Парламенті Руслан Стефанчук заявив, що Офіс президента розглядає можливість проведення дострокових місцевих виборів.

А вже 21 липня, після оголошення даних національного екзит-полу щодо парламентських виборів, Президент Володимир Зеленський заінтригував: «до місцевих виборів не розслаблятися...».

23 липня, глава партії «Слуга народу» Дмитро Разумков заявив, що місцеві вибори в Україні пройдуть все ж таки у 2020 році.

9 вересня, Зеленський направив парламенту подання про дострокове припинення повноважень ЦВК, у якому йдеться про те, що комісія «неодноразово проявляла недостатню виваженість або навіть політичну упередженість».

Верховна Рада вже розглянула це питання і прийняла рішення про дострокове припинення повноважень членів ЦВК. Зміна складу ЦВК вказує на те, що вибори наближаються семимильними кроками.

Нові вибори – нове законодавство

Зеленський не приховує того, що хоче провести місцеві вибори у 2019 – 2020 роках за новим законодавством.

Так під час наради з керівниками Верховної Ради, Кабінету Міністрів і правоохоронних органів він доручив завершити реформу децентралізації влади. Зокрема він хоче змін у Конституцію, які б забезпечили реальну передачу влади, фінанси і ресурси на місця. Формальний привід для проведення нових виборів одразу і по всій державі: нові формування – повинні обрати нову владу.

Зеленський зазначав, що повинно відбутися завершення секторальної децентралізації, зближення послуг кожного жителя і громади та забезпечення їх владою: «Ми повинні визначити остаточні кордони формування державного адміністративно-територіального устрою, закріпити межі кожної адміністративно-територіальної одиниці. Повинні завершити об'єднання територіальних громад і реформувати місцеві органи виконавчої влади».

За його словами, місцеві органи виконавчої влади, серед іншого, повинні контролювати законність рішень органів місцевого самоврядування: «Ми повинні провести місцеві вибори на новій адміністративно-територіальній основі. Термін – 2019 – 2020 роки».

Кому вигідно? Експерти переконують: проведення дострокових виборів політично вигідно правлячій партії «Слуга народу», оскільки вона поки ще максимально утримує рівень підтримки, з яким йшла на вибори у парламент.

Навіщо? Взяти під контроль і місцеву владу.

Як? Шляхом оголошення дострокових виборів право на яке належить виключно Верховній Раді України. При тому розкладі сил, який поки що є, у «СН» є всі шанси ухвалити таке рішення.

З якими думками? Ось що думають з цього приводу у домінантній партії.

Ірина Верещук, нардеп, представник Кабміну в Раді: «Проведення місцевих виборів в цьому році абсолютно неможливо. Як мінімум з тієї причини, що у бюджеті на 2019 рік не передбачалися витрати на проведення позачергових виборів. І внести правки до держбюджету-2019 не вийде – ці гроші просто немає звідки взяти.

Сам президент Зеленський говорив про те, що проведення місцевих виборів стане можливим тільки після завершення процесу децентралізації. Для цього потрібні зміни до Конституції, які вступлять в силу тільки в кращому випадку в лютому 2020 року, якщо зараз їх прийняти в першому читанні, а на наступній сесії – у остаточному. А це означає, що вибори будуть не раніше квітня 2020-го року».

Давид Арахамія, депутат, голова партії Слуга народу: «На даний момент партія ще не займалася питанням місцевих виборів, оскільки зараз у пріоритеті прийняття законів, які від нас очікує Україна. Проводити місцеві вибори зараз дійсно необхідно, але є аргументи «за» і «проти». Технологи радять дійсно проводити вибори зараз, коли рейтинг партії і президента високі. Деякі мажоритарники піднімають питання перезавантаження влади в окремих регіонах, де люди в тому числі віддавали свої голоси за Президента Зеленського і партію «Слуга народу» і де люди чекають змін.

Якщо цього не зробити, буде падати і довіра до Президента. Гіпотетично механізми зміни регіональних еліт є, але як їх використовувати на практиці – це питання, і у нас немає на нього відповіді. На загальних нарадах з президентом, Володимир Зеленський не піднімав цю тему, але незабаром, я думаю, у нас вже буде рішення... проведення дострокових виборів будь-якого мера або перевибори у місцевих радах не рятує від необхідності і надалі проводити чергові вибори вже найближчим часом, тобто восени наступного року».

Олександр Качура, нардеп: «Дійсно, вже зараз проводиться аудит по регіонах і незабаром будуть зроблені певні висновки. Ми розуміємо і не раз помічали, як минула влада популістські ставилася до багатьох порушень у регіонах. Проблеми з дорогами, громадський транспорт – не виходить у рейси, а комунальники не отримують зарплати – це тільки мала частина проблем. З цієї причини було допущено багато помилок, які неможливо пробачити і аудит повинен це все виявити.

