Сергей Осолодкин
Заслуженный журналист Украины

Херсонці говорять: прощавайте вибори – вітаємо вибори

Херсонці говорять: прощавайте вибори – вітаємо вибори

«Спокойствие, только спокойствие...», - ця відома фраза з книги Астірт Лінгрен «Малыш и Карлсон», може бути своєрідним епіграфом до викладеного нижче.

Втім, в Україні є власна крилата фраза, яка кожен раз звучить по-іншому, але по суті залишається незмінною: «Вибори, то вибори...».

У Центральній виборчій комісії ще не оголосили офіційних результатів позачергових виборів до Верховної Ради України (ВРУ), а політики активно обговорюють тему: восени ми знову будемо обрати – місцеве самоврядування.

Відповідно до чинного законодавства місцеві вибори мають відбутися у жовтні 2020-го, але політична сила, яка йде тріумфальною ходою по Україні – «Слуга нарду» («СН»), здається вирішили стати одноосібним керманичем країни на наступні п'ять років і крім Президента, Парламенту, Прем'єра та КМУ мати «своїх» ще й у органах місцевого самоврядування.

«Чи підуть українці до виборчих урн вже цієї осені?», «Зе-команда хочет поменять всех!», «Як на Банковій готуються до дострокових місцевих виборів», - під такими заголовками виходить багато строкатих матеріалів.

«Хотєлки»...

У Зеленського хочуть дострокових виборів у місцеві органи влади. Якщо таке станеться просто зараз, то це означатиме одне – повне перезавантаження влади і зосередження її в одних руках. Чи є до цього законний шлях, адже Закон тут серйозно обмежує можливість маневру. У Офісі Президента (ОП) повинні придумати прийнятний, хоча б для певної частини суспільства, привід для оголошення дострокової кампанії.

Згадаємо слова Зеленського у штабі «СН» у ніч дострокових парламентських виборів. Він тоді тонко натякнув – чутки не безпідставні: «Всі ставлять питання щодо місцевих виборів. Вам цікаво? Не слід розслаблятися...».

Руслан Стефанчук, представник Президента у Верховній Раді VIII скликання: «...Україна потребує повної зміни влади, і команда президента шукає спосіб, як це зробити».

Андрій Золотарьов, політолог: «Зеленський чітко заявив: попереду четвертий тур у вигляді місцевих виборів. У нього чітке бажання – перезавантаження влади і на місцях».

Фахівці вважають, що стратегічне рішення у ОП вже прийнято – новій кампанії бути, залишилося знайти привід. Та жоден з чинних законів не передбачає проведення позачергових виборів в усіх радах на території всієї держави одночасно. Перелік обставин для оголошення Верховною Радою чергових і позачергових місцевих виборів у органи місцевого самоврядування або керівників населених пунктів короткий і вичерпний.

Олена Шкрум, нардеп, член парламентського комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування вважає, що спершу краще завершити децентралізацію, внести зміни до Конституції і планово провести вибори у жовтні 2020 року: «Я б чекала від нової команди змін в Конституції у частині децентралізації щодо ліквідації поділу на райони, обласні і районні адміністрацій; запровадження інституту префектів, що обираються за конкурсом. Завершити реформу протягом року, провести спокійно планові місцеві вибори на абсолютно іншій основі і протриматися наступні п'ять років, а не щороку проводити нові. Країна вже трохи втомилася від виборчої метушні».

Підвалини таких можливих дій заклав Порошенко. 31 серпня 2015 року ВРУ попередньо схвалила внесений АП законопроект про внесення змін до Конституції, в якому, зокрема, визначається особливий статус місцевого самоврядування в окремих районах Донецької і Луганської областей. Там же передбачено ліквідацію обласних державних адміністрацій і передачу їх функцій виконкомам обласних рад. Щодо префектів, то Порошенко хотів їх призначати одноосібно (контроль, без будь-якої відповідальності).

Внесення таких змін до Конституції (а це частина зобов'язань України по Мінським угодам) теоретично може стати приводом для дострокових виборів: місцеві органи влади одразу на всій території отримують нові повноваження.

Якщо у Зеленського ухвалять таке рішення, то голосів для змін у Конституцію назбирають. Три з п'яти партій які будуть присутні у ВРУ (крім «Голосу» і «ЄС») готові йти на місцеві вибори хоч завтра. «Слуги» братимуть голоси «брендом», «ОПЗД» «емоціями», «ЄС» «супротивом».

Наскільки швидким може бути процес? Якщо у вересні питання проведуть через Раду, то у лютому слід чекати виборів. Спокуса виборами на Банковій велика, враховуючи приголомшливий успіх ЗЕ у президентській кампанії і його партії у достроковій парламентській (особливо у мажоритарних округах).

Якщо нікому невідомі мажоритарники просто під брендом «СН» розгромили місцеві еліти, то що завадить партії президента взяти під контроль місцеві ради і поміняти мерів у ході дострокових виборів (поки ще рейтинг високий).

