Сергей Осолодкин
Заслуженный журналист Украины

Вирішуючи транспортні проблеми, Херсону варто переймати Європейський досвід

В Херсоні багато років існують дві транспортні проблеми: відсутність достатньої кількості одиниць комунального транспорту та недосконала система організації руху.

Ті 35 одиниць тролейбусів, які випускає на лінії КП «Херсонелектротранс» та 3 автобуси, які є у розпорядженні КП «Херсонкомунтранссервіс» проблему не вирішують. Щоденно місто потребує 500 транспортних одиниць.

Саме така кількість машин може забезпечити якісне перевезення пасажирів у місті в якому понад 300 тисяч мешканців. Втім, навіть якщо всі транспортні одиниці виходять на лінії, то проблема маршрутизації та диспетчеризації все одно залишається.

Останні півтора роки стали суровим випробуванням для системи (перевізники кілька разів страйкували, розмовляли з владою мовою ультиматумів, а сьогодні на маршрути виходить біля 50% планової кількості автобусів). Ситуація довела – система потребує змін.

Мова ультиматумів щодо підняття ціни за проїзд, якою розмовляють перевізники доводить, що місту треба мати достатню кількість комунального транспорту.

Невиконання графіків руху, не випуск на маршрути планової кількості автобусів, підтверджують: слід реорганізовувати маршрути, аби автобусні не дублювали тролейбусні, що дасть змогу рентабельно і розумно використовувати наявний транспорт.

Поки ці дві проблеми не будуть вирішені громадяни й далі залишатимуться заручниками.

Ціну за проїзд підняли. І? Водії маршруток (а точніше власники маршрутів) знову погрожують, що масово не вийдуть на лінії, якщо знову не будуть підняті розцінки.

Один з перевізників, який обслуговує чи не третину маршрутів, і який немає жодного власного автобусу, днями заявив: «Тих грошей, які привозять водії зараз ледь вистачає на паливо і зарплатню. Про ремонт, покращення рухомого складу та придбання нових автобусів мова не йде». І це після того, як всі давали «клятви», що стан автобусів покращать.

А люди? Все частіше натовп на зупинках (особливо вранці та ввечері) «штурмом» бере кожну маршрутку і тролейбус. Вечірньої пори Херсонці вимушені чекати транспорт годинами. Дарма. Починаючи з 20-ї з окремих «спальників» не виїхати.

Як завив представник однієї з громадських організацій: «За нашими підрахунками на маршрути у «плановому» порядку не виходить від 150 до 250 автобусів. Ввечері по місту працює тільки кожен 6 – 8 заявлений автобус. Навіть комунальний транспорт – тролейбуси ввечері на вулицях рідкість, а ті що є, з такою кількістю пасажирів не справляються».

Що думають люди? «Маршрутки ходили з інтервалом 3 – 5 хвилин, зараз стоїмо півгодини, а то й більше... Якість маршруток страшна: підлога у дірках, зі стелі під час дощу тече. Маршрутки падають: у них колеса відвалюються», - говорить Марина, жителька Херсона.

«Проблема у тому, що влада взагалі не контролює ані те як рухаються автобуси, ані те, що їх взагалі немає», - бідкається херсонець Сергій.

«Як можна говорити про те, що ми цивілізована країна, яка йде у Європу, якщо влада не може справитися з елементарним – перевезти громадян, які готові живими грішми платити», - дорікає пані Валентина.

«Так, є нарікання на графік руху, особливо у вечірній час», - констатує заступник Херсонського міського голови Ігор Козаков. 

А й справді, як Європа справляється з проблемою? Організованістю та контролем. Буваючи десятки разів у Європі, я навіть собі уявити не можу, що трамвай, який повинен бути на зупинці відповідно до розкладу о 1.34, буде там хоч на хвилину пізніше.

Чи можна подібне зробити в Україні? Можна. Я вже писав в одному з матеріалів про організацію руху в Вінниці. Сьогодні наведу більш «свіжий» приклад – Івано-Франківськ.

Та перед тим, ще кілька думок городян, які категорично проти підвищення вартості проїзду, але хочуть, аби якість стала ліпшою. «За тих умов у яких ми їздимо, як тюлька у баночці – хіба треба платити», - задається питанням панянка Надія.

«Повинна бути альтернатива приватним перевізникам. Якщо починають порушувати умови: слід вводити альтернативні варіанти», - переконаний пан Анатолій.

А що ж водії? Вони мають власні аргументи. В першу чергу наголошують, що паливо і запчастини – стали більш дорогими. «Коли була ціна підвищена до 3 гривень одна шина коштувала 400 гривень, зараз 1250 грн», - говорить Сергій, водій маршрутки.

Коли мова йшла про підвищення ціни до 5 гривень громадськість була категорично проти. «Чому 5? Які обґрунтування, які аргументи? Жодних. Де розрахунки? Тому ми й привертали увагу до проблеми», - говорить Леонід Єжуров, громадський активіст. 

Позиція сторін зрозуміла. Шляхи вирішення? Збільшення рухомого складу на комунальних підприємствах та оптимізація маршрутів. Щодо збільшення, то окремі зрушення є: минулого року КП «Херсонелектротранс» придбало 4 нових тролейбуси «Богдан Т70117», які було куплено за гроші міського бюджету на загальну суму 18,9 млн. гривень.