Наш народ, як правило, в першу чергу у всіх бідах звинувачує саме центральну владу – парламент і президента, тому я вважаю правильною ідею проведення дострокових виборів у найпроблемніших регіонах. Проводити вибори по всій Україні складно, дорого і не має зараз сенсу. Зараз в партії обговорюється механізм, через який ми мали б можливість провести дострокові вибори в окремих проблемних регіонах, але зараз рано про це говорити. У будь-якому випадку, зараз треба довести до кінця процес децентралізації і тільки потім проводити вибори».

Віталій Безгін, нардеп: «Ще раніше було сказано, що проведення місцевих виборів має сенс тільки після завершення процесу децентралізації, після об'єднання громад – зараз ми працюємо у цьому напрямку. Децентралізація буде прискорена і розширена. Зараз ми будемо рухатися в напрямку розширення повноважень громад. З огляду на, що у нас вже є новий уряд, буде незабаром профільний заступник міністра з питань планування змін щодо адміністративно-територіального устрою.

Що стосується громад і їх повноважень – вони будуть тільки збільшуватися. Але ми також говоримо і про створення інституту префектів. Та модель, яка існує зараз – вона є недієвою, оскільки немає контролю. Префект повинен представляти лінію центральної влади. Він стежить за законністю рішень органів місцевого самоврядування, щоб вони відповідали Конституції. В іншому випадку – він буде мати можливість через суд оскаржити законність цього рішення. Це контролер, але який не лізе у господарські та фінансові питання.

Так є окремі регіони, де свої вибори необхідно проводити. Але важливо – провести зміни в Конституцію і закріпити на цьому рівні реформу. Ми розраховуємо, що вже на поточній сесії ми запропонуємо внести зміни, отримаємо висновок Конституційного суду. І на наступній сесії ми вже проголосуємо. Місцеві вибори будуть тільки після цього етапу децентралізації».

Проміжні висновки:

1. В партії «Слуга народу» дійсно хочуть провести місцеві вибори достроково.

2. Але поки не розуміють правовий механізм.

3. Не виключені дострокові місцеві вибори в окремих регіонах. Хоча й не факт.

4. Тема дострокових місцевих виборів багатьма у партії пов'язана із змінами до Конституції, які якщо і будуть прийняті, то набудуть чинності не раніше лютого наступного року. Тобто, місцеві вибори у такому випадку пройдуть не раніше як навесні 2020 року.

5. Стримуючим фактором для проведення дострокових місцевих виборів є норма, за якою місцеві органи влади, обрані на дострокових виборах, виконують свої обов'язки до чергових – планових виборів.

Тобто, якщо дострокові вибори будуть навесні 2020 року, то обрані на них мери і ради пропрацюють від сили півроку. Що навряд чи є логічним. У той же час, якщо місцеві вибори будуть прив'язані до змін до Конституції, то термін їх проведення можна буде окремо прописати в перехідних положеннях Основного закону.

6. Тема дострокових виборів є димовою завісою для проведення інших, більш важливих змін, про які народ не повинен догадуватися – остаточна концентрація влади в одних руках.

Думки експертів: які підстави?

Згідно з Конституцією України, місцеві вибори проходять раз у п'ять років, в разі проведення дострокових виборів новообрані депутати, як і мер працюють до планових виборів. Чи можливі зміни? Так, але тільки через внесення змін до Конституції. Чи є для цього підстава? Її формують. Глава Офісу Президента Андрій Богдан заявив, що реформу децентралізації необхідно закінчити, адже саме після цього можна на законних підставах говорити про проведення дострокових місцевих виборів.

Олександр Корнієнко, керівник виборчого штабу партії «Слуга народу»: «Якщо нам вдасться завершити реформу децентралізації трохи швидше, то тягнути до термінових виборів, можливо, немає сенсу».

Політологи однозначно заявляють, що дострокові місцеві вибори політично вигідні виключно правлячій партії.

Володимир Фесенко, голова правління Центру прикладних політичних досліджень «Пента» вказує, що після парламентських виборів ймовірність місцевих сильно зросла.

Дмитро Купиря, політолог вважає, що немає необхідності у проведенні дострокових місцевих виборів. На його думку спочатку повинна зникнути така проміжна ланка як райдержадміністрація, і вже восени 2020 року провести планові місцеві вибори.

Микола Давидюк, директор аналітичного центру «Політика» пише, що Офіс президента, Верховна Рада і КМДА «пошепки підтверджують місцеві вибори на листопад» (ймовірно, 10 листопада 2019 року). Вже не можливо, не вкладається у будь-які терміни.