Вадим Карасьов, політолог: «Мені здається, в ОП зараз думають: чому б нам на цій електоральній хвилі не влетіти і у місцеву владу? Мажоритарників у багатьох областях вже поміняли на своїх, тепер потрібні фракції в міськрадах ключових міст. Тим більше, що народ погано розуміє цінність виборних органів на місцях, вважаючи «справжньою» владою тільки національну».

Золотарьов, експерт: «У перемозі тільки на виборах у Раду, а по суті в Києві, є ризиком того, що з часом можна отримати регіональну фронду з числа місцевих феодалів. А через місцеві вибори їх значення можна якщо не обнулити, то хоча б сильно зменшити».

Вибір для мерів...

Як поведуть себе впливові мери? Особливо міст-мільйонерів?

Борис Філатов, мер Дніпра підтримав ідею дострокового перезавантаження на місцях. Хоча, відомо, що таку заяву він зробив після того, як дізнався, що є «така думка» і рішення на Банковій фактично вже прийнято (підіграв?).

Чим така «зміна» загрожує країні? Реальним колапсом. У владу прийдуть люди з «новими» обличчями які нездатні не те, що проект постанови написати, а вони навіть уяви не матимуть, як все це взагалі працює.

Якщо у ВРУ це не так помітно: проекти будуть писати одиниці – інші сліпо голосуватимуть, то на місцях це може стати трагедією. У міському господарстві треба розбиратися, володіти тонкощами. Треба щоденно керувати реальним, а не віртуальним життям. Тут «кухарка» і її «діти» не впораються, тут без професіоналів не обійтися, а саме їх у команді ЗЕ немає.

Парламентська кампанія довела: невідомі кандидати від «СН» за рахунок бренду перемогли «суперника» з довгою і позитивною політичною історією. Неосвічений електорат й далі голосуватиме за кого завгодно, не розуміючи, що сам наражає себе. Невігласи будуть «класти» один регіон за іншим.

Анатолій Октисюк, політолог: «Команда Зе на куражі захоче всіх змістити навіть тих, хто піде до них на уклін. Тих, хто буде чинити опір, спробують «нагнути», щоб потім все одно зняти».

Це реальна загроза ще більше загострити «протистояння»: «Схід» - «Захід». Тут слова візьме парламентська «опозиція». На Західній, цілком можливо, частина мерів піде під прапорами «Голосу» або навіть «ЄС», на «Сході» однозначно – «ОПЗЖ».

Яку позицію займе Тимошенко незрозуміло, адже у Зеленського вже кілька разів натякнули: у її послугах не потребують. Скоріш за все і Тимошенко, в решті-решт, перейде у формат «опозиції» і стане третьою політсилою яка буде «бодатися» за «місце під сонцем». Протистояння може стати дуже гострим і закінчитися суттєвими втратами для всіх.

Депутат на один рік

Ольга Айвазовська, керівник громадянської мережі «ОПОРА»: «Заяви про проведення можливих позачергових виборів для нас станом на зараз є юридично необґрунтованими, і ми дуже сподіваємося, що Україна все ж зробить паузу, аби демократичний інститут виборів не став лише передумовою для перезавантаження влади».

Юристи мають власну думку, але всі одностайно заявляють: проведення дострокових місцевих виборів – ризикована затія.

Тетяна Ярош, юрист: «По-перше, дійсно, немає юридичних підстав для дострокового припинення повноважень нинішніх рад. Можна було б оголошувати вибори, якщо було б, припустимо, рішення суду, що якась міськрада переступила закон, приймаючи те чи інше рішення, або мер міста був обраний з порушеннями тощо. По-друге, навіщо витрачати державні кошти, щоб обрати місцевих депутатів тільки на рік? Дострокові місцеві вибори не скасовують чергові. Восени 2020-го знову доведеться голосувати».

Виправдання мають політологи: важливо зачепитися за рейтинг, поки він ще високий.

Олексій Якубін, політтехнолог: «Дострокові вибори потрібні, щоб на хвилі всенародного хайпу перезавантажити всю владу. Рейтинг Зеленського і його «СН» тане».

Фахівці відстежують процес і переконують: рейтинг Зеленського йде на спад. Через рік, коли доведеться приймати серйозні економічні рішення, протистояти міжнародним викликам, реалізовувати обіцянки по Донбасу – рейтинг може опуститися до 10%. З таким показником багато місць не візьмеш.

Можливий і такий розвиток: «СН» формує однопартійну більшість, голосує за проведення дострокових виборів, а потім шукає голоси для внесення змін у Конституцію, які б дозволяли депутатам місцевих рад, обраним на дострокових виборах, працювати 5 років, а не до чергових. У цій ситуації «опозиції» не вистачить голосів навіть для подання у КСУ.

Є ще одна ситуація, яка вказує на «кардинальність» розвитку подій – перезавантаження влади у Києві. Спочатку тихо, а тиждень тому у повний голос заговорили про відставку Клично. У Зеленського звернулися до КМУ з проханням внести подання на звільнення з посади голови Київської міської державної адміністрації Віталія Кличко.