Тоді з гордістю повідомляли, що Херсон став першим містом в Україні, яке отримало тролейбуси європейського зразку: «З низьким рівнем підлоги, оснащені системами кондиціонування та аудіообладнанням, а головне – пристосовані для пасажирів з обмеженими фізичними можливостями. Виробник луцький завод «Богдан Моторс» – саме такі тролейбуси поставлялись у Європу», - рапортував керівник КП «Херсонелектротрансу», депутат ХМР Єгор Устинов.

Радість була не довгою – жоден з тролейбусів так і не вийшов на лінії. Виявилося, що тягові електродвигуни, які стоять на «українських» тролейбусах виробляє АТ «Псковський електромашинобудівний завод» (Росія) і всі вони браковані. Їх демонтували і відправили виробнику, а той переслав у Росію...

«Завод до сьогодні не поставив зняті електродвигуни. Ми отримали лист від автоскладального заводу №1 про те, що зняті тягові електродвигуни направлені постачальнику для їхньої заміни. Потім ми отримали від заводу відповідь, що постачальник, начебто, прислав нові двигуни, але в них, певно та ж сама проблема, що була у знятих у нас двигунах», - розповідав Єгор Устинов.

А оптимізація руху? «І кінь не валявся». А тепер детально про те, як у Івано-Франківську скористалися Євроінтеграційними процесами і що отримали. В обласному центрі прикарпаття, так само як і в більшості міст України, існує транспортна проблема. Для її вирішення і скористалися можливостями які дає євроінтеграція.

При формуванні «Концепції транспортного розвитку» там взялися керуватися директивами, які запропонували фахівці з Європи, зокрема з Німеччини. Івано-Франківськ третє місто в Україні, яке отримало прямі пропозиції і настанови від фахівців ЄС. Не так давно там було презентовано «Концепцію транспортного розвитку «Мобільний Івано-Франківськ», яку в рамках співпраці розробляли два роки.

Готуючи «Концепцію» фахівці з Німеччини проаналізували стан транспортної системи міста та інфраструктури, і розробили інтегровану транспорту модель. Під час презентації німці відзначали, що у міста дуже багато позитивних моментів, але не було головного – настановчого документа, який би зобов'язував стале транспортне планування.

Провівши дослідження європейці констатували: місто збудовано компактно і розумна модернізація призведе до: впорядкування загального руху; розширення пішохідного простору; розвитку велосипедного рух – головного тренда сучасної Європи – екологічно чистого виду транспорту.

Крім того, велосипед дасть можливість розвантажити шляхи, особливо у місцях так званої «старої» забудови з вузькими вуличками які розшити неможливо. Тут досвід німців став у особливій нагоді, адже саме там більшість міст мають маленькі будиночки на вузьких вуличках – там велосипед пріоритетний вид транспорту.

Крім того запропоновано: обмежити рух транспорту в старому центрі, що не тільки поліпшить ситуацію з «пробками», але й позитивно вплине як на людей так і на архітектуру – зменшить забруднення атмосфери; вивести транзитний транспорт за межі житлових масивів; розвивати мережі громадського транспорту так, аби всі мікрорайони були поєднані транспортними «артеріями».

Концепція визначає основні напрямки: безпека руху; зручність пересування; стрижнева частина – людина і її потреби (зараз пішоходи почуваються некомфортно, пріоритет відданий авто).

Експерти з Європи наголосили, що на прикладі Українського міста продемонстровано суть розвитку в цілому європейської сталої концепції. Цікавий приклад співпраці: розробка для Українського міста стала частиною того, що буде пропонуватися у подальшому всій Європі.

Для Івано-Франківська «Концепцію» розроблено комплексно у вигляді 34 пакетів заходів, які спрямовані на шість різних сфер діяльності, які перетинаються з транспортним плануванням і які місцеві спеціалісти будуть наповнювати реальним змістом у процесі поетапного впровадження.

Ось, шановні, приклад прямої співпраці. Ось яскравий доказ того, як застосовуючи власний досвід європейці пропонують нам реальну підтримку, а влада, орієнтуючись у ситуації, опираючись на досвід та знання колег буде наповнювати їх «принципи» конкретним змістом з урахуванням місцевих нюансів та деталей.

Чи буде нарешті у Херсоні вдосконалено систему руху? Наведений приклад доводить: нам є у кого вчитися, нам є до кого звертатися за порадами, нам є у кого переймати досвід. Чи є сподівання, що так буде?

«Зараз Україна стрімко інтегрується до Європи, тому ми маємо забезпечити відповідні стандарти для громадян в медицині, ЖКГ і, звичайно, в транспортній системі. Ми активно налагоджуємо співпрацю з іноземними інвесторами для того, щоб підвищити й оновити технічний рівень муніципального транспорту в Херсоні та області, щоб він відповідав світовим стандартам і передовим технологіям», - вважає Голова Херсонської ОДА Андрій Гордєєв.

Будемо сподіватися, що наміри переростуть у реальні результати, як це сталося у Івано-Франківську.

Сергій ОСОЛОДКІН