Володимир Фесенко зазначає, що підставою для проведення дострокових місцевих виборів може бути тільки зміна законодавства: «Юридично коректно провести дострокові місцеві вибори можливо тільки змінивши законодавство, запровадивши нові норми повноважень органів місцевого самоврядування. На цій підставі змінити терміни проведення кампанії. Не тільки в окремих містах чи районах, а й по всій Україні».

Дата місцевих виборів залежить від того, коли будуть внесені зміни до Конституції. За умови чіткого дотримання законодавства раніше квітня 2020 року вибори провести немає ніяких шансів.

Дмитро Купиря, звертає увагу на те, що у Зеленського стоять перед дилемою – де взяти людей: «Якщо порахувати міських голів, міських районних і обласних депутатів – це кілька десятків тисяч кандидатів. Де взяти стільки людей, ще й компетентних»?

Щодо шансів партій...

Володимир Фесенко: шанси залежать від того, наскільки партії «Слуга народу» вдасться зберегти запас популярності. Вже скоро тарифна проблема почне загострюватися у зв'язку з опалювальним сезоном, що може стати приводом для «...охолодження популярності «Слуги народу».

Особливість місцевих виборчих кампаній в першу чергу в тому, що партіям і кандидатам треба підлаштовуватися під місцевий порядок денний.

На місцях, як правило, домінують «місцеві партії» (ті їх представники які більш упізнані). Дуже часто окремі партії намагаються затягнути до себе саме таких людей, які й ведуть її до перемоги. А у «Слуги народу» з цим суттєва проблема: тих, хто може бути генератором місцевих напрямків фактично немає.

Центральний штаб цього зробити не зможе, адже це не загальнополітичні гасла висувати і кампанію «взагалі» формувати – тут треба знатися на місцевих проблемах, а їх у «центральному апараті» партії не можуть знати навіть теоретично, адже структурованої партії як такої як не було, так і не існує. Є набір випадкових людей, які об'єдналися під загальнонаціональним брендом однієї людини.

Для місцевих виборів цього замало. У Зеленського для місцевих виборів особливо нових «фішок» немає й не буде – немає кому все це розробляти і головне втілювати на місцях. Черги з бажаючих потрапити у владу – заради влади – будуть величезні, а от серед тих, хто має мізки і знатиме як це втілить у життя – не навряд чи.

Скоріш за все провідною темою виборів, яку буде намагатися «продавити» «центральний штаб» може стати політика проведення наскрізної лінії, яку почали раніше: зміна еліт, оновлення влади. Спочатку був президент – слуга народу, потім народний депутат – слуга народу. Тепер буде депутат місцевої ради або мер – слуга народу.

Втім, далеко не факт, що така «історія» спрацює на місцевому рівні. Тут на перший план повинні виходити особи, а з цим у «слуг» суттєві проблеми... втім як і у «голосу», і у «роз'єднаних» чварами «опозиціонерів».

Решта партій спробує поєднати загальнонаціональний порядок денний з місцевою тематикою: залежно від того, як пройшла парламентська кампанія і які позиції у тих чи інших регіонах вони мали.

Фахівці вважають, що регіональні вибори можуть виграти ті партії, які були близькими до успіху під час парламентських виборів, але не змогли змагатися з Зеленським на загальнодержавному рівні, тоді як на місцевому, в окремій області, або навіть місті чи районі, вони здатні набрати абсолютну більшість (наприклад «Українська стратегія» Гройсмана, чи «радикали» Ляшка).

Вже зараз зрозуміло: колиб не відбулися вибори вони будуть жорсткими і непримиренними. Протистояння будуть суворими як у окремих районах областей, так і на рівні всієї держави. Ліня «схід» - «захід» буде промальована дуже яскраво. Зеленському ніколи не виграти місцеві вибори за межами центральної частини України у бік «заходу сонця». У той же час і на тому напрямку де воно сходить, його позиції так само не «залізобетонні».

Ці місцеві вибори стануть тим самим рубіконом, який чітко розмалює мапу України у різні політичні кольори.

При цьому саме ці місцеві виори можуть стати днем народження нових загальнодержавних політичних еліт. Та політична сила, яка зможе стабільно заявити про себе на всій території України бодай одним-двома депутатами у кожній місцевій громаді, тай буде домінуючою на наступних виборах в Україні.

Само вона може стати об'єднуючою для всіх верств населення з різними політичними думками. Це можуть бути як «помірковані «ліві», так і не «фанатичні праві». Скоріш за все це повинні бути «структуровані центристи» з елементами «консолідованої соціалістичності». Будемо сподіватися, що ці вибори стануть саме тим стартовим майданчиком на якому зростатимуть нові політичні еліти.

Сергій ОСОЛОДКІН