Ніхто не зніме Кличко з посади мера – посада виборна, а от посаду реального керівника виконавчої гілки влади – у нього відберуть.

Якубін: «Якщо не вдасться провести всеукраїнські дострокові місцеві вибори, то, думаю, «СН» намагатиметься перезавантажити місцеву владу у великих містах. 99%, що нас чекають дострокові вибори мера Києва. З політичної точки зору дуже важливо у чиїх руках столиця. Крім того, «слуги» виграли парламентські вибори по всім столичним мажоритарним округам».

Тим часом ЗМІ вже місяць поширюють інформацію, що кандидатом № 1 від «СН» на пост мера Києва є гендиректор «1+1» Олександр Ткаченко. Справа до виборів не дійшла, але пан Ткаченко робить «програмні» заяви. Скоріш за все він стане новим очільником КМДА.

То, коли ж місцеві вибори?

Ще більше туману стало у цій справі після заяви Дмитра Разумкова, лідера партії «СН», який вважає, що місцеві вибори відбудуться у 2020 році: «Я думаю, що (місцеві) вибори пройдуть в 2020 році, але все буде залежати від місцевих органів влади». Позиція подвійна: ми начебто проти дострокових, але «що скаже місцева влада».

І при цьому він прямо сказав, що в партії незадоволені багатьма місцевими керівниками. Т.т. слід розуміти так, що влада втручатиметься у процес? Якщо так, то нас чекає не лібертаріанство, а щось з точністю до навпаки!

Когось цікавить думка «братів менших»?

У ситуації коли «СН» має чи не конституційну більшість і Зеленський може правити одноосібно, ніхто думки іншої частини «глядацької» (пардон «депутатської») зали ВРУ слухати не буде.

«История повторяется дважды: первый раз в виде трагедии, второй – в виде фарса», Георг Вильгельм Фридрих Гегель (1770 – 1831), немецкий философ.

Пригадаємо. Перших лишили прав голосу у ВРУ VI скликання комуністів (не чули, не помічали) їх тодішні опоненти з «Партії регіонів» які правили бал.

Пройшло не дуже багато часу. У ВРУ VII скликання вже представникам «Партії регіонів» (під іншим брендом) закривали рота, їх законопроекти не розглядали. Панувала БПП.

Вже зараз зрозуміло, що у ВРУ VIII скликання БПП (під іншою назвою) буде у тій самий ситуації, у якій були ПР і КПУ. Законопроекти «ЄС» скоріш за все розглядати не будуть, а їх депутати можуть взагалі не ходити на Грушевського – все одно слова не дадуть, а якщо дадуть, то не почують.

Історія повторюється втретє. А це вже: закономірність дебілізму! Це вже клініка. Це вже невиліковне! «Не копай яму іншому – сам у неї потрапиш».

Не всі «за»

Проти дострокових виборів намагається щось pianissimo (дуже тихо) «співати» «Голос», який на фоні fortissimo (дуже голосно) «слуг» не чують.

У «Голосі» голосом глави партії Юлії Клименко спробували заперечити: «...країна втомилася, нам треба видихнути і спокійно подивитися, як буде працювати парламент наступні 12 місяців».

Про «втому» пані Юлія «загнула», реальна ситуація у іншому: «Голос» не має шансів виграти місцеві вибори, адже немає структури. Якщо у Зеленського мають досвід «збирання» бодай когось, то у Вакарчука немає навіть тих, хто буде «збирати». Структури нижче обласного центру не існує. Зрозуміло, що після приходу у ВРУ розбудувати партію (апарат) можливо, але для цього потрібен час, а саме його, при проведенні дострокових виборів, – немає.

Про це опосередковано говорить сама Юлія Клименко: «Ідею проведення дострокових місцевих виборів у 2019 році ми не підтримуємо. Партії, особливо нові партії, які зайшли в парламент, повинні показати себе, показати свою роботу. І місцеві вибори повинні відображати роботу нових сил в парламенті».

Крім того, вона висловила занепокоєння, мабуть зовсім випадково (але цілком по Фрейду), про що не говорять в голос, що новий парламент відпрацює весь відведений йому термін: «... тому що постійна зміна парламенту і балансу сил погано впливає на країну, на її економіку і громадян».

Ось воно, головне, про що не говорять, а але вже думають – восени наступного року слід чекати нових позачергових виборів до Парламенту. «Голос» ще одні позачергові вибори у ВРУ не переживе, він «витримає» тільки одну каденцію. Далі його чекає доля «фронту» Яценюка.

У словах Клименко криється квінтесенція того, чому слід проводити місцеві вибори так терміново.

Сподіваюся тепер ви, шановні читачі, будете більше розумітися на підводних течіях, які вже зараз течуть під владними пагорбами Києва...

Сергій ОСОЛОДКІН